beantwoord

wanneer wordt de lift gerepareerd op station Almere Poort?

  • 17 December 2021
  • 40 reacties
  • 922 Bekeken

Wanneer wordt de lift eens gerepareerd op station Almere Poort?! lift perron richting Almere Centrum doet het al maaaanden niet meer! zeker langer dan een half jaar! moet nu steeds maar hopen dat er iemand is die ook uitstapt op dat station en me wil helpen om de buggy met minn kleinzoon naar beneden te tillen! vind het echt niet normaal dat dit probleem al maanden speelt en er niks aan wordt gedaan! 

icon

Beste antwoord door Tamzin 17 December 2021, 10:45

Bekijk origineel

40 reacties

We zijn nu al twee jaar verder sinds het onderwerp van de defecte liften op station Almere Poort voor het eerst werd aangekaart. En (verrassend genoeg): de liften doen het nog steeds niet! Op beide perrons. Al zeker een half jaar krijg ik van ProRail dat grondwater verhaal te horen en ik geloof best dat dat een gecompliceerd probleem is, maar waarom duurt de oplossing nu al 2 jaar? Ik heb artrose en kan de trappen op de perrons alleen met heel veel pijn en moeite op en af. ProRail zou naar mijn idee met een tijdelijke oplossing moeten komen totdat het grondwater probleem is opgelost. Assistentie op het station heb ik bijvoorbeeld nog nooit gezien. Of een tijdelijke 'ramp' voor rolstoelen. De liften dagelijks leegpompen of noodreparaties aan de liften uitvoeren. Nu gebeurt er niets.

Hoi

 De lift is nog steeds stuk. Kan met de kinderwagen al 3 jaar niet met de trein. Wanneer wordt dit nu duurzaam gemaakt? Er staat water in de bak, dit heeft niks met vandalisme maar met grondwater dat niet wordt gefixt te maken.

Grt

Ru en

Een aanhoudend probleem heeft ertoe geleid dat grondwater in de schacht is terechtgekomen, wat aanzienlijke schade aan de hardware heeft veroorzaakt. Helaas kunnen we deze situatie niet direct oplossen, omdat het grondwater afkomstig is van gemeentegrond. 


Het herstelproces omvat het vervangen van beschadigde onderdelen als gevolg van waterschade en een uitgebreid onderzoek naar de bodem en de waterhuishouding. Dit is niet zo makkelijk op te lossen, gezien de overvloedige regenval van de afgelopen periode. Op dit moment is het moeilijk om een nauwkeurige prognose te geven over wanneer de liften weer operationeel zullen zijn.
 

Het herstelproces omvat het vervangen van beschadigde onderdelen als gevolg van waterschade en een uitgebreid onderzoek naar de bodem en de waterhuishouding. 

Dat onderzoek zou na een jaar of drie inmiddels toch wel afgerond kunnen zijn.

Een aanhoudend probleem heeft ertoe geleid dat grondwater in de schacht is terechtgekomen, wat aanzienlijke schade aan de hardware heeft veroorzaakt. Helaas kunnen we deze situatie niet direct oplossen, omdat het grondwater afkomstig is van gemeentegrond. 


Het herstelproces omvat het vervangen van beschadigde onderdelen als gevolg van waterschade en een uitgebreid onderzoek naar de bodem en de waterhuishouding. Dit is niet zo makkelijk op te lossen, gezien de overvloedige regenval van de afgelopen periode. Op dit moment is het moeilijk om een nauwkeurige prognose te geven over wanneer de liften weer operationeel zullen zijn.
 

Dit hoor ik nu al maandenlang van ProRail. Zoals gezegd, ik begrijp dat dit een ingewikkeld probleem is waar NS/ProRail blijkbaar over in discussie is met de gemeente Almere, maar totdat dit opgelost is (en dat kan blijkbaar nog wel even duren) heeft ProRail wél de verplichting om de perrons bereikbaar te maken voor ALLE reizigers, dus ook reizigers met een rolstoel, rollator of kinderwagen, mensen die slecht ter been zijn of op krukken lopen. Dit is nu niet het geval. Dus ProRail/NS zullen een goede tijdelijke oplossing moeten verzinnen totdat het grondwaterprobleem is opgelost. Dus iets in de zin van een tijdelijke lift of roltrappen of een houten stellage zodat je het perron kunt bereiken. Je kunt mensen niet jarenlang met een kluitje in het riet sturen, maar moet met een tussenoplossing komen. Nu voldoet NS/ProRail niet aan haar vervoersverplichting.

Beste lezers,

Als ik het me goed herinner, dan hebben wij de liften voor het laatst gebruikt in juni 2023. Sinds de zomer van 2023 werken beide stationsliften op Almere Poort niet meer. Daarvoor waren de liften ook veelvuldig defect, zoals meerdere medereizigers in dit topic schrijven. Ik heb in een eerder stadium contact met Prorail gehad. Prorail heeft mij toen netjes geantwoord en het probleem uitgelegd, maar ondertussen is er niets aan de huidige situatie veranderd. Binnenkort ga ik contact met de gemeente opnemen en hier wil ik ook even van me laten horen. Ik ben meestal niet van de grote woorden, maar ik vind het schandalig dat dit probleem niet verholpen wordt. Ik ben toevallig gezond en goed ter been. Het lukt mij wel om steeds de kinderwagen omhoog te tillen, hoewel ik het vervelend en vermoeiend vind. Ik denk aan de mensen die slecht ter been zijn en aan andere mensen, die om wat voor reden dan ook, de trap niet (gemakkelijk) op en af kunnen. Bij station Muziekwijk is bijvoorbeeld een hellingbaan. Kan zoiets niet tijdelijk of permanent gebouwd worden bij station Almere Poort? 

Vriendelijke groet, Danique 

Reputatie 7
Badge

U heeft een heel goed punt. Hopelijk bereikt u het gewenste resultaat.

Ik ben meestal niet van de grote woorden, maar ik vind het schandalig dat dit probleem niet verholpen wordt. 

Ik denk dat het vooral gaat om wie het probleem moet oplossen en wie dat gaat betalen. De gemeente zal stellen dat het grondwater een gegeven is en dat ProRail de constructie van zijn liftschacht maar moet aanpassen en ProRail zal vinden dat de gemeente maatregelen moet nemen om het binnendringen van grondwater in de schacht tegen te gaan.

Ik ben meestal niet van de grote woorden, maar ik vind het schandalig dat dit probleem niet verholpen wordt. 

Ik denk dat het vooral gaat om wie het probleem moet oplossen en wie dat gaat betalen. De gemeente zal stellen dat het grondwater een gegeven is en dat ProRail de constructie van zijn liftschacht maar moet aanpassen en ProRail zal vinden dat de gemeente maatregelen moet nemen om het binnendringen van grondwater in de schacht tegen te gaan.

Beste Tamzin,

Dat begrijp ik; dat het gaat om (financiële) verantwoordelijkheden, overleg hierover en dat het tijd kost. Het duurt alleen erg lang en veel mensen hebben last van het probleem. Duurt het op andere stations in (andere gemeenten van) Nederland ook zo lang? Groet, Danique 

Reputatie 7
Badge

Ja, helaas speelt dit in het hele land.

Reputatie 6

Een hellingbaan is een veel betere optie dan een lift. Het lijkt willekeur welke stations aan de lelylijn er een tje hebben. Almere muziekwijk en parkwijk wel bv. Zou er dolgraag in Dronten een willen, nooit meer afhankelijk van een lift die heel vaak buiten werking is. 

 

Dat begrijp ik; dat het gaat om (financiële) verantwoordelijkheden, overleg hierover en dat het tijd kost. Het duurt alleen erg lang en veel mensen hebben last van het probleem.

Als beide partijen hun poot stijf houden kan het lang duren. Wellicht dat het uitdraait op een rechtszaak.

 

Duurt het op andere stations in (andere gemeenten van) Nederland ook zo lang? Groet, Danique 

Soms weken tot enkele.maanden maar dan omdat het wachten is op onderdelen of op personeel. Dit geval is totaal anders omdat het gaat om een conflict tussen ProRail en de gemeente over wie het moet oplossen en betalen..

 

Dat begrijp ik; dat het gaat om (financiële) verantwoordelijkheden, overleg hierover en dat het tijd kost. Het duurt alleen erg lang en veel mensen hebben last van het probleem.

Als beide partijen hun poot stijf houden kan het lang duren. Wellicht dat het uitdraait op een rechtszaak.

 

Duurt het op andere stations in (andere gemeenten van) Nederland ook zo lang? Groet, Danique 

Soms weken tot enkele.maanden maar dan omdat het wachten is op onderdelen of op personeel. Dit geval is totaal anders omdat het gaat om een conflict tussen ProRail en de gemeente over wie het moet oplossen en betalen..

Dankjewel voor de info.

is er al bekend wanneer de liften gerepareerd worden ik ben rolstoel afhankelijk en kan al maanden geen gebruik maken van de trein krijg meer het gevoel dat de mindervaliden ….. kunnen vallen want repareren ho maar  

Reputatie 7
Badge +1

is er al bekend wanneer de liften gerepareerd worden ik ben rolstoel afhankelijk en kan al maanden geen gebruik maken van de trein krijg meer het gevoel dat de mindervaliden ….. kunnen vallen want repareren ho maar  

Zoals je hierboven kan lezen is er een strijd tussen Prorail en de gemeente over de kosten. Als mindervalide is denk ik je enige optie om gebruik te maken van reisassistentie. Je wordt dan vervoerd naar het eerste station wat wel zelfstandig te bereiken is.

Reageer