OVpay werkt niet in de bus

  • 13 September 2023
  • 36 reacties
  • 852 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12281 reacties

Omdat er nogal wat doorgewinterde OV-gebruikers zijn stel ik de vraag hier off-topic.

Gisteravond met de bus gereisd. Wij gebruiken daar onze OV-chipkaart voor. Op de kaartlezers was te zien dat betaalmogelijkheden van OVpay doorgekruist waren. Een reiziger na ons kon daardoor niet betalen en kreeg van de chauffeur de keuze om een duur kaartje te kopen.

Mag dat allemaal zomaar? Is het niet het probleem van de vervoerder als OVpay niet werkt? Op de website van OVpay wordt daar helemaal niets over gezegd. Of moet je eerst een veel duurder kaartje kopen en het prijsverschil terugvragen aan de vervoerder?


36 reacties

Reputatie 3

Goede vraag; best vreemd natuurlijk. Als de chippalen het helemaal niet doen, dan is het ook niet zo dat iedereen opeens een kaartje moet kopen. Had ik laatst nog in een bus van arriva, iedereen kon gewoon gratis doorlopen.

Of moet je eerst een veel duurder kaartje kopen en het prijsverschil terugvragen aan de vervoerder?

Het prijsverschil terugvragen lijkt me sowieso verstandig.

Alleen snap ik niet waarom je dit post op een forum van NS terwijl het over een busbedrijf gaat. Ik zou eerst bij het busbedrijf navraag doen naar hun procedure.

Reputatie 7
Badge +3

Alleen snap ik niet waarom u dit post op een forum van NS terwijl het over een busbedrijf gaat.

Omdat er nogal wat doorgewinterde OV-gebruikers zijn stel ik de vraag hier off-topic.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Wat begrijp je niet aan ‘off-topic’ in dit gedeelte van de community?

@Tamzin Wat begrijp je niet aan ‘off-topic’ in dit gedeelte van de community?

Dit gaat om de interne procedure van busvervoerders hoe om te gaan met betalen bij storingen met in/uitchecken. Dat zal per bedrijf en wellicht zelfs per vestiging verschillend zijn en dat kun je dus het beste op dat niveau navragen.

Reputatie 5

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit gewoon heel erg per buschauffeur verschilt, maar dat de meesten je gewoon meenemen zonder dat je ingecheckt bent.

Hoe dit officieel zit en of je recht hebt op teruggave van het verschil als je een kaartje moet kopen weet ik niet. Er is op de website van OVpay of vervoerders niet echt iets over te vinden. Heb dit ook niet voorbij zien komen bij bijvoorbeeld een geschillencommissie of een rechter en dat komt het misschien ook wel nooit.

Je zou de vervoerder(s) de vraag natuurlijk via e-mail of een contactformulier kunnen stellen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb Transdev inmiddels gevraagd wat de procedure is wanneer OVpay niet werkt.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Wat begrijp je niet aan ‘off-topic’ in dit gedeelte van de community?

Dit gaat om de interne procedure van busvervoerders hoe om te gaan met betalen bij storingen met in/uitchecken. Dat zal per bedrijf en wellicht zelfs per vestiging verschillend zijn en dat kun je dus het beste op dat niveau navragen.

Je begrijpt dus niet wat ‘off-topic’ betekent. Kan gebeuren.

Ik heb uitgelegd waarom ik de vraag hier gesteld heb. Er zijn in deze community veel ervaren OV-reizigers met veel kennis. Beschouw het als een compliment voor deze community.

Reputatie 7

De huisregels van deze community lijken mij toch voldoende duidelijk. Het zou mij dan ook zeer verbazen als @iMark ook deze regels niet zou begrijpen

 

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst Wat begrijp je niet aan ‘off-topic’?

In de huisregels staat dat je je vraag bij het juiste onderwerp moet plaatsen. Als dat er niet is dan kun je daar zoals op bijna ieder ander forum ‘off-topic’ voor gebruiken.

Als het niet de bedoeling is om iets in ‘off-topic’ te vragen dan hoor ik dat graag van een moderator.

Reputatie 7

Als een draadje in het forumonderdeel ‘off-topic’ ineens niet meer gaat over het onderwerp waar het mee begonnen is, is dat draadje dan off-off-topic ?

Reputatie 7
Badge +3

Die vraag kun je als nieuw topic stellen in off-topic. We moeten ons natuurlijk wel aan de spelregels van het forum houden. Anders komen daar weer klachten over van de mensen die niet begrijpen wat off-topic betekent.

Reputatie 2

Omdat er nogal wat doorgewinterde OV-gebruikers zijn stel ik de vraag hier off-topic.

Gisteravond met de bus gereisd. Wij gebruiken daar onze OV-chipkaart voor. Op de kaartlezers was te zien dat betaalmogelijkheden van OVpay doorgekruist waren. Een reiziger na ons kon daardoor niet betalen en kreeg van de chauffeur de keuze om een duur kaartje te kopen.

Mag dat allemaal zomaar? Is het niet het probleem van de vervoerder als OVpay niet werkt? Op de website van OVpay wordt daar helemaal niets over gezegd. Of moet je eerst een veel duurder kaartje kopen en het prijsverschil terugvragen aan de vervoerder?


Hoe kun je bij de trein inchecken met je bankpas als OVPAY niet werkt?

Reputatie 7
Badge +3

Omdat er nogal wat doorgewinterde OV-gebruikers zijn stel ik de vraag hier off-topic.

Gisteravond met de bus gereisd. Wij gebruiken daar onze OV-chipkaart voor. Op de kaartlezers was te zien dat betaalmogelijkheden van OVpay doorgekruist waren. Een reiziger na ons kon daardoor niet betalen en kreeg van de chauffeur de keuze om een duur kaartje te kopen.

Mag dat allemaal zomaar? Is het niet het probleem van de vervoerder als OVpay niet werkt? Op de website van OVpay wordt daar helemaal niets over gezegd. Of moet je eerst een veel duurder kaartje kopen en het prijsverschil terugvragen aan de vervoerder?


Hoe kun je bij de trein inchecken met je bankpas als OVPAY niet werkt?

Dan zul je een e-ticket of automaatkaartje moeten kopen als OV-pay niet werkt en je geen ov-chipkaart hebt.

Badge +3

Was het toevallig een ‘langeafstandsbus’ zoals een Interliner? De hebben vaak een hoger instaptarief dan de € 4,00 die OVpay rekent bij niet uitchecken, en zullen daarom misschien die optie bewust uitgeschakeld hebben. 🤔

Reputatie 7
Badge +3

Stel je die vraag aan mij, @Robert B? Het antwoord is dan het ging om een gewone bus van Transdev in Hilversum.

Nog een aanvulling op mijn eerdere bericht. In de bus werkte het apparaat voor pin-betalingen wel. 

Reputatie 7

@BrunoEst Wat begrijp je niet aan ‘off-topic’?

In de huisregels staat dat je je vraag bij het juiste onderwerp moet plaatsen. Als dat er niet is dan kun je daar zoals op bijna ieder ander forum ‘off-topic’ voor gebruiken.

 

Correct voor zover het niet valt buiten de scope van het forum zoals hier wel het geval is.

Reputatie 7
Badge +3

Correct voor zover het niet valt buiten de scope van het forum zoals hier wel het geval is.

Jij gaat daar niet over. Dat laat ik graag aan de moderators over. 

In de huisregels staat overigens nergens iets specifieks over wat binnen de scope van off-topic zou vallen. In jouw geval zou ik nog eens opzoeken wat het betekent. NS heeft nota bene zelf een gedeelte van de community ingericht om off-topic te gaan.

Maar als het niet volgens de huisregels is dan hoor ik het graag van een moderator.

Off-topic vind ik hier prima passen. De andere opties zijn het namelijk net niet.

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor deze toelichting, @Laura NS 

Ik kon ook geen geschikte rubriek voor mijn vraag vinden. Off-topic leek me daarom de beste optie omdat ik mijn vraag wel wilde voorleggen aan de deskundige leden van deze community.

Reputatie 7

Heb altijd gemeend dat dit forum bedoeld was om zaken te bespreken mbt het reizen met NS. Problemen met buskaartjes leken mij daarom buiten de scope te vallen en eigenlijk op een ander forum thuis te horen.

Blijkbaar heb ik mij vergist en is OT hier niet enkel bedoeld voor zaken die niet passen binnen de overige rubrieken maar ook voor zaken die buiten de scope van het forum vallen.

Sorry en bedankt voor de uitleg @Laura NS 

Reputatie 7
Badge +3

Pff. Gewoon pff.

Reputatie 7

Op andere fora is de rubriek OT veelal bestemd voor een minder serieuze benadering. Dat is het hier dus duidelijk niet. Pff.

Reputatie 7
Badge +3

Het opmerkelijkste is dan ook nog dat @Tamzin en @BrunoEst in een topic dat nota bene duidelijk als off-topic is aangemerkt gaan zitten mekkeren dat het off-topic topic niet on-topic is. Waarbij ze dan zelf off-topic zitten te neuzelen en de draad zitten te verstoren.

Het verstand staat stil bij zoveel onbenul over wat off-topic betekent.

Reputatie 7

Dat het op dit forum wordt toegestaan om in de OT rubriek over van alles en nog wat te hebben dient geaccepteerd te worden maar betekent niet dat het gangbaar is.

Je kunt kortom niet het specifieke tot het algemene verklaren. Dat zou in de term van @iMark onbenullig zijn.

Reageer