beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Om 06:34 uur (Dal Vrij) check ik in op. Ik reis 2 km mee en stap uit op Centraal Station.
Vanwege de goede voorzieningen aldaar, ga ik zeer uitgebreid ontbijten.
Kan ik vervolgens rond 08:30 uur zonder dat ik ben uitgecheckt, mijn reis vervolgen?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 June 2017, 08:44

Bekijk origineel

365 reacties

Dat inderdaad ook nog. Zoals ook al is opgemerkt, bij een grote verstoring moet iedereen dan verplicht uitchecken en weer inchecken.

Maar het gaat zoals al vaker gezegd is, wat is onderbreken bij NS en dat staat duidelijk in de voorwaarden.


De begrippenlijst lijkt mij duidelijk.

Onderbreken/onderbroken: De
situaties waarbij u de laatste NS-
kaartlezer(s) passeert om het
station te verlaten of om gebruik
te maken van een voorziening
binnen het station die buiten het
door de NS-kaartlezers omsloten
gebied ligt.
Ik zeg het nog maar een keer...:

Ik bedoel dit.

Als ik vroeger een papieren kaartje kocht bij het loket, dan mocht ik onderweg de reis zo lang als ik wilde onderbreken. Ofwel: ik kocht een kaartje van Helmond naar Den Haag, kon in Dordrecht uitstappen als ik daar even koffie wilde drinken bij mijn ouders, en reisde 3 of 4 uur later op hetzelfde kaartje gewoon verder naar Den Haag.

Nu moet ik in- en uitchecken en ben dan duurder uit want:

Ik betaal dan enkele reis Helmond-Dordrecht (17,10) en daarna enkele reis Dordrecht-Den Haag (8,20) = EUR 25,30.

Terwijl een enkele reis zonder onderbreking van Helmond naar Den Haag 21,30 kost.

Ik betaal dan dus 4 euro meer vanwege de onderbreking, terwijl dat vroeger niet gold, dan kon ik gewoon in Dordrecht uitstappen, desnoods een paar uur gaan winkelen of koffiedrinken en doorreizen voor dezelfde prijs.

Ik vind het ook raar dat die onderbreking nu 4 euro kost. Immers, ik heb toch, met of zonder onderbreking, gewoon van dezelfde service gebruik gemaakt? Of moet ik 4 euro betalen omdat ik 1 keer extra van een poortje heb gebruik gemaakt ofzo? Ik snap hem niet.
Dat inderdaad ook nog. Zoals ook al is opgemerkt, bij een grote verstoring moet iedereen dan verplicht uitchecken en weer inchecken.

Maar het gaat zoals al vaker gezegd is, wat is onderbreken bij NS en dat staat duidelijk in de voorwaarden.


De begrippenlijst lijkt mij duidelijk.

Onderbreken/onderbroken: De
situaties waarbij u de laatste NS-
kaartlezer(s) passeert om het
station te verlaten of om gebruik
te maken van een voorziening
binnen het station die buiten het
door de NS-kaartlezers omsloten
gebied ligt.


Ja en toch zeggen al 3 NS medewerkers dat het niet zo is. En de betreffende afdeling zegt dat ook....En vervolgens hoor je weer niets, terwijl KJ toch weet dat het juist gaat om het woord onderbreken.
AnnewilNS lees dan even het topic door, volgens jullie eigen voorwaarden is het onderbreken van je reis het verlaten van "het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt"" zoals NS dat noemt.

Zolang je dus binnen "het door de NS kaartlezers omsloten gebied " blijft, onderbreek je je reis niet.

Voorwaarden Reizen op saldo bij NS
Onderbreken/onderbroken: De situaties waarbij u de laatste NSkaartlezer(s) passeert om het station te verlaten of om gebruik te maken van een voorziening binnen het station die buiten het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt".

Als ik goed Nederlands kan lezen, mag je dus best 2 uur gebruik maken van een voorziening die binnen het door NS kaartlezers omsloten gebied ligt.


Volgens mij lees je goed. 😉
Reputatie 6
Badge +2
Ik zeg het nog maar een keer...:

Ik bedoel dit.

Als ik vroeger een papieren kaartje kocht bij het loket, dan mocht ik onderweg de reis zo lang als ik wilde onderbreken. Ofwel: ik kocht een kaartje van Helmond naar Den Haag, kon in Dordrecht uitstappen als ik daar even koffie wilde drinken bij mijn ouders, en reisde 3 of 4 uur later op hetzelfde kaartje gewoon verder naar Den Haag.

Nu moet ik in- en uitchecken en ben dan duurder uit want:

Ik betaal dan enkele reis Helmond-Dordrecht (17,10) en daarna enkele reis Dordrecht-Den Haag (8,20) = EUR 25,30.

Terwijl een enkele reis zonder onderbreking van Helmond naar Den Haag 21,30 kost.

Ik betaal dan dus 4 euro meer vanwege de onderbreking, terwijl dat vroeger niet gold, dan kon ik gewoon in Dordrecht uitstappen, desnoods een paar uur gaan winkelen of koffiedrinken en doorreizen voor dezelfde prijs.

Ik vind het ook raar dat die onderbreking nu 4 euro kost. Immers, ik heb toch, met of zonder onderbreking, gewoon van dezelfde service gebruik gemaakt? Of moet ik 4 euro betalen omdat ik 1 keer extra van een poortje heb gebruik gemaakt ofzo? Ik snap hem niet.

De techniek maakt het mogelijk een onderbreking te constateren. Het nadeel is een min of meer toevallig gevolg van de systematiek en techniek. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge
@Klaas Jan, je herhaalt gewoon wat al in dit topic besproken is. Maar bedankt voor je herhaling.
Reputatie 7
Badge +3
Een uitstel van betaling omdat je geen geldig vervoersbewijs hebt.

Maar waarom is mijn vervoerbewijs opeens niet meer geldig? Stel dat ik om 8.55 uur incheck en eerst gaan winkelen en eten binnen het gesloten gebied en ik ga om bijvoorbeeld om 09.45 uur reizen. Waarom zou mijn kaart dan opeens niet geldig meer zijn?
Reputatie 4
@iMark omdat er allerlei onlogische regeltjes bestaan en de NS medewerkers die regeltjes belangrijker vinden dan hun klanten. Klanten die ze consequent "reizigers" noemen. Om vooral dat klantgevoel niet teveel aan te wakkeren.
Reputatie 7
Of misschien zijn die algemene voorwaarden, om alles af te dekken, opgesteld door ingehuurde juristen, die nog nooit in een trein hebben gezeten laat staan ooit een station hebben betreden.
Het blijft wel akelig stil weer van NS kant. Het antwoord is ook nog steeds gemarkeerd.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark omdat er allerlei onlogische regeltjes bestaan en de NS medewerkers die regeltjes belangrijker vinden dan hun klanten.
Het is inderdaad opvallend dat Hc Slidestops nog niet gereageerd heeft. Die heeft het zeker te druk met te vroeg vertrekken. 😃
https://youtu.be/B8PGDlh6GfM ...
Reputatie 7
Badge
@iMark omdat er allerlei onlogische regeltjes bestaan en de NS medewerkers die regeltjes belangrijker vinden dan hun klanten. Klanten die ze consequent "reizigers" noemen. Om vooral dat klantgevoel niet teveel aan te wakkeren.

Ja maar jij bent een hele vervelende klant.
Muziek!?
Hopelijk kunnen die trollberichten eens weggehaald worden, aangezien het best om een belangrijke vraag gaat.
Reputatie 4
Ja maar jij bent een hele vervelende klant.

Huh?
Reputatie 6
Badge
@Trein-NS, dat is een slappe mening over Arie H, ik vind hem wel degelijk een punt hebben.
Reputatie 7
Badge
Ja maar jij bent een hele vervelende klant.

Huh?


Ik maak maar een grapje. 😃
Reputatie 4
Hopelijk kunnen die trollberichten eens weggehaald worden, aangezien het best om een belangrijke vraag gaat. Mee eens, vind de vraag van Arie best wel interessant.
Ik heb het trolbericht van Trein NS inmiddels gemeld, ook al was t als grapje bedoelt, het vervuild wel het topic.
We hebben het bericht nu allemaal gezien, dus verwijderen heeft weinig zin. Laten we proberen on-topic te blijven. Ik probeer nog wat meer informatie in te winnen rond deze vraag.
Dank je, hopelijk krijg je nu meer duidelijkheid over wat onderbreken betekent i.p.v. de herhaling van zetten.
Reputatie 7
Badge +3
Ik begin het idee te krijgen dat het plaatsen van de poortjes tot allerlei onbedoelde bijwerkingen heeft geleid en dat NS zelf niet meer weet wat nu eigenlijk de regels zijn.
De regels zijn best duidelijk, alleen er worden dingen bij gehaald die er niet staan (de 35 minuten) en begrippen worden verkeerd uitgelegd (het onderbreken)

En vervolgens dat halsstarrig blijven herhalen zonder in te gaan op argumenten van de forumleden, terwijl 19 dagen al geleden is gezegd wat onderbreken is volgens NS zelf.

En waarom je dan geen geldig vervoersbewijs meer hebt met een eenmalige chipkaart is helemaal bizar te noemen.
Maar nou snap ik het nog steeds niet. Vroeger kocht ik bijv. een kaartje van Helmond naar Den Haag, en mocht ik gewoon onderweg, mits het op de route lag, uitstappen, bijv. in Breda of Dordrecht, daar een paar uur gaan winkelen, koffie drinken bij een tante, op een terras zitten, of wat dan ook, en na een paar uur weer op de trein stappen naar Den Haag. Dus die reis kon ik gewoon onderweg onderbreken en mits ik dezelfde dag doorreisde naar Den Haag, kostte dat niks extra. Logisch ook, want ik had uitsluitend op het betaalde traject gebruik gemaakt van de diensten van NS, dus of ik dan onderweg even uitstap of niet, kost NS niks extra.

Tegenwoordig moet ik dan bij die onderbreking uitchecken en weer inchecken, en dan kost de reis opeens vele euro's extra dan wanneer ik niet had onderbroken. Terwijl het dus de NS niks extra kost dat ik de reis onderbreek, want ik maak niet meer gebruik van de trein of ik reis niet meer, of ik het traject nou in één ruk afleg of onderweg uitstap en daarna doorreis, kost NS niks meer. Waarom moet ik daar dan tegenwoordig wél meer voor betalen?
Je moet meer betalen omdat dat simpelweg de regels zijn. Los daarvan brengt een onderbreking wel degelijk extra kosten met zich mee. Je reis onderbreken houdt in de je de ov-chipzone verlaat via een paal of poortje. Die apparatuur en overige infrastructuur slijt bij gebruik en kost geld. Maar of die kosten evenredig hoog zijn, doet er eigenlijk niet toe. Als je in de supermarkt het tweede product voor de halve prijs krijgt, dan is dat de regel waaraan je je moet houden als je de korting wilt hebben.

Reageer