beantwoord

zomaar 20 euro afhouden?

  • 18 March 2024
  • 2 reacties
  • 97 Bekeken

Hallo, ik kreeg net een mail van ns dat er bij mijn reis van Rijswijk naar Schiedam vanmorgen zomaar 20 euro wordt afgehouden vanwege 1e klas? Ik ben wel gecontroleerd maar niemand heeft mij verteld dat er ineens 20 euro wordt afgehouden, daarnaast ben ik al vaker gecontroleerd in eerste klas en was er niks aan de hand, is dit weer zo een hypocriete manier van de ns om geld af te troggelen terwijl ik al elke maand gewoon betaal? 

icon

Beste antwoord door Thom 18 March 2024, 18:08

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Waarschijnlijk betaalt u niet elke maand het abonnement voor de eerste klas. Als u met een tweede klas vervoersbewijs toch in de eerste klas zit, krijgt u een terecht correctietarief van 20 euro. U kunt dit voorkomen door of niet ‘zomaar’ in de eerste klas te gaan zitten of een eersteklasabonnement te kopen.

 

De conducteur is het helemaal niet verplicht dat ook te vertellen. De boete wordt overigens niet door de conducteur gegeven maar door de computer aan wie hij het meldt en die kijkt of u zwart rijdt in de eerste klas  of niet met uw abonnement. Het is maar de vraag of er niks aan de hand was, u krijgt het correctietarief alleen als er geen eersteklas abonnement geregistreerd staat.

 

Zie de opmerking van Karos hieronder in het geval dat u legaal in de eerste klas zat met een eersteklas incheck.

Als u eerste klas reist met een tweedeklas vervoersbewijs bent u degene die niet voor de (dure) dienst voor het zitten in de eerste klas betaalt. Of er dan van uw kant sprake is van een ‘hypocriete manier’ of van ‘geld aftroggelen’ , mag u ‘zomaar’ zelf bepalen.

Reputatie 2

Als je zeker weet dat je 1e klas hebt ingecheckt, kun je de klantenservice contacten. Dit is een reizigers helpt reizigers community, dus wij kunnen hier niets mee. En als je 2e klas hebt ingecheckt is het meer dan terecht dat je een boete hebt gekregen, want dat is dan gewoon grijsrijden.

Reageer