Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex
https://gvb-online.nl/flex/
Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen? Dan kun je kortingsabonnementen van verschillende vervoerders op je kaart zetten. Zitten reizigers te wachten op 6 of meer chipkaarten wanneer ze op rekening maar ook met kortingsabonnement willen reizen bij verschillende vervoerders? Krijgen we ook nog Arriva Flex, Keolis Flex, RET Flex, HTM Flex etc?
Je kunt op een ov-chipkaart van alles zetten, bijv toegangsrechten voor deuren op je werk of tegoed voor de koffieautomaat/kantine, zowel als fysiek product/saldo op de kaart of gekoppeld aan een backend-systeem (puur op basis van je 'kaartnummer' zoals OV-fiets nu al is). Geen enkel probleem!
Het apparaat waar je de kaart aanbiedt kiest het juiste product. Je zult dus geen koffie kunnen halen op je saldo van het OV, of op rekening van NS/GVB 😛
Ik zou het eens proberen nadat je uitgecheckt bent bij GVB. Op een ingecheckte kaart (ongeacht welke vervoerder) kan je geen Samenreiskorting laden.
Daar zal het wel van komen in de toekomst maar in feite heeft iedereen dat al, in de vorm van DNA/vingerafdruk/iris van je oog... Hoef je geen chip voor te implanteren, zolang er geen offline saldo op hoeft te staan 😃
Kalmeer alsjeblieft
Puur UID lezen doet NS zelf ook voor bijvoorbeeld NS toegang (gebouwen e.d.).
Ah, dan klopt mijn eerdere reactie niet helemaal (of helemaal niet) maar ik laat hem voor de flow van dit topic maar ongewijzigd staan 😃
1. Back-end en back-office wordt daar hetzelfde mee bedoeld en vindt daar de administratie plaats en wordt daar ook de factuur opgemaakt ?
2.wordt de administratie en facturering door NS zelf gedaan of is dit uitbesteed ?
3.is het juist dat Translink de reisgegevens verzamelt en doorgeeft ?
De kaart was al uitgecheckt bij het GVB na de rit naar het station. Wat dat betreft was de situatie hetzelfde als toen er nog geen GVB Flex op de kaart stond.
Het lijkt erop dat door het toevoegen van een reizen op rekening product, net als bij NS Flex, Samenreiskorting niet meer op de kaart kan worden geladen.
- Transacties hebben geen gevolgen voor het saldo op je kaart (net zoals een PIN betaling bij een kassa, die wordt bij de bank gecontroleerd). Flex is simpelweg 'reizen op rekening' en in de backend/office wordt (later) gegeken welk abonnement daar aan hangt op het moment dat jij in/uitcheckt, met bijbehorende factuur. Bij een PIN transactie is dat 'live' maar bij een ov-chipkaart wordt dat achteraf verwerkt (het bedrag dat je moet betalen n.a.v. je handeling op een bepaald tijdstip).
- NS incasseert zelf, maar bij betalingsachterstand gaat het naar een incassobureau (die er vervolgens €40 aan kosten bovenop gooien). Voordat het zover is zul je een aantal herinneringen (per e-mail of post) krijgen en het is verstandig om bij twijfel/bezwaar die vooral gewoon te voldoen.
- TLS verzamelt alle transacties (waar die gedaan zijn en wanneer) en speelt die door naar de vervoerders. Dit zeg ik op eigen titel, want NS zou in principe jouw bus/trein/metro of historie bij andere vervoerders niet moeten/mogen kunnen inzien, maar omdat dat bij NS Flex wél kan krijgen ze dus gewoon alles. Waarschijnlijk op basis van vervoerder, dus als er een NS product aangesproken is bij een in/uitcheck met een ov-chipkaart krijgt NS díe gegevens (van TLS dus).
Oh, das dan jammer. Ik las de melding “U bent niet ingecheckt bij NS” verkeerd. Dacht dat (net als bij Arriva) dan gedetecteerd was dat je niet bij hen ingecheckt was (dus bij het verkeerde paaltje staat) maar die melding krijg je dus ook bij een kaartautomaat als je helemaal nergens ingecheckt bent.
Ad3. Denk je dat NS de gegegevens ontvangt van alle deelnemende vervoerders en verzorgt NS vervolgens de administratie en facturering voor deze vervoerders ?
Bij de betreffende vervoerder wordt het juiste abonnement aangesproken als er ook NS Flex op de kaart staat.
Als dat een kortingsabonnement is heb je dan wel alsnog saldo nodig, maar als dat een reizen op rekening abonnement is moet dat ook kunnen lijkt me.
RET had al veel langer reizen op rekening, maar daarvoor moest je een zakelijke kaart hebben meen ik.
De grote vraag is volgens mij nog wat er gebeurt bij een derde vervoerder. Stel dat ik NS Flex en GVB Flex heb en ik incheck bij Connexxion ofzo. Worden de kosten dan door het GVB afgeschreven van de bij hun bekende rekening? Of door de NS van de - potentieel andere - bij NS bekende rekening? Of wordt dat random? Of dubbel? Het klinkt niet logisch dat dit tijd NS zou zijn, wang daar zou het NS product dus een of andere superieure positie boven flex van andere aanbieders voor moeten hebben...
Als je met GVB Flex en NS Flex op je kaart incheckt bij Connexxion negeert het apparaat het GVB product totaal, en gebruikt het NS Flex product, of anders reizen op saldo.
Als er ook een Connexxion product op staat (of niet eens, maar je kaartnummer is bekend bij het apparaat) dan zal dat aangesproken worden, en wordt hooguit je transactie op de kaart geschreven, zonder dat GVB of NS daar ooit iets van te zien krijgen.
Bij centrale facturering zou dat niet nodig zijn, je kunt dan overal op rekening reizen, al dan niet met abo.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.