beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex


Reputatie 5
Het valt me in Mijn NS op dat de overstapkorting bij NS Flex minder royaal wordt doorberekend dan zonder NS Flex, als er een reis van NS tussen zit.

Voorbeeld:
13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

Voor deze reis is mij 2 maal de opstartkosten berekend (HTM 1,43 euro, (NS vrij reizen), RET 1,53 euro), terwijl er minder dan 35 minuten overstaptijd zat tussen de 2 regionale vervoerders.

De RET incheckpoort gaf nog netjes aan dat ik overstapkorting zou krijgen (Overstap OK) maar uiteindelijk blijkt dit niet gegeven te zijn in Mijn NS.

Kan ik teveel betaalde kosten nog terugkrijgen? En is er misschien een oplossing voor de toekomst? Ik kan natuurlijk met meerdere kaarten gaan reizen maar dat is wel een hoop gedoe. Ik vraag me ook af of deze manier dubbele instapkosten rekenen wel wettelijk is toegestaan?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 14 February 2020, 10:11

Bekijk origineel

187 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is blijkbaar zeker niet opgelost, alleen schijnt NS blijkbaar nog steeds niet de gegevens te hebben van degene bij wie dit mis gaat. Dus als diegenen dit nu doorgeven aan Emma dan kan men gaan zoeken. 

Op zich wel heel vreemd omdat TS 3 maanden geleden al aangaf dat zowel Jouke als Emma al gegevens hebben ontvangen. Wat is daarmee gebeurd? Emma gaf al aan een mail te hebben gestuurd naar de Flex afdeling en dit zou bijna 2 maanden geleden al geëscaleerd worden. Maar toch worden er opnieuw gegevens gevraagd. TS heeft intussen een ander forumnaam (s1mon1, omdat de eerdere naam niet meer bereikbaar blijkt)  blijkt uit een post die door Bertus is gequote al kan ik de originele post daarvan niet meer vinden. Is die soms verwijderd? Wat is er gebeurd met de PB berichten waarin blijkbaar al gegevens zijn gedeeld?

Het komt toch wel heel amateuristisch over. Ipv te gaan zitten wachten op gegevens zou ik zelf aan de persoon (of personen) die in topic aangeven dit probleem te hebben berichten sturen of anders @mentions  gebruiken zodat er reacties komen.

maar wordt schijnbaar ‘gekaapt’ door Flex (voor treinen maar wellicht ook bussen).

Dat is uiteindelijk ook het hele concept van Flex natuurlijk, alle reizen afvangen en via de backoffice factureren. Reguliere producten met saldo laten werken naast Flex zijn een “hack” van een “hack” (=Flex) waar niemand gelukkig van wordt op de lange termijn.

Het is tijd voor een fatsoenlijke oplossing. Iedere wijziging van de implementatie gaan er momenteel wel weer dingen stuk (herinnert u zich nachtbussen van Connexxion nog?).

Reputatie 6

Dat overstappen tussen treinvervoerders kán bij Flex in je voordeel werken (je behoudt je korting bij een overstap tijdens de spits) maar dus ook in je nadedel (je krijgt geen korting bij overstap na de spits). Da’s natuurlijk goed om te vermelden, met als reden natuurlijk de technische achtergrond waardoor het vóór Flex niet kon/werkte.

Voor het verhaal BTM - korte treinrit NS - BTM (zelfde vervoerder als de eerdere BTM rit, maar in een andere plaats/zone) zal uitgezocht moeten worden of dat formeel wel een overstap is. Zo niet, dan is dat geen nadeel van Flex, maar een voordeeltje bij klassieke abonnementen of geen abonnement.

Je zou het nog kunnen testen door uit een bus te stappen, een half uur fietsen naar een halte een stuk verderop en kijken of je dan met Flex wél een overstap krijgt voor de bus :sweat_smile:


Het zou natuurlijk niet uit mogen maken wat je in dat kleine halfuur doet. Soms doe ik een deel van de reis per bus en rij dan met iemand mee. Als ik binnen dat half uur de bus weer neem, maakt niet uit waarheen, is het altijd een overstap. Ook als ik bus (stad1) trein (e-ticket) bus(stad2) is het binnen het halfuur altijd een overstap. Als dat met flex anders is klopt er iets niet.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik had het voorheen ook met de Syntus-bus in Amersfoort, vervolgens met de trein naar Utrecht en daar met een Connexxion-bus verder. Ook dat werd gezien als overstap. Ook met een klassiek Voordeelurenabonnement :slight_smile:

Reputatie 1
Update: nog altijd geen enkele oplossing, NS blijft wegkijken. Alweer een week 0 hulp, 0 respons. Terwijl Jouke NS gewoon meeleest doet hij helemaal niks. Hij reageert nergens op maar ondertussen schrijft NS maar af... NS Flex begint steeds meer op oplichting te lijken.
Jullie hebben allemaal gelijk, het wachten op een antwoord duurt aanzienlijk lang en we weten allemaal dat alleen de oplettende reiziger hiervoor gewaarschuwd is nu. Ik ga dit escaleren, want ik begin me inmiddels wel een beetje te schamen voor het lange wachten op een response.

Beste NS,

Ik snap dat dit topic voor jullie lastig is. (zo als ik het zie, zou er voor een correcte verwerking van het probleem van @s1mon9 namelijk gekeken moeten worden naar de voorlaatste uitcheck en ik denk dat daar in het probleem zit)

Desalniettemin vind ik dat de aanpak van dit topic door NS wel heel onfatsoenlijk is. TS heeft inmiddels al
5 maanden geleden aangegeven waar het probleem zit en jullie flexafdeling weigert gewoon antwoord te geven. Ik vind dit niet erg flex. 😥

Emma gaf 18 dagen geleden al dat zij zich een beetje schaamde en ik vind dat jullie als bedrijf zijnde zich inmiddels wel rot moeten schamen. Het enige positieve punt is misschien dan nog dat de extra opbrengsten die nu gegenereerd worden, ten goede komt aan de betrokken busmaatschappijen en niet aan NS.

Mag ik jullie dringend verzoeken om in actie te komen.
Reputatie 7
Badge +3
Weer het volgende voorbeeld waarbij die extra kosten al die tijd gewoon worden doorberekend. En moeten reizigers de factuur zelf minutieus doorspitten om er achter te komen. Gezien de weinige meldingen op het forum, doen maar weinig mensen dat denk ik. Je mag van een bedrijf als NS toch verwachten dat een factuur gewoon klopt?

Ik heb persoonsgegevens nodig van gevallen waar dit bij gebeurt. Zouden een aantal mensen mij een privébericht willen sturen? :)

 

Klik op mijn naam en op 'Stuur bericht’, stuur daarna je volledige naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, e-mailadres en OV-chipkaartnummer! 

 

Ik zie jullie berichten graag tegemoet.

Even weer on-topic:

 

Hi @Emma NS : Ik ben toch wel heel benieuwd naar de reden achter deze oproep. Meer eigenlijk wat jullie de afgelopen 6 maanden hebben gedaan om het probleem zelf op te lossen. Een reactie zoals @Maxime NS kan in ieder geval echt niet m.i. 

 

In de afgelopen 6 maanden hebben jullie toch uitvoerig de tijd gehad om dit uit te testen. Nu weer klanten met jullie problemen opzadelen vind ik ongepast en niet zoals het hoort. NS hoort te zorgen voor een correcte facturatie en klanten horen dit natuurlijk niet te testen.

Ondertussen vraag ik mij het volgende af @s1mon9 @s1mon1 

  • Heeft TS het teveel betaalde nu eens een keer teruggestort gekregen
  • Heeft NS al excuses aangeboden aan TS over de zeer langzame verwerking van zijn klacht,

Persoonlijk vind ik dat NS hier wel wat meer moet doen dan alleen het geld terug te betalen. De invulling daarvan laat ik maar aan de NS over.

Reputatie 7

Kijk en zie dat er bij overstappen van RET naar HTM, ook al is tussentijds met de trein gereisd, het basistarief ( € 0,96) niet in rekening wordt gebracht.

@Emma NS: wat is er op tegen als NS de houders van Flex informeert dat er mogelijk te veel reiskosten in rekening worden gebracht en wanneer dat het geval is, dat te melden? Proactief heeft dat… 😉

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het aantal reizigers dat met zo'n situatie te maken heeft wel meevalt. En dan moeten ze ook nog Flex hebben. Én de factuur minutieus doorspitten, anders valt het inderdaad gewoon niet op. Én lid worden van het forum :slight_smile:

Reputatie 5
Als het zonder Flex wél goed gaat (HTM-NS-HTM) dan is er inderdaad werk aan de winkel. De tijden vind je uiteraard terug in je Reishistorie of anders wel in het transactieoverzicht bij Mijn OV-chip (zonder prijs natuurlijk bij Flex).
Ja de tijden zie ik ook wel in de Reishistorie, maar zou ze liever ook op de factuur zien. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat het zo weinig mensen opvalt, omdat je niet zo snel ziet dat NS stiekem aan het overfactureren is.

In de reishistorie (23 juli, de NS moderators hebben ook inzicht):
HTM Uitcheck Delft Station 14:01
NS Incheck Delft 14:02
NS Uitcheck Den Haag Centraal 14:28
HTM Incheck 14:30 (overstap OK)

Factuur: voor de 2e HTM rit volledig met instaptarief gefactureerd. Zonder NS Flex kreeg ik bij dit type ritten altijd de tweede HTM rit met overstapkorting.
Reputatie 7

 @Robert B ,

Ik reis nu zo weinig mogelijk en voel er weinig voor, ‘testritjes’ te maken om te testen of de overstap korting nu wel of niet goed berekend wordt. Ik ben van mening, dat dit gewoon goed berekend moet worden. Als NS weet, dat dit niet goed berekend wordt en ook al komt het hoogstwaarschijnlijk sporadisch voor, dan is het eigenlijk aan NS om de klanten daarover proactief  te informeren door dit bijvoorbeeld op de factuur te vermelden.

@Erryt NS , 

Ik ben nog eens de reishistorie gedoken. Van alle reizen die gemaakt zijn met HTM (of EBS) → NS → RET (en andersom) is de overstapkorting niet juist berekend. Komt dit nu hoogst waarschijnlijk sporadisch (of structureel) alleen voor bij overstappen tussen HTM - NS - RET ?

Ik begrijp dat je alleen de boodschapper in deze bent, maar hoogst waarschijnlijk is het probleem niet opgelost maar wellicht moet van de ‘afdeling flex’ dit als antwoord gecommuniceerd worden, maar wellicht kan dit nog eens onder de aandacht worden gebracht?

 

Maar gelukkig heeft de NS wel tijd om pilot met gps inchecken te lanceren terwijl dit soort fouten, al jaren bekend, maar niet opgelost kunnen worden.

Was het de bedoeling om je achternaam in de aanhef te laten staan? ;)

Het zou moeten werken

Is dat echt hoe men het systeem bedacht en ontworpen heeft, of is het een bijkomstigheid van de manier waarop de implementatie van Flex is gedaan? In dat laatste geval is dat dus ook het hele probleem: je kunt er lastig op vertrouwen dat deze “hack” blijft werken zoals het nu doet.

Ik begrijp wel dat het werkt en snap (ongeveer) hoe dat komt, wat ik meer probeer te zeggen is dat je je af moet vragen of je dit soort “hacks” moet willen, als het systeem niet by design zo zou moeten werken. Iedere wijziging in de specificaties of implementatie breekt dan potentieel dit soort trucs om abonnementen te combineren.

Reputatie 6
Wat ben ik blij dat ik voor elke reis zit te plussen en minnen. Helemaal als ik zie hoeveel dingen er fout gaan met Flex. Je zal maar flex hebben voor je woon-werk verkeer met bus - trein - bus. Met een korte treinreis kost zo een foutje je meer dan 40 euro per maand.
Het OV is een legpuzzel, je moet je eigen rot zoeken om de kortste/snelste/goedkoopste verbinding te vinden. Soms moet je goed bekend zijn in de plaats waar je naartoe wilt.
Als voorbeeld bus-trein-bus zoals aangegeven in 9292 en NS reisplanner: 31 minuten 2 x overstap prijs € 5,02 Daar moet dan die € 0,96 nog af want dat weten de reisplanner en flex niet. De zelfde rit alleen per bus als je de routes die de bussen rijden kent: 31 minuten 1 x overstappen € 2,64
Als ik zie dat je bij een treinrit van 15 tot 30 minuten tussen BTM ritten je bijna € 2 per dag kost op een reis (retour) van nog geen € 10 is toch wel een grote vergissing in het voordeel van de bank.

Ik wist eerlijk gezegd tot aan dit topic niet eens dat dit soort overstappen er uberhaupt waren, zeker niet tussen 2 verschillende busmaatschappijen. Zelf heb ik dit ook nooit bij de hand gehad, sowieso is het maar 6 minuten lopen (of 1 bushalte) lopen naar het station vanaf mijn huis waarbij ik nu denk 2 of 3 minuten de andere richting om zou moeten lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte (hiervoor woonde ik naast diezelfde bushalte, was 5 stappen vanaf de uitgang van de schuren) en in Delft ben ik maar 2 keer met de bus naar werk gegaan omdat mijn fiets bij de Fiets & Service stond voor een kleine  reparatie.

 

Maar op de site van OV-chipkaart staan het volgende:

Basistarief bij overstappen van bus, tram of metro

Reis je op saldo en stap je binnen 35 minuten over van bus, tram of metro naar een andere bus, tram of metro? Dan betaal je eenmaal het basistarief.
Na overstappen betaal je alleen nog voor de kilometers die je nog verder reist. Het maakt hierbij niet uit of je van vervoerder wisselt. 

Stap je over van een bus, tram of metro naar een trein? Dan betaal je in veel gevallen opnieuw het basistarief.

https://www.ov-chipkaart.nl/zo-werkt-reizen/hoe-werkt-het-reizen/overstappen.htm

Het is dus wel bewust bedoeld dat je maar 1 keer het basistarief betaalt. Al is mij niet helemaal duidelijk of met dat laatste ook bedoeld wordt of je wel het basistarief opnieuw moet betalen bij overstappen van BTM naar trein en weer naar BTM.  Van alleen BTM naar (NS)trein is logisch aangezien het basistarief dan vaak niet gelijk is. Wellicht wordt het niet opnieuw berekend bij overstappen tussen bus en trein van de zelfde regionale vervoerder.

 

Misschien kan een moderator dit toch nog even meenemen. 

 

Zouden we hier nu eindelijk na 7 maanden een gedegen reactie vanuit NS-zijde kunnen ontvangen. En nee dus geen testverzoeken bij klanten neerleggen. Daar huren jullie maar uitzendkrachten voor in.

Reputatie 7

Zoals ik het begrijp moet het zijn opgelost. Indien je te veel kosten maakt dan is dat hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval. Je kan je dan richten tot onze klantenservice om dit te laten herstellen.

Hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval?

Daar begrijp ik uit dat het dus niet opgelost is want bij het reizen op saldo was dat nooit hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval, dat ging namelijk altijd goed. 

Fantastisch Flexibel dat Fijne Flex dat je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid altijd de Factuur moet doorspitten omdat hoogst waarschijnlijk sporadisch (of consequent?) teveel in rekening wordt gebracht.

Ik mag hopen voor de moderators (en al het andere dat NS personeel) dat NS wel in staat is, Foutloze salarisstroken te Fabriceren en het juiste salaris over te maken. 🙂

😅

Helaas, geen Discord hier :joy:

 

Oh in de quote doet hij het wel goed, lol.

 

In de tekst zie ik letterlijk : sweat_smile : staan

Dat overstappen tussen treinvervoerders kán bij Flex in je voordeel werken (je behoudt je korting bij een overstap tijdens de spits) maar dus ook in je nadedel (je krijgt geen korting bij overstap na de spits). Da’s natuurlijk goed om te vermelden, met als reden natuurlijk de technische achtergrond waardoor het vóór Flex niet kon/werkte.

Voor het verhaal BTM - korte treinrit NS - BTM (zelfde vervoerder als de eerdere BTM rit, maar in een andere plaats/zone) zal uitgezocht moeten worden of dat formeel wel een overstap is. Zo niet, dan is dat geen nadeel van Flex, maar een voordeeltje bij klassieke abonnementen of geen abonnement.

Je zou het nog kunnen testen door uit een bus te stappen, een half uur fietsen naar een halte een stuk verderop en kijken of je dan met Flex wél een overstap krijgt voor de bus :sweat_smile:


Het zou natuurlijk niet uit mogen maken wat je in dat kleine halfuur doet. Soms doe ik een deel van de reis per bus en rij dan met iemand mee. Als ik binnen dat half uur de bus weer neem, maakt niet uit waarheen, is het altijd een overstap. Ook als ik bus (stad1) trein (e-ticket) bus(stad2) is het binnen het halfuur altijd een overstap. Als dat met flex anders is klopt er iets niet.

 

 

Kijk dit is een reactie waar we wat aan hebben in dit topic. Het mag inderdaad helemaal niets uitmaken want je stapt gewoon binnen 35 minuten over van bus naar bus dat daar een trein tussenzit is totaal niet van belang.

Hier is dus ook de “Onzin” van de reacties van Tamzin bewezen. Nu NS nog zover zien te krijgen dat ze eindelijk eens zelf pro-actief met dit onderwerp aan de slag gaan, ipv @Emma NS  de verantwoorde-lijkheid bij de reizigers/forumleden hiervoor te willen neerleggen. 

 

Graag met spoed oppakken en TS ruimhartig compenseren NS

wat ik meer probeer te zeggen is dat je je af moet vragen of je dit soort “hacks” moet willen

Toch even terugkomend op dit verhaal, in de productvoorwaarden GVB Flex is de volgende bepaling opgenomen:

 

3.3 Voor de goede werking van GVB Flex mogen er op de persoonlijke OV-chipkaart geen andere reisproducten staan die werken op basis van een vooraf afgekocht reisrecht. Plaats je GVB Flex wel op een OV-chipkaart waar deze reisproducten ook al op staan, dan zijn eventuele fouten in Ritprijs berekeningen voor eigen rekening van Contracthouder.

 

Misschien moet het beheer van dit forum eens in conclaaf gaan om te bepalen of het wenselijk is om het combineren van Flex en niet-Flex producten hier te ondersteunen. Immers, bij problemen legt in ieder geval het GVB de verantwoordelijkheid (en kosten) bij de klant. Wat doe je dan met klagende klanten hier, die het advies kregen om gerust te combineren, want “het werkt”?

 

Kan een moderator dit onderwerp splitsen en verplaatsen naar een nieuw topic? Het wordt ook zo’n opgeknipt verhaal als ik nu middenin de thread hierover ineens een nieuw topic start.

Reputatie 7
Badge +3

Daar is niets dubieus aan. Zo werkt het al sinds de invoering van de OV-chipkaart.

Wat dus in de voorwaarden van GVB Flex staat: komt eigenlijk op het volgende neer:

 

We hebben nu allemaal een ov chipkaart. Jullie is beloofd dat deze door het gehele land met elke vorm van openbaar zou werken. Dit is echter niet mogelijk. Schaf dus per vervoerder maar een kaart aan en vergis u vooral niet in welke kaart u gebruikt want alle daaruitvloeiende kosten zijn voor uw rekening.

 

Ondertussen heb ik nog steeds geen antwoord op deze vragen . Ben zeer benieuwd:

 

In de afgelopen 6 maanden hebben jullie toch uitvoerig de tijd gehad om dit uit te testen. Nu weer klanten met jullie problemen opzadelen vind ik ongepast en niet zoals het hoort. NS hoort te zorgen voor een correcte facturatie en klanten horen dit natuurlijk niet te testen.

Ondertussen vraag ik mij het volgende af @s1mon9 @s1mon1 

  • Heeft TS het teveel betaalde nu eens een keer teruggestort gekregen
  • Heeft NS al excuses aangeboden aan TS over de zeer langzame verwerking van zijn klacht,

Persoonlijk vind ik dat NS hier wel wat meer moet doen dan alleen het geld terug te betalen. De invulling daarvan laat ik maar aan de NS over.

 

NS laat het hier weer lelijk afweten. Helaas ben ik niet anders gewend als de vragen wat lastiger worden.

 

 

Ok sorry @Robert B : ik maak mij boos omdat NS een aantal topics wel heel laconiek aan het behandelen is. Je zal ongetwijfeld gelijk hebben maar stel dat het om 1000 personen gaat x 2 keer per dag x € 0,96 x 200 dagen is nog altijd € 384.000,00 per jaar. (ik verdien het niet). En ik denk echt dat bij flex voor kids dit gaat oplopen zou mij bijvoorbeeld niet verbazen als er bus in Den Haag trein naar Delft of Rijswijk en vervolgens bus naar school regelmatig voorkomt. NS had dit voor invoer van Flex moeten uitzoeken en implementeren en weigert dit ook nu nog steeds actief op te pakken. En ja zo’n herhaalde oproep van Emma op het forum, na zes maanden inactiviteit vanuit NS……. Ik heb in ieder geval een heel ander idee bij klantenservice dan dat de NS heeft.

Reageer