Vandaag las ik het persbericht over het nieuwe OV-fietsslot. Op zich best praktisch natuurlijk, het is zeker in een zelfservice-locatie soms een behoorlijke zoektocht naar de fiets die bij de verstrekte sleutel hoort.
Nou vroeg ik me wel af of er ook over bepaalde zaken wel echt is nagedacht…
- Is er een draadloze verbinding nodig met de systemen van NS om het slot te ontgrendelen? Zo ja, wat als er een keer een storing is of als je gefietst bent naar een locatie met slechte netwerkdekking. Sta je dan in de middle of nowhere met een fiets die niet meer van slot kan, of werkt het systeem offline ook?
- Een OV-fiets kan natuurlijk ook defect raken, waarbij defecten niet altijd eenvoudig te zien zijn. In de huidige situatie kan je een defect melden bij de stallingsbeheerder of op de sleutelkluis bij een zelfservice-stalling. Maar is er ook over nagedacht hoe dat met dat nieuwe slot moet, want dan valt deze mogelijkheid op zelfservice locaties immers weg. Praktisch gezien zou dit met een app te regelen zijn (wel een extra drempel voor sommige gebruikers), met als voordeel dat je duidelijker kunt aangeven wat er defect is, maar op de instructiepagina over het nieuwe slot lees ik hier nog niks over. Dus vrees dat dit vergeten is!
- Verder over defecte fietsen: je wilt natuurlijk ook voorkomen dat iemand een defecte fiets uit de stalling pakt en daardoor een eindje van de stalling ineens strandt. Naast het bij het vorige punt al genoemde over het kunnen melden van een defect lijkt het me dus ook van belang dat er in een stalling een onderscheid mogelijk is tussen correct functionerende fietsen en defecte exemplaren. Wellicht een idee om in de stalling een zone te maken waar je defecte fietsen kunt plaatsen? Maar ook dit valt of staat met de informatie natuurlijk.
Ben benieuwd of er iemand wat meer kan vertellen over deze punten. Hoop natuurlijk dat ik er in veel gevallen naast zit en er wel over is nagedacht. Want op zich lijkt deze vernieuwing me best handig, maar aan de andere kant ook weer niet in alle gevallen...