beantwoord

Geld terug door vertraing en daardoor moest ik de dag erna reizen

  • 13 January 2024
  • 40 reacties
  • 650 Bekeken

Afgelopen zondag 7 januari was er een wisselstoring tussen Meppel en Zwolle. Ik nam de trein van 2145 in Groningen en moest naar Den Haag. Nadat we zsm een taxi naar Zwolle hadden genomen kon ik de trein naar Voorburg nog nemen.

Eenmaal in Amersfoort was er geen machinist waardoor ik gewoon niet meer thuis zou komen. Ik kon gelukkig nog naar Utrecht waar ik bij iemand kon ‘slapen’. Inmiddels was het 1:30. De volgende ochtend moest ik gewoon werken dus ben ik s’ochtends vroeg naar huis gegaan. Ik heb een NS Flex weekend vrij abonement waardoor ik ‘gratis’ reis in het weekend. Nu moest ik maandag reizen van Utrecht naar Voorburg en de volle mep betalen. Deze kosten waren 12,40. Dit had ik anders niet gemaakt dus wil dit graag terug krijgen.

icon

Beste antwoord door Olav93 13 January 2024, 14:55

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de verordening heb je er recht op als je redelijkerwijs kan verwachten dat vertraging minimaal 60 minuten bedraagt. Dus als NS dat als prognose communiceert, mag je dat als reiziger ook redelijkerwijs verwachten, lijkt me. Dat je met enig geluk toch eerder op je bestemming had kunnen zijn, doet dan niet ter zake.

Reputatie 7
Badge +3

@john852

Het klopt dat ik nergens recht op heb, omdat ik niet van die reis heb afgezien. Het gaat er mij om dat als ik op dat moment van mijn reis had afgezien omdat de verwachtte vertraging 60+ minuten is, ik er achteraf nog rechten aan kan ontlenen als blijkt dat werkelijke vertraging 60- minuten bleek te zijn.

 

Reputatie 2

@MoDe Of je 90 of 45 minuten vertraging had maakt in jouw geval niets uit. De regeling om op een andere dag te reizen komt ook bij 90 minuten te vervallen aangezien je gekozen hebt om wel het hele traject af te leggen. Het is geen 2 halen, 1 betalen aanbieding. Als je bij een te verwachten vertraging van 60 minuten kiest om niet te reizen mag je op een andere datum naar keuze reizen.

 

Ik denk niemand, maar je kan dan wel met een Weekend Vrij abonnement de dag erna van Vlissingen naar Groningen gaan reizen.

Dat kan niet zomaar. Mensen die thuis op de bank zitten kunnen er geen misbruik van maken aangezien een geldige check-in aanwezig moet zijn om in het bezit te zijn van een vervoerbewijs. En stel dat iemand ervan zou willen profiteren zou je het hele weekend in de reisplanner moeten kijken, in het geval van een storing je bezigheden van dat moment laten vallen, naar het station fietsen, inchecken, uitchecken en de volgende dag naar de plek reizen waar eerder een verstoring was. De kans dat iemand dit doet én dat je op maandag naar deze specifieke bestemming zou willen is piepklein. In het kader van fraudebestrijding is het duizend keer effectiever om conducteurs bij elk e-ticket een ID te laten controleren of kritisch naar de pasfoto's kijken bij persoonlijke chipkaarten.

 

Indien er een laatste trein vertraging heeft op een zondag kan een Weekend Vrij abonnementhouder altijd de dag erna zonder overleg een reis maken onder het mom dat hij die reis eigenlijk op zondag wilde maken.

Hoe kan men hiervan gebruik maken? Inchecken op zondag zonder uit te checken en op maandag hiermee verder reizen?

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer heb je 60 minuten vertraging, als NS communiceert dat de prognose is dat de vertraging 60 minuten bedraagt?

Ik reisde die zondagavond op datzelfde traject alleen een paar uur eerder dan TS. Ik zag dat er wisselstoring was tussen Zwolle en Meppel en heb nog via X gevraagd of het beide richtingen was. De prognose was op dat moment zo dat ik ruim 1,5 uur later thuis zou zijn.

Ik was uiteindelijk 3 kwartier later thuis, omdat ik het geluk had snel in de vervangende bus te kunnen stappen.

Voor mijn keuzedag krijg ik niets terug.

Die storing was er met een korte onderbreking de hele avond. En ook elders waren er vertragingen.

 

Badge +3

Ik denk niemand, maar je kan dan wel met een Weekend Vrij abonnement de dag erna van Vlissingen naar Groningen gaan reizen.

Wilde nog een reactie posten maar die is weg (kan aan mij liggen), maar zoiets als dit dus 

en deze 

 

Ik denk niemand, maar je kan dan wel met een Weekend Vrij abonnement de dag erna van Vlissingen naar Groningen gaan reizen.

Badge +3

Frauderen is relatief simpel (als je de weg weet)

Maar wie gaat er nu een ticket kopen voor zondag en dan hopen op uitval zodat je er maandag (alsnog) mee kan reizen?

Voor de meelezers wil ik de tip geven om van te voren contact met ons op te nemen. Het achteraf via een rechter of geschillencommissie te moeten regelen lijkt mij best een gedoe. Dan is het ook nog de vraag of je het geld wel terug krijgt.

We kunnen blijven speculeren wat ik persoonlijk best interessant vind, maar dat verandert niets aan onze voorwaarden. Vooralsnog is het zo dat je geen recht hebt op restitutie indien je zelf beslist een alternatief te nemen wat geld kost.

Oh gelukkig, ik was al bang dat ik je aan het vermoeien was. Ik doe dit soort discussies namelijk beroepsmatig ;)

Maar inderdaad. De voorwaarden zijn duidelijk. Nu is de vraag of de voorwaarden in strijd zijn met het EU-recht. Dat kan alleen de geschillencommissie of de rechter beantwoorden. TS weet wat hij moet doen als hij geld terug wil. 

We kunnen blijven speculeren wat ik persoonlijk best interessant vind, maar dat verandert niets aan onze voorwaarden. Vooralsnog is het zo dat je geen recht hebt op restitutie indien je zelf beslist een alternatief te nemen wat geld kost.

Indien er een laatste trein vertraging heeft op een zondag kan een Weekend Vrij abonnementhouder altijd de dag erna zonder overleg een reis maken onder het mom dat hij die reis eigenlijk op zondag wilde maken.

Wanneer de NS fraude vermoedt, kan zij navragen bij de reiziger waaruit blijkt dat de reiziger inderdaad al op zondag van plan was om de reis te maken.

Overleg met de klantenservice gaat hieraan niets veranderen. Het is makkelijk voor een fraudeur om even in de chat te typen dat hij wil gaan reizen, maar dat dat niet kon en dat hij nu op maandag reist. 

Maar nogmaals: fraudegevoeligheid speelt geen rol.

Indien er een laatste trein vertraging heeft op een zondag kan een Weekend Vrij abonnementhouder altijd de dag erna zonder overleg een reis maken onder het mom dat hij die reis eigenlijk op zondag wilde maken.

Daar zitten te veel ogen en haken aan. Met een klein overleg is er veel mogelijk. Als er zonder overleg extra kosten worden gemaakt bestaat het risico dat wij niets kunnen/ mogen doen.

Er worden geen extra kosten gemaakt, want TS reist nog steeds van A via B naar C.

De EU-verordening is naar mijn mening duidelijk, TS heeft recht op voortzetting van zijn reis op maandag. Geen enkele haak, geen enkel oog.

 

Daar zitten te veel ogen en haken aan. Met een klein overleg is er veel mogelijk. Als er zonder overleg extra kosten worden gemaakt bestaat het risico dat wij niets kunnen/ mogen doen.

Indien dat duidelijk is kan de reiziger contact met ons opnemen waarna in overleg naar een oplossing kan worden gezocht. Het is niet eens mogelijk om pro actief alternatieven aan te bieden aangezien het voor ons niet van te voren bekend is waar de reiziger naar toe gaat.

Er hoeft niet in overleg naar een oplossing te worden gezocht. TS kiest de oplossing, namelijk later doorreizen. Formeel blijft zijn kaartje gewoon geldig. De NS hoeft niets te doen.

Contact opnemen is niet nodig, er staat immers niet dat de reiziger 'op verzoek' hier recht op heeft. Dat staat elders wel diverse malen in de tekst van de verordening.

​​​​​​Wanneer TS een papieren kaartje had gehad, dan had hij gewoon op maandag in de trein kunnen stappen en de conducteur het verhaal uitleggen. 

 

Indien dat duidelijk is kan de reiziger contact met ons opnemen waarna in overleg naar een oplossing kan worden gezocht. Het is niet eens mogelijk om pro actief alternatieven aan te bieden aangezien het voor ons niet van te voren bekend is waar de reiziger naar toe gaat.

Het lijkt mij ook vrij fraudegevoelig om in de voorwaarden op te nemen om kosten te vergoeden die op eigen initiatief zijn gemaakt op een andere dag/ moment buiten je vrij periode.

Dat hoeven jullie ook niet te doen, dat heeft de EU al voor jullie gedaan.

Het enige punt vind ik wel dat er geen contact is geweest. In de verordening staat dat de vervoerder de keuze onmiddellijk moet bieden. Er staat niet dat je dit zonder contact zelf mag beslissen. Je zou kunnen zeggen dat je de klanteNService moet bellen en zeggen: Ik kies voor optie 3.

Nee, de NS moet de reiziger onmiddellijk de keuze bieden zodra duidelijk is dat de vertraging meer dan 60 minuten bedraagt. Het initiatief ligt bij de NS. Wanneer de NS al in de algemene voorwaarden die keuze beperkt, heeft contact met de klantenservice geen enkele zin meer. De NS kiest - door het geldig verklaren van de AVR-NS in deze vorm - ervoor om de keuze niet te bieden. Daarmee is het standpunt reeds bepaald. 

En @Erryt NS fraudegevoeligheid speelt geen rol hierin. 

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt mij ook vrij fraudegevoelig om in de voorwaarden op te nemen om kosten te vergoeden die op eigen initiatief zijn gemaakt op een andere dag/ moment buiten je vrij periode.

Dat hoeven jullie ook niet te doen, dat heeft de EU al voor jullie gedaan.

Het enige punt vind ik wel dat er geen contact is geweest. In de verordening staat dat de vervoerder de keuze onmiddellijk moet bieden. Er staat niet dat je dit zonder contact zelf mag beslissen. Je zou kunnen zeggen dat je de klanteNService moet bellen en zeggen: Ik kies voor optie 3.

Het advies is om dit altijd met ons te overleggen. In de tabel die MoDe meestuurt staat vrij duidelijk welke kosten wij vergoeden. Het lijkt mij ook vrij fraudegevoelig om in de voorwaarden op te nemen om kosten te vergoeden die op eigen initiatief zijn gemaakt op een andere dag/ moment buiten je vrij periode.

Reputatie 7
Badge +1

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/welke-vergoeding-biedt-ns.html

Speciaal voor @Jan Haverkamp

Van Jan verwacht ik de bron dat je een door NS aangeboden taxi mag weigeren voor een zelf geregelde overnachting en dan reiskosten mag claimen omdat er op een andere dag terug gereisd wordt. Dat kan ik niet terug vinden in mijn geposte  link.

Je hebt altijd de keuze, zie artikel 18 lid 1 optie c van Verordening 2021/782. Had ik al eerder gepost.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/welke-vergoeding-biedt-ns.html

Speciaal voor @Jan Haverkamp

Van Jan verwacht ik de bron dat je een door NS aangeboden taxi mag weigeren voor een zelf geregelde overnachting en dan reiskosten mag claimen omdat er op een andere dag terug gereisd wordt. Dat kan ik niet terug vinden in mijn geposte  link.

 

 

 

 

 

Sorry, maar dat doet niet ter zake. TS heeft gekozen om zijn reis te onderbreken en op een later moment voort te zetten. Tot die keuze is hij gerechtigd. De NS een taxi of overnachting laten regelen was inderdaad ook een keuze geweest, maar die keuze heeft hij niet gemaakt. De EU-verordening bepaalt dat de reiziger kiest uit een aantal opties. 

TS heeft blijkbaar de keuze gemaakt om geen contact op te nemen met NS maar zelf iets geregeld. Dan kan volgens mij niet achteraf beroepen worden op een regeling van reis voortzetten op ander moment. TS kan wel de vertraging claimen via de geld-terug-bij-vertraging regeling.

Wat is je bron voor je bewering? Waar in de verordening staat dat dat moet? En wat maakt het voor verschil om dat nog een keer telefonisch te melden als het al duidelijk uit het reisgedrag blijkt? TS staat hier in het volste recht als hij de aangeboden taxi zou weigeren omdat hij op maandag terug wil reizen, zolang hij tenminste 60 minuten vertraging heeft.

Je doet in dit topic nu voor de derde keer een volkomen gratuite bewering. Van een ervaren forumlid verwacht ik echt beter. 

Reputatie 7
Badge +3

 

 

 

Sorry, maar dat doet niet ter zake. TS heeft gekozen om zijn reis te onderbreken en op een later moment voort te zetten. Tot die keuze is hij gerechtigd. De NS een taxi of overnachting laten regelen was inderdaad ook een keuze geweest, maar die keuze heeft hij niet gemaakt. De EU-verordening bepaalt dat de reiziger kiest uit een aantal opties. 

TS heeft blijkbaar de keuze gemaakt om geen contact op te nemen met NS maar zelf iets geregeld. Dan kan volgens mij niet achteraf beroepen worden op een regeling van reis voortzetten op ander moment. TS kan wel de vertraging claimen via de geld-terug-bij-vertraging regeling.

De vraagsteller heeft niet voor de lol op maandag gereisd maar omdat NS hem in een noodsituatie heeft gebracht.

@rvdborgt Bij vluchtannuleringen mogen reizigers ook op een latere datum naar keuze reizen. Lufthansa was (net zoals NS) van mening dat er samenhang met het oorspronkelijk ticket moet zijn. De Duitse rechter was het hier niet mee eens. Een later moment naar keuze is iedere keuze. Dus met een ticket in het laagseizoen mag je ook omboeken naar de geliefde zomervakantie of kerstdagen (https://www.drboese.de/blog/bgh-nach-annullierung-ist-ersatzbefoerderung-zum-wunschtermin-geschuldet/).

 

De vraagsteller had niet op maandag hoeven te reizen als hij/zij zondagavond contact had opgenomen met NS klantenservice en niet zelf iets (overnachting) was gaan regelen. NS heeft huisbrengplicht maar dat wordt lastig als NS nietvweet dat iemand niet meer thuis kan komen door verstoring/vertraging.

Sorry, maar dat doet niet ter zake. TS heeft gekozen om zijn reis te onderbreken en op een later moment voort te zetten. Tot die keuze is hij gerechtigd. De NS een taxi of overnachting laten regelen was inderdaad ook een keuze geweest, maar die keuze heeft hij niet gemaakt. De EU-verordening bepaalt dat de reiziger kiest uit een aantal opties. 

Reputatie 7
Badge +1

De vraagsteller heeft niet voor de lol op maandag gereisd maar omdat NS hem in een noodsituatie heeft gebracht.

@rvdborgt Bij vluchtannuleringen mogen reizigers ook op een latere datum naar keuze reizen. Lufthansa was (net zoals NS) van mening dat er samenhang met het oorspronkelijk ticket moet zijn. De Duitse rechter was het hier niet mee eens. Een later moment naar keuze is iedere keuze. Dus met een ticket in het laagseizoen mag je ook omboeken naar de geliefde zomervakantie of kerstdagen (https://www.drboese.de/blog/bgh-nach-annullierung-ist-ersatzbefoerderung-zum-wunschtermin-geschuldet/).

 

De vraagsteller had niet op maandag hoeven te reizen als hij/zij zondagavond contact had opgenomen met NS klantenservice en niet zelf iets (overnachting) was gaan regelen. NS heeft huisbrengplicht maar dat wordt lastig als NS nietvweet dat iemand niet meer thuis kan komen door verstoring/vertraging.

Feit is dat TS NS een heleboel geld heeft bespaard. Als TS de klantenservice had gebeld, had die dus een taxi moeten regelen. Dat was heel wat duurder geweest dan die € 12,40 waar TS nu om vraagt. NS heeft nu eenmaal veel moeite om buiten de lijntjes te kleuren en met de klant mee te denken. In deze zaak zou ik als NS zijnde gewoon heel snel die € 12,40 overmaken.  

Reageer