In Stroe komt er kennelijk geen nieuw NS Station. 

  • 24 March 2024
  • 40 reacties
  • 826 Bekeken

In Stroe komt er kennelijk geen nieuw NS Station. 

 

Ik had kort geleden nog geïnformeerd over de eventuele heropening van het treinstation Stroe maar kennelijk is het geen eigendom van de provincie Gelderland en de kosten zijn veel te duur en ook lijkt mij anderzijds dat Stroe ook niet rendabel genoeg is om daar een stoptrein of een sprinter te laten stoppen. Zie reactie van Provincie Gelderland: Stroe en haar omgeving zijn niet in eigendom van de provincie. Ook komt er geen trein die in opdracht van ons rijdt. Vroeger was hier inderdaad een station en geregeld krijgen wij verzoeken om hier weer een station te openen. De kosten voor de aanleg van een station, inclusief infrastructuur zoals seinen enzovoorts zijn hoog, terwijl het aantal te verwachten reizigers laag is. Daarnaast is niet zeker dat NS het station in de dienstregeling kan inpassen, zonder dat elders in het land aansluitingen verloren gaan. Op basis van kosten/batenanalyses wordt daarom steeds gekozen geen verdere studie naar Station Stroe te doen. Klik hier over de geschiedenis van station Stroe op Wikipedia. 


40 reacties

Reputatie 7

Blijf het jammer vinden dat er destijds zoveel stations zijn opgeheven. Tal van voorbeelden te vinden. Zo vind ik dat in Gelderland ook van station Eefde (bij Zutphen). Er lopen twee spoorlijnen door/langs dit dorp, maar geen station.

Maar goed, Stroe. Hoe was de bediening van het traject Amersfoort - Apeldoorn toen station Stroe er nog was? En dat men graag ziet Barneveld-Noord een rechtstreekse trein naar Apeldoorn (en evt verder maar Deventer?) krijgt, is begrijpelijk. Zou ook een boost aan het ov daar kunnen geven. Een goed spoornetwerk met ook veel kleinere dorpen aangesloten maakt een fijn en compleet ov-systeem en bevordert het aantal treinreizigers. Vergroot mobiliteit en zorgt dat er meer mensen willen wonen. Regionaal vervoer groeit, intercityvervoer als totaal niet begreep ik. Maar die hoge kosten hé.

Als het geen subsidie (vanuit de provincies) is dan noem het (nood)steun.

Het is juist geen noodsteun want het probleem bij NS is niet tijdelijk maar structureel. NS vertikt het om zIjn bedrijfsvoering aan te passen aan de veranderde marktsituatie na corona en dan wordt die "noodsteun" een bodemloze put.

 

Zoals alle bedrijven konden krijgen tijdens de coronacrisis, en de 120 miljoen voor NS om de verhoging van ticket/abonnementsprijzen in 2024 te voorkomen…

Ook dat was een eenmalig noodverband maar geen structurele oplossing voor de inefficiëncy en het te hoge kostenniveau.

 

Is verder off-topic, maar ik vind het tijd dat KLM/Air France eens in de buidel gaat tasten. 😂

Die hebben alle coronasteun inmiddels terugbetaald, dus wat bedoel je? Het OV heeft geen cent terugbetaald van de coronasteun.

.....Bij de trein zijn de stijgende loonkosten in principe nog wel op te vangen met automatisering en eenmansbediening......

Tsja, we konden er op wachten.

Onlangs zat ik in zo'n blijkbaar "budget trein" met eenmansbediening. Kwamen er 5 BOA's door de trein. Gingen de hele rit mee. Dat moet toch een vermogen kosten...

Laat ik dan toch maar voor één keer op deze onzin ingaan. Als er vijf BOA's in een trein stappen is een zwartrijder of een groepje kansloos tegen zo'n overmacht. Een grote bek geven of dreigen met agressie betekent dat je de trein wordt uitgewerkt en de politie je komt halen. Een losse NS-conducteur of twee samen zijn geen BOA en zullen bij agressie waarschijnlijk afdruipen. Zonder OV-chipkaart of ID-bewijs kan een conducteur heel weinig. Een BOA mag fouilleren om het verstopte ID-bewijs te zoeken, een NS-conducteur niet.

Als het Zwolle - Emmen betreft: daar betaalt de provincie mee omdat agressie daar een groot probleem is i.v.m. het AZC in Ter Apel.

 

Reputatie 6

Sommige stations moeten het inderdaad van voornamelijk wandelaars of fietsers hebben. Het eerder genoemde Wolfheze (Veluwe Zwerfpad) of Hollandsche Rading (Utrechtpad, Marskramerpad) zijn daar voorbeelden van.

Welke bedrijfsvoering? NS heeft al zovaak moeten bezuinigen, de service is al vrijwel helemaal verdwenen en het merendeel van de nuttige "extra" treinen van de afgelopen jaren is alweer geschrapt en opgeheven. 

Welke bedrijfsvoering? Eindelijk eens het rondje om de kerk invoeren, eindelijk de overbodige vaste conducteurs in sprinters afschaffen, de bezem door de bureaucratie op de kantoren, stoppen met een aantal afbraaktarieven, stoppen met overbodige 10-min intercity's, stoppen met de loonkosten jaarlijks met 10-15% te verhogen, etc. 

Reputatie 7

Ik ben voor zoveel mogelijk nieuwe stationnetjes in dorpen langs een spoorlijn. Wat in Duitsland kan moet hier toch ook kunnen. Dan spaar je de buslijn in Stroe uit. Investeringen hoog, maar denk op (heel) lange termijn, i.c.m. andere nieuwe kleine stations in de wijde regio. Tevens zou het een toetistische springplank kunnen zijn naar de Veluwe - regio Kootwijk zou dan simpel per trein bereikbaar zijn. Wel zorgen voor voldoende fietsruimte in de trein, à la de Merwede-Lingelijn.😉

Station Bathmen (5800 inwoners), ook zo'n wens.... kan de stoptrein Apeldoorn - Almelo daar stoppen. Aanwinst voor Salland.

Terzijde: Zo las ik vandaag een artikel (interview met de Rijksbouwmeester) over dat er veel meer gebouwd zou moeten gaan worden op hoger gelegen gebied. Om in de toekomst drogere voeten te houden. Dus bouwen in Oost- Nederland met name. De focus moet van de Randstad af. Dat betekent ook fors investeren in een veel beter ov-netwerk in die (noord)oostelijke gebieden. Lange termijndenken. 

Reputatie 4

.....Ik ben voor zoveel mogelijk nieuwe stationnetjes in dorpen langs een spoorlijn.....

Prima plan, nu de vele, vele miljarden Euro's om eerst die spoorlijnen 4-sporig te maken. Nu al rijden de vele Goederentreinen, Sprinters en IC-treinen elkaar volop in de wielen. Op veel trajecten is de dienstregeling secondenwerk geworden.

Ons spoorwegnet is gewoon vol.

Als je veel meer stops wil inplannen loopt de dienstregeling in de huidige situatie compleet in het honderd.

.....Ik ben voor zoveel mogelijk nieuwe stationnetjes in dorpen langs een spoorlijn.....

Prima plan, nu de vele, vele miljarden Euro's om eerst die spoorlijnen 4-sporig te maken. Nu al rijden de vele Goederentreinen, Sprinters en IC-treinen elkaar volop in de wielen. Op veel trajecten is de dienstregeling secondenwerk geworden.

Ons spoorwegnet is gewoon vol.

Als je veel meer stops wil inplannen loopt de dienstregeling in de huidige situatie compleet in het honderd.

Er rijden momenteel te veel intercity's, die dus eerst maar eens wat uitdunnen. NS moet zich eindelijk eens wat beter gaan aanpassen aan de reizigersvraag. Al jaren zijn groeit het aantal sprinterreizigers en daalt het aantal intercityreizigers.

Daarnaast die onzinnige 3-minutrnregel van ProRail afschaffen 

Er bestaat helemaal geen 3-minutenregel, de dienstregelingen worden al enkele jaren op tienden van minuten gepland.

Reputatie 7

.....Ik ben voor zoveel mogelijk nieuwe stationnetjes in dorpen langs een spoorlijn.....

Prima plan, nu de vele, vele miljarden Euro's om eerst die spoorlijnen 4-sporig te maken. Nu al rijden de vele Goederentreinen, Sprinters en IC-treinen elkaar volop in de wielen. 

Had natuurlijk allang moeten gebeuren. Jarenlang veel te weinig in geïnvesteerd en nu zit je met megakosten als je het aanpakt. Er zijn stukken spoor die allang 4-sporig hadden moeten zijn (bijv. Breda - Tilburg) en knelpunten die allang opgeplust en verdubbeld hadden moeten worden (brug Ravenstein en stukken spoor tussen Zwolle en Deventer). Ver toekomstgericht denken! Geen geld naar stationspaleizen en luxe toeters en bellen, maar naar meer spoor(-aanpassingen). 

Reputatie 4

.....Er rijden momenteel te veel intercity's, die dus eerst maar eens wat uitdunnen. NS moet zich eindelijk eens wat beter gaan aanpassen aan de reizigersvraag......

Zelden zijn we het eens met elkaar @Tamzin, maar nu wel..…

Een nieuw station in Stroe en Bathmen en de IC-dienst terugbrengen naar een uursdienst. Wie reist er nou tussen Amersfoort, Deventer en Enschede.......

Reputatie 7
Badge

Ik dacht dat het station al sinds 1945 geen regulier reizigersverkeer heeft. Zou wel mooi zijn een stoptrein Amersfoort-Apeldoorn die o.a. in Barneveld Noord en Stroe stopt. Maar dat zal logistiek en financieel niet aan de orde zijn.

Gezien de desastreuze financiële situatie bij NS mogen we al blij zijn als er de komende jaren geen grootschalige inkrimpingen komen.

Als het station er zou komen lijkt het me ook eerder dat dit in een regionale concessie wordt opgenomen met subsidie van de provincie dan dat de NS hier gaat rijden. Maar dan moet de provincie wel flink bijdragen in zowel de aanleg als exploitatie van het station. Kans is groot dat ook Apeldoorn er dan een extra perron bij moet krijgen en het wordt inderdaad puzzelen in de dienstregeling met 4 intercity's, 4 stoptreinen richting Barneveld, 2 goederentreinen en dan ook twee doorgaande stoptreinen per uur.

Als het station er zou komen lijkt het me ook eerder dat dit in een regionale concessie wordt opgenomen met subsidie van de provincie dan dat de NS hier gaat rijden. 

De provincies kunnen niet aan het subsidiëren blijven. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden, zowel bij bus als trein.

Badge +3

Ik dacht dat het station al sinds 1945 geen regulier reizigersverkeer heeft. Zou wel mooi zijn een stoptrein Amersfoort-Apeldoorn die o.a. in Barneveld Noord en Stroe stopt. Maar dat zal logistiek en financieel niet aan de orde zijn.

Dan zou Barneveld Noord ook een perron moeten krijgen op de lijn Amersfoort - Apeldoorn. Een station Stroe (~1700 inwoners) zal er niet komen vanuit de NS.

Hoe was de bediening van het traject Amersfoort - Apeldoorn toen station Stroe er nog was? 

Voor het 80 jaar geleden gesloten werd stopten er een paar treinen per dag. Daarna is het nog tientallen jaren in gebruik geweest voor dienstplichtigen die in het weekend met verlof gingen.

Na de eeuwwisseling werd het nog gebruikt bij werkzaamheden zodat niet het gehele traject Amersfoort-Apeldoorn verbust hoefde te worden. Ik heb er ergens rond 2012 nog een keer van gebruik gemaakt.

 

Regionaal vervoer groeit, intercityvervoer als totaal niet begreep ik..

Klopt en dat is voor NS en ProRail die juist alle kaarten op intercityvervoer hadden gezet ook een probleem. Vooral mensen die ver van hun werk wonen zijn fanatieke thuiswerkers en dat zijn over het algemeen nou net intercityreizigers.

Is regionaal vervoer niet vooral een inhaalslag aan het maken omdat het lange tijd werd verwaarloosd en nu met provinciale subsidies weer opknapt? Dat het groeit betekent niet dat het nu wel winstgevend is, zonder de subsidies stort het vanzelf weer in.

Is regionaal vervoer niet vooral een inhaalslag aan het maken omdat het lange tijd werd verwaarloosd en nu met provinciale subsidies weer opknapt? 

Niet alleen dat. Vergeleken met net voor corona is er inmiddels een groot verschil ontstaan tussen sprinters en Intercity's. Terwijl het sprintervervoer zich bijna volledig hersteld heeft, zie je dat de intercity's nog steeds (heel) ver achterblijven. 

Als het niet rendabel is ligt dat overigens ook vooral aan NS dat weigert eenmansbediening in te voeren. Onwil is moeilijk te bestrijden als er geen concurrentie is.

Reputatie 4

Gezien de desastreuze financiële situatie bij NS mogen we al blij zijn als er de komende jaren geen grootschalige inkrimpingen komen.

Als de regering nou een beetje hun verantwoordelijkheid zou nemen door financieel garant te staan voor alle huidige treindiensten....al is het maar voor een paar honderd miljoen per kwartaal. Ze vertikken het gewoon. Gelukkig wordt dit wel langzaamaan beter, NS krijgt vanaf volgend jaar weer extra.

 

Als de regering nou een beetje hun verantwoordelijkheid zou nemen door financieel garant te staan voor alle huidige treindiensten....al is het maar voor een paar honderd miljoen per kwartaal. Ze vertikken het gewoon. 

Wel ja, een paar honderd miljoen per kwartaal. NS heeft vlak voor de Kerst 2023 een nieuw contract afgesloten waarbij ze een monopolie kregen op het hoofdnet wat ze dan beloofden zonder subsidie te exploiteren. Dan kun je niet drie maanden later alsnog honderden miljoenen subsidie per kwartaal gaan eisen, dat is boerenbedrog.

Het grote probleem van subsidie zonder concurrentie (lees: zonder aanbesteding) is dat dan iedere drijfveer ontbreekt om efficiënt te werken en er ook geen enkele rem meer is op de (personeels)kosten. Daar trapt de politiek dus niet in.

Badge +3

Als het geen subsidie (vanuit de provincies) is dan noem het (nood)steun.

Zoals alle bedrijven konden krijgen tijdens de coronacrisis, en de 120 miljoen voor NS om de verhoging van ticket/abonnementsprijzen in 2024 te voorkomen…

Is verder off-topic, maar ik vind het tijd dat KLM/Air France eens in de buidel gaat tasten. 😂

Reputatie 4

Welke bedrijfsvoering? NS heeft al zovaak moeten bezuinigen, de service is al vrijwel helemaal verdwenen en het merendeel van de nuttige "extra" treinen van de afgelopen jaren is alweer geschrapt en opgeheven. Stilstand is achteruitgang.

Badge +3

{off-topic} Sommige steun is inderdaad hartstikke krom, zie https://www.noodfondsenergie.nl terwijl de energieprijzen al lang weer ‘normaal’ zijn t.o.v. de pieken in 2021 tot augustus 2022 (en maar blijven dalen).

Zie https://nieuwestroom.nl/energieprijzen en klik op jaar

Tja, en omdat ik maar parttime werkte in 2023 krijg ik gewoon 800 euro, en dat dekt gewoon mijn hele energieverbruik (ben nogal zuinig en heb misschien wel zonnepanelen opbrengst)!

Naar eigen vermogen (stel ik heb een ton aan Bitcoins of op een simpele spaarrekening tegen 3%) wordt daarbij helemaal niet gekeken…

Prima toch? Laat mij maar dat bodemloze putje zijn… 🤣

Reputatie 7

NS verkeert wel in grote financiële zorgen, maar ondertussen is er wel een groeiende behoefte aan mobiliteit in het algemeen. Er moet toch iets gebeuren, linksom of rechtsom. De bevolking gaat naar verwachting almaar doorgroeien, er moeten honderdduizenden woningen bijkomen enzovoorts. Meer ov, en dus méér geld hiervoor, is gewoon nodig want met alleen auto's red je het niet. Nu zal Stroe zeker niet heropend worden, maar er zijn veel grotere dorpen die naast of heel dichtbij het spoor liggen, waar nieuwbouwprojecten bezig zijn en die snakken naar een station in of bij het dorp. Met alleen een bus trek je echt geen klanten.

Nederland raakt steeds voller bebouwd en bewoond en daar moet het ov-aanbod gewoon op aangepast worden en met de tijd meegroeien /uitbreiden. Wie het betaalt is de vraag natuurlijk maar er moet wel iets gebeuren. Steeds meer mensen en woningen en steeds minder ov kan toch niet, wil je het leefbaar houden, met name natuurlijk in de drukkere regio's van Nederland. Ik denk dan bijv voor Brabant aan een soort S-bahn model zoals je dat in het buitenland rond grote stedelijke agglomeraties ziet. Je kan Roosendaal tot aan Helmond ook zien als één grote stedelijke regio met 2 miljoen inwoners. Ik weet dat de infra totaal niet toereikend is nu, er zijn zelfs grotere plaatsen als Oosterhout en Waalwijk zonder enige vorm van spoor, maar zoiets zou ik wel voor me zien in de verdere toekomst 🙂

Reageer