In Stroe komt er kennelijk geen nieuw NS Station. 

  • 24 March 2024
  • 40 reacties
  • 845 Bekeken


Toon eerste bericht

40 reacties

Maar goed, Stroe. Hoe was de bediening van het traject Amersfoort - Apeldoorn toen station Stroe er nog was? En dat men graag ziet Barneveld-Noord een rechtstreekse trein naar Apeldoorn (en evt verder maar Deventer?) krijgt, is begrijpelijk. Zou ook een boost aan het ov daar kunnen geven. Een goed spoornetwerk met ook veel kleinere dorpen aangesloten maakt een fijn en compleet ov-systeem en bevordert het aantal treinreizigers. Vergroot mobiliteit en zorgt dat er meer mensen willen wonen. Regionaal vervoer groeit, intercityvervoer als totaal niet begreep ik. Maar die hoge kosten hé.

Als er nu goede alternatieven waren om in Amersfoort te komen, zou het Station niet zo noodzakelijk zijn. Maar er rijden geen fatsoenlijke bussen en je moet nog een eind met de auto om bij een station te komen. Als je 15 minuten moet rijden, denk ik bij mezelf: dan rij ik wel meteen door. Terwijl er een spoor (met station) door het dorp heen loopt. 

Verder worden er nieuwe wijken gebouwd in Stroe en in Kootwijkerbroek waar een hoop jonge gezinnen komen te wonen. Mensen die nog studeren of werken in de steden of mensen die graag een dagje uit willen gaan. Het is heel makkelijk om te zeggen dat het misschien niet veel gebruikt gaat worden, maar dat komt omdat de optie er niet is. Stroe ligt super centraal en ik denk dat je mensen van het buiten gebied er motiveert om het OV te pakken! Wat Rene74 hierboven noemt, ben ik het daarom ook helemaal mee eens.

Bovendien werkt het andersom ook zo: mensen willen graag naar Stroe vanwege een van de mooiste fietsroutes die je er hebt. Dan kunnen mensen vanaf Amersfoort of Apeldoorn de trein pakken naar Stroe om een dagje te gaan fietsen of iets dergelijks. Als ze daar ook OV-fietsen verhuren, wordt het helemaal een business. Grote reclame maken met het prachtige Veluwe en dan maak je er echt een dagje weg van. Dat moet je stimuleren!

Door het bevorderen van treinreizen vanuit buitengebieden naar stedelijke centra als Amersfoort en Apeldoorn, creëer je niet alleen een betere verbinding tussen verschillende regio's, maar stimuleer je ook economische groei en ontwikkeling door het vergroten van de mobiliteit en toegankelijkheid. Dit kan resulteren in een toename van de lokale bedrijvigheid, investeringen en werkgelegenheid, wat op zijn beurt weer leidt tot extra inkomsten en welvaart voor de betrokken gemeenschappen.

@arienne

Los van de vele miljoenen die het bouwen van een stationnetje zou kosten (je hebt anno 2024 door alle eisen toch al minimaal 1500-2000 reizigers per dag nodig om zoiets te rechtvaardigen) zouden er dan ook nog eens extra treinen moeten gaan rijden om het stationnetje te bedienen want NS zal er geen intercity's laten stoppen. Ik zie het dus niet snel gebeuren.

Vroeger toen er nog veel vervoer van soldaten was had Stroe wel een functie maar dat is allemaal weggevallen. 

Daarnaast zijn zowel NS als ProRail eigenlijk alleen nog maar geïnteresseerd in intercity's, het sprintervervoer is de laatste jaren op de meeste plaatsen ingekrompen tot wat minimaal door de overheid wordt geëist.

Maar goed, Stroe. Hoe was de bediening van het traject Amersfoort - Apeldoorn toen station Stroe er nog was? En dat men graag ziet Barneveld-Noord een rechtstreekse trein naar Apeldoorn (en evt verder maar Deventer?) krijgt, is begrijpelijk. Zou ook een boost aan het ov daar kunnen geven. Een goed spoornetwerk met ook veel kleinere dorpen aangesloten maakt een fijn en compleet ov-systeem en bevordert het aantal treinreizigers. Vergroot mobiliteit en zorgt dat er meer mensen willen wonen. Regionaal vervoer groeit, intercityvervoer als totaal niet begreep ik. Maar die hoge kosten hé.

Als er nu goede alternatieven waren om in Amersfoort te komen, zou het Station niet zo noodzakelijk zijn. Maar er rijden geen fatsoenlijke bussen en je moet nog een eind met de auto om bij een station te komen. Als je 15 minuten moet rijden, denk ik bij mezelf: dan rij ik wel meteen door. Terwijl er een spoor (met station) door het dorp heen loopt. 

Hoezo rijden er geen fatsoenlijke bussen? U kunt toch met lijn 104 naar Barneveld en daar op de trein stappen richting Amersfoort? Richting Apeldoorn reist u met lijn 104 of 107 in een paar minuten naar de Wittenberg en daar stapt u over op de bus richting Apeldoorn. In beide gevallen bent u in 35-40 minuten op uw bestemming. 

Reputatie 7

De hoge kosten houden zoiets tegen. Niet alleen voor Stroe, ook voor vele andere dorpen en dorpjes aan of vlakbij het spoor. 

Je zou denken, wat kost het maken van een betegeld perron nou en dan 2x per uur de stoptrein Almelo - Deventer - Apeldoorn gewoon doortrekken naar Amersfoort. Echter zo makkelijk werkt het (helaas!) niet. Door de complexiteit en het woud van alle regels, wetten en torenhoge kosten, voorwaarden en  eisen als dat het rendabel moet zijn, zit dit land zichzelf in de weg.

@Jan Haverkamp

Ik denk dat je in Stroe e.o. toch het beste een auto kunt aanschaffen. Maar als dat er niet in zit is er ieder geval nog overdag een busverbinding. Dat is al luxe vergeleken met veel andere plattelandsdorpen.

@Jan Haverkamp

Ik denk dat dat je in Stroe e.o. toch het beste een auto kunt aanschaffen 

Als ik naar Amersfoort zou moeten, ging ik echt met het OV. De file op de A1 tussen Stroe en Amersfoort is niet te doen. Ik woon in de regio, heb een auto, maar reis naar Bilthoven nog steeds met het OV.

Ik vermoed dat het hier gaat om ouderen die graag van hun Keuzedagen gebruik willen maken en in Stroe op de trein willen stappen. Het probleem is dan dat bus en auto geld kosten. 

Reputatie 7

Hoezo rijden er geen fatsoenlijke bussen? U kunt toch met lijn 104 naar Barneveld en daar op de trein stappen richting Amersfoort? Richting Apeldoorn reist u met lijn 104 of 107 in een paar minuten naar de Wittenberg en daar stapt u over op de bus richting Apeldoorn. In beide gevallen bent u in 35-40 minuten op uw bestemming. 

Ook in de avond, weekend, feestdagen? Bussen zijn sowieso niet gewild. Daarom rijden die ook grotendeels bijna leeg rond. Met de trein reizen wil men wel.

Hoezo rijden er geen fatsoenlijke bussen? U kunt toch met lijn 104 naar Barneveld en daar op de trein stappen richting Amersfoort? Richting Apeldoorn reist u met lijn 104 of 107 in een paar minuten naar de Wittenberg en daar stapt u over op de bus richting Apeldoorn. In beide gevallen bent u in 35-40 minuten op uw bestemming. 

Ook in de avond, weekend, feestdagen? Bussen zijn sowieso niet gewild. Daarom rijden die ook grotendeels bijna leeg rond. Met de trein reizen wil men wel.

Lijn 102 en 107 rijden zeven dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat ja. In het weekend naar Amersfoort loopt via de Wittenberg en Voorthuizen (lijn 107, 102 en 114). Dat klinkt erger dan het is. De aansluitingen zijn kort (2 minuten) de rijtijden ruim en de bussen staan langere tijd stil bij de overstaphaltes en wachten op elkaar. Amersfoort is nog steeds binnen het uur bereikbaar.

Richting Amersfoort kun je vanuit Stroe ook parkeren bij het transferium in Barneveld Noord en vandaar frequent met de trein richting Randstad.

De toekomst van de trein zie ik sowieso vooral in combinatie met voor- en natransport met auto of fiets. Bussen lijken steeds meer iets uit het verleden te worden, zeker nu busvervoer door de explosief stijgende loonkosten voor zowel overheid als reiziger in rap tempo onbetaalbaar wordt.

Bij de trein zijn de stijgende loonkosten in principe nog wel op te vangen met automatisering en eenmansbediening. Bij de bus zijn opties klein.

Reputatie 5

.....Bij de trein zijn de stijgende loonkosten in principe nog wel op te vangen met automatisering en eenmansbediening......

Tsja, we konden er op wachten.

Onlangs zat ik in zo'n blijkbaar "budget trein" met eenmansbediening. Kwamen er 5 BOA's door de trein. Gingen de hele rit mee. Dat moet toch een vermogen kosten...

Reputatie 7
Badge

Is er echt behoefte aan een station in Stroe? Is toch een heel klein dorpje?

Reputatie 5

Ruim 1600 inwoners, waarbij iedereen er aan gewend is geen treinstation op loopafstand te hebben...…

Maar je zal er maar wonen, dan kan je altijd een lobby beginnen, net als voor de IC stop te Harderwijk bijvoorbeeld.

Badge +3

Welja https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Huis_ter_Heide maar daar zit wel het grote geld dus die hebben een auto natuurlijk!

Reputatie 7

Is er echt behoefte aan een station in Stroe? Is toch een heel klein dorpje?

Er zijn meer kleine dorpjes met station. Wolfheze (1700 inwoners) bijvoorbeeld. Opheffen maar? En gelijk Oosterbeek sluiten... daar kan je prima naartoe met frequente bussen uit Arnhem. 

Je kan dan wel met bussen (met overstap) vanuit Stroe naar Amersfoort en Apeldoorn, maar ik blijf erbij..... de meeste mensen gebruiken geen streekbussen... daar is antipathie tegen, kijk maar naar de bezetting en de doelgroep die de bus bevolkt... ze willen een trein!

En als je eerst met de auto een eind naar station moet rijden, rijden veel mensen maar gewoon door.

Is er echt behoefte aan een station in Stroe? Is toch een heel klein dorpje?

Er zijn meer kleine dorpjes met station. Wolfheze (1700 inwoners) bijvoorbeeld. Opheffen maar? En gelijk Oosterbeek sluiten... daar kan je prima naartoe met frequente bussen uit Arnhem. 

Er is een verschil tussen een station in kleinere plaatsen in stand houden of nieuw bouwen. Dat heeft met (te hoge) investeringskosten te maken.

Het directe aantal inwoners zegt niet altijd alles omdat sommige stations een streekfunctie hebben. Stroe heeft bijv. 1600 inwoners maar het vlakbij gelegen Kootwijkerbroek 6400. 

En sommige kleine stations worden gehandhaafd omdat er geen ander OV komt en opheffing zou betekenen dat er een nieuw buslijn moet worden ingelegd (bijv. op de Zeeuwse lijn).

 

Je kan dan wel met bussen (met overstap) vanuit Stroe naar Amersfoort en Apeldoorn, maar ik blijf erbij..... de meeste mensen gebruiken geen streekbussen... daar is antipathie tegen, kijk maar naar de bezetting en de doelgroep die de bus bevolkt... ze willen een trein!

Klopt, de bus heeft echt een imagoprobleem. Deels terecht omdat busdiensten meestal alleen maar op scholieren/studenten zijn afgestemd, bussen qua inrichting weinig comfortabel zijn, bussen traag zijn en bussen vaak niet rijden in de avond en het weekend.

 

En als je eerst met de auto een eind naar station moet rijden, rijden veel mensen maar gewoon door.

De meeste treinreizigers (ook in steden) hebben met voor- en natransport te maken. Dus ik weet niet of dat nu wel zo'n sterk argument is. 

Reageer