OVpay werkt niet in de bus

  • 13 September 2023
  • 36 reacties
  • 855 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12313 reacties

Omdat er nogal wat doorgewinterde OV-gebruikers zijn stel ik de vraag hier off-topic.

Gisteravond met de bus gereisd. Wij gebruiken daar onze OV-chipkaart voor. Op de kaartlezers was te zien dat betaalmogelijkheden van OVpay doorgekruist waren. Een reiziger na ons kon daardoor niet betalen en kreeg van de chauffeur de keuze om een duur kaartje te kopen.

Mag dat allemaal zomaar? Is het niet het probleem van de vervoerder als OVpay niet werkt? Op de website van OVpay wordt daar helemaal niets over gezegd. Of moet je eerst een veel duurder kaartje kopen en het prijsverschil terugvragen aan de vervoerder?


36 reacties

Reputatie 7

Afgelopen weekend zat ik in de bus van Middelburg naar Domburg. Er stapten onderweg ook Duitse toeristen in: zij probeerden met hun bankpas OVpay te gebruiken. Maar helaas, geen succes bij twee van hen. Wat ze ook probeerden, het werkte niet. De mannen wilden een los kaartje kopen bij de chauffeuse, met contant geld of met de bankpas: helaas, dat kon niet! Vanaf 4 september - stond ook aangegeven in de bus - worden er géén papieren kaartjes meer verkocht en kan betalen in de bus alleen nog maar met OV-chipkaart óf met OVPay. Dit laatste wordt ook in het Duits aangeprezen in de bus - so einfach! 

De mannen hadden geen OV-chipkaart, dus wat nu? Na veel gehannes en gediscussieer met de chauffeuse raakte deze nogal geïrriteerd, zij wilde de mannen eerst niet meenemen, maar besloot toen toch maar om de mannen gratis te laten reizen. Ik vond dat terecht. Later stapte er nog een Duitse toeriste in, bij haar werkte de bankpas ook niet en zij mocht ook gratis meereizen. 

Trouwens in de haltetaxi en buurtbusjes in Zeeland kan OVPay (nog?) niet gebruikt worden. In de haltetaxi kun je zelfs alleen maar contant betalen, behalve die in Zeeuws-Vlaanderen want daar kan je wel een kaartje “pinnen” met je bankpas (maar dus geen OVPay gebruiken). Makkelijk en duidelijk he allemaal 😂

Reputatie 5

Na veel gehannes en gediscussieer met de chauffeuse raakte deze nogal geïrriteerd

Helaas zie ik dit gedrag steeds vaker bij Nederlands OV-personeel. Irritatie tegenover de reiziger omdat de werkgever, zoals zo vaak, de techniek niet op orde heeft. Zou leuk zijn als ze die irritatie richten tegenover NS en de andere vervoerders die samen dat gammele OVpay hebben opgezet, maar ze kiezen toch meestal liever voor het makkelijke slachtoffer.

Ik heb het zelf voor het eerst in lange tijd weer geprobeerd, maar het ging uiteraard mis. Ik kon niet overstappen omdat bij de bus die aansloot op de metro de pas ineens niet geschikt zou zijn (en daardoor ten onrechte twee keer basistarief betaald). Andere pas werkte wel en het 'ongeschikte' betaalmiddel werkte later uiteraard wel weer gewoon. Ben er wel klaar mee.

Ik hoor en zie om me heen ook de ene na de andere foutmelding bij het inchecken met cc/bankpas. Translink/OVpay heeft de laatste maanden heel erg lopen rommelen achter de schermen en dat merk je dus echt.

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal vergeten om te melden dat ik een antwoord heb ontvangen van de klantenservice van Transdev:
“Indien het door een fout in het systeem is, moeten reizigers een kaartje kopen, dit omdat ze een geldig vervoerbewijs moeten hebben. Indien het systeem niet werkte kunnen ze de gemaakte kosten opsturen, wij vergoeden als het onze schuld is het verschil in ritprijs.” 

Het lijkt me dat de betrouwbaarheid van OVpay.in de bussen van Transdev sterk verbeterd moet worden. De afgelopen weken werkte OVpay maar één keer in de bus. In- en uitchecken met de OV-chipkaart werkt dan wel.

@danhub Er geldt inderdaad een hoger instaptarief voor bus 320 (en nachtlijn N32). Het is €6 i.p.v. €4.
Bron: https://www.transdev.nl/nl/vervoerbewijzen/saldo/afwijkende-tarieven

Off-topic vind ik hier prima passen. De andere opties zijn het namelijk net niet.

Reputatie 7
Badge +3

Het opmerkelijkste is dan ook nog dat @Tamzin en @BrunoEst in een topic dat nota bene duidelijk als off-topic is aangemerkt gaan zitten mekkeren dat het off-topic topic niet on-topic is. Waarbij ze dan zelf off-topic zitten te neuzelen en de draad zitten te verstoren.

Het verstand staat stil bij zoveel onbenul over wat off-topic betekent.

Reputatie 7
Badge +3

Alleen snap ik niet waarom u dit post op een forum van NS terwijl het over een busbedrijf gaat.

Omdat er nogal wat doorgewinterde OV-gebruikers zijn stel ik de vraag hier off-topic.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb Transdev inmiddels gevraagd wat de procedure is wanneer OVpay niet werkt.

Reputatie 7
Badge +3

Die vraag kun je als nieuw topic stellen in off-topic. We moeten ons natuurlijk wel aan de spelregels van het forum houden. Anders komen daar weer klachten over van de mensen die niet begrijpen wat off-topic betekent.

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor deze toelichting, @Laura NS 

Ik kon ook geen geschikte rubriek voor mijn vraag vinden. Off-topic leek me daarom de beste optie omdat ik mijn vraag wel wilde voorleggen aan de deskundige leden van deze community.

Reputatie 7
Badge +3

Pff. Gewoon pff.

Reputatie 5

Was het toevallig een ‘langeafstandsbus’ zoals een Interliner? De hebben vaak een hoger instaptarief dan de € 4,00 die OVpay rekent bij niet uitchecken, en zullen daarom misschien die optie bewust uitgeschakeld hebben. 🤔

Het gaat dus om Hilversum en dan kan het zowel 4 euro instaptarief zijn als een hoger instaptarief. De bussen van Hilversum naar Amsterdam hebben bijvoorbeeld een verhoogd instaptarief (dacht 8 of 10 euro), maar dat hebben niet alle lijnen.

Er zijn tegenwoordig heel veel bussen met een hoger instaptarief. Kan me niet voorstellen dat OV-pay op dat soort bussen bewust uitgeschakeld wordt.

Badge +3

@Rene74 contant is natuurlijk al heel lang afgeschaft in bussen, maar een (dag)kaartje kopen met PIN zou gewoon moeten kunnen! OVpay betaalt je het verschil terug zo te lezen (goed nieuws).

Nu houden Duitsers sowieso/überhaupt meer van contant dan plastic, en zullen ongetwijfeld naar Zeeland op vakantie gaan met een hoop cash op zak. Zelfs voor afrekenen bij tankstations, grr.. 😥

Badge +3

Euh… wadde ? Dus OVPay is (wederom) een Nederlanderhobbie geworden ? Dat heeft toch ook ooit voor ons buitenlanders gewerkt ?

In ieder geval heeft Triodos Bank (zusterje van RABO met hoofdkantoor in Zeist, maar ze ontkennen dat!?) al eerder aangegeveven dat hun contactloze (werkt verder overal!) cards niet werken met OVpay. Dan vraag je je al iets af natuurlijk.

Waarom niet ? Geen idee! Die passen worden binnenkort vervangen zegt de bank. Fijn, maar tot die tijd dan?

Nou ja, dan geen OVpay voor klanten met een pas van onze bank (en dat zal een goede reden hebben. misschien weet @Henk_NL meer?)

(off-tpic) Ikzelf ben (toevallig) sinds gisteren geen klant meer bij Triodos want wat nou €5 per maand voor een simpele betaalrekening? Toedeliedokie en doei dus!

Op welk (moet echt wel NL zijn!) IBAN mogen we het resterende saldo overmaken? Game on! 😅

Nationale overstapservice (13 maanden zonder zorgen alle betalingen van/naar je nieuwe IBAN) ) natuurlijk al eerder geregeld.

Dat de NS daar niet aan mee wenst te werken… zijn andere topics over.

/off-topic

En als je de weg weet maakt het ook niets uit want jij wint het 😴

Reputatie 3

Goede vraag; best vreemd natuurlijk. Als de chippalen het helemaal niet doen, dan is het ook niet zo dat iedereen opeens een kaartje moet kopen. Had ik laatst nog in een bus van arriva, iedereen kon gewoon gratis doorlopen.

Of moet je eerst een veel duurder kaartje kopen en het prijsverschil terugvragen aan de vervoerder?

Het prijsverschil terugvragen lijkt me sowieso verstandig.

Alleen snap ik niet waarom je dit post op een forum van NS terwijl het over een busbedrijf gaat. Ik zou eerst bij het busbedrijf navraag doen naar hun procedure.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Wat begrijp je niet aan ‘off-topic’ in dit gedeelte van de community?

@Tamzin Wat begrijp je niet aan ‘off-topic’ in dit gedeelte van de community?

Dit gaat om de interne procedure van busvervoerders hoe om te gaan met betalen bij storingen met in/uitchecken. Dat zal per bedrijf en wellicht zelfs per vestiging verschillend zijn en dat kun je dus het beste op dat niveau navragen.

Reputatie 5

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit gewoon heel erg per buschauffeur verschilt, maar dat de meesten je gewoon meenemen zonder dat je ingecheckt bent.

Hoe dit officieel zit en of je recht hebt op teruggave van het verschil als je een kaartje moet kopen weet ik niet. Er is op de website van OVpay of vervoerders niet echt iets over te vinden. Heb dit ook niet voorbij zien komen bij bijvoorbeeld een geschillencommissie of een rechter en dat komt het misschien ook wel nooit.

Je zou de vervoerder(s) de vraag natuurlijk via e-mail of een contactformulier kunnen stellen.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Wat begrijp je niet aan ‘off-topic’ in dit gedeelte van de community?

Dit gaat om de interne procedure van busvervoerders hoe om te gaan met betalen bij storingen met in/uitchecken. Dat zal per bedrijf en wellicht zelfs per vestiging verschillend zijn en dat kun je dus het beste op dat niveau navragen.

Je begrijpt dus niet wat ‘off-topic’ betekent. Kan gebeuren.

Ik heb uitgelegd waarom ik de vraag hier gesteld heb. Er zijn in deze community veel ervaren OV-reizigers met veel kennis. Beschouw het als een compliment voor deze community.

Reputatie 7

De huisregels van deze community lijken mij toch voldoende duidelijk. Het zou mij dan ook zeer verbazen als @iMark ook deze regels niet zou begrijpen

 

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst Wat begrijp je niet aan ‘off-topic’?

In de huisregels staat dat je je vraag bij het juiste onderwerp moet plaatsen. Als dat er niet is dan kun je daar zoals op bijna ieder ander forum ‘off-topic’ voor gebruiken.

Als het niet de bedoeling is om iets in ‘off-topic’ te vragen dan hoor ik dat graag van een moderator.

Reputatie 7

Als een draadje in het forumonderdeel ‘off-topic’ ineens niet meer gaat over het onderwerp waar het mee begonnen is, is dat draadje dan off-off-topic ?

Reputatie 2

Omdat er nogal wat doorgewinterde OV-gebruikers zijn stel ik de vraag hier off-topic.

Gisteravond met de bus gereisd. Wij gebruiken daar onze OV-chipkaart voor. Op de kaartlezers was te zien dat betaalmogelijkheden van OVpay doorgekruist waren. Een reiziger na ons kon daardoor niet betalen en kreeg van de chauffeur de keuze om een duur kaartje te kopen.

Mag dat allemaal zomaar? Is het niet het probleem van de vervoerder als OVpay niet werkt? Op de website van OVpay wordt daar helemaal niets over gezegd. Of moet je eerst een veel duurder kaartje kopen en het prijsverschil terugvragen aan de vervoerder?


Hoe kun je bij de trein inchecken met je bankpas als OVPAY niet werkt?

Reputatie 7
Badge +3

Omdat er nogal wat doorgewinterde OV-gebruikers zijn stel ik de vraag hier off-topic.

Gisteravond met de bus gereisd. Wij gebruiken daar onze OV-chipkaart voor. Op de kaartlezers was te zien dat betaalmogelijkheden van OVpay doorgekruist waren. Een reiziger na ons kon daardoor niet betalen en kreeg van de chauffeur de keuze om een duur kaartje te kopen.

Mag dat allemaal zomaar? Is het niet het probleem van de vervoerder als OVpay niet werkt? Op de website van OVpay wordt daar helemaal niets over gezegd. Of moet je eerst een veel duurder kaartje kopen en het prijsverschil terugvragen aan de vervoerder?


Hoe kun je bij de trein inchecken met je bankpas als OVPAY niet werkt?

Dan zul je een e-ticket of automaatkaartje moeten kopen als OV-pay niet werkt en je geen ov-chipkaart hebt.

Badge +3

Was het toevallig een ‘langeafstandsbus’ zoals een Interliner? De hebben vaak een hoger instaptarief dan de € 4,00 die OVpay rekent bij niet uitchecken, en zullen daarom misschien die optie bewust uitgeschakeld hebben. 🤔

Reageer