beantwoord

Klassewissel NS Flex Weekend vrij



Toon eerste bericht

59 reacties

Reputatie 5

Eigenlijk zou een 'intelligent' product als NS Flex het toch moeten herkennen dat je duurder uit bent op deze manier en je automatisch over moeten zetten op de goedkopere optie...Dat zou wellicht kunnen maar wordt niet gedaan omdat het ook betekent dat je de maanden erna automatisch 1e klas hebt. Omdat we reizigers de mogelijkheid geven om hun abonnement aan te passen, mits jij het minimaal 30 dagen hebt, had de reiziger dit ook gelijk kunnen doen. De keuze hierin ligt dus bij de reiziger, NS mag hierin niet proactief keuzes maken voor de reiziger omdat er ook kosten uit voort kunnen vloeien.


Het zou toch prima voor één maand geactiveerd kunnen worden? Heel simpel een mailtje naar de reizigers sturen: 'U heeft een reis gemaakt in de 1e klasse die u €13 euro kost. Een hele maand in de 1e klasse reizen kost u echter maar €6. Wij hebben daarom uw abonnement voor deze maand omgezet in een 1e klas-abonnement voor de prijs van €6. Met ingang van uw volgende maand (32 oktember) wordt dit automatisch weer teruggezet naar uw normale 2e klas-abonnement.'

Dat zou pas ècht de reiziger op 1,2,3 zetten zijn!
Het zou prachtig zijn als het kan. Volgens mij is het echter zo dat je als verkopende partij niet pro-actief abonnementen voor reizigers mag toevoegen aan het bestaande abonnement. Ik zie echter, net als dennistd wel de voordelen en ga het intern voorstellen.
Badge +3

Je zou het ook nog via de factuur kunnen aangeven/compenseren, 1e klas toeslag €6 (Weekenddag, Reis > 80 tariefeenheden), i.p.v. het tellertje door laten te laten lopen tot wel € 13,50 per (enkele) reis. Dat is hooguit te verantwoorden voor een reis in de spits (dagtoeslag € 25,- voor klassieke abonnementen).

Mensen met een 'vrij' abonnement die vaker (in ieder geval maandelijks) een lange reis 1e klas reis maken zullen dan wel inzien dat ze net zo goed een permanente klassewissel kunnen doen. Dat hoeft de NS dan niet voor je te doen.

Overigens komt uit de tabel van @Tochjo een heel ander bedrag (€ 7,95) dus hoe zit dat dan? Geen dalurenkorting doordeweeks misschien, dus dan ook maar 50% van het voltarief rekenen in het weekend? Dan is het gelijk aan zonder abonnement, en vind ik ook onterecht.

Update: Na escalatie krijg ik terug dat het wordt bekeken. Inhoudelijk nog niet verder, maar wel erkenning. Hopelijk snel meer.

Badge +3

De persoon zelf bevestigde dat vandaag ook tegen mij, dus excuses.

Ik dacht natuurlijk dat het om een UPgrade ging en niet een DOWNgrade.

Wanneer ik met Dal Vrij in de spits reis, betaal ik de volle mep. Wanneer ik dan dus niet in de eerste klasse hoef te zitten, kan ik besparen door te wisselen naar tweede klasse. Maar kennelijk kan/mag dat niet meer...

Afgezien van of dat eerder wél mogelijk was (een klassewissel 1 → 2 voor goedkoper reizen in de spits) heb ik verwezen naar Flex, waar je buiten je vrij reizen periode ALTIJD standaard 2e klas reist (of in ieder geval de keuze hebt per reis of per dag).

Bij deze opgelost.

Laatste update voor nu: Het prijsverschil tussen een tijdelijke- en permanente klassewissel is inmiddels bekend maar er staat op korte termijn nog geen aanpassing voor klaar. Het informeren hiervan via een pop-up blijkt te ingewikkeld te zijn om door te voeren zonder dat er grote delen van de code van de gehele website aangepast moeten worden. Ik zal wekelijks blijven vragen om aanpassing van de 67% naar 63%. 

Update: Nog geen reactie.

Badge +3

Zucht… :sleeping:

Maar in de tussentijd, is het echt zo moeilijk om de info op een pagina aan te passen?

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/klassewissel.html

Kosten 1e klas reizen

Zet je de klassewissel aan, dan berekenen wij een 1e klas toeslagpercentage. In het weekend is deze toeslag 50% van de 2e klas prijs. Doordeweeks is dit 67%.

Nee dus.. dat was bij NS Flex altijd al 65% en sinds 2020 is het 63% :smiling_imp:

Hoe ver moet je gaan om een 7 in een 3 te (laten) veranderen om de info juist/correct te krijgen op één webpagina? :thinking:

Dat oudere info hier op het forum/community achterhaald is begrijp ik…maar op https://www.ns.nl/binaries/_ht_1584539732002/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2020.pdf (pag. 14) in ieder geval de juiste info.

Ik weet ook niet waarom het zo lang moet duren, sorry. Het voornaamste is de vraag “waarom is er zo’n groot verschil tussen een tijdelijke en permanente klassewissel”. En of dit aangepast kan worden natuurlijk. Het aanpassen van de website ben ik inmiddels ook tig keer zonder succes achteraan geweest. De aanhouder wint?

Update: Ook de afdeling Pricing reageert niet.. wederom wat lijntjes uitgelegd.

Badge +3

Het mag opnieuw aangepast worden op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/klassewissel.html want per 2021 is de 1e klas toeslag weer 65% geworden.

Badge +3

Zie verder dit recentere topic

 

Badge +3

Zoals het er nu staat is perfect. Ik word hier echt serieus blij van!

 

Ook wij zijn hierdoor onaangenaam verrast. Mijn vrouw heeft NS Flex dalvrij en ik Saldo dalvrij. Op een zaterdag op weg van Boxmeer naar Rotterdam. We dachten laten we eerste klas nemen. Ik kon dat doen door bij de overstap in Blerick aan de automaat een weekenddag opslag van 6 Euro te betalen; mijn vrouw zette 1e klas aan voor die dag. De week daarna moest mijn vrouw diezelfde reis weer maken en zette haar Flex op dezelfde manier aan. Eind van de maand komt dit voor haar op de factuur te staan voor 47 Euro! Terwijl het in onze optiek 12 Euro had moeten zijn. Klantenservice gebeld; de man leek het niet te snappen, bleef 10 min weg voor ruggespraak en zei dat het betaald moest worden. Toen ik protesteerde, verviel hij in protocollaire praat. Hij kon niet uitleggen hoe het dan wel moest: zei kopen met je mobiele telefoon.

Na alle juichende teksten van NS over FLex is dit toch een flinke instinker: van 12 naar 47 Euro!

Wie geeft mij antwoord op de volgende vragen?

  1. Hoe koop ik als flex abonnementhouder een weekenddag opslag 1e klas voor 6 Euro?
  2. Hoe kunnen wij het 35 Euro prijsverschil terugkrijgen? Zoals gezegd, welke abonnementhouder kiest er nu voor om 4x meer te betalen dan het weekenddagtarief voor de opslag 1e klas? We hebben geen enkele waarschuwing van NS gezien dat je met NS Flex hierbij de mist ingaat.
Reputatie 2

Wat gebeurd er wanneer je met een NS Flex Weekend Vrij 

bij Arriva een klassewissel wilt uitvoeren van de 2e naar de 1e klas? 

Badge +3

Een klassewissel bij Flex doe je via de NS app of via Mijn NS (website), en kan tot 15 minuten na het inchecken. Bij een automaat heb je met NS Flex niets te zoeken, tenzij je een hond of fiets mee wilt nemen.

Vanaf dat moment mag je 1e klas reizen. In het weekend kost een rit/reis per trein je dan 50% van het 2e klas tarief.

Doordeweeks 63% bovenop wat je al voor 2e klas betaalt (eventueel met 40% korting bij een incheck buiten de spits als je een abonnement met dalurenkorting hebt).

Badge +3

@HenkvdG dank voor de reactie, maar voor de beeldvorming:

Met Flex Weekend Vrij is het bijna altijd voordeliger om voor €9 een maandje (tot wel 5 weekenden als je op zaterdag wijzigt) 1e klas te nemen door je hele abonnement om te zetten naar 1e klas.

Voor iemand met Flex Dal Vrij kost zo’n wijziging €40, dus dan is één dagje 1e klas Boxmeer - Rotterdam voor € 10,70 (plus eventueel hetzelfde bedrag voor de treugreis) goedkoper en het overwegen waard.

Voor wat betreft de coulance moet ik je teleurstellen, ook al spreek ik niet namens de NS.

Badge +3

Er staat nog steeds een fout in de screenshot van @MoDe, je betaalt voor 1e klas 70% van de 2e klas ritprijs (met daarover 40% korting in de daluren), niet bovenop de 2e klas ritprijs (voltarief of korting). Dit met name voor de vrij reizen abonnementen waarbij het 2e klas deel is afgedekt door je abonnement.

Een 1e klas rit met Flex Dal Vrij van Blerick naar Rotterdam komt dan op € 11,58 (en dan moet je ook nog terug). Voor Boxmeer - Rotterdam (via Nijmegen en Breda) kost het € 10,70

Bij Flex Weekend Vrij is het een no-brainer, dat upgrade je dan gewoon een maand naar 1e klas voor € 9,00 maar bij Dal Vrij kost dat € 40,00 dus voor één dagje 1e klas is het dat niet waard.

Het is inderdaad een groot nadeel van NS Flex. Aan de andere kant is het voordeel dat je € 119,95 per maand kunt uitsparen als je een tijdje niet reist.

Reputatie 6
Badge +2

je betaalt voor 1e klas 70% van de 2e klas ritprijs (met daarover 40% korting in de daluren), niet bovenop de 2e klas ritprijs (voltarief of korting).

Scherp! Ik heb het direct doorgestuurd.

Update: Helaas op alle e-mails nog steeds geen reactie. Wederom de verantwoordelijken hierop geattendeerd.

Update: Ook de afdeling Pricing reageert niet.. wederom wat lijntjes uitgelegd.

.. :rolling_eyes:

Update: Ik heb nog geen antwoord mogen ontvangen. Zodra ik meer weet plaats ik dit hier.

Badge +3

Heb geen haast maar er zijn mensen met Flex dus regelmatig en nogal wanhopig (na verwijzingen van de NS naar de klassewissel pagina) op zoek.. Waar is die 2-1 upgrade dan? Nou ja, in de NS app of in Mijn NS...

Zojuist nog… https://twitter.com/Zwikkel/status/1222253018898468866

Nee, je hebt Flex! Dus wat kom je doen bij deze automaat?

Dit staat verder los van de ontbrekende klassewissel met een klassiek Weekend Vrij op vrijdag.

Edit: Deze persooon zegt zojuist dat hij geen Flex heeft maar een klassiek Dal Vrij, nog vreemder!

Overigens, op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/klassewissel.html staat nog steeds 67% voor doordeweeks. Dat was altijd al 65% en per 2020 nog 63%.

Reputatie 7
Badge +4

Met Klassiek Dalvrij tweede klas  was een 2 naar  1 klassewissel altijd mogelijk. Bij klassiek Dalvrij eerste klas kan en kon  de klasse niet worden veranderd.

Badge +3

Precies, klassewissel (voor een dag) ontbreekt dus nu ook al op automaten, en volgens mij ging het niet om iemand die met een 1e klas abo een dagje 2e klas wilde reizen buiten de vrij reizen periode (dat ook gewoon zou moeten kunnen bij op saldo reizen).

Permanent wisselen was inderdaad een abonnementswissel (met Flex heel eenvoudig) en dan reisde je volgens mij bij klassieke abonnementen altijd 1e klas (óók buiten je vrij reizen periode, want op saldo).

Met Flex heb je dan de keuze.. maar de klassewissel voor klassieke abonnementen (voor een dag) op automaten schijnt dus helemaal niet meer te kunnen doordeweeks?

Op zaterdag en zondag schijnt het geen enkel probleem te zijn, €5 pinnen en klaar.

 

Reageer