Conducteur en visuele beperking

  • 16 March 2024
  • 2 reacties
  • 133 Bekeken

Ik ben rechts blind en links zeer slechtziend. Zelf heb ik 30 jaar in het streekvervoer gewerkt waarvan de laatste 10 jaar op de regionale trein als BOA. Gisteren vanuit apeldoorn naar Limburg v.v. gereisd om kinderen en kleinkind te bezoeken. Een reisdag met vertragingen en noodgedwongen omrijden om toch verder te kunnen. Bijna op plaats van bestemming een aanrijding met als gevolg een totale stremming. Totale reisduur enkel 4 uur om vanuit Apeldoorn naar Limburg. Ik reis gelukkig graag maar het kost me met 10% zicht kost het heel veel energie. Ik profiteer desondanks van 30 jaar ervaring.

Aan het einde van de dag terug naar Apeldoorn. Tot Utrecht ging het goed. Daarna overstappen naar Amersfoort met in Amersfoort 2 min. overstap naar Apeldoorn. In Utrecht vertrok de trein naar Amersfoort met 7 min. vertraging wegens ontbreken van machinist. Deze trein kwam uiteindelijk 4 min. te laat aan in Amersfoort dus mijn aansluiting naar Apeldoorn was al vertrokken. De conducteur van de trein naar Amersfoort was vol begrip maar kon verder niets doen. Uitgeput op de late avond weer een half uur wachten op een koud perron. Veel drukte omdat er nog veel meer mensen zijn gestrand.

Toen eindelijk de volgende trein richting Apeldoorn binnenrolde was het heel druk bij de toegangsdeuren. Ik zocht met enige moeite een deur waar ik nog kon instappen. Uiteindelijk vermoedde ik dat ik in de 1e klas was terechtgekomen maar was te moe om nog door de drukte te blijven zoeken. Toen de trein ging rijden kwam er meteen een conducteur langs. Hij bleek niet begripvol ondanks dat hij mijn hele reisdag kon overzien en ondanks dat ook mijn blindenstok duidelijk zichtbaar naast me stond. Ook mijn toelichting over de voorbije reisdag en de opgelopen vertraging van een half uur daarvoor kwam bij hem niet binnen en hij bleek onvermurwbaar. Hij zei dat ik een abonnement 2e klas had en dat hij een correctie ging toepassen. Ik zei ook nog dat hij me kon meenemen naar een plek in de 2e klas als hij dat nodig vond. Maar nee, er moest gehandhaafd worden….Een toeslag dus van 20 euro voor het laatste stukje in de trein van 21 minuten. 

Ik heb vanochtend mijn verhaal gedaan bij de klantenservice. De correctie van 20 euro wordt gecrediteerd en ik heb een officiële klacht tegen deze conducteur ingediend. Het geod vind ik nog niet het belangrijkste. Ik zou wensen dat deze meneer eens een dagje met een blinddoek zou gaan reizen om te weten of het hem ook zoveel energie zou kosten...Ik hoop echt dat deze persoon een goed gesprek met zijn leidinggevende krijgt want hij heeft nog iets te leren denk ik. En dat is dat er tussen wit en zwart ook nog grijs is...En enige coulance bij reizigers met een handicap kan ook geen kwaad denk ik….De meeste mensen met een handicap zijn levenslang veroordeeld tot de trein en dus behoort deze groep tot de meest betrouwbare en vaste klante. En daar mag je als NS best een beetje zuinig op zijn denk ik.


2 reacties

Er wordt ontzettend veel misbruik gemaakt van de eerste klas. Je zult maar dagelijks tientallen smoezen moeten aanhoren van reizigers die steeds in discussie gaan en dan mogelijk agressief worden. Veel conducteurs zeggen daarom niets meer. U krijgt dan gewoon thuis een mailtje dat u € 20 extra moet betalen. 

Ergens kan ik nog wel begrijpen dat u in de eerste klas bent gaan zitten. Dat u tegen deze conducteur die gewoon zijn werk doet een klacht indient, vind ik alleen te ver gaan. Ook aan zijn verhaal zit een andere kant. Iets daarvan heb ik hierboven geprobeerd te schetsen. 

Overigens had de conducteur ook bij de boete van € 20 kunnen zetten ‘geen coulance’. Dan had u via de klantenservice geen geld teruggekregen. Hij heeft u dus niet aangemerkt als bewuste fraudeur. 

Badge +3

Overigens had de conducteur ook bij de boete van € 20 kunnen zetten ‘geen coulance’. Dan had u via de klantenservice geen geld teruggekregen. Hij heeft u dus niet aangemerkt als bewuste fraudeur. 

Dat is bij een handgeschreven UvB, bij een Flex correctie wordt volgens mij alleen de ‘afwijking geregistreerd’, toch?

Reageer