Sticky Samenreiskorting

19 februari: wijziging Samenreiskorting

  • 19 February 2024
  • 228 reacties
  • 9508 Bekeken
19 februari: wijziging Samenreiskorting

 Vanaf 19 februari 2024 wordt het weggeven en gebruiken van samenreiskorting aangepast. Vanaf dan wordt dit gedaan met de samenreiscode, die in Mijn NS aangemaakt kan worden. Hoe het weggeven werkt, en hoe medereizigers de code vervolgens kunnen verzilveren lees je in dit artikel.

 

In het kort
Abonnementhouders maken een code aan waarmee medereizigers tijdens de daluren en in het weekend met 40% korting kunnen meereizen. Met onderstaande abonnementen kan de samenreiskorting worden weggegeven

 

NS Flex-abonnementen

  • NS Flex Weekend Voordeel
  • NS Flex Dal Voordeel
  • NS Flex Altijd Voordeel
  • NS Flex Weekend Vrij
  • NS Flex Dal Vrij 
  • NS Flex Traject Vrij
  • NS Flex Altijd Vrij

 

Abonnementen op saldo

  • Dal Voordeel
  • Altijd Voordeel
  • Dal Vrij
  • Weekend Vrij
  • Altijd Vrij

 

NS Business Card

  • Dal
  • Traject Vrij Gesplitst betalen
  • Traject Vrij op maat
  • Trein Vrij
  • OV Vrij
  • Collectief

 

Studentenreisproduct

  • Studentenreisproduct week
  • Studentenreisproduct weekend

 

Voor medereizigers
Het is niet mogelijk om de samenreiskorting aan een NS-Business Card te koppelen. Hier kan de korting alleen weggegeven worden.
Ontvangers van de code kunnen een  Samenreisticket Daluren kopen (enkel of retour). Daarnaast kan de code in de app gekoppeld worden aan bepaalde Flex abonnement (Flex Basis, Flex Weekend Voordeel of Flex Weekend Vrij).
Houders van een abonnement op saldo kunnen de korting niet aan hun OV Chipkaart koppelen. Zij kunnen een E-ticket kopen.
Met een Samenreisticket Daluren mag er niet in de spits gereisd worden. Ook niet als de reis tijdens de daluren begint.
Met een Flex abonnement is het moment van inchecken bepalend. Valt de check in tijdens de daluren, dan is de korting geldig. Ook als een deel van de reis in de spits afgelegd wordt.
Het activeren van de samenreiskorting bij een automaat vervalt volledig per 22 april 2024. Bij een balie blijft het wel mogelijk om de korting op een OV-Chipkaart te laden. 
De locaties waar dit aan een balie mogelijk blijft (mits abonnementhouder en medereiziger zich samen melden) zijn: Maastricht, Eindhoven, Breda, Rotterdam, Den Haag, Den Haag HS, Leiden, Schiphol, Amsterdam CS, Amsterdam Sloterdijk, Zaandam, Amsterdam Zuid, Arnhem, Enschede, Haarlem, Leeuwarden, Utrecht en Zwolle.
 
Geldigheid korting
De korting is alleen geldig wanneer men samen in de trein zit. Dit kunnen conducteurs in deze nieuwe situatie makkelijker controleren.
Mocht degene die de korting verleent eerder uitstappen, dan zal er uitgecheckt, en weer opnieuw ingecheckt moeten worden.
In het geval van een e-ticket koopt de meereizer een ticket voor het traject waarop wél samen gereisd wordt. 
De korting is geldig vanaf het moment van activeren tot 04:00 's nachts.
Aangemaakte codes blijven drie dagen geldig. Is die dan nog niet verzilverd, dan moet er een nieuwe code aangemaakt worden.
Abonnementhouders kunnen onbeperkt codes genereren en weggeven, maar er mogen maar drie personen tegelijk meereizen.
Om codes aan te kunnen maken is het belangrijk dat abonnementhouders de laatste versie van de NS-app op hun telefoon hebben staan.
Werkt het aanmaken van een code niet? Check dan of de app een update nodig heeft.
Werkt het na het doen van een update nog steeds niet, dan ligt dat helaas aan de app-store. In dergelijke gevallen dien je de code aan te vragen via de website.


228 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoe worden abonnementhouders geïnformeerd over deze wijziging van samenreiskorting?

Niet meer via de automaat en codes alleen via de app. Dus mensen zonder app/smartphone worden uitgesloten van sanenreiskorting?

 

Reputatie 1

Door een technische fout kun je op did moment geen samenreiscode delen. Probeer het later nog eens.

Niet meer via de automaat en codes alleen via de app. Dus mensen zonder app/smartphone worden uitgesloten van sanenreiskorting?

Het kan ook gewoon via de website door in te loggen op Mijn NS.

Ik heb het even geprobeerd en het werkt bij mij probleemloos door op 'Deel samenreiscode' te klikken. 

 

Reputatie 2

Ik heb via de klantenservice vernomen dat de beschreven werkwijze voor het studentenreisproduct, in tegenstelling tot wat NS beweert, niet klopt.

De app kan dit namelijk niet aan. De samenreiskorting moet aan de automaat worden aangevraagd. Lekker omslachtig weer, wat een gepruts.

Reputatie 1

Terechte vraag: hoe werkt dit nu voor mensen zonder smartphone?

Reputatie 6
Badge +1

Terechte vraag: hoe werkt dit nu voor mensen zonder smartphone?

Dat staat 2 berichten boven jouw vraag: via de website. 

Reputatie 1

Gaat om de ontvanger van de samenreiskorting, als DIE geen smartphone heeft. Moet er dan weer een ticket worden geprint?

 

Reputatie 7
Badge +1

Hoe worden abonnementhouders geïnformeerd over deze wijziging van samenreiskorting?

Ik heb net een mail van NS gekregen, met als onderwerp: "Belangrijk: Samenreiskorting verandert vanaf vandaag”

Gaat om de ontvanger van de samenreiskorting, als DIE geen smartphone heeft. Moet er dan weer een ticket worden geprint?

Je krijgt gewoon een code en ook een link waarmee je via de website van NS een kaartje met samenreiskorting kunt kopen.

Als je geen app hebt dan zul je die moeten printen, dat verschilt niet van andere e-tickets.

Hoe worden abonnementhouders geïnformeerd over deze wijziging van samenreiskorting?

Niet meer via de automaat en codes alleen via de app. Dus mensen zonder app/smartphone worden uitgesloten van sanenreiskorting?

Hier wordt er geïnformeerd, per e-mail, en op ns.nl wordt het volgende gedeeld:

 

Reputatie 2

Waarom zo ingewikkeld? Waarom niet gewoon bij de automaat, na de aanvraag voor meereiskorting, de kaart van de hoofdreiziger scannen?

Reputatie 2

Waarom zo ingewikkeld? Waarom niet gewoon bij de automaat, na de aanvraag voor meereiskorting, de kaart van de hoofdreiziger scannen?

Bij abonnementen waarbij het niet via de app kan worden aangevraagd (zoals Studentenreisproduct) blijft het mogelijk via de automaat. Het kán dus wel, NS wil het alleen niet.

Reputatie 2

Ontzettend triest dat je als bonafiede gebruiker, zoveel extra rompslomp krijgt. 

Of is het een voorbode om de samenreiskorting af te schaffen? (In het kader van, we maken het de reizigers moeilijk, dan heeft het geen nut meer dat we de samenreiskorting nog handhaven.) 

Voor de enkele keren dat ik de samenreiskorting gebruik, levert het me nu al irritatie op. 

Reputatie 1

Beste NS, Omdat alle email adressen van d eNS nu kennelijk ook zijn opgeheven, het volgende maar hier in de chat:

Wat is dit nu weer voor een waardeloze aanpassing.

Het lijkt erop dat de NS het alleen maar lastiger wil maken om gezellig samen te reizen.

Reden om alle automatische abonnementen van de NS voortaan te gaan boycotten en gewoon lekker samen met de (electrische) auto te gaan voortaan.

Door de flex abonnementen eruit te gooien  wordt de overstap naar de auto weer gemakkelijker.

Kromdenken  door de NS 😭

Een zeer ontevreden klant

Reputatie 2

Meereiskorting, gepromoveerd van simpel naar ingewikkeld 🤔

Jammer dat de goeden opnieuw moeten lijden onder de slechten. Eerst één (1) handeling voor de  meereizende passagier in zijn/haar NS App! Nu eerst 4 handelingen voor de abonnementshouder en dan nog 1 voor de meereiziger plus ellenlange teksten om de procedure uit te leggen! Even de samenreiskorting aanzetten wordt nu een ingewikkelde procedure. Het NS App UX team zou slimmer moeten kunnen ontwerpen, met primair oog voor de eindgebruiker! Het typisch Nederlandse wantrouwen prevaleert weer!

Reputatie 7
Badge +2

Hoe worden abonnementhouders geïnformeerd over deze wijziging van samenreiskorting?

Ik heb net een mail van NS gekregen, met als onderwerp: "Belangrijk: Samenreiskorting verandert vanaf vandaag”

Hier kwam die mail zelfs twee keer. Geen spoor van een blokje samenreiskorting in de app overigens, terwijl er geen updates beschikbaar zijn.

En zoals uit de info hierboven blijkt probeert NS dus weer reizigers naar Flex te dwingen, want bij een kaart op saldo kan je alleen bij de haast uitgestorven servicebalie samenreiskorting op de kaart laden.

Is toch niet uit te leggen dat iemand die van een station met balie vertrekt en op saldo reist wel in de spits in de trein kan blijven zitten, maar iemand die van een station zonder balie vertrekt en noodgedwongen een e-ticket met samenreiskorting koopt niet. Daarmee veroorzaakt NS juist potentiële agressie met een maatregel die dat zou moeten voorkomen.

Reputatie 5

Ik heb een onpersoonlijke OV-chipkaart waarop ik enkele keren iemand uit het buitenland met korting liet meereizen. Dat was betrekkelijk eenvoudig. Begrijp ik goed dat ik die kaart niet meer voor samenreizen kan gebruiken? Of kunnen we ermee naar een balie, mochten we in de buurt van een balie zijn waar dat kan? Groningen staat niet in de lijst, zie ik.

Vraag 2: kan ik op mijn telefoon de code bestellen en het samenreisticket op de een of andere manier op diezelfde telefoon installeren met de naam van de meereiziger? Dit om te voorkomen dat ik bezoek allerlei instructies moet sturen en ze allerlei handelingen moet laten verrichten. We willen graag als het zover is vlot samen in kunnen stappen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb een onpersoonlijke OV-chipkaart waarop ik enkele keren iemand uit het buitenland met korting liet meereizen. Dat was betrekkelijk eenvoudig. Begrijp ik goed dat ik die kaart niet meer voor samenreizen kan gebruiken?

Voor internationale tickets is er zo te zien niks veranderd. Uiteraard is NS vergeten om dit te vermelden, zodat dat weer een hoop verwarring gaat opleveren, net zoals toen zogenaamd iedereen moest gaan inchecken.

Edit: het eerste topic hierover is er al:

@moderators: kan er iets worden toegevoegd over samenreiskorting bij internationale reizen? Toch op zijn minst in de FAQ. Daar staat weliswaar al iets, maar niet of je een code nodig hebt.

Reputatie 1

NS, dit is zo gebruikers onvriendelijk?! Het zijn heel veel extra handelingen, mijn Engelstalige echtgenoot lukt dit niet online, en als je op een klein station staat ben je de sigaar want daar is geen loket.
Ook veel ouderen maken gebruik van de samenreis korting, waaronder mijn moeder van 83 met haar tuin club. Dit gaat hun niet lukken. 
kortom… kan dit plan alsjeblieft van de baan?

Reputatie 1

Erg omslachtig dit. Mijn vrouw reist regelmatig met mij mee met haar eigen anonieme kaart op saldo, die dus nu niet meer bruikbaar is. De procedure is superomslachtig. Waarom niet delen vanuit de app met een QR die meteen naar de webshop leidt?

 

Ik snap dat misbruik hiermee kan worden voorkomen (over hoeveel misbruik hebben we het eigenlijk), maar dit lijkt meer op het opwerpen van hindernissen voor bonafide gebruikers. Zeker ook als je vooraf nog niet precies weer waar je treinreis gaat eindigen en dus mogelijk teveel uitgeeft aan een kaartje of juist te weinig...

Ik heb een Flex Dal-abonnement, maar volgens de app kan je daarmee geen samenreiskorting aanvragen, terwijl dat wel hoort te kunnen. Is dat een fout in de app?

Hieruit maak ik op dat anonieme kaarten op saldo dus onbruikbaar geworden zijn als het gaat om samenreiskorting? Mijn vriendin komt rijst met regelmaat met zo'n kaart met mij (flex daluren) mee. Tot nu toe werkte dat altijd prima, maar dat gaat met deze maatregelen dus veranderen?

Ik heb een Flex Dal-abonnement, maar volgens de app kan je daarmee geen samenreiskorting aanvragen, terwijl dat wel hoort te kunnen. Is dat een fout in de app?

HIer hetzelfde:juist vorige maand voor mijn vriendin een anonieme OV-kaart aangeschaft ivm samenreiskorting! Is dat ding in 1 keer onbruikbaar!? Gaarne uitleg.

Waarom zo ingewikkeld? Waarom niet gewoon bij de automaat, na de aanvraag voor meereiskorting, de kaart van de hoofdreiziger scannen?

this would be a perfect and elegant solution. You can give your guests one blue card for the time they visit, and have the travel headaches basically taken care of.

Mijn partner reist vaak mee als ik gebruik maak van een keuzedag. Bij een kaartautomaat laden wij gezamenlijke reiskorting op haar OV-chipkaart. Na 22 april kunnen wij dit niet meer doen.

Het is lastig om vooraf een kaartje te kopen, omdat we vaak onze plannen wijzigen als we op reis zijn.

Als we naar een loket gaan, kunnen ze dan meer dan één samenreiskorting op haar OV-chipkaart laden of moeten we dit overdag op elk station doen?

Reageer