beantwoord

Factuur voor 'gestolen' OV-fiets, terwijl ik de fiets daadwerkelijk heb ingeleverd

  • 22 June 2023
  • 25 reacties
  • 986 Bekeken

Op zondag 5 juni heb ik rond 01:00 uur een OV-fiets met een digitaal slot gehuurd op station Arnhem Centraal en even later gestald in de OV-fiets-kluis op station Wolfheze. Wetende dat dit boven de huurkosten 10 euro extra zou kosten om de OV-fiets terug te laten brengen naar Arnhem Centraal. Ik heb de fiets NIET op het slot gezet toen ik hem in de kluis zette. Precies zoals dat ook niet hoefde met de OV-fietsen met het traditionele slot. Gevalletje automatisme.

Een week later ontving ik een mail van NS met het bericht dat ik nog een OV-fiets in mijn bezit zou hebben en de waarschuwing dat als ik de fiets niet zou inleveren binnen twee weken, ik een factuur zou krijgen voor de aanschafwaarde van 350 euro.

Ik heb de volgende dag de NS gebeld en de telefoniste kon niks van een niet-ingeleverde OV-fiets vinden, dus ik werd in de wacht gezet, zodat ze er eventjes in kon duiken. Een uur heb ik in de wacht gestaan en op een gegeven moment heb ik maar opgehangen. Er vanuit gaande dat er daadwerkelijk niks aan de hand was en de mail vanuit NS onbedoeld verstuurd was.

Weer een week later kreeg ik een mail met het bericht dat ik niet op eerdere berichten gereageerd zou hebben en de aanschafwaarde van 350 euro in rekening gebracht gaat worden. Opnieuw gebeld en mevrouw kon de huur stopzetten en de ophaalservice naar station Wolfheze sturen om te checken of de OV-fiets daadwerkelijk was ingeleverd. Ik zou vervolgens te horen krijgen of de OV-fiets gevonden zou worden of niet.

Mijn tweelingbroer, die toen ook een OV-fiets had gehuurd op Arnhem Centraal en had ingeleverd op station Wolfheze, heeft precies dezelfde situatie. De NS-ophaaldienst heeft zijn gehuurde fiets niet terug kunnen vinden op station Wolfheze en hij moet nu 350 euro betalen, terwijl hij de fiets netjes heeft ingeleverd, al is het op een ander station.

Mijn vermoeden is dat omdat we de fietsen niet op slot hebben gezet, de huur niet is gestopt en het systeem dus denkt dat we de fietsen nog in bezit hebben. Bij de kluis geef je aan of je een fiets inlevert, maar het systeem weet natuurlijk niet of het je laatst gehuurde OV-fiets is. De OV-fietsen zijn later door anderen weer gehuurd, waardoor ze natuurlijk niet in de kluis terug te vinden zijn. 

Wat moet ik doen? Ik heb het gevoel dat ik met mijn rug tegen de muur sta, omdat ik geen foto’ s of een video heb gemaakt van het inleveren van de fiets.

icon

Beste antwoord door Lorena NS 22 June 2023, 12:11

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +2

De huur van een OV fiets zou mijns inziens gewoon moeten stoppen als je ze in een kluis inlevert, ook al is er sprake van een elektronisch slot. Je geeft immers aan dat je een fiets inlevert en je kunt alleen een fiets inleveren die je ook gehuurd hebt.

Er is wel een complicatie: omdat je in een kluis geen communicatie van slot en systeem hebt, zal het slot aan jouw chipkaart gekoppeld blijven en krijgt iemand anders die de fiets vervolgens huurt het slot niet meer open na op slot zetten. Vandaar dat de fiets waarschijnlijk niet meer in de kluis staat maar ergens rondzwerft.

Als je de fiets nog ergens kunt vinden in Wolfheze is dat natuurlijk de beste manier om van de boete af te komen. Maar verder rest vermoedelijk alleen de geschillencommissie, want wat je verder kunt doen heb je al gedaan. NS is op zich nalatig omdat ze nergens melden dat je fietsen met elektronisch slot niet kunt inleveren op locaties waar ze die sloten niet hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Door de fiets niet op slot te zetten blijft de huur op jouw naam doorlopen. Staat er een fietsnummer bij op de factuur? Dan zou je nog een keer een opsporingsverzoek kunnen laten uitgaan.

In de NS app kun je tegenwoordig ov-fiets huur vastleggen. Je kunt dan bij inleveren zien of de huur goed is afgesloten. Daar heb je nu niets aan, maar een tip voor de volgende keer.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi LennaertBoelens en welkom op de NS Community! 

Ik snap dat het schrikken is wanneer de mail met de informatie over de € 350,00 in je inbox verschijnt. Daarbij excuses dat je zo lang in de wacht hebt gestaan bij onze klantenservice. Ik vrees dat daar iets mis is gegaan in de verbinding, want zo lang zou je zeker niet in de wacht moeten staan. Wanneer je een fiets inlevert met een nieuw slot, is het wel de bedoeling dat je deze op slot zet met de OV-chipkaart zodat niemand anders de fiets meer mee kan nemen. Helaas kan ik via deze weg niet bij jouw gegevens. Het is dus lastig om te zeggen hoe het er nu voor staat. Maar wat ik van jouw bericht begrijp, is dat er nu een melding in het systeem is gezet waarbij de fietsrit is afgesloten en dat er nu gecontroleerd gaat worden of de fiets nog in de kluis in Wolfheze staat. Als de fiets niet is aangetroffen, hoor je dit binnen 5 weken. Wanneer de fiets wel is gevonden, ontvang je verder geen bericht meer. Mocht je het zeker willen weten, kun je dan altijd nog even de status navragen bij onze klantenservice.

Reputatie 7
Badge +2

Door de fiets niet op slot te zetten blijft de huur op jouw naam doorlopen. 

Dat blijft hij sowieso in een kluis, want daar heb je geen verbinding van het elektronisch slot en het OV fiets systeem. Maar de transactie op de kluizen zou sowieso de huur al af moeten sluiten.

In elk geval niet betalen. NS schuift graag verantwoordelijkheid van zich af om wat extra geld te hengelen, terwijl het gewoon hun verantwoordelijkheid is wanneer de fiets is ingeleverd of het systeem niet mee werkt. Ik had hetzelfde probleem en dit is echt iets wat de NS zelf zal moeten verbeteren.

Er zal binnen 5 weken duidelijkheid komen. Indien je een fiets op een ander station stalt dien je dit door te geven aan onze klantenservice:

Je kunt de OV-fiets met het nieuwe slot inleveren op de locaties waar je een OV-fiets met het nieuwe slot kunt huren. Als je ervoor kiest om de OV-fiets op een andere locatie in te leveren dan waar je deze gehuurd hebt, neem je contact op met Klantenservice om de rit te laten afsluiten en betaal je een toeslag van € 10.  

 

Doordat dit niet gelijk is gebeurd zijn deze berichten gekomen. Dit is dus niet een probleem wat wij kunnen verbeteren, Sleutelbos. Daarnaast is het advies om niet te betalen ook niet een goed idee. Als de fiets er namelijk niet staat en wij het bedrag niet tijdig ontvangen zal de factuur door worden gezet waardoor er nog meer kosten worden gevraagd vanwege incassokosten.

Badge +3

De eerste zin zegt het al, je kunt zo’n fiets alleen inleveren op stations met nieuwe sloten (dus nooit in een fietskluis). Als je kiets voor een ander station (met nieuwe sloten) moet je contact opnemen om de rit af te sluiten. Waarschijnlijk is dat omdat de andere locatie de fiets niet herkent.

Neemt niet weg dat het bij een kluis of andere locatie zonder nieuwe sloten hetzelfde zou moeten werken, want in principe is bekend welke fiets je gehuurd had.

Er zal binnen 5 weken duidelijkheid komen. Indien je een fiets op een ander station stalt dien je dit door te geven aan onze klantenservice:

Je kunt de OV-fiets met het nieuwe slot inleveren op de locaties waar je een OV-fiets met het nieuwe slot kunt huren. Als je ervoor kiest om de OV-fiets op een andere locatie in te leveren dan waar je deze gehuurd hebt, neem je contact op met Klantenservice om de rit te laten afsluiten en betaal je een toeslag van € 10.  

 

Doordat dit niet gelijk is gebeurd zijn deze berichten gekomen. Dit is dus niet een probleem wat wij kunnen verbeteren, Sleutelbos. Daarnaast is het advies om niet te betalen ook niet een goed idee. Als de fiets er namelijk niet staat en wij het bedrag niet tijdig ontvangen zal de factuur door worden gezet waardoor er nog meer kosten worden gevraagd vanwege incassokosten.

Er is geen enkel probleem omtrent OV-fietsen dat de NS echt lijkt te kunnen verbeteren. Andere stalling of niet, ook wanneer je een fiets terugbrengt bij dezelfde kluis en de procedure doorloopt gebeurt het met regelmaat dat dat niet goed wordt opgenomen in het systeem en de gebruiker alsnog te kampen krijgt met boetes. Dat gedoe doorloop ik momenteel ook.

Dat is heel naar, maar hier is iets aan de orde. De procedure van het inleveren van de fiets is niet correct uitgevoerd.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe worden huurders van die nieuwe fietsen erop geattendeerd dat ze die fietsen alleen kunnen inleveren op locaties met die nieuwe fietsen, en dat ze contact op moeten nemen met de klanteNService als ze de fiets ergens anders inleveren? Zo'n regeltje ergens verstopt op de website is natuurlijk volstrekt onvoldoende. Ik neem aan dat het bij de huurlocaties ook duidelijk aangegeven staat? Plus een lijst van de betreffende locaties.

Pff, ik ben echt zo blij dat op de locatie waar ik nog wel 's een fiets huur, dit nog gewoon op de ‘ouderwetse’ manier gaat.

Reputatie 7

Maakt u zich geen zorgen, @mrfreeze . NS gaat dat rap voor u verneu…. heu… regelen. Ook u kunt binnenkort van de elektronische sloten ‘genieten’.

 

Reputatie 7
Badge +3

Maakt u zich geen zorgen, @mrfreeze . NS gaat dat rap voor u verneu…. heu… regelen. Ook u kunt binnenkort van de elektronische sloten ‘genieten’.

 

Blij dat ik een vouwfiets in de schuur heb staan 😉 Aangeschaft omdat ik wel eens misgreep. De stallinghouder gaf OV fietsen aan toeristen als zijn eigen huurfietsen op waren, met gevolg dat mensen met OV-fietsabonnement het nakijken hadden.

Badge +3

De stallinghouder gaf OV fietsen aan toeristen als zijn eigen huurfietsen op waren, met gevolg dat mensen met OV-fietsabonnement het nakijken hadden.

Dat is natuurlijk schandalig, je zakken vullen met het verhuren van fietsen die niet eens van jou zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Pff, ik ben echt zo blij dat op de locatie waar ik nog wel 's een fiets huur, dit nog gewoon op de ‘ouderwetse’ manier gaat.

Maakt u zich geen zorgen, @mrfreeze . NS gaat dat rap voor u verneu…. heu… regelen. Ook u kunt binnenkort van de elektronische sloten ‘genieten’.

En inderdaad … Paar dagen later en nu ook in Eindhoven de nieuwe sloten 🙁 Heenreis ging in elk geval goed. Ben benieuwd.

Ik heb nu hetzelfde probleem. Ik heb meer dan een week geleden een fiets ingeleverd op Station Voorburg, er staat niks in de NS app, maar alsnog heb ik een melding ontvangen dat ik 75 euro aan OV fiets kosten heb opgelopen. Dit is oneerlijk en niet correct en draagt bij aan een enorm groter factuur dan wat ik hoor te betalen. De fiets is ingeleverd op dezelfde avond dat hij op Holland Spoor is opgehaald.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nu hetzelfde probleem. Ik heb meer dan een week geleden een fiets ingeleverd op Station Voorburg, er staat niks in de NS app, maar alsnog heb ik een melding ontvangen dat ik 75 euro aan OV fiets kosten heb opgelopen. Dit is oneerlijk en niet correct en draagt bij aan een enorm groter factuur dan wat ik hoor te betalen. De fiets is ingeleverd op dezelfde avond dat hij op Holland Spoor is opgehaald.

Je kunt het beste telefonisch contact opnemen met NS klantenservice en kiezen voor optie ov-fiets. Wij kunnen je hier bij deze reizigers-helpen-reizigerscommunity niet helpen.

Er zijn honderden soortgelijke gevallen.

Je moet de geschillencommissie inschakelen. Kost je maar 27,50 en uiteindelijk krijg je alles terug.

NS is bang voor negatieve publiciteit.

Die fietsen hebben waardeloze software en de NS zijn miljoenen kwijt als ze dat toegeven. Het systeem werkt in de praktijk slecht.

De managers bij NS zijn miezerige schoften.

Op zondag 5 juni heb ik rond 01:00 uur een OV-fiets met een digitaal slot gehuurd op station Arnhem Centraal en even later gestald in de OV-fiets-kluis op station Wolfheze. Wetende dat dit boven de huurkosten 10 euro extra zou kosten om de OV-fiets terug te laten brengen naar Arnhem Centraal. Ik heb de fiets NIET op het slot gezet toen ik hem in de kluis zette. Precies zoals dat ook niet hoefde met de OV-fietsen met het traditionele slot. Gevalletje automatisme.

Een week later ontving ik een mail van NS met het bericht dat ik nog een OV-fiets in mijn bezit zou hebben en de waarschuwing dat als ik de fiets niet zou inleveren binnen twee weken, ik een factuur zou krijgen voor de aanschafwaarde van 350 euro.

Ik heb de volgende dag de NS gebeld en de telefoniste kon niks van een niet-ingeleverde OV-fiets vinden, dus ik werd in de wacht gezet, zodat ze er eventjes in kon duiken. Een uur heb ik in de wacht gestaan en op een gegeven moment heb ik maar opgehangen. Er vanuit gaande dat er daadwerkelijk niks aan de hand was en de mail vanuit NS onbedoeld verstuurd was.

Weer een week later kreeg ik een mail met het bericht dat ik niet op eerdere berichten gereageerd zou hebben en de aanschafwaarde van 350 euro in rekening gebracht gaat worden. Opnieuw gebeld en mevrouw kon de huur stopzetten en de ophaalservice naar station Wolfheze sturen om te checken of de OV-fiets daadwerkelijk was ingeleverd. Ik zou vervolgens te horen krijgen of de OV-fiets gevonden zou worden of niet.

Mijn tweelingbroer, die toen ook een OV-fiets had gehuurd op Arnhem Centraal en had ingeleverd op station Wolfheze, heeft precies dezelfde situatie. De NS-ophaaldienst heeft zijn gehuurde fiets niet terug kunnen vinden op station Wolfheze en hij moet nu 350 euro betalen, terwijl hij de fiets netjes heeft ingeleverd, al is het op een ander station.

Mijn vermoeden is dat omdat we de fietsen niet op slot hebben gezet, de huur niet is gestopt en het systeem dus denkt dat we de fietsen nog in bezit hebben. Bij de kluis geef je aan of je een fiets inlevert, maar het systeem weet natuurlijk niet of het je laatst gehuurde OV-fiets is. De OV-fietsen zijn later door anderen weer gehuurd, waardoor ze natuurlijk niet in de kluis terug te vinden zijn. 

Wat moet ik doen? Ik heb het gevoel dat ik met mijn rug tegen de muur sta, omdat ik geen foto’ s of een video heb gemaakt van het inleveren van de fiets.

Ik heb hetzelfde probleem als meneer hier boven.

Heb de klantenservice gebeld, na 20 minuten wachten kreeg ik iemand aan de telefoon. Ik heb mijn probleem uitgelegd aan de medewerker, waarop mij werd uitgelegd dat ik even moest wachten en mij zullen doorverbinden met de ov-fiets lijn en toen heeft hij opgehangen. Wat moet ik nu? Naar de pers of lossen jullie het probleem toch op. Groeten David

Het spijt me om te lezen dat de verbinding is verbroken, David Sokolov, maar je hebt hier wel contact met onze Klantenservice voor nodig. Naast telefonisch zijn ze ook via chat en Social Media bereikbaar. Zie deze pagina voor alle contactdetails.

Er zijn honderden soortgelijke gevallen.

Je moet de geschillencommissie inschakelen. Kost je maar 27,50 en uiteindelijk krijg je alles terug.

NS is bang voor negatieve publiciteit.

Die fietsen hebben waardeloze software en de NS zijn miljoenen kwijt als ze dat toegeven. Het systeem werkt in de praktijk slecht.

De managers bij NS zijn miezerige schoften.

Beste zigeuner waar kan ik de geschillencommissie inschakelen?

Badge +3

Geschillencommissie Openbaar Vervoer

Dankjewel

Geschillencommissie Openbaar Vervoer

beste Tochjo,

heb je enig idee hoelang zoo’n geschil duurt? Ik brn namelijk een student met niet al te veel geld en die €375 missen voor lange tijd kan ik niet. Op de website staat 26 dagen. Heeft u enig idee of dit korter of langer duurt?

mvg

Badge +3

Ik heb geen idee wat de verwachte afhandeltijd is. Gezien de genoemde gemiddelde doorlooptijden op deze pagina denk ik dat 26 dagen nog aan de optimistische kant is.

Reputatie 7

Nu is het hele principe van een geschillencommissie wel, dat eventuele strafexercities en invorderingsmaatregelen worden gestaakt totdat de commissie uitspraak heeft gedaan. Daartoe heeft ‘de ondernemer’ (in dit geval dus de NS) zich verbonden. 

Dus mocht de NS zelfs zijn voeten vegen met dat principe, dan kan je alsnog storneren en terugvorderen. 

Aangezien je student bent, heb je een SRP neem ik aan. Dus verdere wraak hoef je niet te vrezen. Desalniettemin moet je een eventuele voorbarige invordering van die 350 euros wel bij de commissie melden. Levert over het algemeen geen puntjes op voor ‘de ondernemer’ (in dit geval: de NS).

Reageer