OVpay werkt niet in de bus

  • 13 September 2023
  • 36 reacties
  • 852 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12281 reacties

Omdat er nogal wat doorgewinterde OV-gebruikers zijn stel ik de vraag hier off-topic.

Gisteravond met de bus gereisd. Wij gebruiken daar onze OV-chipkaart voor. Op de kaartlezers was te zien dat betaalmogelijkheden van OVpay doorgekruist waren. Een reiziger na ons kon daardoor niet betalen en kreeg van de chauffeur de keuze om een duur kaartje te kopen.

Mag dat allemaal zomaar? Is het niet het probleem van de vervoerder als OVpay niet werkt? Op de website van OVpay wordt daar helemaal niets over gezegd. Of moet je eerst een veel duurder kaartje kopen en het prijsverschil terugvragen aan de vervoerder?


36 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ook @BrunoEst heeft recht over zijn mening over wat off-topic betekent. 

Kunnen we het nu weer hebben over mijn vraag over niet-werkend OVpay in de bus? 

Reputatie 5

Was het toevallig een ‘langeafstandsbus’ zoals een Interliner? De hebben vaak een hoger instaptarief dan de € 4,00 die OVpay rekent bij niet uitchecken, en zullen daarom misschien die optie bewust uitgeschakeld hebben. 🤔

Het gaat dus om Hilversum en dan kan het zowel 4 euro instaptarief zijn als een hoger instaptarief. De bussen van Hilversum naar Amsterdam hebben bijvoorbeeld een verhoogd instaptarief (dacht 8 of 10 euro), maar dat hebben niet alle lijnen.

Er zijn tegenwoordig heel veel bussen met een hoger instaptarief. Kan me niet voorstellen dat OV-pay op dat soort bussen bewust uitgeschakeld wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal vergeten om te melden dat ik een antwoord heb ontvangen van de klantenservice van Transdev:
“Indien het door een fout in het systeem is, moeten reizigers een kaartje kopen, dit omdat ze een geldig vervoerbewijs moeten hebben. Indien het systeem niet werkte kunnen ze de gemaakte kosten opsturen, wij vergoeden als het onze schuld is het verschil in ritprijs.” 

Het lijkt me dat de betrouwbaarheid van OVpay.in de bussen van Transdev sterk verbeterd moet worden. De afgelopen weken werkte OVpay maar één keer in de bus. In- en uitchecken met de OV-chipkaart werkt dan wel.

@danhub Er geldt inderdaad een hoger instaptarief voor bus 320 (en nachtlijn N32). Het is €6 i.p.v. €4.
Bron: https://www.transdev.nl/nl/vervoerbewijzen/saldo/afwijkende-tarieven

Badge +3

Het lijkt me dat de betrouwbaarheid van OVpay.in de bussen van Transdev sterk verbeterd moet worden. De afgelopen weken werkte OVpay maar één keer in de bus. In- en uitchecken met de OV-chipkaart werkt dan wel.

@danhub Er geldt inderdaad een hoger instaptarief voor bus 320 (en nachtlijn N32). Het is €6 i.p.v. €4.
Bron: https://www.transdev.nl/nl/vervoerbewijzen/saldo/afwijkende-tarieven

Die 6 euro lijkt me inderdaad geen reden om OVpay te weigeren (omdat je anders maar 4 euro zou betalen bij niet uitchecken). Maar OVpay was wel zichtbaar buiten werking dus?

Reputatie 7

Afgelopen weekend zat ik in de bus van Middelburg naar Domburg. Er stapten onderweg ook Duitse toeristen in: zij probeerden met hun bankpas OVpay te gebruiken. Maar helaas, geen succes bij twee van hen. Wat ze ook probeerden, het werkte niet. De mannen wilden een los kaartje kopen bij de chauffeuse, met contant geld of met de bankpas: helaas, dat kon niet! Vanaf 4 september - stond ook aangegeven in de bus - worden er géén papieren kaartjes meer verkocht en kan betalen in de bus alleen nog maar met OV-chipkaart óf met OVPay. Dit laatste wordt ook in het Duits aangeprezen in de bus - so einfach! 

De mannen hadden geen OV-chipkaart, dus wat nu? Na veel gehannes en gediscussieer met de chauffeuse raakte deze nogal geïrriteerd, zij wilde de mannen eerst niet meenemen, maar besloot toen toch maar om de mannen gratis te laten reizen. Ik vond dat terecht. Later stapte er nog een Duitse toeriste in, bij haar werkte de bankpas ook niet en zij mocht ook gratis meereizen. 

Trouwens in de haltetaxi en buurtbusjes in Zeeland kan OVPay (nog?) niet gebruikt worden. In de haltetaxi kun je zelfs alleen maar contant betalen, behalve die in Zeeuws-Vlaanderen want daar kan je wel een kaartje “pinnen” met je bankpas (maar dus geen OVPay gebruiken). Makkelijk en duidelijk he allemaal 😂

Reputatie 5

Na veel gehannes en gediscussieer met de chauffeuse raakte deze nogal geïrriteerd

Helaas zie ik dit gedrag steeds vaker bij Nederlands OV-personeel. Irritatie tegenover de reiziger omdat de werkgever, zoals zo vaak, de techniek niet op orde heeft. Zou leuk zijn als ze die irritatie richten tegenover NS en de andere vervoerders die samen dat gammele OVpay hebben opgezet, maar ze kiezen toch meestal liever voor het makkelijke slachtoffer.

Ik heb het zelf voor het eerst in lange tijd weer geprobeerd, maar het ging uiteraard mis. Ik kon niet overstappen omdat bij de bus die aansloot op de metro de pas ineens niet geschikt zou zijn (en daardoor ten onrechte twee keer basistarief betaald). Andere pas werkte wel en het 'ongeschikte' betaalmiddel werkte later uiteraard wel weer gewoon. Ben er wel klaar mee.

Ik hoor en zie om me heen ook de ene na de andere foutmelding bij het inchecken met cc/bankpas. Translink/OVpay heeft de laatste maanden heel erg lopen rommelen achter de schermen en dat merk je dus echt.

Badge +3

@Rene74 contant is natuurlijk al heel lang afgeschaft in bussen, maar een (dag)kaartje kopen met PIN zou gewoon moeten kunnen! OVpay betaalt je het verschil terug zo te lezen (goed nieuws).

Nu houden Duitsers sowieso/überhaupt meer van contant dan plastic, en zullen ongetwijfeld naar Zeeland op vakantie gaan met een hoop cash op zak. Zelfs voor afrekenen bij tankstations, grr.. 😥

Reputatie 7

Waren er Nederlanders die wel succesvol hun betaalkaart konden gebruiken, René ?

Steeds meer landen gooien Maestro eruit. In het geval van België gaat men (onder andere) over op Visa Debit. Dus ik vraag me af, of de Duitsers mogelijk een kaart hebben die niet (meer) compatibel is met OV Pay.

Reputatie 5

Steeds meer landen gooien Maestro eruit. In het geval van België gaat men (onder andere) over op Visa Debit. 

Een kaart met een VISA-logo kan zowel VISA debit als VISA credit zijn, voor de acceptatie maakt dit echter niet uit. Je ziet in veel landen tegenwoordig wel steeds vaker V Pay (ook van VISA) in plaats van Maestro op bankpassen, maar V Pay en VISA debit zijn niet hetzelfde. V Pay kan trouwens ook i.c.m. een creditcard, al is dit (in Nederland) niet heel gebruikelijk. Uiteindelijk zal het allemaal overgaan naar VISA en Mastercard.

Voor OVpay maakt dat allemaal niet uit. Maestro, V Pay, VISA en Mastercard zijn allemaal compatibel met OVpay. Als het werkt zijn al deze logo's zichtbaar. Elke Duitse pas, buiten American Express en Diners Club/Discover, is dus gewoon compatibel met OVpay.

Ovpay is echter strenger geworden voor passen van niet deelnemende banken en veel buitenlandse passen werken daarom tegenwoordig niet meer.

 

Reputatie 7

Euh… wadde ? Dus OVPay is (wederom) een Nederlanderhobbie geworden ? Dat heeft toch ook ooit voor ons buitenlanders gewerkt ?

Badge +3

Euh… wadde ? Dus OVPay is (wederom) een Nederlanderhobbie geworden ? Dat heeft toch ook ooit voor ons buitenlanders gewerkt ?

In ieder geval heeft Triodos Bank (zusterje van RABO met hoofdkantoor in Zeist, maar ze ontkennen dat!?) al eerder aangegeveven dat hun contactloze (werkt verder overal!) cards niet werken met OVpay. Dan vraag je je al iets af natuurlijk.

Waarom niet ? Geen idee! Die passen worden binnenkort vervangen zegt de bank. Fijn, maar tot die tijd dan?

Nou ja, dan geen OVpay voor klanten met een pas van onze bank (en dat zal een goede reden hebben. misschien weet @Henk_NL meer?)

(off-tpic) Ikzelf ben (toevallig) sinds gisteren geen klant meer bij Triodos want wat nou €5 per maand voor een simpele betaalrekening? Toedeliedokie en doei dus!

Op welk (moet echt wel NL zijn!) IBAN mogen we het resterende saldo overmaken? Game on! 😅

Nationale overstapservice (13 maanden zonder zorgen alle betalingen van/naar je nieuwe IBAN) ) natuurlijk al eerder geregeld.

Dat de NS daar niet aan mee wenst te werken… zijn andere topics over.

/off-topic

En als je de weg weet maakt het ook niets uit want jij wint het 😴

Reageer