vraag over klassewissel naar 1ste klas Dalvrij Flex


Ik krijg verschillende prijzen te horen over een klassewissel.

Maar wat kost nu eigenlijk een klassewissel van 2de naar 1ste klas per keer de prijs met een Dalvrij als ik in de daluren reis.

En dat wil ik graag weten voor het traject van Arnhem naar Leeuwarden voor een retour voor zowel door de week als in het weekend.

Ik om wel uit Duiven maar ik hoef geen 1ste klas wissel met Arriva is het dus mogelijk om een klassewissel te doen alleen op het NS traject en hoe moet ik dit dan doen


59 reacties

Badge +3

Ik heb even de adviesaanvraag aan het LOCOV over de tarieven 2021 opgezocht. Daarin schrijft NS:

NS heeft de afgelopen twee jaar het tarief van de eerste klas niet geïndexeerd, met als doel om de eerste klas aantrekkelijk te maken en zo een bijdrage te leveren aan het verhogen van de zitplaatskans in de tweede klas. NS heeft een onderzoek uitgevoerd naar de waardering voor de eerste klas, het effect van het niet indexeren van de eerste klas en de bereidheid van reizigers om te betalen voor de eerste klas. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat de optimale prijsfactor ten opzichte van de tweede klas hoger ligt dan de huidige factor van 1,63. Daarom is NS voornemens om per 1 januari 2021 deze factor te verhogen naar 1,65, zoals deze ook in 2019 gold. Inclusief de verwachte inflatie van 1,6% betekent dit een gemiddelde verhoging van de eerste klas prijzen met 2,9%. Wel wil NS op langere termijn gerichte acties doen met goedkopere prijzen van de eerste klas op rustige momenten en trajecten. 


Klinkt als: reizigers zijn bereid ook een hogere prijs voor de eerste klas te betalen, dus we maken die prijs hoger, want dan halen we meer geld op.

Hoe dan ook, het LOCOV heeft positief geadviseerd en NS heeft hiertoe besloten, dus het percentage is dit jaar inderdaad 65% en het tarievenoverzicht voor 2021 en de informatie op de site zijn onjuist en moeten worden aangepast.

Reputatie 7
Badge +4

Precies, en dat is in strijd met de eerdere toezeggingen om per kalenderjaar de verhoging niet door te berekenen bij de eersteklas tarieven. Dit om het verschil geleidelijk te verkleinen.Ik herhaal maar dat ik het logisch zou vinden dat percentage te hanteren.

 

Het lijkt er een beetje op dat NS de tarieven voor de eerste klas dus niet verlaagt, zoals eerder was gezegd.

 

 

Had ik dan de oude PDF nog open staan….. Ik zie dat inderdaad op pagina 15 nog 63% vermeld staat. Ik zal nog een laatste mail sturen dan, ik had de reminder gelukkig nog klaar staan.

Badge +3

In de onderstaande tabel (te vinden op pagina 15 van dit document) ziet u wat u extra moet betalen voor een reis in de eerste klas bij NS Flex Dal Vrij voor de tweede klas:


Een retour Arnhem-Leeuwarden kost 50,40 euro voor de tweede klas. U ziet dat u voor deze reis in de daluren op werkdagen bij Dal Vrij een bedrag van 50,40 × 0,63 × 0,6 ≈ 19,05 euro moet betalen als u eerste klas wil reizen. In het weekend is dat iets lager, namelijk 50,40 × 0,5 × 0,6 = 15,12 euro.

Om alleen het deel met NS in de eerste klas te reizen, moet u pas na het inchecken bij NS in Arnhem in de app de klasse wijzigen naar eerste klas, en op de terugweg in Arnhem de klasse weer wijzigen in tweede klas via de app.

Merk op dat een Dal Vrij-abonnement voor de eerste klas maar 28 euro per maand meer kost dan een abonnement voor de tweede klas. Daarmee mag u dan onbeperkt in de eerste klas reizen in de daluren. Als u vaker in de daluren eerste klas wil reizen, of deze reis meerdere keren per maand maakt, dan bent u daarmee goedkoper uit dan wanneer u per reis voor de eerste klas betaalt.

Badge +3

Daar stond me ook iets van bij, maar de tabel komt uit hat tarievenoverzicht voor 2021. En op deze pagina staat ook het percentage van 63% genoemd.

Toch nog een mail verstuurd. Hopelijk de laatste en ook aangegeven dat het nu wel duidelijk was. Bedankt voor alle moeite Robert!

Reputatie 7
Badge +4

Gevalletje moderator, ik ben wel benieuwd. 😉 Logisch zou zijn het normale percentage aan te houden voor het verschil tussen eerste en tweede klas, maar ja, dat wordt elk jaar iets kleiner, omdat de prijsverhoging per januari hier niet meetelt. Een geleidelijke aanpassing  om het verschil iets minder groot te maken dan de initiële 70 procent. Ik ben er niet zeker van wat dat percentage op dit moment exact is. 

 

Badge +3

@Thom het was 67% tot 2017, in 2018 en 2019 was het 65% en in 2020 was het 63%.

Per 2021 is het weer 65% geworden. NS Flex volgt gewoon de prijzen zoals de reisplanner geeft.

De handige tabel op pagina 13 of 14 van de tarieven info PDF die @Tochjo gaf klopt dus niet helemaal (is niet aangepast aan nieuwe prijspeil 2021 maar overgenomen uit 2020).

Ik zie dat de 65% nu aan is gepast naar 63% vlak onder het tariefeenheden tabel. Alleen in de grafiek staat deze nog op 65%. Ik ga nog even op onderzoek uit wat er precies moet gebeuren. 

Reputatie 7
Badge +2

 

 

En toeslag bovenop de 2e klas prijs wordt ook lastig bij vrij reizen abonnementen 🤣

 

Prima toch, 70% van 0 euro extra betalen. Moeten we NS ook wel aan houden dan komend jaar.

 

Dat heeft me inderdaad best geholpen!

Reputatie 7
Badge +3

Misschien een beetje laat, maar het is zo te zien na je laatste mail wel aangepast, zoals te zien in de gelinkte PDF op ns.nl/tarieven

Daar staat nu ook de PDF voor de 2022 tarieven en is te zien dat het vanaf 1 januari 2021 naar 67% gaat. En die 67% gaat dan ook gelden in het weekend (was 50%).  Het percentage staat nu alleen in de tabel en niet meer erboven vermeld. Kan er ten minste niet meer een zelfde vergissing als dit jaar gemaakt worden. :grin:

Reputatie 7
Badge +3

Ja, ik zag ook al sterretjes en scrolde nog naar beneden om te zien of er nog een opmerking stond. Niet dus. En om verder te muggeziften, waarom (in de 2021 pdf) alleen sterretje aangevend dat de maandkaart nog niet te koop is (wat intussen wel zo is) bij de 2e klas maandkaart en niet bij de 1e klas maandkaart? 

Nog een ander foutje, op ns.nl/tarieven staat dat bij een groepsticket het voor persoon 5 t/m 7 per persoon €3 extra is in 2022, in de tarievenlijst 2022 staat nog €2 (pagina 5).

Ik zag het al voorbijkomen. Ik heb erachteraan gemaild dat dit niet klopt. Ik vermoed dat deze spoedig weer wordt aangepast.

Ik heb een terugkoppeling op de vraag van Thom op 27 mei. Ik moet eerlijk zeggen dat het lastig was om het uit te zoeken. Ik kreeg het volgende antwoord:

 

We zijn inderdaad van 1,7 naar beneden gegaan door de prijsstijging niet te berekenen. Daarbij zijn we uiteindelijk op 1,63 uitgekomen, maar inmiddels zitten we wel weer op 1,65. 

 

@Robert B Ik zie dat de verwijzing van tarieven nu weer naar de consumenten wordt geleid. Ik ben nog bezig om de percentages van de tarievenpagina te laten corrigeren. 

Ik ben bang dat het nog niet helemaal duidelijk is bij desbetreffende afdeling want ik zie nog geen verandering. Ik zal deze week nog een herinnering sturen dat het nog niet goed staat.

Badge +3

Ik ben bang dat het nog niet helemaal duidelijk is bij desbetreffende afdeling want ik zie nog geen verandering. Ik zal deze week nog een herinnering sturen dat het nog niet goed staat.

Ik zie de verandering wel. De tabel (pag. 15) is aangepast, alleen staat er vlak boven nog wel een verdwaalde 63%.

Badge +3

Ik zal met de deur in huis vallen. Ik heb nog steeds niets en ben nog zoekende. 

Op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html is het inmiddels aangepast. Duurde in 2020 ook eventjes, zie deze reactie van Sascha (12 mei 2020).

Op pagina 15 van https://www.ns.nl/binaries/_ht_1611132176639/content/assets/ns-nl/tarieven/ns-tarieven-2021.pdf nog niet.

Voor reizen met NS geldt doordeweeks 65% 1e klas toeslag, en op zaterdag en zondag 50% voor NS Flex.

Edit voor wie dit leest: Per 2022 is het 67% bij NS, zowel doordeweeks als in het weekend. Per 2023 is het 70%

Voor reizen met Blauwnet -en andere vervoerders?- is het 60% (ook in het weekend?), waarbij die 60% óók over het basistarief (€ 0,99 zonder korting) berekend wordt. Bij reizen op saldo wordt met 70% gerekend, maar alleen over de kilometers/tariefeenheden.

De info op de klassewissel pagina (en tabel in de pdf) is dus alleen van toepassing op treinreizen met NS.

Ik zal met de deur in huis vallen. Ik heb nog steeds niets en ben nog zoekende. 

Ik ben bezig, maar ik heb hulp gevonden die samen met mij naar het verlossende antwoord op zoek gaat.

Badge +3

Durf het bijna niet te zeggen,

De tarievenlijst consumenten klopt inmiddels (de tabel dus, ondanks dat er nog ergens een verdwaalde 63% boven staat).

Dat is deze https://www.ns.nl/binaries/_ht_1629101986334/content/assets/ns-nl/tarieven/ns-tarieven-2021.pdf (pagina 15)

Helaas is het (verder identieke) document op https://www.ns.nl/binaries/_ht_1611075333421/content/assets/ns-nl/zakelijk/ns-tarievenlijst-2021---zakelijk.pdf nog niet aangepast… :disappointed_relieved:

Geen idee waarom er voor precies hetzelfde document verschillende links moeten bestaan.

Badge +3

We gaan zien hoe het Flex systeem het allemaal gaat verrekenen, maar voor de prijzen is er in ieder geval nu één pagina www.ns.nl/tarieven en die klopt!

Let op: voor reizen met NS klopt het!.

Blauwnet hanteert andere tarieven voor NS Flex, maar daar zijn andere topics over (kan in je voordeel of nadeel zijn, afhankelijk van het traject) 😴

Badge +3

Per 2021 is de 63% voor 1e klas verhoogd naar 65%.

Badge +3

Klein detail nog, https://www.ns.nl/binaries/_ht_1632900653831/content/assets/ns-nl/tarieven/ns-tarieven-2021.pdf staat nog online.

Wel handig om dingen te vergelijken, maar die mag op zich wel weg of doorverwijzen naar ns.nl/tarieven want het is 2023...

Snel downloaden dan maar… want ‘vroeger in 2021, weet je nog?’ 😅

Badge +3

Klopt, en op de vorige versie van die pagina heeft heel lang 67% gestaan, terwijl het toen al een tijdlang 65% (2018-2019) en later 63% (per 2020) was.

Het scheelt niet veel, maar toch…

Reageer