beantwoord

dalvrij inchecktijd en NS snelbussen

  • 7 May 2024
  • 9 reacties
  • 258 Bekeken

Normaal reis ik om 9:03 uur vanaf Tilburg naar Utrecht en check om 8:56 in. Ik heb een dalvrij abonnement en reis dan met korting. 
Deze week rijden er bussen tussen Tilburg en Den Bosch. De bus vertrekt om 8:55 uur en dan kom ik nog op tijd aan in Utrecht. Nu kan ik niet eerder inchecken dan 8:55 uur. En als ik een bus later neem dan kom ik een half uur te laat in Utrecht. 
vraag: hoe gaat ns om met extra reistijd en dalvrij abonnement. 
 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 7 May 2024, 20:24

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Jojansens,

Bij geplande werkzaamheden zijn eventuele extra reiskosten door dit soort dingen voor eigen rekening. Je kunt de extra kosten nog beperken door voor Tilburg - Den Bosch met je bankpas te reizen en pas in Den Bosch in te checken met je OV-chipkaart met Dal Vrij-abonnement.

Overigens zou ik - zeker in de spits - niet teveel vertrouwen op de reisplanner. In de praktijk rijden die bussen gewoon af en aan. Zodra ze vol zijn rijden ze weg, en met een beetje geluk staat er gelijk een volgende klaar.
De incheckpalen staan bij de bushalte, dus het kost geen minuten om in te checken en vervolgens in te stappen. Met een beetje geluk haal je het dus allemaal wel.

Dank je voor je reactie. Goed idee. Is een optie of ik neem gewoon een bus later (en werk langer door), maar met een beetje geluk kan ik net nog om 8:55 uur inchecken en instappen. Anders een ns bus later! 

Deze week rijden er bussen tussen Tilburg en Den Bosch. De bus vertrekt om 8:55 uur en dan kom ik nog op tijd aan in Utrecht. 

Die bussen rijden helemaal niet op dienstregeling maar vertrekken als ze vol zijn.

Reputatie 5

Die bussen rijden helemaal niet op dienstregeling maar vertrekken als ze vol zijn.

Dat is misschien (soms) de praktijk, als de bussenregelaar dit niet goed aanstuurt ter plekke, maar er zeker wel een busdienstregeling. Al is het maar om te voorkomen dat alle bussen aan hetzelfde eindpunt staan, of de chauffeur geen wettelijke pauze heeft.

Die bussen rijden helemaal niet op dienstregeling maar vertrekken als ze vol zijn.

Dat is misschien (soms) de praktijk, als de bussenregelaar dit niet goed aanstuurt ter plekke, maar er zeker wel een busdienstregeling. 

Dit is wel een hele wereldvreemde opmerking. Bij werkzaamheden op de hoofdlijnen is er nog nooit op dienstregeling gereden. Ik denk niet dat er ook maar een chauffeur of bussenregelaar bekend is met de dienstregeling die in de reisplanner staat.

Reputatie 7
Badge +2

Die bussen rijden helemaal niet op dienstregeling maar vertrekken als ze vol zijn.

Dat is misschien (soms) de praktijk, als de bussenregelaar dit niet goed aanstuurt ter plekke, maar er zeker wel een busdienstregeling. Al is het maar om te voorkomen dat alle bussen aan hetzelfde eindpunt staan, of de chauffeur geen wettelijke pauze heeft.

Ooit zelf een NS bus gebruikt? Afgelopen oktober reed er elke 5 minuten een bus van Amersfoort naar Driebergen-Zeist volgens dienstregeling en elk kwartier naar Baarn. Desondanks ruim een half uur op een bus naar Driebergen-Zeist staan wachten, terwijl de bussen naar Baarn achter elkaar langs kwamen.

Reputatie 5

Voor elke buitendienststelling worden er flinke draaiboeken geproduceerd. Zeer interessante proza met tot in detail uitgewerkt hoe zo'n buitendienststelling bedacht en geregeld is. Daar zijn hele afdelingen bij de vervoerders weken en weken mee bezig. En daarin dus onder andere ook het busvervoer. Daarin een dienstregeling met welke bus welke dienst rijdt, welke bedrijven leveren, wanneer er pauzes zijn, de uitrijtijden en de einde dienst van de bussen. De reserve bussen en nog veeel meer.

Maar alles valt of staat bij een goede uitvoering in de praktijk. Een grote rol daarin speelt de busregelaar. Tot een jaar of 5 waren dit meestal NSers (machinisten, conducteurs, managers) welke dit deden vanuit een vrijwillige groep, vaak deden ze dit zeer regelmatig en hadden dus veel ervaring. De draaiboeken werden gevolgd en veel ging goed, zo waren mijn indrukken destijds.

Nu is alles uitbesteed en lopen er hele groepen inhuurkrachten, chauffeurs welke geen woord Nederlands spreken, de weg niet kennen en dan krijg je toestanden als @Daniel aangeeft. Alle bussen op een kluitje en niemand weet meer hoe het zit.........

Reputatie 5

Ooit zelf een NS bus gebruikt? 

Sorry, zag de vraag nu pas.

Jazeker, ook al probeer ik altijd zo te reizen dat ik geen busvervoer heb.

Met wisselende ervaringen, tussen Kampen en Zwolle was het prima geregeld, zo ook tussen Amersfoort en Apeldoorn.

Tussen Haarlem en Leiden wat minder, na lang rijden waren we ineens te Schiphol. Heemstede helemaal niet gezien.... Na veel hulp van reizigers wist de chauffeur toch Leiden te bereiken.

Busregelaars zijn tegenwoordig toch die elementen met die rode hesjes?

Ik heb het idee dat die ingehuurd worden bij Uitzendbureau Multicheap en het vooral heel druk hebben met koffiedrinken, peuken roken, met elkaar kletsen, op de telefoon klooien en chillen.

Kortom, met alles behalve het regelen van bussen en begeleiden van reizigers. 

Reageer