beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?



Toon eerste bericht

365 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het is maar zeer de vraag of het inchecktijdstip wel tot de juiste conclusie leidt. Ik zou in Amsterdam Centraal kunnen inchecken voor een treinreis naar Maastricht. Ik vertrek binnen 5 minuten na inchecken. Ik zou op ieder tussenstation kunnen uitstappen, niet uitchecken en half uur later verder reizen. Dan kom ik zo'n 3,5 uur later dan met de rechtstreekse trein in Maastricht aan. Stel dat ik controle krijg tussen Sittard en Maastricht dan heb ik een verhaal maar de Hc niet.
@Michiel..
Badge +3
Nee. Want als ik NS betaal om vervoerd te worden van Helmond naar Breda op pakweg 23 april, en ik besluit op 23 april mijn reis in Eindhoven te onderbreken, daar te gaan winkelen en een paar uur later door te reizen naar Breda, dan kost dat de NS geen cent extra, want ik doe gewoon waar ik voor betaald heb, namelijk: op 23 april gebruik maken van de de trein om van Helmond naar Breda te komen. Ik reis geen kilometer extra door die onderbreking. Dus waarom moet ik dan wel extra betalen?

Als ik vroeger een papieren kaartje kocht, kon dat gewoon. Waarom met de OV-chipkaart niet?

Ik schetste het al in mijn voorbeeld, langeafstandkorting.

Een retour is bij NS tegenwoordig even duur als twee enkeltjes. Zou je dus reizen van Helmond naar Breda (gewoon in één keer of korter dan 35 minuten in Eindhoven of Tilburg) dan kost dat € 14,00.

Retour kost dus € 28,00 maar als je dus binnen 35 minuten na het uitchecken in Breda terug incheckt, dan betaal je maar € 21,40. Verlies voor de NS dus € 6,60. Dat krijg je dus alleen cadeau bij die snelle overstap.

Bij je verhaal in Eindhoven kan na een paar uur later inchecken niet bepaald worden of je terug naar Helmond gaat of door naar Breda (of waar dan ook heen). Daarom is na 35 minuten Helmond - Eindhoven een losse reis geworden, en begin je een geheel nieuwe reis.

Dat het met een papieren kaartje wel kan is omdat het traject van tevoren bepaald (en betaald) is.
De vraag is toch duidelijk, mag je je reis meer dan 35 minuten onderbreken waarbij je binnen de poortjes/paaltjes verblijft zonder uit te checken om bv te ontbijten.

En zo niet, waar kunnen wij die voorwaarde vinden behalve dat Slidestops het zegt zonder onderbouwing 😃
Retour kost dus € 28,00 maar als je dus binnen 35 minuten na het uitchecken in Breda terug incheckt, dan betaal je maar € 21,40. Verlies voor de NS dus € 6,60. Dat krijg je dus alleen cadeau bij die snelle overstap.
Als je wéét, dat je vanaf je eindbestemming binnen 6 uur na het inchecktijdstip
(met VDU zelfs tot 03:59am) weer teruggaat, zou je er ook voor kunnen kiezen
om pas op je terugreis op je aankomststation uit- en in te checken. Daarmee maak
je gebruik van de lange afstandskorting net als vroeger met een retour of "via" kaartje)
Ik geloof zelfs, dat die 6 uur opnieuw word aangevangen, wanneer je
op je aankomststation uit en dan weer opnieuw gaat incheckt.
Reputatie 6

Dus in feite is de service er op achteruit gegaan in het opzicht dat je je reis kosteloos kon onderbreken vroeger? Maar in feite toch raar?

Juist, en wat is er raar aan om er bij een lange onderbreking twee reizen van te maken? Dat werkt al zo sinds 2004 of de invoering van de ov-chipkaart al zo.

Als ik de reis onderbreek voor een paar uur en ik stap daarna weer in, dan heb ik toch geen spoorkilometer meer verbruikt dan wanneer ik de reis in één ruk maak? Dus waarom moet je bij onderbreken dan extra betalen? Welke extra kosten brengt dat dan voor NS mee dat je meer moet betalen?

Daarvoor moet je niet bij NS zijn maar bij OV-chipkaart. Bij langer dan 35 minuten uitgechect begint er een nieuwe reis als je daarna weer incheckt. Sinds 2014 of zo landelijk.

Dure koffie dan inderdaad, maar dat is dus al best lang zo, en met een e-ticket of los kaartje geen enkel probleem.

Dus eigenlijk is een OV-kaart ónvoordeliger dan losse kaartjes? Want je moet én € 7,50 voor die kaart betalen, én zorgen dat er steeds een voorschot van € 20,00 op staat, terwijl je met een gewoon kaartje uit de automaat dus in feite in alle opzichten voordeliger uit bent.

Ik weet het niet zeker meer, maar eerder is er dacht ik gezegd dat dit gewoon mag.

Ik zou ook niet gauw weten waarom niet, want als je de reis al eerder bent begonnen blijf je tegen daltarief reizen, daar heeft om de 35 minuten uit en weer inchecken niets mee te maken verder.

Bij een langdurige vertraging zou je dan ook uit en opnieuw in moeten checken.
Badge +3
Het is maar zeer de vraag of het inchecktijdstip wel tot de juiste conclusie leidt. Ik zou in Amsterdam Centraal kunnen inchecken voor een treinreis naar Maastricht. Ik vertrek binnen 5 minuten na inchecken. Ik zou op ieder tussenstation kunnen uitstappen, niet uitchecken en half uur later verder reizen. Dan kom ik zo'n 3,5 uur later dan met de rechtstreekse trein in Maastricht aan. Stel dat ik controle krijg tussen Sittard en Maastricht dan heb ik een verhaal maar de Hc niet.
Dat klopt, maar als je uren na je incheck gecontroleerd wordt vóór Utrecht ben je de sigaar.
Artikel 3.3 AVR:

Als u moet inchecken doet u dat bij het begin van uw reis met NS. Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein. Aan het eind van uw reis met NS, moet u weer uitchecken. Dit geldt ook als u uw reis onderbreekt of als u overstapt naar een andere vervoerder dan NS. U checkt dan eerst uit bij NS, en vervolgens checkt u weer in bij de andere vervoerder. Als tijdens uw reis blijkt dat de check-in ontbreekt is er geen sprake van een geldig Vervoerbewijs.
Dit geldt ook voor de situatie waarin wel is ingecheckt, maar (achteraf) blijkt dat bij het einde van de reis, bij een onderbreking of bij een overstap naar een andere vervoerder niet of niet correct is uitgecheckt.
Niet als de trein tussendoor een stop heeft gemaakt.
Bedankt Slidestops ;-)

Tijd voor mijn ontbijt, laat ik eens opstaan. 😉
Het is maar zeer de vraag of het inchecktijdstip wel tot de juiste conclusie leidt. Ik zou in Amsterdam Centraal kunnen inchecken voor een treinreis naar Maastricht. Ik vertrek binnen 5 minuten na inchecken. Ik zou op ieder tussenstation kunnen uitstappen, niet uitchecken en half uur later verder reizen. Dan kom ik zo'n 3,5 uur later dan met de rechtstreekse trein in Maastricht aan. Stel dat ik controle krijg tussen Sittard en Maastricht dan heb ik een verhaal maar de Hc niet.
Dat klopt, maar als je uren na je incheck gecontroleerd wordt vóór Utrecht ben je de sigaar.

Als je vlak voor vertrek nog even uit- en incheckt begint de tijd weer opnieuw te lopen.
Volgens mij geldt binnen de poortjes blijven niet als onderbreking. Als je overstapt hoef je toch ook niet eerst uit- en weer in te checken omdat je je reis zogenaamd 'onderbreekt'?

Volgens mij is lang rondhangen binnen de poortjes ook niet eenvoudig te controleren. Als je incheckt, instapt, twee stations passeert, uitstapt, twee uur rondhangt en daarna verder reist dan kan een conducteur niet met zekerheid vaststellen dat je zo lang op het laatste station bent geweest. Je had namelijk ook voorafgaand aan je reis, op elk tussenstation en op het laatste station een half uur kunnen wachten.
Badge +3
Ja, maar dan moet je dus elk uur eventjes naar buiten en weer naar binnen, om je korting of vrij reizen te behouden. Zie dat dat dan maar als beloning voor de moeite.

Natuurlijk kan er van alles met wat creativiteit, en een HC kan daar inderdaad weinig van zeggen, behalve vermoedens uiten.

@klant_Jac #289: Misschien ging dat meisje wel op haar gemak haar fiets stallen rond 6:30. Slim, kan je zomaar 10 minuten langer uitslapen! 😃
Reputatie 7
Badge +3

Als je geen abonnement hebt en maar incidenteel met de trein gaat, is een los kaartje inderdaad voordeliger. En als je alleen in de daluren reist kun je wellicht ook nog wel een actiekaartje kopen en ben je nog voordeliger uit.

Maar die OV-chipkaart kun je natuurlijk ook in de bus gebruiken, dan hoef je daar geen los kaartje van €4,50 of zo te kopen. Dus ga je ook regelmatig met de bus (of tram of metro) dan heb je waarschijnlijk toch al een OV-chipkaart en hoef je niet speciaal voor die ene treinreis een OV-chipkaart van €7,50 aan te schaffen.

Overigens hoef je met NS Flex geen €20 saldo te hebben op je kaart.

Reageer