NS Flex dal op bestaande ov-chipkaart met saldo

  • 18 April 2024
  • 14 reacties
  • 167 Bekeken

Ik heb een buitenlandse huisgenote, welke in mei haar moeder laat overkomen en met haar vaker reist.

I.v.m. samenreiskorting denk ik ns flex dal erg voordelig voor haar is.

Nu heeft zij een ov-chipkaart met automatische opwaardering zonder ns flex, waarop nog klein tegoed.

1 kan zij ns flex dal voor een maand op zetten?

2 zo ja wat gebeurt met huidige saldo?

Of beter een nieuwe kaart voor slechts een maand? Hoe lang duurt aanvraag(moeder komt rond 10 mei). 

Omdat zij doorgaans niet zoveel reist, zal daarna normale ov of flex basis wel weer voldoende zijn.

(aanvullend, maar off topic hier, maar bestaat er ook nog korting voor arriva bus(bollenstreek,Leiden) voor meer personen gedurende week o.i.d.?)


14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De huisgenote kan Flex Dal Voordeel op de kaart zetten die ze al heeft. Dit abonnement gaat direct in op de dag dat ze het bestelt, dus kan ze niet van tevoren regelen. Als ze vanaf 10 mei ermee wil reizen, dus op 10 mei de bestelling plaatsen. Dit moet ze dan daarna bij een automaat als bestelling ophalen. Het saldo wat op dat moment op de kaart staat, wordt er vanaf gehaald en met de eerstvolgende factuur verrekend. Na 1 maand kan zij het Flex Dal Voordeel wijzigen naar Flex Basis of Flex geheel opzeggen en terug gaan naar reizen op saldo.

Wil ze voor haar moeder ook een OV-chipkaart met Flex aanvragen dan duurt het minstens 7 dagen voor het in kan gaan, maar kan tot 14 dagen ervoor. Die 7 dagen zijn ervoor om de kaart te maken en op te sturen. Meestal is de kaart wel eerder in huis, maar het gebeurt ook nog wel eens dat het net iets langer duurt. In dit geval zou je het dus 14 dagen voordat de moeder komt al kunnen bestellen, dan heb je de meeste zekerheid dat de kaart op tijd binnen is. Als voor de moeder Flex Basis op een nieuwe kaart besteld wordt kost dat €10 admininstratiekosten, beter is dan ook voor de moeder Flex Dal Voordeel te bestellen voor €5,60 per maand en dat na 1 maand op te zeggen. Is goedkoper dan de eenmalige administratiekosten en heb je ook geen gedoe met Samenreiskorting.

 

Je zou ook nog kunnen denken aan Flex Weekend Vrij voor beiden. Dit is vooral voordelig als ze samen veel langere reizen in de weekenden gaan maken. En hiermee reis je ook vrij op feestdagen, zoals 2e Pinksterdag (20 mei) of Hemelvaartsdag (9 mei, als de moeder er dan al is). Dit kan aangevuld worden met Dalkorting.

Reputatie 7
Badge +1

Top antwoord weer Momo 👍. De Arriva dagkaart Bollenstreek kost € 15,50 per persoon. Vind ik nu niet bepaald goedkoop.

 

https://www.arriva.nl/kaartjes-abonnementen/losse-kaartjes/dagkaartje-kopen/?regio=Zuid-Holland 

Reputatie 7
Badge +3

€15,50 vind ik nog wel meevallen, je mag er de hele dag in geheel Zuid-Holland mee reizen met bus, tram en metro. Een Amsterdam Travel Ticket is €18 voor 1 dag en een Amsterdam & Region Travel Ticket €21. Die kun je dan wel ook voor 2 of 3 dagen kopen en dan zijn ze per dag goedkoper. Jammer dat dat niet ook voor Zuid-Holland kaartje is.

Reputatie 7
Badge +1

€15,50 vind ik nog wel meevallen, je mag er de hele dag in geheel Zuid-Holland mee reizen met bus, tram en metro. Een Amsterdam Travel Ticket is €18 voor 1 dag en een Amsterdam & Region Travel Ticket €21. Die kun je dan wel ook voor 2 of 3 dagen kopen en dan zijn ze per dag goedkoper. Jammer dat dat niet ook voor Zuid-Holland kaartje is.

Ik betaal in Noord Brabant voor een dagkaart dal € 7,55. Ik kan daarmee bijvoorbeeld van ‘s-Hertogenbosch naar Lommel in België mee. Volgens mij is Noord Brabant de grootste provincie, vandaar dat ik € 15,50 ruim 2 keer zoveel aan de prijs vind.

Dank momo.
Dan ga ik haar helpen/adviseren ns flex dal voordeel op haar kaart te zetten m.i.v. volgende week of zo moeder komt rond half mei voor maximaal ruime week. Dus 25/4-25/5 past wel ook omdat huisgenote paar dagen voor komst van moeder 1 of 2 dagen met een vriendin reist.) 
(Prettig dat op bestaande kaart kan, ik weet dat huisgenote 2e kaart liever niet wil en de moeder kaart laten kopen voor verblijf van maximaal 10 dagen beetje omslachtig(moet ik gegevens foto enz verzamelen, taalprobleem ook.)

 

Momo jij schrijft "De huisgenote kan Flex Dal Voordeel op de kaart zetten die ze al heeft. Dit abonnement gaat direct in op de dag dat ze het bestelt, dus kan ze niet van tevoren regelen. Als ze vanaf 10 mei ermee wil reizen, dus op 10 mei de bestelling plaatsen.”

Als ik echter naar formulier ga, kan ik een datum kiezen. Begrijp ik dat deze datumkeuze genegeerd wordt.

Heb ik wel vraag stel ik kies 28 april als startdatum, en stel die datum word niet genegeerd, kan ik dan wel al vandaag of morgen(23-25apr) bij automaat in supermarkt halen? Of moet ik dan wachten tot 28e?

 

Reputatie 6
Badge +2

 

Heb ik wel vraag stel ik kies 28 april als startdatum, en stel die datum word niet genegeerd, kan ik dan wel al vandaag of morgen(23-25apr) bij automaat in supermarkt halen? Of moet ik dan wachten tot 28e?

Je kunt de bestelling dan pas op de startdatum ophalen. In dit geval dan pas vanaf de 28e.

Reputatie 7
Badge +3

Momo jij schrijft "De huisgenote kan Flex Dal Voordeel op de kaart zetten die ze al heeft. Dit abonnement gaat direct in op de dag dat ze het bestelt, dus kan ze niet van tevoren regelen. Als ze vanaf 10 mei ermee wil reizen, dus op 10 mei de bestelling plaatsen.”

Als ik echter naar formulier ga, kan ik een datum kiezen. Begrijp ik dat deze datumkeuze genegeerd wordt.

 

Het bestelformulier is blijkbaar weer aangepast. Vroeger kon je altijd een datum kiezen, daarna bij bestaande OV-chipkaarten opeens niet meer. En nu blijkbaar wel weer 🙂

Reputatie 7
Badge +3

Ah, dan heeft NS dat weer aangepast. Want eerder kon met een bestaande kaart op saldo geen datum meer gekozen worden. Zie bv het screenshot in dit topic van augustus vorig jaar.

en ook latere reacties in dit topic.

 

 

Dat was toen ook al eens veranderd, want tot zeker eind 2021 kon het wel, zoals ik toen al meldde in een ouder topic

 

Mooi dat het nu weer veranderd is dat je bij een bestaande kaart op saldo wel een ingangsdatum kan kiezen. 

Heel eerlijk weet ik laatste niet zeker. Ik heb wel aangegeven bestaande kaart, maar nummer nog niet ingevuld, mogelijk verdwijnt datumkeuze na invoer nummer?

Maar ik begrijp in ieder geval dat ophalen niet eerder kan dan de gekozen datum.

Badge +3

Heel eerlijk weet ik laatste niet zeker. Ik heb wel aangegeven bestaande kaart, maar nummer nog niet ingevuld, mogelijk verdwijnt datumkeuze na invoer nummer?

Maar ik begrijp in ieder geval dat ophalen niet eerder kan dan de gekozen datum.

Ik wilde het ook nog proberen met een kaart zonder abonnement, maar die heb ik beëindigd en doorgeknipt want was een testkaart met onzinnige foto.

Als een ingangsdatum in de toekomst kiezen (weer) werkt als je al een persoonlijke kaart hebt is dat heel goed nieuws!

En dat laatste klopt: als je kunt bestellen met ingangsdatum 28 april krijg je in die nacht een mailtje dat het klaar staat om het op te halen (dat kan ook bij supermarkten e.d.)

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zelf even getest met een kaart op saldo (ik heb zowel een kaart met al NS Flex als een oudere kaart op saldo) en de datumkeuze blijft gewoon na invullen van het nummer (even de laatste paar cijfers onleesbaar gemaakt).

Je kan inderdaad pas op de gekozen ingangsdatum de bestelling ophalen bij een automaat. Op de ingangsdatum krijg je een mail dat de bestelling klaar staat bij een automaat en waarin staat wat je moet doen. 

 

 

Reputatie 7
Badge

Werkt bestellen met een latere ingangsdatum op een bestaande kaart nu alleen met een nieuw flexproduct weer, dus niet bij wijzigen van abonnement binnen flex?

Reputatie 7
Badge +3

Werkt bestellen met een latere ingangsdatum op een bestaande kaart nu alleen met een nieuw flexproduct weer, dus niet bij wijzigen van abonnement binnen flex?

Inderdaad alleen met een nieuw Flex product, niet bij wijzigen binnen Flex. Dit was voorheen overigens ook het geval, een wijziging binnen Flex was altijd al direct. Het is nu weer zoals het in het begin van Flex was, de wijziging dat je met een bestaande kaart geen datum kan kiezen is dus weer teruggedraaid. 

Reageer