Sticky

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Check vanaf 31 januari bij ons in en uit met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel. Handig als je af en toe met de trein reist!

Voor wie is het?
OVpay is ideaal als je af en toe met het openbaar vervoer reist. Je hoeft geen los kaartje of OV-chipkaart meer te kopen. Als je incheckt met je betaalpas, reis je 2e klas en zonder korting.

Handig: zo heb je de vrijheid om te reizen op een manier die bij jou past!

Heb je een abonnement?
Dan blijf je reizen met je OV-chipkaart. Deze blijf je ook gebruiken voor andere diensten, zoals het huren van een OV-fiets of de fietsenstalling.

Zo werkt reizen met je betaalpas
Om in- en uit te checken met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel, hoef je niets te activeren. Je kan meteen op deze manier reizen.

  1. Haal de pas waarmee je wilt reizen bij het in- en uitchecken uit je portemonnee. Of gebruik de betaalpas op je mobiel.
  2. Hou je pas of je mobiel bij het inchecken tegen de kaartlezer.
  3. Check uit met dezelfde pas.

Zo makkelijk is het!

Bekijk de kosten op je bankrekening
Alle reiskosten die je maakt op een dag, worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven. De afschrijving heeft altijd een betaalkenmerk dat begint met NLOV en daarna 14 cijfers en letters.

Bekijk je reizen in Mijn NS
Koppel je betaalpas aan Mijn NS. Zo heb je gelijk inzicht in je reisgeschiedenis en de kosten. Heb je geen NS-account? Vraag een account aan of ga naar je OVpay reisoverzicht en volg de instructies.

Haal je pas uit je portemonnee
Of je nu met je pinpas of OV-chipkaart reist, haal altijd je pas uit je portemonnee bij het in- en uitchecken. Zo weet je zeker dat je met de juiste pas reist. En voorkom je dubbele reiskosten. Heb je een e-ticket gekocht? Scan dan het ticket vanuit de NS-app bij de kaartlezer van de scan-ticket poorten.

Over OVpay
Binnenkort is het in het hele land en bij alle vervoerders mogelijk om in- en uit te checken met je betaalpas, creditcard en mobiel. Deze nieuwe manier van in- en uitchecken wordt onder de overkoepelende naam OVpay geïntroduceerd. Een gezamenlijk initiatief van alle vervoerders. Bekijk meer informatie op de website van OVpay.

Wat moet ik doen om te kunnen reizen met mijn betaalpas?
Je hoeft vantevoren niets te doen om te kunnen reizen met je betaalpas. Je hoeft je dus niet aan te melden. Natuurlijk moet je wel een geldige betaalpas hebben waarmee je contactloos kan betalen. 

Hoe weet ik wat een reis heeft gekost?
Je ziet de prijs van een rit niet op het paaltje of poortje. De kosten van een rit zie je nadat deze zijn afgeschreven van je rekening. De betaling heeft altijd een betaalkenmerk dat begint met NLOV en daarna 14 cijfers en letters.

Wil je een overzicht van welke kosten bij welke rit horen?
Koppel dan je betaalpas aan Mijn NS en bekijk hier wat een rit je heeft gekost. 

Wil je niet alleen je ritten bij NS zien, maar ook bij andere vervoerders? 
Download de OVpay app.

Of bekijk je reisoverzicht van één specifieke dag in je reisoverzicht op OVpay.nl

Hoe veilig is het reizen met mijn betaalpas?
Reizen met je betaalpas is veilig. Net zo veilig als contactloos betalen in de supermarkt. Jouw bank ziet niet hoe je reist. En de conducteur die je controleert, ziet geen bankgegevens. Bekijk ons privacy statement.

Ga natuurlijk wel voorzichtig om met je betaalpas of creditcard. En laat hem meteen blokkeren als je hem kwijt ben of hij is gestolen.

Ik ben per ongeluk ingecheckt met mijn betaalpas.
Wat vervelend! Dan kan het zijn dat je teveel hebt betaald. Beantwoord een paar vragen en wij vertellen je of en hoe je geld terug kan vragen.


Wil je meer informatie of heb je een andere vraag? Bekijk alle veelgestelde vragen over OVpay of laat het hier in dit topic weten.


211 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het (voor de verandering 😉) helemaal eens met MoDe. Van mij hoeft dit allemaal ook niet. Noem het ouderwets, maar ik hoef niet m'n hele hebben en houwen in die telefoon. En niet alleen met dit voorbeeld, maar het geldt voor veel meer ‘vernieuwingen', waarvan anderen blijkbaar voor mij bepalen dat het ook ‘verbeteringen’ zijn. Wat mij vooral stoort is dat het opgedrongen wordt, er een extra risico bestaat, en je vaak geen mogelijkheid hebt om niet mee te doen.  Flex, dat er automatisch voor zorgt dat je extra risico loopt door het standaard mogelijk maken van (elektrische) OV-fietshuur. ING die de mogelijkheid tot contactloos betalen verplicht, waardoor je extra risco loopt bij pasverlies. OVpay met dezelfde reden. En zo zijn er nog vele voorbeelden.
Geen probleem als anderen graag een app gebruiken om te zappen, voor mij voldoet een (of meerdere) afstandsbedieningen prima.

(en dat voor een ICT-er 🤣)

Reputatie 7
Badge +3

OV-pay (of het nu met de telefoon of gewoon met de losse bakpas is) lijkt me ook een uitkomst om niet meer vol tarief e-tickets te hoeven kopen die je niet meer kan aanpassen of cancellen als je onverhoopt toch niet gaat reizen of als je een foutje hebt gemaakt met bestellen, hoe je ook niet meer te wachten tot het ticket een keer in de mail komt. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoe zou dat moeten? Je weet bij inchecken immers niet waar iemand naar toe gaat en hoeveel hij/zij aan het eind moet afrekenen.

Je zou op z'n minst kunnen instellen dat je niet meer kunt inchecken als je al over de limiet zit.

Persoonlijk zou ik het nog beter vinden als de hele mogelijkheid om met je bankpas te betalen niet standaard geactiveerd wordt. Ik zit er bijvoorbeeld totaal niet op te wachten. Er wordt door NS van alles verzonnen en maar automatisch doorgevoerd, maar als er vervolgens iets misgaat ben je zelf geheel verantwoordelijk.

Waarom niet? Het zijn in essentie maar wat vensters die een beetje tegen API endpoints praten. Het is geen game met enorme assets. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie al een behoorlijk lijstje met verwonderpunten bij de introductie van OVpay. Heeft echt niemand nagedacht over de betaallimiet die wel voor contactloze betalingen geldt maar niet voor het kunnen reizen met in- en uitchecken?

 

Bij onder andere de Rabobank kan je zit wel uitzetten

Wat, contactloos betalen? Ja, maar dan werkt het nog altijd in het OV

Betaalvereniging Nederland waarschuwt reizigers dat ze kunnen inchecken met hun betaalpas, ook als ze contactloos betalen hebben uitgeschakeld.

Rabobank heeft me inmiddels bevestigd dat het inderdaad niet uit kan.

Reputatie 2

Ik heb het eens uitgeprobeerd met een geblokkeerde pas (vervaldatum in 2026) van een Spaanse rekening die niet meer bestaat. Tot mijn verbazing werkte dit gewoon. Je kunt inchecken, reizen en uitchecken. Als je daarna echter weer in wilt checken, dan lukt dat niet en krijg je de melding pas ongeschikt o.i.d.

bij het inchecken met een buitenlandse pas wordt er blijkbaar alleen gecontroleerd of de pas geschikt is voor contactless (en de vervaldatum?) en de controle of de kaart überhaupt actief is blijkbaar pas tijdens de reis of na het uitchecken 

Reputatie 1

Ik ben vanochtend gecontroleerd en ik was ingecheckt met mijn betaalpas op mijn mobiel. Het ging een beetje stroef.

Het probleem was dat we niet goed wisten waar we de apparaten bij elkaar moesten houden.

Hierbij vielen me drie dingen op:

  • De conducteur probeerde haar apparaat op die van mij te houden maar in alle andere situaties waar je contactloos betaalt is het andersom. Ook in het geval van een mobiele betaal terminal. Wellicht is het handig om hiermee rekening te houden zodat dit beide het zelfde werkt en mensen beter aan die manier kunnen wennen.
  • Er was geen contactloos betalen-symbool zichtbaar op het apparaat van de conducteur. als dat wel zo was dan wist ik als reiziger beter hoe ik mijn mobiel moest houden.
    Ik weet niet zeker of je je mobiel (van de reiziger) ook bovenop het scherm van de conducteur kunt houden (de conducteur probeerde het juist andersom) maar als dat zo is. Dan kan er voor de duidelijkheid het beste een contactloos betalen-symbool op het scherm worden getoond, op deze manier:

     

  • Mijn mobiel bleef zeggen ‘betaling niet gelukt’ ook nadat de controle gelukt was. Terwijl dit bij het in-/uitchecken niet het geval is. Het lijkt alsof er geen bevestiging word gestuurd nadat de controle geslaagd is naar het apparaat van de reiziger. Dit zou wel handig zijn.
     

Ik hoop dat de NS wat kan met deze feedback (weet niet waar ik dit anders het beste kan laten), verder vind ik het in- en uitchecken met mijn mobiel erg fijn!

Reputatie 6
Badge +2

Een vraagteken is wat mij betreft de koppeling met systemen van banken en creditcardmaatschappijen. Je zou niet moeten kunnen inchecken met een kaart die als vermist of gestolen is gemeld. 

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/25/je-betaalpas-gebruiken-als-vervoerbewijs-vanaf-volgende-week-kan-dat-in-heel-nederland-a4155329:

‘Elke drie tot vijf minuten krijgt Translink van de banken een ‘zwarte’ lijst met informatie van klanten die rood staan, geen geldige rekening hebben of om een andere reden niet zouden mogen reizen met hun betaalpas.’

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie in de supermarkt juist veel mensen met de telefoon betalen en niet met de bankpas.

Verder heb ik in Londen kunnen waarnemen dat daar al heel veel mensen met de telefoon betalen en niet meer met de Oyster Card of een bankpas of creditcard.

Het zal nog even wennen zijn maar wanneer mensen doorhebben dat ze met hun telefoon kunnen betalen dan gaan ze dat gewoon doen en stoppen ze met het hannesen met het uit de portemonnee halen van bankpas of creditcard.

Voor mensen als @MoDe blijft de mogelijkheid bestaan om met de OV-chipkaart te reizen. Net als in Londen gaat het er uiteindelijk om zo min mogelijk drempels op te werpen en het OV makkelijk te laten gebruiken door zo veel mogelijk reizigers. OVpay is een heel belangrijke stap.

OV Pay is niks meer dan een manier om vernieuwing van de backoffice bij Translink te verkopen, en dat is hard nodig. Het huidige OVCP-systeem is juist enorm fraudegevoelig, er is met lapmiddelen geprobeerd om de grootste gaten op te lossen die sinds 2010 zijn gevonden, maar dat is maar het topje van de ijsberg.

Je begint weer onredelijk te worden om maar je gelijk te krijgen, een abonnement op een bankpasje is helemaal geen optie en staat ook niet op de roadmap.

 

Als je de OVCP wil vernieuwen en iets wil doen aan de fraudegevoeligheid daarvan, zal je naar een type kaart moeten waarbij het systeem niet blind vertrouwd op wat op de kaart staat. Daarvoor is deze vernieuwing net zo goed nodig, want je techniek gaat op vergelijkbare manier werken: naar huis bellen bij transacties. Het staat nog gewoon op de planning om daarbij OVCP-kaarten uit te geven, inclusief foto. Maar om zo’n investering te verkopen mik je beter op OV Pay, dat krijg je makkelijk uitgelegd. Het probleem met (hardened) MFOC attacks niet.

 

--

Wat betreft je later toegevoegde passage, het is niet handiger of goedkoper om kaartjes via een automaat te verkopen. Een netwerk aan kaartautomaten heeft hetzelfde probleem, op enig moment moet je de soft- en hardware gaan vernieuwen omdat je leveranciers stoppen met leveren en onderhouden, of daar zo’n godsvermogen voor vragen dat het onbetaalbaar wordt. Ik ken geen bedrijf dat nog blij is met het hebben van COBOL-omgevingen, je betaalt je blauw aan de schaarse ontwikkelaars die het kunnen.

Reputatie 7

Waarom zo moeilijk doen het is gewoon een nieuwe betaalmethode er bij. Iedereen kan zijn eigen keuze maken hoe hij wil betalen of dat nu per telefoon is betaalpas of OV chipkaart maakt niet uit. Je kiest voor wat op dat moment past. Ik gebruik mijn betaalpas en Google pay wallet door elkaar net wat me op dat moment uitkomt. In de supermarkt en sommige andere winkels de wallet omdat  daar zowel de bank als clientenpas in zit en het dan een handeling is.

Ik kan nu ook in de spits kiezen om te betalen met betaalpas of google pay en in de daluren met mijn OV kaart met dal vrij. Waardoor ik flexibeler kan reizen.

Reputatie 7
Badge

Ik heb daar nog niks over vernomen. Ik kan het helemaal mis hebben, maar volgens mij als je de incasso storneert en de afschrijving niet plaats kan vinden dan wordt de mogelijkheid om in- en uit te checken geblokkeerd. Dit is echter wel een speculatie van mij.

Dat had ik ook ergens gelezen inderdaad. Vervolgens heb ik dan alleen dus een schuld en als ik die afbetaal wordt mijn pas gedeblokkeerd voor OVpay. Ik kan me niet voorstellen dat NS dat een goede methode vindt als je die blokkade wilt. Ze zullen dan vast vrij snel steeds harder hun geld komen opeisen.

Reputatie 4

Ik heb nog een nieuwe test gedaan met het uitchecken bij een poortje van de verkeerde vervoerder. Deze keer één eenduidige reis: per trein gereisd van Zaandam naar Amsterdam Amstel (ingecheckt bij NS met Apple Pay), en op Amstel expres foutief uitgecheckt bij een poortje van GVB:


In mijn rekening afschrift zie ik een afschrijving van €4.30, wat overeenkomt met de prijs in de NS reisplanner. Dit lijkt dus gewoon automatisch gecorrigeerd te worden, ook in het reisoverzicht van OVpay:

 

Dit is erg fijn, en scheelt denk ik erg veel problemen!  Ik denk / hoop maar dat dit ook zo is geregeld voor / bij de  verschillende regionale treinvervoerders.

 

 

 

Het is echt een ontzettend onhandig systeem. Je pakt per ongeluk je bankpasje ipv je abbonnement, je hebt hebt niet door en vervolgens kun je dagenlang wachten tot je je geld weer terug hebt. Echt wie deze onzin bedacht heeft…. 

Onhandig systeem of onhandige gebruiker?

Reputatie 7
Badge +3

Wat is er precies complex aan in- en uitchecken met je bankpas of creditcard? Het is juist een stuk minder complex dan in- en uitchecken met je OV-chipkaart omdat je niet hoeft na te denken over de betaling van je reis.

Reputatie 7
Badge

Het volledig verplichten van de bankpas gaat nooit gebeuren. Je zal altijd publiek, zoals toeristen, uitsluiten wat je niet wilt. Voor die groep die geen bankpas wil gebruiken zal je losse chipkaarten blijven houden. 

Ik vind het momenteel nog jammer dat abonnementen nog niet mogelijk zijn met de betaalpas.

Maar goed, OV Pay staat nog in de kinderschoenen, en ik heb ergens in de media gelezen dat Translink dit jaar gaat kijken hoe ze abonnementen willen toevoegen. Ik denk ook dat hiervoor de controle-procedures bij NS moeten worden aangepast.

Waarschijnlijk ga je dan een situatie krijgen waarbij je met een (digitale) betaalpas incheckt, en dat je dan altijd je OV-Chipkaart / NS-pas moet laten zien omdat daar je foto op staat. De conducteur kan deze of je (digitale) betaalpas uitlezen, en daarmee zien of je met deze pas of een betaalpas ingecheckt bent. 

Een andere optie is misschien bij controle het laten scannen van de (digitale) betaalpas, en het tonen van je ID-kaart. Maar ik weet niet of dit tegenstrijdig is met het feit dat de BOA-status eraf gaat.

Reputatie 7
Badge

Waarschijnlijk ga je dan een situatie krijgen waarbij je met een (digitale) betaalpas incheckt, en dat je dan altijd je OV-Chipkaart / NS-pas moet laten zien omdat daar je foto op staat. De conducteur kan deze of je (digitale) betaalpas uitlezen, en daarmee zien of je met deze pas of een betaalpas ingecheckt bent. 

Het punt is toch juist dat je geen specifieke kaart meer nodig heb? Als ik toch een ov-chipkaart of een of andere pas van NS moet blijven aanschaffen en meenemen kan ik daar ook wel mee blijven inchecken.

Reputatie 2

Het nieuwe systeem is bedacht voor mensen die af en toe met OV reizen. Daarom moet nu iedere reiziger zijn pas uit de “verpakking” halen en opletten of het bedrag van de gewenste kaart wordt afgeschreven. De tekst op de schermpjes van de incheckpalen is ook aangepast. Ook moet er een voorlichtingscampagne gevoerd worden. Wat een gedoe.

Ik raad iedereen aan om de stap met in- en uitchecken met fysieke bankpas over te slaan en meteen te gaan in- en uitchecken met je telefoon. Die heb je (meestal) toch al bij de hand en daarmee voorkom je dat je loopt te hannesen met je bankpas en je portemonnee. Ik heb dat 

Wel natuurlijk alle bankpassen en creditcards uit het hoesje van je telefoon halen.

De mededeling over passen los aanbieden op de poortjes en paaltjes dekt daarom de lading niet. Je kunt ook je telefoon gebruiken.

Overdrijven is ook een vak. 95% van de mensen betaalt in de supermarkt ook met een pasje en niet met de telefoon. Dus dat hannesen lijkt nogal mee te vallen.

De hele discussie hier lijkt alleen maar te gaan tussen enkele techno-freaks (ja, ik ben zelf ook techneut) die steeds hun nieuwste speeltje willen gebruiken en volledig uit het oog verliezen waar het in het OV om draait.

Reputatie 7
Badge +3

Alles goed en wel. Ik ga niet inchecken met mijn telefoon, een telefoon is uitgevonden om mee te bellen. Ik heb geen bankpas op mijn telefoon en ga die er ook niet opzetten omdat men dat zo handig vindt of omdat het zou moeten.

Telefoons moeten regelmatig opgeladen worden. Het gaat dus wel erg druk worden in de 1e klas met al die mensen die even de telefoon moeten opladen omdat ze anders niet kunnen uitchecken.

 

OV Pay is niks meer dan een manier om vernieuwing van de backoffice bij Translink te verkopen, en dat is hard nodig. Het huidige OVCP-systeem is juist enorm fraudegevoelig, er is met lapmiddelen geprobeerd om de grootste gaten op te lossen die sinds 2010 zijn gevonden, maar dat is maar het topje van de ijsberg.

Nee, abonnementen koppelen aan bankpasjes zonder foto is in de praktijk helemaal niet fraudegevoelig.

En waarom moet de vernieuwing van de backoffice bij Translink trouwens verkocht worden? Het voortbestaan van Translink is geen doel op zich. Als het handiger of goedkoper is om kaartjes via een automaat te verkopen (zoals in Duitsland) moet je dat vooral doen. Het betaalsysteem in het OV is een middel en geen doel op zich. 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Je mag je eigen definitie van telefoon gebruiken.

Maar we leven al een tijdje in het tijdperk van de smartphone en dat is eigenlijk een kleine (en zeer krachtige) computer met camera waarmee je toevallig ook kunt bellen. Bellen is een nauwelijks nog gebruikte functie van de smartphone. Omdat de smartphone in feite een computer is, kun je er allemaal verschillende apps op gebruiken. Ik gebruik thuis een app om de audio- en videoapparatuur te bedienen. Veel makkelijker dan losse afstandsbedieningen.

Reputatie 7
Badge +3

 

Het zal nog even wennen zijn maar wanneer mensen doorhebben dat ze met hun telefoon kunnen betalen dan gaan ze dat gewoon doen en stoppen ze met het hannesen met het uit de portemonnee halen van bankpas of creditcard.

Voor mensen als @MoDe blijft de mogelijkheid bestaan om met de OV-chipkaart te reizen. Net als in Londen gaat het er uiteindelijk om zo min mogelijk drempels op te werpen en het OV makkelijk te laten gebruiken door zo veel mogelijk reizigers. OVpay is een heel belangrijke stap.

Ik heb allang door dat je met een telefoon kunt betalen, maar ik ga dat gewoon niet doen. Dat gehannes met pasjes uit het hoesje halen, pincode intypen om scherm te ontgrendelen, de bankapp te voorschijn toveren… Ik tover mijn bankpasje in de winkel uit mijn telefoonhoesje of portemonnee haal deze uit het beveiligde hoesje en voila. Idem met ov-chipkaart (die wel in het hoesje blijft).

Betalen met telefoon is zo makkelijk dat bij mijn vorige werk de rijen door die telefoonbetalers alleen maar langer werden….

Reageer