beantwoord

Kaartje met verkeerde datum uit automaat


Goedenavond,

Ik heb voor mijn zoontje vandaag uit de automaat op het station een kaartje gekocht voor zijn stagedag morgen. Door de zonreflectie in het scherm had ik niet door dat deze kaartjes standaard voor de aankoopdatum zelf geldig zijn. Los van het feit dat ik het tegenwoordig met het in- en uitchecken een absurd idee vind dat deze kaartjes nog een datum moeten hebben kreeg ik in ieder geval nul medewerking van de klantenservice die ik direct gebeld heb. Ik dus uiteindelijk maar een tweede kaartje gekocht, en gebruik nu dus een kaartje van bijna €40 niet. Ben ik de enige die het apart vind dat er nog een datum op deze kaartjes staat, waar je nota bene nog een euro extra voor betaalt vanwege de chip die erin zit? En is de NS inmiddels echt zo klantonvriendelijk geworden dat hier generlei medewerking aan verleend wordt? Ze kunnen immers controleren of dit kaartje wel of niet gebruikt is, toch?

En dan kun je een klacht ook alleen maar per telefoon, X of Facebook indienen, dit kan gewoon niet per email, dat vind ik al helemaal van de knotsen! Graag hoor ik of ik dit nu zo raar zie.

Mvg, RemkoC

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 7 May 2024, 21:02

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 6

Goedenavond RemkoC. Welkom bij de NS Community. 

Ik kan de situatie hier helaas niet inzien, maar het is inderdaad mogelijk dat je claim hiervoor is afgewezen. Ik kan je alleen maar aanraden om nogmaals contact op te nemen als je het hier niet mee eens bent. Je kunt dan ook meteen een klacht indienen indien je dat wilt doen. 

Reputatie 7
Badge +3

In het verleden was het altijd mogelijk om een eenmalige chipkaart te retourneren als er niet mee ingecheckt was. Is dat nou ook al niet meer mogelijk?

Reputatie 6

De automaat vraagt duidelijk of je het kaartje voor vandaag wilt of een andere datum. Natuurlijk is het standaard voor de dag dat je het kaartje koopt, daarom sta je immers bij een automaat. U zegt zoontje maar blijkbaar kan hij zelfstandig met de trein, dan kun je toch ook je bankpas eenvoudig gebruiken? U wentelt het nu wel heel eenvoudig op de NS af. Er kan met het kaartje gereisd zijn dus ja dan kun je geen geld terug krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Er kan met het kaartje gereisd zijn dus ja dan kun je geen geld terug krijgen.

Dat is nou juist het verschil met een e-ticket. Met een eenmalige chipkaart is te zien of er mee ingecheckt is of niet.

Reputatie 7
Badge +3

Voor een kaartje uit een automaat waarmee niet ingecheckt is kan vanaf de dag na de datum die er op staat restitutie aangevraagd worden. Dit kan bij een servicebalie, maar ook via X, Facebook of chat.

Reputatie 6

In het verleden was het altijd mogelijk om een eenmalige chipkaart te retourneren als er niet mee ingecheckt was. Is dat nou ook al niet meer mogelijk?

Dit kan uit coulance vergoed worden indien het in te zien is dat het kaartje niet gebruikt is, maar nooit op dezelfde dag aangezien we een ticket niet “onklaar” kunnen maken. Je kunt het beste contact opnemen een dag na de geldigheid van het kaartje, dan kunnen we alles nakijken, maar ik kan je helaas niet garanderen dat het te vergoeden is aangezien het wel om een coulance kwestie gaat. 

Reputatie 7
Badge +3

nooit op dezelfde dag aangezien we een ticket niet “onklaar” kunnen maken.

Dat snap ik als je contact opneemt met de klanteNService, maar je kunt 'm bij een servicebalie toch gewoon innemen? 🤔

Reputatie 6

Je kunt 'm toch gewoon innemen? 🤔

Op locatie, ja. Ik ga er nu van uit dat de persoon die contact opneemt niet (meer) op een bemand station is. 

Badge +3

Een kaartje uit een automaat kan je ongebruikt retourneren voor geld terug. Dat kan bij een servicebalie of na de geldigheidsdatum via de Klantenservice, want er is aantoonbaar niet mee gereisd (ingecheckt).

Wat coulance ermee te maken heeft ontgaat me, er is een tweede kaartje gekocht voor de juiste datum.

Reputatie 5

......er is een tweede kaartje gekocht voor de juiste datum.......

Dat er een tweede kaartje is gekocht zegt natuurlijk niets. Veel reizigers maken zeer regelmatig, en soms zelfs meerdere dagen achter elkaar, dezelfde reis.

Het valt wettelijk gezien onder een reis, dus het blijft coulance.

Mits je ticket inderdaad ongebruikt is, kan je bij de Klantenservice terecht voor restitutie. Ik zou je willen adviseren om even contact op te nemen. De klantenservice beslist uiteindelijk @RemkoC .

De automaat vraagt duidelijk of je het kaartje voor vandaag wilt of een andere datum. Natuurlijk is het standaard voor de dag dat je het kaartje koopt, daarom sta je immers bij een automaat. U zegt zoontje maar blijkbaar kan hij zelfstandig met de trein, dan kun je toch ook je bankpas eenvoudig gebruiken? U wentelt het nu wel heel eenvoudig op de NS af. Er kan met het kaartje gereisd zijn dus ja dan kun je geen geld terug krijgen.

Sorry, maar daar ben ik het niet mee eens. De automaat vraagt dat namelijk helemaal niet. Het enige dat je kunt doen is voor je op betalen klikt rechts boven in het scherm een knop aanvinken waar staat “vandaag geldig”. 

En zo zag dat er bij mij uit met de reflectie van de zon erbij. Kortom, je tikt dagretour aan en je gaat meteen naar betalen. Was het maar zo dat die vraag gesteld werd…

En over wat mijn zoon allemaal wel of niet zelfstandig kan of heeft is denk ik aan mij om te bepalen. Wie weet heeft hij helemaal geen bankpas? Wie weet is dat ook om redenen? En het doet hier immers ook helemaal niet ter zake

nooit op dezelfde dag aangezien we een ticket niet “onklaar” kunnen maken.

Dat snap ik als je contact opneemt met de klanteNService, maar je kunt 'm bij een servicebalie toch gewoon innemen? 🤔

Helaas is er op het station in Oss dus geen servicebalie meer. Ik heb gewoon direct de klantenservice gebeld, maar dat was geen succes…

Reputatie 7
Badge +3

nooit op dezelfde dag aangezien we een ticket niet “onklaar” kunnen maken.

Dat snap ik als je contact opneemt met de klanteNService, maar je kunt 'm bij een servicebalie toch gewoon innemen? 🤔

Helaas is er op het station in Oss dus geen servicebalie meer. Ik heb gewoon direct de klantenservice gebeld, maar dat was geen succes…

Ik had in mijn reactie bellen weggelaten.

Via X dm, facebook pb of chat kun je een foto van het kaartje meesturen en heb je kans dat het wel lukt.

Reputatie 5

....En over wat mijn zoon allemaal wel of niet zelfstandig kan of heeft is denk ik aan mij om te bepalen. Wie weet heeft hij helemaal geen bankpas? Wie weet is dat ook om redenen? En het doet hier immers ook helemaal niet ter zake....

 

Erg goed @RemkoC dat u dit duidelijk benoemd !

Reputatie 7
Badge +3

Helaas is er op het station in Oss dus geen servicebalie meer. Ik heb gewoon direct de klantenservice gebeld, maar dat was geen succes…

Ik zou het vandaag gewoon nog eens proberen. Zoals eerder aangegeven is het op de dag zelf niet mogelijk om het door de klanteNService te laten annuleren, omdat je er in theorie dan alsnog mee zou kunnen reizen. Vandaag kan dat niet meer.

Reageer