beantwoord

nieuwe sloten op OV fiets

  • 2 May 2023
  • 25 reacties
  • 610 Bekeken

op een tussenstop met de OV fiets keurig op slot gezet aan de rand van een park, helaas niet meer mogelijk om de (2) fietsen elk met een andere OV kaart van het slot te halen, netjes gemeld bij klantenservice dat het slot alleen maar knipperende groen en rode lichtsignalen gaf.  de uitleen werd netjes (hoop ik) afgesloten door de klantenservice, maar hoe je vanaf een park buiten de stad bij het station moet komen moet je zelf maar uitzoeken, kosten die je zou moeten maken voor bv. bus, of taxi worden niet vergoed. De betrouwbaarheid van het elektronisch slot doet het ergste vermoeden. Ik twijfel of ik opnieuw het risico ga lopen om meerdere kilometers vanaf de OV fiets naar het station te moeten lopen. Het is niet de eerste keer dat ik zo'n slot gebruik maar heb nog nooit een tussenstop daarmee gemaakt. Mijn vraag is hoe vaak  is dit al meegemaakt

icon

Beste antwoord door Robert B 2 May 2023, 18:51

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn meerdere klachten over het elektronische slot. Maar hoe vaak dit al is gebeurd gaat u hier echt niet terugvinden en zal u ook geen antwoord op krijgen. Dus is het aan u de keus om wel of geen OV-fiets meer te huren.

Reputatie 7
Badge

Soms moet je jouw pas er even twee tot drie seconden tegenaanhouden voordat die opent. 

beste Aar, dit was mij bekend en is ook gedaan , zonder resultaat.

Beste Henk, ik had liever dat je juist op zou roepen om meer meldingen over het slot te delen.

Badge +3

Stonden de fietsen afgesloten in de stalling en heb je die met de ov-chipkaarten geopend?

Zo niet, dan denken de sloten dat de fietsen nog door iemand anders gehuurd zijn en kan aleen die persoon het slot openen. Voor jullie zelf zijn er dan geen kosten, maar als de Klantenservice kon zien dat er op jullie kaarten fietsen gehuurd zijn is dat hopelijk op de juiste manier afgesloten.

Mocht je het fietsnummer nog weten (altijd handig om even een foto te maken in zo’n geval) en daarna geen fietsen meer gehuurd hebt dan kan je dat nummer invullen in de NS app en kunt vervolgens (altijd) zien of je een fiets ‘in bezit hebt’ of niet.

Reputatie 7
Badge +1

beste Aar, dit was mij bekend en is ook gedaan , zonder resultaat.

Beste Henk, ik had liever dat je juist op zou roepen om meer meldingen over het slot te delen.

Mensen komen hier pas op het moment dat hen iets overkomen is. Zoals jij in dit geval. Vandaar dus ook dat een oproep geen enkele zin heeft. Je kan wel in oude topics kijken en dan zie je dat er best wel veel problemen zijn met de nieuwe sloten.  

bedankt allemaal voor je reacties,

De software van die elektronische fietsen is gewoon waardeloos.

Als je een probleem hebt en de NS gaat je beboeten moet je een klacht indienen bij de geschillencommissie.

Kost slechts 27,50.

Dan worden ze bang bij de NS voor negatieve publiciteit en krijg je je geld terug. Ook de 27,50.

Nog beter zou zijn als iemand een keer een advocaat inschakelt.

Het is een heel miezerig bedrijf.

Reputatie 7
Badge

De software van die elektronische fietsen is gewoon waardeloos.

Als je een probleem hebt en de NS gaat je beboeten moet je een klacht indienen bij de geschillencommissie.

Kost slechts 27,50.

Dan worden ze bang bij de NS voor negatieve publiciteit en krijg je je geld terug. Ook de 27,50.

Nog beter zou zijn als iemand een keer een advocaat inschakelt.

Het is een heel miezerig bedrijf.

Ik zie vaak fietsen in stallingen met sloten die niet afgesloten zijn. Het klinkt dan erg verleidelijk om deze mee te nemen, maar zodra je hem buiten de stalling op slot zet, krijg je hem niet meer open.

Er is een klein technisch probleem.

https://www.google.com/amp/s/www.treinreiziger.nl/slim-slot-ov-fiets-zorgt-1-000-maal-per-maand-voor-problemen/amp/

Reputatie 7
Badge

Ik lees daar niks over een technisch probleem. Alleen het probleem dat reizigers ze niet meer open kunnen krijgen. Dat kan best samenhangen met wat ik hiervoor al zei. 

Reputatie 7
Badge +1

De software van die elektronische fietsen is gewoon waardeloos.

Als je een probleem hebt en de NS gaat je beboeten moet je een klacht indienen bij de geschillencommissie.

Kost slechts 27,50.

Dan worden ze bang bij de NS voor negatieve publiciteit en krijg je je geld terug. Ook de 27,50.

Nog beter zou zijn als iemand een keer een advocaat inschakelt.

Het is een heel miezerig bedrijf.

Ik zie vaak fietsen in stallingen met sloten die niet afgesloten zijn. Het klinkt dan erg verleidelijk om deze mee te nemen, maar zodra je hem buiten de stalling op slot zet, krijg je hem niet meer open.

Er is vanuit gegaan dat iedereen de juiste procedure volgt en dus de sloten sluit bij terugkeer in het station. Dat gebeurt dus niet en zo kom je dus aan een groot aantal zwerffietsen. Juiste procedure bij het traceren van een niet afgesloten fiets is dan volgens mij om de fiets eerst op slot te zetten en dan met je pasje weer van het slot te halen. De oude huur wordt dan afgesloten en jij kan dan gewoon weer verder met deze fiets.

Kans dat er hier dan op het forum zich komt melden dat hij een paar dagen fietshuur in rekening heeft gekregen, terwijl hij maar één dag heeft gehuurd is dan wel weer aanwezig.

 

2e probleem is dat de fiets op een andere locatie wordt neergezet dan de huurlocatie. Ik heb al gelezen dat een fiets met nieuw slot in een fietskluis op een station is neergezet. Die hebben volgens mij geen Wifi en daar gaat het dus altijd dan mis. Wat is de oplossing daarvoor NS. En waar kan ik dat terugvinden?   

Ik lees daar niks over een technisch probleem. Alleen het probleem dat reizigers ze niet meer open kunnen krijgen. Dat kan best samenhangen met wat ik hiervoor al zei. 

Als de sloten niet meer open gaan lijkt me dat toch een technisch probleem.

Reputatie 6

Er gaat bij die elektronische sloten duidelijk iets mis maar ook bij de stalling in de software. Zolang een rit niet afgesloten is zou deze fiets (ook binnen WiFi bereik) nooit opnieuw uitgegeven mogen worden. Kennelijk denkt het systeem dus “slot binnen WiFi bereik dus verhuurbaar” terwijl dat niet zou moeten kunnen (Binnen WiFi bereik maar staat niet op slot dus rit nog niet afgesloten>niet verhuurbaar) Een intelligente stalling (software) zou in zo een geval zelfstandig, na bijvoorbeeld 15 minuten, de rit moeten kunnen afsluiten en het slot vrijgeven om aan een nieuwe kaart te koppelen. (is al 15 minuten binnen WiFi bereik maar nog niet op slot gezet, deze rit wordt afgesloten en het slot vrijgegeven)

Reputatie 7
Badge +1

Oplossing van Philned zou misschien kunnen, maar hoe wordt de fiets dan aan jouw OV-chipkaart gekoppeld?? Het slot staat open dus jij gaat fietsen en op het moment dat jij de fiets op slot zet kan je hem niet meer openkrijgen volgens mij omdat je OV-chipkaart niet wordt herkend. 

Volgens mij is de enige oplossing dat je alleen een fiets kan huren die in de stalling op slot staat. Dus als je een fiets tegenkomt die niet op slot staat zal je dus eerst de vorige verhuur moeten beëindigen. 

Waarom hangen er in dergelijke verhuurlocaties niet met koeienletters borden dat je het slot altijd moet afsluiten? Ja het staat op de bagagedrager maar mensen hè, doen vaak net niet wat je van ze verwacht.

Badge +3

Er gaat bij die elektronische sloten duidelijk iets mis maar ook bij de stalling in de software. Zolang een rit niet afgesloten is zou deze fiets (ook binnen WiFi bereik) nooit opnieuw uitgegeven mogen worden. Kennelijk denkt het systeem dus “slot binnen WiFi bereik dus verhuurbaar” terwijl dat niet zou moeten kunnen (Binnen WiFi bereik maar staat niet op slot dus rit nog niet afgesloten>niet verhuurbaar) Een intelligente stalling (software) zou in zo een geval zelfstandig, na bijvoorbeeld 15 minuten, de rit moeten kunnen afsluiten en het slot vrijgeven om aan een nieuwe kaart te koppelen. (is al 15 minuten binnen WiFi bereik maar nog niet op slot gezet, deze rit wordt afgesloten en het slot vrijgegeven)

Ik vraag me af of die sloten wel continu (of periodiek) proberen te verbinden met de Wi-Fi (of Bluetooth of wat ze ook gebruiken), of alleen kortstondig op het moment dat je ze op slot zet (waarvoor je op een knop moet drukken)?

Ik vermoed (stroomverbruik) dat laatste… maar als het wel zou werken is het zaak dat een huurder die een niet afgesloten fiets aantreft nog voor het verlaten van de stalling zijn kaart scant (na drukken op dat knopje?), maar dat is maar één handeling minder dan de fiets even op slot te zetten en vervolgens je kaart te scannen.

Het voorkomt een boel van de problemen onderweg, maar dan moet er wel een terugkoppeling zijn (een paar piepjes of een groen lampje) bij het meenemen van een fiets met open slot, anders zal het alsnog mis kunnen gaan. Liever dus gewoon afsluiten en openen, dan weet je het tenminste zeker.

Reputatie 7
Badge +2

 

Ik vraag me af of die sloten wel continu (of periodiek) proberen te verbinden met de Wi-Fi (of Bluetooth of wat ze ook gebruiken), of alleen kortstondig op het moment dat je ze op slot zet (waarvoor je op een knop moet drukken)?

Zou zomaar kunnen dat die knopdruk essentieel is ja. De tijdsduur ervan niet, want had in Alkmaar laatst een fiets met al aan de OV pas aangepaste instructies en daar stond "druk kort op de knop" in plaats van "druk ca 1 seconde op de knop" op.

Het lijkt me iets tegennatuurlijks om een fiets in een stalling niet op slot te zetten immers, maar bij elke communicatiefout springt het slot weer open. Dat heb ik zelf wel eens bij inleveren gehad namelijk. En als je dan al weggelopen bent dan merk je dat niet op.

Reputatie 5

Waarom wil NS met alle geweld op alle fietsen van die (naar nu blijkt slecht werkende) elektronische sloten? De mechanische variant met een gewone sleutel werkt toch ook prima?

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee. Misschien hip willen zijn, net als VanHoof. Ook daar bleek het geen groot succes 😉

Dit is weer typisch zo'n voorbeeld van oplossingen zoeken voor problemen die er niet zijn. En dan net doen alsof het beter is voor de reiziger. “Je hoeft geen sleutel bij je te houden.” Nee, nu moet ik elke keer m'n portemonnee uit m'n tas halen, m'n OV-chipkaart eruit halen, fiets van slot doen, OV-chipkaart weer in m'n portemonnee, portemonnee weer in m'n tas. Ja, vele malen makkelijker dan een sleutel uit m'n broekzak halen ...

Reputatie 7
Badge +2

Ze noemden het ooit een oplossing tegen het probleem van zoekgeraakte sleutels doordat iemand ze meegenomen had na het uitscannen en stallen in een grote bemenste stalling. Vraag me af hoeveel mensen dat nu werkelijk deden.

Reputatie 7
Badge +3

Dan is in dit geval het middel veel erger dan de kwaal.

NS moet echt uitkijken dat de problemen niet uit de hand lopen en het zorgvuldig opgebouwde vertrouwen in de OV-fiets in een mum van tijd is verdwenen. 

Iemand zal snel het besluit moeten nemen om simpelweg te stoppen met deze techniek. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald en alle fietsen weer voorzien van een gewoon en werkend slot. Die enkele sleutels die verloren worden nemen we dan op de koop toe.

Reputatie 7
Badge +1

Ze noemden het ooit een oplossing tegen het probleem van zoekgeraakte sleutels doordat iemand ze meegenomen had na het uitscannen en stallen in een grote bemenste stalling. Vraag me af hoeveel mensen dat nu werkelijk deden.

 

Kwam ook dat ze 2 verschillende methodes voerde bij de uitlening. Bij de ene stalling stonden alle fietsen niet op slot en bij een andere stalling stonden de fietsen juist wel op slot. Dat zorgde nog wel eens voor verwarring bij de huurders. NS heeft nu tenminste een oplossing voor dat probleem. Mompelt iets van: Het middel is erger dan de kwaal…….

Reputatie 7
Badge

Ik lees daar niks over een technisch probleem. Alleen het probleem dat reizigers ze niet meer open kunnen krijgen. Dat kan best samenhangen met wat ik hiervoor al zei. 

Als de sloten niet meer open gaan lijkt me dat toch een technisch probleem.

Nee, de gebruiker is het probleem.

Badge +3

Ze noemden het ooit een oplossing tegen het probleem van zoekgeraakte sleutels doordat iemand ze meegenomen had na het uitscannen en stallen in een grote bemenste stalling. Vraag me af hoeveel mensen dat nu werkelijk deden.

Tja, in Woerden stond er (vroeger) ook gewoon een bakje met sleutels bij de beheerder. Je hoefde geen Hans Kazàn of Klok te zijn om die te jatten.

Eindhoven nog steeds, de sleutels zitten gewoon in de fietsen (voor zover die nog geen nieuwe sloten hebben).

Probleem met vermiste sleutels opgelost, maar het ‘nieuwe’ probleem is groter.

Reputatie 7
Badge +3

Geweldig systeem, die nieuwe sloten 😉 Het was natuurlijk wachten op een (grote) storing.

https://www.nu.nl/tech/6289952/verhuur-van-ov-fietsen-ligt-plat-door-landelijke-storing.html

De ov-chipkaart werkt bij de meeste ov-fietsen als een fietssleutel. Door de chipkaart tegen het slot van de fiets te houden, ontgrendelt het slot en start de huurperiode. Maar door de storing werkt dat inchecksysteem donderdag niet.

Badge +3

Haha… met als ‘gemarkeerde’ reactie daar: 

Wat is de aard van de storing dan precies? Ik heb namelijk een goed uur geleden nog zonder problemen een fiets kunnen ontgrendelen en uit een beveiligde stalling gehaald. Op de website van NS staat niet dat het onmogelijk is, maar dat het wordt afgeraden om een OV-fiets te huren.

Ja, logisch dat de NS het afraadt om op zo’n moment toch een OV-fiets te ‘huren’ 🤣 Want… 

https://www.youtube.com/watch?v=Z680j1hMukw

 

Reageer