Wat is er aan de hand op het traject Zwolle-Meppel

  • 31 July 2023
  • 41 reacties
  • 1125 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Op dit traject zijn in de afgelopen jaren meermaals werkzaamheden geweest. Niet voor de eerste keer lees ik op twitter dat er sein- en wisselstoringen zijn op dit traject. Vanavond schijnen er weer geen treinen te gaan rijden. Hoe kan het dat het hier nu al een behoorlijke tijd een puinhoop is met het spoor.

Dit is voor de reiziger toch niet meer te doen op deze manier.

 


41 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Is het niet een idee om nog een spoorlijn naar het noorden te maken? Dan kunnen reizigers in ieder geval omreizen. Via de afsluitdijk bijvoorbeeld, of Emmen-Veendam. 

Misschien heb je het gemist, maar er wordt al jaren gelobbyd voor de Lelylijn die via Drachten, Heerenveen en Emmeloord naar Lelystad zou moeten gaan. 

Zie ook dit topic

 

 

Reputatie 7

Daarnaast zie ik dat je overigens net als de moderators aan cherrypiching doet. Nooit een reactie in topics over veel te korte treinen, de prijs/kwaliteitsverhouding die volledig zoek is, de zwaar vervuilde treinen enz.enz.   

 

Dat klopt, maar in tegenstelling tot de moderators zit ik hier in mijn vrije tijd en vind ik het vooral leuk om zaken uit te leggen of uiteen te zetten aan degenen die een inkijkje in de spoorwereld willen hebben. De discussies met het groepje beroepsklagers, ook op dit forum zeer aanwezig, laat ik over het algemeen links liggen. Voor diegenen is namelijk toch nooit iets goed genoeg en wordt een uitleg meestal niet voor waarheid aangenomen. Men weet het immers toch allemaal wel beter 😉 dat laatste heb ik persoonlijk altijd al een vervelende eigenschap aan online discussies gevonden.

Desondanks heb ik eerder vandaag een duit in het zakje gedaan over het vuile treinen topic op Reddit. Ik zal dat stukje even kopiëren naar een van de topics hier over hetzelfde onderwerp. 

Reputatie 5

Is het niet een idee om nog een spoorlijn naar het noorden te maken? Dan kunnen reizigers in ieder geval omreizen. Via de afsluitdijk bijvoorbeeld, of Emmen-Veendam. 

Misschien heb je het gemist, maar er wordt al jaren gelobbyd voor de Lelylijn die via Drachten, Heerenveen en Emmeloord naar Lelystad zou moeten gaan. 

Zie ook dit topic

 

 

Ja, maar die lijn komt er nou wel, en dan weer niet, en de toekomst is erg onzeker. Uiteraard zou dat ook een goede verbinding zijn, maar ik vind een spoorlijn over de afsluitdijk eigenlijk een beter idee.

Reputatie 7
Badge +1

Ook dat is hier al lang geleden voorbij gekomen zie

https://community.ns.nl/in%2Dde%2Dtrein%2D11/waarom%2Dligt%2Der%2Dgeen%2Dspoor%2Dop%2Dde%2Dafsluitdijk%2D1290

 

In die 9 jaar is er nog niets gebeurd en om met de woorden van Thom te spreken, ik ga het niet meer meemaken dat er een spoorlijn over de afsluitdijk gaat. Naar alle waarschijnlijkheid ga ik ook de opening van de Lelylijn niet meemaken. De overheid is denk ik terecht huiverig geworden voor dit soort megaprojecten. Denk ook even aan allerlei grond die onteigent moet worden en de procedures die dan worden aangespannen.  

Reputatie 7
Badge +1

En vandaag ook dus weer een defect spoor tussen Zwolle en Meppel. Zo te zien zijn de stations Hoogeveen, Beilen en Haren dus nu onbereikbaar geworden want er rijden alleen nog maar intercity's tussen Zwolle en Groningen. https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-01-10/zwolle

 

Het aantal storingen op deze lijn is echt niet normaal meer. 2024 kent wel een heel zwart begin voor NS/Prorail,

Zwolle-Groningen/Leeuwarden kent dit jaar sowieso een beetje een valse start.

Afgelopen zaterdag was er een aanrijding, zondag een wisselstoring, maandag een aanrijding, dinsdag een wisselstoring en een defecte bovenleiding, vandaag een defect spoor en om de chaos compleet te maken was Zwolle-Groningen deze ochtend onbegonnen werk: tegelijkertijd stond er namelijk een defecte trein tussen Assen en Beilen waardoor er daar niets meer reed.

Overigens is het naar mijn idee niet perse het aantal storingen wat het reizen hier in het noorden vaak tot een uitdaging maakt. Het is een combinatie van de vele verstoringen, vertragingen, drukte door te korte en te weinig treinen (wat ook weer voor vertraging zorgt) en de bijzonder slechte informatievoorziening wanneer er iets mis gaat. Zo wordt er vaak gesproken van een extra reistijd van bijvoorbeeld +30 minuten, maar in de praktijk komt dit neer op +60 of soms zelfs +90.

De vele vertragingen zijn voornamelijk te wijten aan het feit dat alles door Meppel moet. Wanneer er één trein vertraagd is, staat alles al gauw op elkaar te wachten in Meppel. Ik ken inmiddels de omgeving rondom het station wel uit m'n hoofd. 😅

Het wordt tijd dat het rijk tussen Zwolle en Meppel eindelijk het geld neerlegt voor de verbreding van het spoor tussen deze plaatsen van 2-sporig spoor naar 4-sporig. Je bent als het ware opgesloten of ontbonden uit Noord Nederland als er maar 1 dingetje misgaat.

 

Ongetwijfeld zal het beter zijn als je ook nog eens een lelylijn hebt, maar eerder dat het kabinet dat gaat doorvoeren en dat het gebouwd is zijn we ook gerust in 2050-2060.

 

Zit nu in trein 657, er is ALWEER van alles gecancelled omdat er politie ingezet is tussen Zwolle en Meppel….

 

Lijkt wel een dagelijks tafereel tot nu toe dit jaar.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, je treft het inderdaad niet. Het is ook elke dag weer iets anders. Nu een mogelijk gewapend persoon op station Zwolle.

https://www.nu.nl/binnenland/6297500/mogelijk-gewapende-persoon-op-station-zwolle-geen-treinen-naar-het-noorden.html

Reputatie 7
Badge +1

Zit nu in trein 657, er is ALWEER van alles gecancelled omdat er politie ingezet is tussen Zwolle en Meppel….

 

Lijkt wel een dagelijks tafereel tot nu toe dit jaar.

OK had ik nog niet gezien mrfreeze. Ik ging uit van een incident in de trein. 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt natuurlijk NS (of ProRail) niet de schuld in de schoenen schuiven van een mogelijk gewapend persoon. Dit is na de eerdere verstoringen meer een gevalletje Murphy (kan NS die Murphy niet een enkeltje ver weg geven?). Als het een gewapend persoon is, maakt het ook niet echt uit of HC's wel of geen BOA's zijn, dan komt gewoon de politie eraan te pas en is het aan de politie of er nog wel of geen treinen mogen rijden. Wat wel regelmatig is bij dit soort meldingen is dat het later blijkt dat er geen gewapend persoon was, maar als er een dergelijke melding is gedaan moet de politie wel actie ondernemen, want kan natuurlijk wel echt zijn, net als met verdachte pakketjes of achtergelaten bagage. Het is natuurlijk wel k*t met peren dat het weer rond Zwolle is, na de diverse eerdere storingen afgelopen tijd. 

Reputatie 7
Badge +1

Het was in ieder geval voldoende druk op Zwolle. Het halve station was afgesloten.

Alles lijkt nu onder controle en perrons zijn vrijgegeven. Nu is het de vraag wat er wel en niet gaat rijden. Ik hoorde iemand zeggen dat er een man is aangehouden, maar of dat klopt weet ik niet.

Het kleurt de kaart mooi rood in ieder geval.

Reputatie 7
Badge +3

Ik hoorde iemand zeggen dat er een man is aangehouden, maar of dat klopt weet ik niet.

In het artikel op nu.nl staat inmiddels:

De politie legde het treinverkeer rond Zwolle stil in de zoektocht naar een gewapende man. Die is inmiddels aangehouden.
[...]
Zij troffen de verdachte aan in een van de treinen. De man bleek een vuurwapen bij zich te hebben.
[...]
De verdachte werd aangehouden, waarbij hij zich verzette. Hij is meegenomen naar het politiebureau. Niemand raakte gewond.

Reputatie 7
Badge +1

Dan is er goed en adequaat gehandeld. Gelukkig is er niks ernstigs gebeurd.

Reputatie 7
Badge +4

Zie het artikel hieronder. De man die belde, mag een lintje. 

Reputatie 7
Badge +3

In het artikel op nu.nl staat inmiddels:

Artikel op AD meldt o.a. dit na de aanhouding van de man:

Tot grote opluchting van een man uit Utrecht die in de coupé zat waar het gebeurde. ,,Er was daar een man die zijn magazijn aan het laden was. Iemand hoorde dat en heeft het nummer gebeld dat je kan bellen als je je onveilig voelt. Daar is snel op gehandeld. De trein vertrok niet en toen kwam de politie opeens. Na de aanhouding zijn we snel naar buiten gedirigeerd door agenten. Het ging allemaal heel snel. Ik heb me wel even onveilig gevoeld, ja.’’

https://www.ad.nl/zwolle/grote-commotie-op-station-zwolle-politieteam-arresteert-man-met-vuurwapen-in-trein~acf79487/

Werkt dat nummer bij onveilige situaties van NS toch goed in een echte noodsituatie. Al zou je denk hier ook heel goed 112 kunnen bellen. Hoewel zo'n man met wapen wel gealarmeerd kan worden als hij je hoort praten met 112, dat nummer van NS is via WhatsApp- of sms, dus hoort die man je niet praten. of anders missschien de coupé verlaten als je 112 belt.

Maar wtf, gewoon even het magazijn van je wapen laden, het wordt steeds gekker. 

Nog even 9 jaar wachten mensen, dan kan prorail eens kijken of er iets mogelijk is in Meppel!

https://www.sikkom.nl/actueel/ProRail-maakt-de-middelvinger-naar-het-Noorden-nog-een-stukkie-dikker-28849722.html

Reageer