Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex



Toon eerste bericht

242 reacties

Badge +3
Als mijn simpele redenering juist is dan moet het geen punt zijn om de kaart "overal" te gebruiken en meerdere facturen te ontvangen. Denk wel dat dat laatste tav het OV niet de bedoeling was, in ieder geval niet van NS.
Je kunt op een ov-chipkaart van alles zetten, bijv toegangsrechten voor deuren op je werk of tegoed voor de koffieautomaat/kantine, zowel als fysiek product/saldo op de kaart of gekoppeld aan een backend-systeem (puur op basis van je 'kaartnummer' zoals OV-fiets nu al is). Geen enkel probleem!

Het apparaat waar je de kaart aanbiedt kiest het juiste product. Je zult dus geen koffie kunnen halen op je saldo van het OV, of op rekening van NS/GVB 😛
Ik zit er momenteel niet ver genoeg (meer) in om daar concreet ja of nee op te kunnen zeggen. Mijn indruk is dat het vooral met een hoop maar-en aan elkaar hangt.
Als mijn simpele redenering juist is dan moet het geen punt zijn om de kaart "overal" te gebruiken en meerdere facturen te ontvangen. Denk wel dat dat laatste tav het OV niet de bedoeling was, in ieder geval niet van NS. (heb iets te snel gereageerd, dit gezien uitleg Henk_NL)
In het NS Flex-systeem wordt je OV-chipkaart ongeveer enkel een UUID (unieke identifier) inderdaad. Feitelijk vangt een reisproduct op de kaart alle transacties af waarna die informatie later in een centraal systeem wordt verwerkt. Het is een soort middenweg tussen 'echt' puur een identifier zijn en de reguliere OV-chipkaart waarbij de data op de kaart in principe bepalend is.

Dat vervoerders dit onder eigen naam willen rebranden kan ik ergens nog wel begrijpen, maar als men inderdaad een centrale verwerking gebruikt begrijp ik niet direct waarom iedere vervoerder ook zijn eigen feestje met kortingsproducten e.d. gaat introduceren. Het wordt weer een nodeloos complex verhaal zo.

Robert B schreef:
Ik denk dat dit gewoon gaat lukken, want bij gebruik van je kaart bij een GVB apparaat ziet deze het betreffende abonnement en 'gebruikt' dat om je reis af te handelen. Staat er geen GVB abonnement op, dan valt het systeem terug naar NS Flex of reizen op saldo.

Ik zou daar niet zo direct op vertrouwen, eigenlijk is heel dit NS Flex/Businesscard al een 'hack' van het systeem.
Badge +3
Het zou natuurlijk wel grappig zijn wanneer ik de OV-chipkaart waarop een ouderwets Voordeelabonnement staat zou kunnen gebruiken voor GVB Flex. Maar ik vermoed dat allerlei complicaties gaat opleveren waar we niet op zitten te wachten.🤔
Ik denk dat dit gewoon gaat lukken, want bij gebruik van je kaart bij een GVB apparaat ziet deze het betreffende abonnement en 'gebruikt' dat om je reis af te handelen. Staat er geen GVB abonnement op, dan valt het systeem terug naar NS Flex of reizen op saldo.

Bij NS Flex i.c.m. een GVB kortings/vrij/rekening abonnement precies hetzelfde. NS Flex wordt niet aangesproken bij reizen met GVB. NS krijgt die transacties dus helemaal niet door, net zoals je zonder Flex je bus/tram/metro reizen ook niet te zien krijgt in Mijn NS.

Je zult in geval van GVB Flex inderdaad twee facturen krijgen, eentje van GVB voor de bij hen gemaakte ritten en eentje van NS voor trein en andere streekvervoerders. Het rekeningnummer dat bekend is bij GVB mag natuurlijk verschillen van dat bij NS, en staat ook niet op de kaart zelf.
Reputatie 7
Badge +3
Ik begrijp ongeveer wat je bedoelt. Maar iemand die zowel een kortingsformule van GVB Flex als NS Flex wil gebruiken zal toch twee rekeningnummers aan dezelfde kaart willen koppelen. Waar gaat dan de rekening naartoe wanneer ik een rit maak bij bij GVB, NS of nog een andere vervoerder? En hoe weet het systeem dat ik een kortingsformule van GVB, NS of nog een andere vervoerder heb?
Vermoed dat ik er veel te simpel over denk maar met je OV-chip geef je toch enkel maar aan dat persoon nummer zoveel op een gegeven moment en plaats bijvoorbeeld bij NS incheckt en vervolgens elders uitcheckt. Daarna worden al je gegevens, zoals bij NS bekend, gekoppeld aan de gemaakte reis, dit via jou id nummer.
Met dezelfde kaart zou je toch ook elders moeten kunnen in- en uitchecken, waarna hetzelfde id nummer,
daar gekoppeld wordt aan de gegevens die je daar hebt opgegeven (hoeven niet dezelfde te zijn als bij NS.
Je krijgt danwel meerdere facturen tenzij je alles centraal administreert.
Hoop dat wat ik bedoel voldoende duidelijk is.
Don't shoot me, maar NS zelf: https://www.locov.nl/binaries/Locov%202018-42696%20Besluit%20NS%20Flex_tcm118-315383.pdf

"NS Flex is gebouwd op een geheel nieuw branche breed ICT-systeem, gebaseerd op veel meer flexibiliteit waarbij reizigers via de app of website online wijzigingen kunnen doorvoeren."
Het verhaal bij NS Flex was nou net dat de backoffice vervoerder-overstijgend zou worden, in plaats van een specifiek NS-product. Daardoor kon iedere vervoerder 'aansluiten'. Ik had niet helemaal verwacht dat iedere vervoerder feitelijk praktisch hetzelfde product onder eigen naam zou gaan aanbieden 🤔
Reputatie 7
Badge +3
En is het nou echt zo erg om twee verschillende chipkaarten te gebruiken? Ik gebruik zelf ook twee verschillende chipkaarten.
Het druist in tegen het principe waarmee Nederland indertijd de OV-chipkaart door de strot gedouwd is: één kaart voor al het openbaar vervoer. Dat jij, @Trein-D, geen moeite hebt met het gebruiken van twee kaarten is natuurlijk niet de methodiek waar het systeem oorspronkelijk voor ontworpen is.

@Perron23 en @Robert B
Ik vraag me af of het mogelijk is om een en dezelfde OV-chipkaart te gebruiken voor Flex van verschillende vervoerders. Mijn rekeningnummer moet natuurlijk wel aan een bepaalde kaart gekoppeld zijn. Wanneer mijn kaart aan Flex-rekeningen gekoppeld is, wordt mijn reis met de bus dan bij twee rekeningen afgeboekt?

Het zou natuurlijk wel grappig zijn wanneer ik de OV-chipkaart waarop een ouderwets Voordeelabonnement staat zou kunnen gebruiken voor GVB Flex. Maar ik vermoed dat allerlei complicaties gaat opleveren waar we niet op zitten te wachten.🤔
De mop is dat al die koekenbakkers ongeveer hetzelfde aan het bedenken zijn maar dan weer net anders. En natuurlijk dat wanneer je Flex hebt van Koekenbakker A je geen kortingsproduct van Koekenbakker B op de kaart kunt hebben staan. Dat is een ridicule versnippering waar geen reiziger op zit te wachten

Bij Flex staan de kortingsproducten toch niet op de kaart. De kaart fungeert toch slechts als identificatie-middel. En waarom zou het gebruik van zo'n kaart beperkt moeten worden tot het OV ? Kan mij zo allerlei andere toepassingen bedenken.

Vraag mij ondertussen wel af hoe het met de beveiliging van zo'n kaart gesteld zou zijn, maar dat geldt eigenlijk ook voor de huidige OV-chip met NS Flex. Je kunt de kaart volgens mij maar beter niet kwijtraken.
Badge +3
Ik denk dat het gewoon samen kan op één kaart. Dit werkt namelijk ook al voor streekvervoerabonnementen zoals Hermes/Bravo/Connexxion Dal Vrij e.d.

Bij de betreffende vervoerder wordt het juiste abonnement aangesproken als er ook NS Flex op de kaart staat.

Als dat een kortingsabonnement is heb je dan wel alsnog saldo nodig, maar als dat een reizen op rekening abonnement is moet dat ook kunnen lijkt me.

RET had al veel langer reizen op rekening, maar daarvoor moest je een zakelijke kaart hebben meen ik.
Reputatie 7
Badge
Dat is toch logisch. GVB heeft niks te maken met NS verder. Dus zij hebben een andere versie van Flex. en uiteraard heb je ook geen 1e klas bij het GVB. Dus dat kan je toch niet samen doen met NS.
En is het nou echt zo erg om twee verschillende chipkaarten te gebruiken? Ik gebruik zelf ook twee verschillende chipkaarten. 1 voor NS. En een andere kaart voor het GVB. En heb er totaal geen problemen mee verder.
Reputatie 7
Badge +3
De mop is dat al die koekenbakkers ongeveer hetzelfde aan het bedenken zijn maar dan weer net anders. En natuurlijk dat wanneer je Flex hebt van Koekenbakker A je geen kortingsproduct van Koekenbakker B op de kaart kunt hebben staan. Dat is een ridicule versnippering waar geen reiziger op zit te wachten.


Reizigers zitten niet te wachten op "vergelijkbare producten". Ze willen met 1 kaart kortingsmogelijkheden krijgen bij verschillende vervoerders.

Verder biedt GVB dan weer niet de mogelijkheid om op rekening te reizen zonder je te abonneren op een kortingsformule.

Het druist ook in tegen de oorspronkelijke gedachte achter de OV-chipkaart: het gebruik van iedere vorm van openbaar vervoer met één kaart.

Ik ben een groot voorstander van het kunnen reizen op rekening. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat reizigers door de bomen het bos niet kunnen zien. Het zou op zijn minst mogelijk moeten zijn om kortingsformules van meerdere vervoerders op dezelfde kaart te kunnen zetten en toch op rekening te kunnen reizen. Dus ja, ik verwacht dat vervoerders samenwerken om wildgroei en onduidelijkheid tegen te gaan.
Reputatie 7
Badge
En hoezo moeten het GVB en NS samenwerken trouwens? Het zijn twee hele verschillende vervoerders. GVB verzorgt het vervoer in Amsterdam en bied ritten aan met de tram, bus of metro.
NS verzorgt het vervoer door heel Nederland en bied eigenlijk alleen maar ritten aan met de trein.
Wat heeft het voor zin als die twee bedrijven samen gaan werken?
Als je een chipkaart hebt met een NS abbo erop (bijvoorbeeld Dal voordeel) dan zorg je gewoon dat je genoeg saldo op je kaart hebt zitten en daarmee kan je bij het GVB net zo goed met de zelfde kaart inchecken hoor. Zolang er maar genoeg saldo op je kaart staat.
Reputatie 7
Badge
Wat een mop 🤣
Wat is daar grappig aan dan? 😑
Wat een mop 🤣

Reageer