In Stroe komt er kennelijk geen nieuw NS Station. 

  • 24 March 2024
  • 40 reacties
  • 826 Bekeken

In Stroe komt er kennelijk geen nieuw NS Station. 

 

Ik had kort geleden nog geïnformeerd over de eventuele heropening van het treinstation Stroe maar kennelijk is het geen eigendom van de provincie Gelderland en de kosten zijn veel te duur en ook lijkt mij anderzijds dat Stroe ook niet rendabel genoeg is om daar een stoptrein of een sprinter te laten stoppen. Zie reactie van Provincie Gelderland: Stroe en haar omgeving zijn niet in eigendom van de provincie. Ook komt er geen trein die in opdracht van ons rijdt. Vroeger was hier inderdaad een station en geregeld krijgen wij verzoeken om hier weer een station te openen. De kosten voor de aanleg van een station, inclusief infrastructuur zoals seinen enzovoorts zijn hoog, terwijl het aantal te verwachten reizigers laag is. Daarnaast is niet zeker dat NS het station in de dienstregeling kan inpassen, zonder dat elders in het land aansluitingen verloren gaan. Op basis van kosten/batenanalyses wordt daarom steeds gekozen geen verdere studie naar Station Stroe te doen. Klik hier over de geschiedenis van station Stroe op Wikipedia. 


40 reacties

Reputatie 4

.....Er rijden momenteel te veel intercity's, die dus eerst maar eens wat uitdunnen. NS moet zich eindelijk eens wat beter gaan aanpassen aan de reizigersvraag......

Zelden zijn we het eens met elkaar @Tamzin, maar nu wel..…

Een nieuw station in Stroe en Bathmen en de IC-dienst terugbrengen naar een uursdienst. Wie reist er nou tussen Amersfoort, Deventer en Enschede.......

Reputatie 7

.....Ik ben voor zoveel mogelijk nieuwe stationnetjes in dorpen langs een spoorlijn.....

Prima plan, nu de vele, vele miljarden Euro's om eerst die spoorlijnen 4-sporig te maken. Nu al rijden de vele Goederentreinen, Sprinters en IC-treinen elkaar volop in de wielen. 

Had natuurlijk allang moeten gebeuren. Jarenlang veel te weinig in geïnvesteerd en nu zit je met megakosten als je het aanpakt. Er zijn stukken spoor die allang 4-sporig hadden moeten zijn (bijv. Breda - Tilburg) en knelpunten die allang opgeplust en verdubbeld hadden moeten worden (brug Ravenstein en stukken spoor tussen Zwolle en Deventer). Ver toekomstgericht denken! Geen geld naar stationspaleizen en luxe toeters en bellen, maar naar meer spoor(-aanpassingen). 

Er bestaat helemaal geen 3-minutenregel, de dienstregelingen worden al enkele jaren op tienden van minuten gepland.

.....Ik ben voor zoveel mogelijk nieuwe stationnetjes in dorpen langs een spoorlijn.....

Prima plan, nu de vele, vele miljarden Euro's om eerst die spoorlijnen 4-sporig te maken. Nu al rijden de vele Goederentreinen, Sprinters en IC-treinen elkaar volop in de wielen. Op veel trajecten is de dienstregeling secondenwerk geworden.

Ons spoorwegnet is gewoon vol.

Als je veel meer stops wil inplannen loopt de dienstregeling in de huidige situatie compleet in het honderd.

Er rijden momenteel te veel intercity's, die dus eerst maar eens wat uitdunnen. NS moet zich eindelijk eens wat beter gaan aanpassen aan de reizigersvraag. Al jaren zijn groeit het aantal sprinterreizigers en daalt het aantal intercityreizigers.

Daarnaast die onzinnige 3-minutrnregel van ProRail afschaffen 

Reputatie 4

.....Ik ben voor zoveel mogelijk nieuwe stationnetjes in dorpen langs een spoorlijn.....

Prima plan, nu de vele, vele miljarden Euro's om eerst die spoorlijnen 4-sporig te maken. Nu al rijden de vele Goederentreinen, Sprinters en IC-treinen elkaar volop in de wielen. Op veel trajecten is de dienstregeling secondenwerk geworden.

Ons spoorwegnet is gewoon vol.

Als je veel meer stops wil inplannen loopt de dienstregeling in de huidige situatie compleet in het honderd.

Reputatie 6

Sommige stations moeten het inderdaad van voornamelijk wandelaars of fietsers hebben. Het eerder genoemde Wolfheze (Veluwe Zwerfpad) of Hollandsche Rading (Utrechtpad, Marskramerpad) zijn daar voorbeelden van.

Reputatie 7

Ik ben voor zoveel mogelijk nieuwe stationnetjes in dorpen langs een spoorlijn. Wat in Duitsland kan moet hier toch ook kunnen. Dan spaar je de buslijn in Stroe uit. Investeringen hoog, maar denk op (heel) lange termijn, i.c.m. andere nieuwe kleine stations in de wijde regio. Tevens zou het een toetistische springplank kunnen zijn naar de Veluwe - regio Kootwijk zou dan simpel per trein bereikbaar zijn. Wel zorgen voor voldoende fietsruimte in de trein, à la de Merwede-Lingelijn.😉

Station Bathmen (5800 inwoners), ook zo'n wens.... kan de stoptrein Apeldoorn - Almelo daar stoppen. Aanwinst voor Salland.

Terzijde: Zo las ik vandaag een artikel (interview met de Rijksbouwmeester) over dat er veel meer gebouwd zou moeten gaan worden op hoger gelegen gebied. Om in de toekomst drogere voeten te houden. Dus bouwen in Oost- Nederland met name. De focus moet van de Randstad af. Dat betekent ook fors investeren in een veel beter ov-netwerk in die (noord)oostelijke gebieden. Lange termijndenken. 

Is er echt behoefte aan een station in Stroe? Is toch een heel klein dorpje?

Er zijn meer kleine dorpjes met station. Wolfheze (1700 inwoners) bijvoorbeeld. Opheffen maar? En gelijk Oosterbeek sluiten... daar kan je prima naartoe met frequente bussen uit Arnhem. 

Er is een verschil tussen een station in kleinere plaatsen in stand houden of nieuw bouwen. Dat heeft met (te hoge) investeringskosten te maken.

Het directe aantal inwoners zegt niet altijd alles omdat sommige stations een streekfunctie hebben. Stroe heeft bijv. 1600 inwoners maar het vlakbij gelegen Kootwijkerbroek 6400. 

En sommige kleine stations worden gehandhaafd omdat er geen ander OV komt en opheffing zou betekenen dat er een nieuw buslijn moet worden ingelegd (bijv. op de Zeeuwse lijn).

 

Je kan dan wel met bussen (met overstap) vanuit Stroe naar Amersfoort en Apeldoorn, maar ik blijf erbij..... de meeste mensen gebruiken geen streekbussen... daar is antipathie tegen, kijk maar naar de bezetting en de doelgroep die de bus bevolkt... ze willen een trein!

Klopt, de bus heeft echt een imagoprobleem. Deels terecht omdat busdiensten meestal alleen maar op scholieren/studenten zijn afgestemd, bussen qua inrichting weinig comfortabel zijn, bussen traag zijn en bussen vaak niet rijden in de avond en het weekend.

 

En als je eerst met de auto een eind naar station moet rijden, rijden veel mensen maar gewoon door.

De meeste treinreizigers (ook in steden) hebben met voor- en natransport te maken. Dus ik weet niet of dat nu wel zo'n sterk argument is. 

Reputatie 7

Is er echt behoefte aan een station in Stroe? Is toch een heel klein dorpje?

Er zijn meer kleine dorpjes met station. Wolfheze (1700 inwoners) bijvoorbeeld. Opheffen maar? En gelijk Oosterbeek sluiten... daar kan je prima naartoe met frequente bussen uit Arnhem. 

Je kan dan wel met bussen (met overstap) vanuit Stroe naar Amersfoort en Apeldoorn, maar ik blijf erbij..... de meeste mensen gebruiken geen streekbussen... daar is antipathie tegen, kijk maar naar de bezetting en de doelgroep die de bus bevolkt... ze willen een trein!

En als je eerst met de auto een eind naar station moet rijden, rijden veel mensen maar gewoon door.

Badge +3

Welja https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Huis_ter_Heide maar daar zit wel het grote geld dus die hebben een auto natuurlijk!

Reputatie 4

Ruim 1600 inwoners, waarbij iedereen er aan gewend is geen treinstation op loopafstand te hebben...…

Maar je zal er maar wonen, dan kan je altijd een lobby beginnen, net als voor de IC stop te Harderwijk bijvoorbeeld.

Reputatie 7
Badge

Is er echt behoefte aan een station in Stroe? Is toch een heel klein dorpje?

.....Bij de trein zijn de stijgende loonkosten in principe nog wel op te vangen met automatisering en eenmansbediening......

Tsja, we konden er op wachten.

Onlangs zat ik in zo'n blijkbaar "budget trein" met eenmansbediening. Kwamen er 5 BOA's door de trein. Gingen de hele rit mee. Dat moet toch een vermogen kosten...

Laat ik dan toch maar voor één keer op deze onzin ingaan. Als er vijf BOA's in een trein stappen is een zwartrijder of een groepje kansloos tegen zo'n overmacht. Een grote bek geven of dreigen met agressie betekent dat je de trein wordt uitgewerkt en de politie je komt halen. Een losse NS-conducteur of twee samen zijn geen BOA en zullen bij agressie waarschijnlijk afdruipen. Zonder OV-chipkaart of ID-bewijs kan een conducteur heel weinig. Een BOA mag fouilleren om het verstopte ID-bewijs te zoeken, een NS-conducteur niet.

Als het Zwolle - Emmen betreft: daar betaalt de provincie mee omdat agressie daar een groot probleem is i.v.m. het AZC in Ter Apel.

 

Reputatie 4

.....Bij de trein zijn de stijgende loonkosten in principe nog wel op te vangen met automatisering en eenmansbediening......

Tsja, we konden er op wachten.

Onlangs zat ik in zo'n blijkbaar "budget trein" met eenmansbediening. Kwamen er 5 BOA's door de trein. Gingen de hele rit mee. Dat moet toch een vermogen kosten...

Richting Amersfoort kun je vanuit Stroe ook parkeren bij het transferium in Barneveld Noord en vandaar frequent met de trein richting Randstad.

De toekomst van de trein zie ik sowieso vooral in combinatie met voor- en natransport met auto of fiets. Bussen lijken steeds meer iets uit het verleden te worden, zeker nu busvervoer door de explosief stijgende loonkosten voor zowel overheid als reiziger in rap tempo onbetaalbaar wordt.

Bij de trein zijn de stijgende loonkosten in principe nog wel op te vangen met automatisering en eenmansbediening. Bij de bus zijn opties klein.

Hoezo rijden er geen fatsoenlijke bussen? U kunt toch met lijn 104 naar Barneveld en daar op de trein stappen richting Amersfoort? Richting Apeldoorn reist u met lijn 104 of 107 in een paar minuten naar de Wittenberg en daar stapt u over op de bus richting Apeldoorn. In beide gevallen bent u in 35-40 minuten op uw bestemming. 

Ook in de avond, weekend, feestdagen? Bussen zijn sowieso niet gewild. Daarom rijden die ook grotendeels bijna leeg rond. Met de trein reizen wil men wel.

Lijn 102 en 107 rijden zeven dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat ja. In het weekend naar Amersfoort loopt via de Wittenberg en Voorthuizen (lijn 107, 102 en 114). Dat klinkt erger dan het is. De aansluitingen zijn kort (2 minuten) de rijtijden ruim en de bussen staan langere tijd stil bij de overstaphaltes en wachten op elkaar. Amersfoort is nog steeds binnen het uur bereikbaar.

Reputatie 7

Hoezo rijden er geen fatsoenlijke bussen? U kunt toch met lijn 104 naar Barneveld en daar op de trein stappen richting Amersfoort? Richting Apeldoorn reist u met lijn 104 of 107 in een paar minuten naar de Wittenberg en daar stapt u over op de bus richting Apeldoorn. In beide gevallen bent u in 35-40 minuten op uw bestemming. 

Ook in de avond, weekend, feestdagen? Bussen zijn sowieso niet gewild. Daarom rijden die ook grotendeels bijna leeg rond. Met de trein reizen wil men wel.

@Jan Haverkamp

Ik denk dat dat je in Stroe e.o. toch het beste een auto kunt aanschaffen 

Als ik naar Amersfoort zou moeten, ging ik echt met het OV. De file op de A1 tussen Stroe en Amersfoort is niet te doen. Ik woon in de regio, heb een auto, maar reis naar Bilthoven nog steeds met het OV.

Ik vermoed dat het hier gaat om ouderen die graag van hun Keuzedagen gebruik willen maken en in Stroe op de trein willen stappen. Het probleem is dan dat bus en auto geld kosten. 

@Jan Haverkamp

Ik denk dat je in Stroe e.o. toch het beste een auto kunt aanschaffen. Maar als dat er niet in zit is er ieder geval nog overdag een busverbinding. Dat is al luxe vergeleken met veel andere plattelandsdorpen.

Reputatie 7

De hoge kosten houden zoiets tegen. Niet alleen voor Stroe, ook voor vele andere dorpen en dorpjes aan of vlakbij het spoor. 

Je zou denken, wat kost het maken van een betegeld perron nou en dan 2x per uur de stoptrein Almelo - Deventer - Apeldoorn gewoon doortrekken naar Amersfoort. Echter zo makkelijk werkt het (helaas!) niet. Door de complexiteit en het woud van alle regels, wetten en torenhoge kosten, voorwaarden en  eisen als dat het rendabel moet zijn, zit dit land zichzelf in de weg.

Maar goed, Stroe. Hoe was de bediening van het traject Amersfoort - Apeldoorn toen station Stroe er nog was? En dat men graag ziet Barneveld-Noord een rechtstreekse trein naar Apeldoorn (en evt verder maar Deventer?) krijgt, is begrijpelijk. Zou ook een boost aan het ov daar kunnen geven. Een goed spoornetwerk met ook veel kleinere dorpen aangesloten maakt een fijn en compleet ov-systeem en bevordert het aantal treinreizigers. Vergroot mobiliteit en zorgt dat er meer mensen willen wonen. Regionaal vervoer groeit, intercityvervoer als totaal niet begreep ik. Maar die hoge kosten hé.

Als er nu goede alternatieven waren om in Amersfoort te komen, zou het Station niet zo noodzakelijk zijn. Maar er rijden geen fatsoenlijke bussen en je moet nog een eind met de auto om bij een station te komen. Als je 15 minuten moet rijden, denk ik bij mezelf: dan rij ik wel meteen door. Terwijl er een spoor (met station) door het dorp heen loopt. 

Hoezo rijden er geen fatsoenlijke bussen? U kunt toch met lijn 104 naar Barneveld en daar op de trein stappen richting Amersfoort? Richting Apeldoorn reist u met lijn 104 of 107 in een paar minuten naar de Wittenberg en daar stapt u over op de bus richting Apeldoorn. In beide gevallen bent u in 35-40 minuten op uw bestemming. 

@arienne

Los van de vele miljoenen die het bouwen van een stationnetje zou kosten (je hebt anno 2024 door alle eisen toch al minimaal 1500-2000 reizigers per dag nodig om zoiets te rechtvaardigen) zouden er dan ook nog eens extra treinen moeten gaan rijden om het stationnetje te bedienen want NS zal er geen intercity's laten stoppen. Ik zie het dus niet snel gebeuren.

Vroeger toen er nog veel vervoer van soldaten was had Stroe wel een functie maar dat is allemaal weggevallen. 

Daarnaast zijn zowel NS als ProRail eigenlijk alleen nog maar geïnteresseerd in intercity's, het sprintervervoer is de laatste jaren op de meeste plaatsen ingekrompen tot wat minimaal door de overheid wordt geëist.

Maar goed, Stroe. Hoe was de bediening van het traject Amersfoort - Apeldoorn toen station Stroe er nog was? En dat men graag ziet Barneveld-Noord een rechtstreekse trein naar Apeldoorn (en evt verder maar Deventer?) krijgt, is begrijpelijk. Zou ook een boost aan het ov daar kunnen geven. Een goed spoornetwerk met ook veel kleinere dorpen aangesloten maakt een fijn en compleet ov-systeem en bevordert het aantal treinreizigers. Vergroot mobiliteit en zorgt dat er meer mensen willen wonen. Regionaal vervoer groeit, intercityvervoer als totaal niet begreep ik. Maar die hoge kosten hé.

Als er nu goede alternatieven waren om in Amersfoort te komen, zou het Station niet zo noodzakelijk zijn. Maar er rijden geen fatsoenlijke bussen en je moet nog een eind met de auto om bij een station te komen. Als je 15 minuten moet rijden, denk ik bij mezelf: dan rij ik wel meteen door. Terwijl er een spoor (met station) door het dorp heen loopt. 

Verder worden er nieuwe wijken gebouwd in Stroe en in Kootwijkerbroek waar een hoop jonge gezinnen komen te wonen. Mensen die nog studeren of werken in de steden of mensen die graag een dagje uit willen gaan. Het is heel makkelijk om te zeggen dat het misschien niet veel gebruikt gaat worden, maar dat komt omdat de optie er niet is. Stroe ligt super centraal en ik denk dat je mensen van het buiten gebied er motiveert om het OV te pakken! Wat Rene74 hierboven noemt, ben ik het daarom ook helemaal mee eens.

Bovendien werkt het andersom ook zo: mensen willen graag naar Stroe vanwege een van de mooiste fietsroutes die je er hebt. Dan kunnen mensen vanaf Amersfoort of Apeldoorn de trein pakken naar Stroe om een dagje te gaan fietsen of iets dergelijks. Als ze daar ook OV-fietsen verhuren, wordt het helemaal een business. Grote reclame maken met het prachtige Veluwe en dan maak je er echt een dagje weg van. Dat moet je stimuleren!

Door het bevorderen van treinreizen vanuit buitengebieden naar stedelijke centra als Amersfoort en Apeldoorn, creëer je niet alleen een betere verbinding tussen verschillende regio's, maar stimuleer je ook economische groei en ontwikkeling door het vergroten van de mobiliteit en toegankelijkheid. Dit kan resulteren in een toename van de lokale bedrijvigheid, investeringen en werkgelegenheid, wat op zijn beurt weer leidt tot extra inkomsten en welvaart voor de betrokken gemeenschappen.

Reputatie 7

NS verkeert wel in grote financiële zorgen, maar ondertussen is er wel een groeiende behoefte aan mobiliteit in het algemeen. Er moet toch iets gebeuren, linksom of rechtsom. De bevolking gaat naar verwachting almaar doorgroeien, er moeten honderdduizenden woningen bijkomen enzovoorts. Meer ov, en dus méér geld hiervoor, is gewoon nodig want met alleen auto's red je het niet. Nu zal Stroe zeker niet heropend worden, maar er zijn veel grotere dorpen die naast of heel dichtbij het spoor liggen, waar nieuwbouwprojecten bezig zijn en die snakken naar een station in of bij het dorp. Met alleen een bus trek je echt geen klanten.

Nederland raakt steeds voller bebouwd en bewoond en daar moet het ov-aanbod gewoon op aangepast worden en met de tijd meegroeien /uitbreiden. Wie het betaalt is de vraag natuurlijk maar er moet wel iets gebeuren. Steeds meer mensen en woningen en steeds minder ov kan toch niet, wil je het leefbaar houden, met name natuurlijk in de drukkere regio's van Nederland. Ik denk dan bijv voor Brabant aan een soort S-bahn model zoals je dat in het buitenland rond grote stedelijke agglomeraties ziet. Je kan Roosendaal tot aan Helmond ook zien als één grote stedelijke regio met 2 miljoen inwoners. Ik weet dat de infra totaal niet toereikend is nu, er zijn zelfs grotere plaatsen als Oosterhout en Waalwijk zonder enige vorm van spoor, maar zoiets zou ik wel voor me zien in de verdere toekomst 🙂

Welke bedrijfsvoering? NS heeft al zovaak moeten bezuinigen, de service is al vrijwel helemaal verdwenen en het merendeel van de nuttige "extra" treinen van de afgelopen jaren is alweer geschrapt en opgeheven. 

Welke bedrijfsvoering? Eindelijk eens het rondje om de kerk invoeren, eindelijk de overbodige vaste conducteurs in sprinters afschaffen, de bezem door de bureaucratie op de kantoren, stoppen met een aantal afbraaktarieven, stoppen met overbodige 10-min intercity's, stoppen met de loonkosten jaarlijks met 10-15% te verhogen, etc. 

Reageer