beantwoord

40 procent korting & automatisch opladen

  • 20 March 2024
  • 6 reacties
  • 98 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Hoi!

 

Ik heb in de dal uren 40 procent korting maar ook word er automatisch bij elke in check een bedrag van 10 euro afgeschreven. Nu krijg ik het idee dat er dus niet meer met 40 procent korting word gereisd :( nu ik dagelijks reis viel het mij pas op. Is er een mogelijkheid een restitutie aan te vragen vanaf het moment dat ik automatisch opladen heb geactiveerd. Het zou namelijk ongeveer 7 euro per dag schelen als het niet automatisch zou worden opgeladen. Trein reis tussen Eindhoven en Zaltbommel… ik heb iig gisteren een brief gestuurd om het automatisch opladen te annuleren.

 

Alvast bedankt voor je antwoord,

 

Mvg. Stef

icon

Beste antwoord door Tochjo 20 March 2024, 07:29

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

Automatisch opladen heeft geen invloed op de korting van uw abonnement. Of u het saldo nu zelf oplaadt bij een automaat of het automatisch laat opladen, u betaalt altijd dezelfde ritprijs. U kunt in de reishistorie in Mijn NS zelf controleren dat dat zo is, en ook bij het uitchecken wordt de ritprijs getoond.

Het kan wel lijken alsof er meer wordt afgeschreven. Dat komt omdat NS bij inchecken een instaptarief van tien euro inhoudt, en dat bij uitchecken verrekent met de ritprijs. Staat er 0 euro op een OV-chipkaart, dan is het saldo te laag om het instaptarief in te houden en wordt automatisch 10 euro opgeladen. Bij uitchecken wordt dit verrekend met de ritprijs en staat er, bij een ritprijs van 7 euro, nog 3 euro aan saldo op de kaart.

Ook dit is te weinig om het instaptarief te kunnen inhouden bij inchecken, dus voor een volgend reis wordt er weer 10 euro saldo opgeladen. Na twee enkele reizen wordt er dus twee keer 10 euro van uw bankrekening afgeschreven. Dat betekent niet dat u ook twee keer 10 euro hebt betaald voor uw reizen; het verschil staat als saldo op de kaart.

En wellicht nog voor de duidelijkheid: de afschrijving van het automatisch opladen vindt niet direct plaats, maar pas enkele dagen later. In de omschrijving van de afschrijving vindt u het tijdstip van opladen waarop de afschrijving betrekking heeft. Bovendien kunt u in de reishistorie op www.ov-chipkaart.nl ook alle de oplaadtransacties zien (in de reishistorie in Mijn NS staan alleen de oplaadtransacties toen u incheckte bij NS, niet toen u incheckte bij andere vervoerders).

Hi Tochjo,

 

Bedankt voor je antwoord. Ik zal het nog een keer dubbelchecken. Zou namelijk ook betekenen dat er een keer in de week niet moet zijn afgeschreven. Eindhoven - Zaltbommel is 12 euro x 4 per week = 48,- maar het lijkt eerder 20x 4 te zijn dus 60 euro. Maar ik zal het nog een keer rustig bekijken. Bedankt alvast.

Badge +3

Inderdaad wordt niet voor elke reis automatisch opgeladen, want als het restsaldo op de kaart nog hoog genoeg is bij het inchecken, is dat niet nodig.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt bij OV-chipkaart en in MijnNS als je daar een account hebt de reizen terugzien. Ook kun je bij een ov-automaat jouw reizen terugzien.

Badge +3

Als er meer dan 10 euro saldo op de kaart staat wordt er bij het inchecken niet automatisch opgeladen.

Je kunt dan zonder automatisch opladen een reis maken (dus inclusief uitcheck) ter waarde van het saldo op je kaart, het saldo komt dan namelijk niet beneden nul.

Als je reis meer dan het saldo bij het inchecken kost (stel er stond 12 euro op je kaart bij het inchecken en je reis kost 15 euro) dan wordt er bij het uitchecken wél automatisch opgeladen.

Vervolgens staat er na uitchecken 7 euro op je kaart, want -3 + 10 = 7

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou ook eens checken of je wel altijd juist in en uitcheckt. Wanneer je bv wel incheckt maar vergeet uit te checken (omdat er bv geen poortjes maar paaltjes staan), is wel bij incheck het instaptarief van €10 afgeschreven, maar wordt er vanwege het niet uitchecken niets verrekend met de ritprijs. Idem wanneer er niet ingecheckt is en je op je bestemming wel uit moet checken om door een poortje te gaan wordt er €10 afgeschreven omdat er geen ritprijs niet bepaald kan worden. 

Reageer