Binnenkort wordt het "van rit naar reis"-principe ingevoerd om een ontwerpfout op te lossen die ervoor zorgt dat een groep reizigers nu te veel betaalt voor hun reis. In de communicatie van NS hierover mis ik echter de uitleg hoe mensen met Traject Vrij moeten voorkomen dat zij hiervan de dupe worden wanneer zij hun reis in de spits beginnen op het afgekochte traject en hun reis buiten dit traject vervolgen wanneer de spits inmiddels is afgelopen.
Vroeger was het simpel: je kocht gewoon een kaartje met korting voor het niet-afgekochte traject en was klaar.
De huidige situatie is al een stuk klantonvriendelijker: je moet op het station waar de niet-afgekochte reis begint uitstappen en opnieuw inchecken. Dit levert in veel gevallen extra reistijd op maar je betaalt dan in ieder geval wel de juiste prijs voor je reis.
Hoe dit in de nieuwe situatie zou moeten is me echter niet duidelijk.
Ik kan me niet voorstellen dat NS hier niet over heeft nagedacht (zelfs al waren ze deze groep reizigers vergeten dan zijn ze hier volgens mij door de consumentenorganisaties op gewezen) dus ik hoop dat jullie de oplossing die hiervoor is bedacht snel met ons willen delen.
Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat een aanpassing die ervoor moet zorgen dat een groep reizigers niet langer te veel betaalt voor hun reis als gevolg heeft dat nu een andere groep reizigers de klos is.
Van rit naar reis: hoe voorkom ik dat ik straks te veel betaal?
Bladzijde 4 / 5
Oplossing: Op de CICO paaltjes die op het perron of bij de poortjes worden
geplaatst zou je wel moeten kunnen overchecken,
om zo te kunnen profiteren van het meest gunstige tarief van dat moment.
Dan zouden er wel op alle stations met poortjes ook paaltjes moeten komen.
Of als wordt aangekondigd dat de trein van een ander spoor vertrekt, en je daarvoor weer door de poortjes moet. Onderscheid tussen uitchecken en het annuleren van inchecken maakt het ook extra ingewikkeld.
Dat is wat ik bedoelde.
A
Paaltjes genoeg, nu deze worden vervangen door poortjes 😉
Al enig idee wanneer binnenkort is?
Klaas-Jan heeft flink wat topics op zijn naam staan en is voor ieder topic druk bezig met uitzoekwerk. Zodra hij een terugkoppeling heeft, meldt hij dit.
Om het voor Klaas-Jan straks wat eenvoudiger te maken om een zo volledig mogelijk antwoord te geven, hieronder een (ongetwijfeld nog onvolledige) opsomming van de openstaande vragen:
- Hoe kan ik straks in de daluren mijn reis met korting vervolgen buiten mijn afgekochte traject, nadat ik het afgekochte traject in de spits heb afgelegd?
- Gaat NS het "van rit naar reis"-principe consequent doorvoeren door ook op het verder reizen buiten mijn afgekochte traject langeafstandskorting toe te passen of blijft men twee afzonderlijke reizen in rekening brengen en is in de situatie van vraag 1 dus eigenlijk sprake van "van rit naar duurdere rit"?
- Komt NS gedupeerde abonnementhouders tegemoet door hen kosteloos Dal Voordeel op een tweede ov-chipkaart aan te bieden?
- Gaat NS, zoals door de consumentenorganisaties geadviseerd, losse vervoersbedrijven met korting herintroduceren om te voorkomen dat abonnementhouders straks te veel betalen voor hun reis?
- Gaat NS de toon van de campagne aanpassen zodat de reiziger eerlijk en volledig wordt geïnformeerd over de wijzigingen en stopt men dus met het presenteren van een wijziging die vooral voor veel mensen negatief zal uitpakken als "Goed nieuws"?
- Zorgt NS dat het probleem met de poortjes die verschillende tijden aangegeven is opgelost voor 1 september wanneer de gevolgen hiervan nog veel groter zijn dan nu al het geval is?
- Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
- Wordt het "van rit naar reis"-principe ook toegepast op eenmalige chipkaarten met daarop actieproducten zoals bijvoorbeeld de Dag Voordeelurenkaart en de Blokker dalkaarten zodat ook daarmee in de ochtendspits opnieuw kan worden ingecheckt voor een reis die voor de spits was begonnen?
@Neen
Dat zou betekenen dat Traject Vrij abonnees dan onbeperkt sleutelkaarten kunnen genereren, namelijk de barcodes op die gratis e-tickets. Ik heb zo'n vermoeden dat dat niet gaat gebeuren.
Dat zou betekenen dat Traject Vrij abonnees dan onbeperkt sleutelkaarten kunnen genereren, namelijk de barcodes op die gratis e-tickets. Ik heb zo'n vermoeden dat dat niet gaat gebeuren.
@pe_pe
Ik zie het niet zo als de bekentenis dat de ov-chipkaart geflopt is, maar een service aan de reizigers die het reizen op rekening niet zien zitten om wat voor reden dan ook.
Op het forum komen vaak vragen over dit soort vragen van forensen (werkgever betaald) of ouders.
Ik zie het niet zo als de bekentenis dat de ov-chipkaart geflopt is, maar een service aan de reizigers die het reizen op rekening niet zien zitten om wat voor reden dan ook.
Op het forum komen vaak vragen over dit soort vragen van forensen (werkgever betaald) of ouders.
A
Wordt het geen tijd om de servicemedewerkers op de stations te informeren. Ben nog geen medewerker tegengekomen die er iets zinnigs over wist te zeggen. Wel leuk dat het merendeel de vakantie als oorzaak noemt dat ze nog nooit van het rit naar reis principe hebben gehoord. Ook de conductrice die ik vandaag sprak was niet op de hoogte van de veranderingen per 1 september. Wat wel lief is van de NS medewerkers is dat ze een degelijk antwoord proberen te geven. Maarja, als je nog nooit van rit naar reis hebt gehoord, wordt dat lastig. Één medewerker wist het wel heel bont te maken....
Samenreiskorting gaat hem helaas niet worden, reizigers die het opgedrongen "genoegen" hebben om op rekening te reizen, mogen geen samenreiskorting laden.
Ik weet niet hoe serieus de dreigementen zijn dat bij 12 keer vergeten uit te checken de kaart geblokkeerd wordt, maar ik heb niet heel veel zin om dat uit te gaan proberen.
Inchecken bij een andere vervoerder lijkt me dan de meest veilige optie.
Ik weet niet hoe serieus de dreigementen zijn dat bij 12 keer vergeten uit te checken de kaart geblokkeerd wordt, maar ik heb niet heel veel zin om dat uit te gaan proberen.
Inchecken bij een andere vervoerder lijkt me dan de meest veilige optie.
Ja, sorry, dat was meer bedoeld voor meelezers met een Studentenabonnement of Altijd Voordeel die met hetzelfde probleem zitten.
A
Als u tijdens de spits incheckt en reist op uw afgekochte traject en u wilt uw reis buiten uw traject vervolgen in de daluren, dan dient u 35 minuten te wachten tussen uitchecken en weer inchecken.
Concreet betekent dit, dat je 45 tot 60 minuten op een (verlaten) station (zonder voorzieningen) moet wachten, vóórdat je pas met 40% of 100% korting verder kunt reizen. Lange afstandskorting is na 35 minuten óók al niet meer van toepassing!
Niet geweten, dat het zó simpel zou kunnen zijn
om die 35 minuten wachttijd ongedaan te maken!
Dat is nooit anders geweest. (Reden: Met papieren kaartjes uit de automaat was dat lastig te implementeren. Met de OV-chipkaart is het bezwaar nog slechts van bedrijfseconomische aard.)
Reputatie 3
Vanaf morgen gaat dit nieuwe reisprincipe in en ondanks dat ik een Dal Vrij ben, ben ik er op zich voorstander van. Echter, de informatievoorziening van de NS vind ik weer zwaar ondermaats! De enige voorlichting die ik heb gehad was een brief die enkele maanden geleden is verstuurd. Wat gaat de NS doen om deze aanpassing aan de reiziger uit te leggen? Mijn voorstel:
Morgen (en liefst nog een paar dagen erna) om 8:54 en 18:24 uur een omroep op álle stations dat het reisprincipe is aangepast. Bv. "Vanaf 1 september wordt het reisprincipe aangepast. Reizigers met een Dal abonnement reizen bij een overstap door op het tarief van hun oorspronkelijke check-in tijd. Om te kunnen reizen op spits- én daltarief dient u gebruik te maken van een andere ov-chipkaart."
Verder ben ik ook voorstander van de oplossing die Pe_pe heeft voorgesteld: Een optie om bij het kaartautomaat je reis te "resetten" zodat je geen overstap krijgt maar een nieuwe reis begint.
Morgen (en liefst nog een paar dagen erna) om 8:54 en 18:24 uur een omroep op álle stations dat het reisprincipe is aangepast. Bv. "Vanaf 1 september wordt het reisprincipe aangepast. Reizigers met een Dal abonnement reizen bij een overstap door op het tarief van hun oorspronkelijke check-in tijd. Om te kunnen reizen op spits- én daltarief dient u gebruik te maken van een andere ov-chipkaart."
Verder ben ik ook voorstander van de oplossing die Pe_pe heeft voorgesteld: Een optie om bij het kaartautomaat je reis te "resetten" zodat je geen overstap krijgt maar een nieuwe reis begint.
Waarom? :?
Ah, je hebt het niet over de reizigers die met die vertraagde trein aankomen, maar over de reizigers die op die trein staan te wachten en aan het begin van de spits door de poortjes moeten om naar het gewijzigde aankomstperron te gaan.
Het klopt inderdaad niet erg, ''we hebben hersteld hoe het altijd al was. Vroeger was het ook zo dat het tijdstip waarop je je reis begon bepalend was voor het kortingstarief. Toen de OV-chipkaart werd ingevoerd gingen mensen die moesten overstappen voor het tweede deel van hun reis opeens meer betalen.'' Voor ''vroeger'' moet je lezen ''oorspronkelijk bij reizen met de OV-chipkaart'' en ''toen de OV-chipkaart werd ingevoerd '' moet worden gelezen als ''toen er poortjes werden gesloten''. bijdragevandennis
A
De NS heeft alle tijd gehad om de reizigers en het personeel op tijd te informeren. 🆒
Wellicht wordt dit topic bedoeld, het sticky topic hierover en daar zijn 58 reacties en m, waarvan de eerste 5 al off topic zijn en beter verwijderd kunnen worden ter verduidelijking en maar liefst 2400 reizigers zijn er mee bereikt.
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/belangrijk-ov-chipkaartwijziging-24563
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/belangrijk-ov-chipkaartwijziging-24563
''oorspronkelijk bij reizen met de OV-chipkaart zonder tussentijds omchecken''
bijdragevandennis
Dat is overdreven. Als dat zo was zou iedereen een dalabbonement nemen en was iedereen zeer tevreden. bijdragevandennis
Iemand die er het fijne van wil weten heeft er daarom niet veel aan. bijdragevandennis
Bladzijde 4 / 5
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.