beantwoord

meerdaags parkeren P+R en korting


Ik wil graag meerdere dagen parkeren op een P+R waar betaald parkeren is (via Q-park). De laatste dag reis ik terug per trein naar dit station en kan dus korting krijgen bij het verlaten van de P+R. Op NS.nl lees ik: Meerdere dagen parkeren? Ook dan krijg je korting, mits je het P+R terrein verlaat op dezelfde dag als de terugreis met de trein.

Hoe werkt deze korting? Betekent dit dat als ik 4 dagen parkeer alleen over de laatste dag het gereduceerde bedrag geldt? Of is de korting op alle 4 dagen van toepassing?

icon

Beste antwoord door Laura NS 3 May 2024, 11:31

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Roger1609

Dat hangt er vanaf waar je parkeert in Rotterdam en hoe lang je wegblijft.

Als tip het volgende. Bij bijvoorbeeld P+R Rotterdam Alexander  kun je tot 72 uur gratis parkeren als je met de trein naar Rotterdam Centraal reist en je je OV-chipkaart gebruikt. En natuurlijk weer terug met de trein.

We hebben dit vorig jaar gedaan toen we een weekend naar Londen zijn geweest.

 

Badge +3

. (dubbel)

 

Maak regelmatig weekendreizen waarbij ik twee aaneengesloten dagen parkeer op Groningen Hoofdstation. 
Laatst maakte een medewerker van Q-park het wel heel bont, nadat de apparatuur mijn OV-chipkaart, mèt uiteraard een gemaakte NS-reis van die dag, niet herkende, door het volgende te stellen:

  • de NS-korting geldt niet voor meerdere dagen
  • ik moest twee dagen het volle tarief voldoen (€32) en dan maar restitutie aanvragen. Dat duurde 5 volle weken, voordat ik het verschil terughad.  

mijn vragen: hoe zit het ècht, en: is de apparatuur bij Q-park er op ingesteld, om dit netjes af te handelen? Maar ook: waarom weet het dienstdoende personeel hier niet van? Ik kreeg ook nog toegevoegd, ‘dat er te vaak misbruik werd gemaakt’ van deze voorziening. 

 

De informatie omtrent het parkeren van meerdere aaneengesloten dagen met OV-korting is ronduit beroerd.  Volstrekt onvindbaar op de websites van zowel NS als QPark. Tevens staat voor QPark Cascasde (Hoofdstation Groningen) niet aangegeven of deze OV-korting überhaupt geldt. 

Ook ik stel telkens de vraag maar weer opnieuw via Klantenservice QPark,  aangezien men er ook een handje van heeft om de voorwaarden te wijzigen. Tot op heden heb ik de korting telkens gekregen (dus voor iedere geparkeerde dag geldt de korting).  Maar vorig jaar moest ik bellen voor het poortje bij het uitrijden, omdat ik de korting er niet af kreeg (eerst aanbieden OV-kaart, daarna CC).  Gelukkig deed de medewerker niet moeilijk, blijkbaar was dat bij jou wel het geval.

Oh en wat betreft het geaccepteerde antwoord: stel ik neem de terugreis de trein van Schiphol naar Groningen.  Ik kom aan in Groningen om 23:55.  Ik rijd van de QPark af om 00:05.  Wat verstaat men onder “dezelfde dag” ?

Dat zou gewoon hetzelfde moeten zijn als de NS Dienstregeling, van 04:00 tot 04:00.

Badge +3

Dat zou gewoon hetzelfde moeten zijn als de NS Dienstregeling, van 04:00 tot 04:00.

Dat zou je verwachten, maar waar staat dat?

Het zou me niets verbazen als een uitcheck om 23:55 en uitrijden om 00:05 door Q-Park niet herkend wordt als 'zelfde dag’. Maar goed, er is het restitutieformulier https://www.q-park.nl/nl-nl/klantenservice/restitutieformulier

Edit: in de voorwaarden van Q-Park staat inderdaad van 0:00 tot 04:00 de volgende dag.

Overigens heb ik opnieuw gevraagd aangezien ik binnenkort op vakantie ga, en nu is het antwoord van QPark:

*****

“Om in aanmerking te komen voor de reizigerskorting dien je op dezelfde dag als je heen en terugreis het parkeerterrein weer te verlaten. Alle voorwaarden omtrent de reizigerskorting kun je raadplegen via deze link: https://www.q-park.nl/nl-nl/p-r/

Informatie over de locatie P+R Hoofdstation Groningen vind je hier: https://www.q-park.nl/nl-nl/parkeren/groningen/p-r-hoofdstation/
*****
 
Dus volgens deze medewerker geldt de korting niet (meer) over meerdere dagen. Hierop heb ik nog de volgende reactie gemaild.  Maar men had blijkbaar genoeg van mijn gezanik, want daarop kwam geen reactie meer:
*****
“Is dit dan gewijzigd sinds vorig jaar?  Want ik heb de vorige twee vakanties de OV-korting  *Over meerdere dagen*  gekregen.  Oftewel: ik reed op dag 1 in en maakte een treinreis naar Schiphol.  Op dag 10 maakte ik dezelfde reis terug van Schiphol naar QPark Groningen.  Kosten: 10 x €4,50.

Je geeft aan: "dien je op dezeldfe dag als je heen en terugreis het parkeerterrein weer te verlaten".  Echter, zo staat het niet in de voorwaarden.  Ik citeer uit de voorwaarden:  "Je parkeert op dezelfde dag als dat je de treinreis hebt gemaakt. De reisdag van NS wordt hierbij aangehouden en die loopt van 0.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag (28 uur dus)*. "

"Je parkeert op dezelfde dag als je de treinreis hebt gemaakt"  is open voor interpretatie, of op z'n minst onduidelijk.
Want als ik parkeer op dag 1,  en ik maak de treinreis op dag 1 naar Schiphol, dan voldoe ik aan die voorwaarde.  En als ik terugreis op dag 10 van Schiphol naar Groningen, dan voldoe ik ook (nog steeds) aan die voorwaarde. Immers: ik stond op dag 1 geparkeerd toen ik de treinreis maakte, en op dag 10 ook.

Tevens staat in de tweede link (die van P+R Groningen hoofdstation), ik citeer:  "Wanneer krijg je reizigerskorting?
Je maakt een binnenlandse treinreis, je checkt in bij een ander station dan dat je uitcheckt en je verlaat het P+R terrein op dezelfde dag als DE TERUGREIS met de trein. "


"op dezelfde dag als de terugreis met de trein" is duidelijk wat anders dan "Je parkeert op dezelfde dag als dat je de treinreis hebt gemaakt".  En aan deze voorwaarde voldoe je sowieso, als je op dag 1 weggaat en dag 10 terugkomt.

Hoe dan ook: de verwarring is groot, zeker nu blijkbaar de voorwaarden zijn gewijzigd sinds vorig jaar, en mensen waarschijnlijk aannemen dat dit sinds vorig jaar niet is gewijzigd.  Ik heb dat ook aangenomen, dus nu moet ik voor mijn komende vakantie een andere parkeervoorziening treffen.  “
*****
Badge +3

Bij mijn weten is de enige voorwaarde voor reizigerskorting dat er op de dag van het uitrijden een binnenlandse treinreis naar het betreffende station gemaakt moet zijn (in Rotterdam mag het ook een RET rit zijn).

Dat kan zijn met een ov-chipkaart of e-ticket, maar (nog) niet met je bankpas (OVpay), en internationale tickets gelden dus ook niet. In dat laatste geval kan je altijd nog een e-ticket vanaf het dichstbijzijnde station kopen en die scannen.

Dat zou gewoon hetzelfde moeten zijn als de NS Dienstregeling, van 04:00 tot 04:00.

@Laura NS Zou je willen checken (eventueel bij Q-Park) of de OV-korting over meerdaagse reizen nog steeds geldt? Het lijkt erop dat de voorwaarden zijn gewijzigd.  Zie mijn recente reactie elders in dit thread. Daarin opgenomen het antwoord van Q-park, waarin wordt verteld dat je op één-en-dezelfde dag heen-en-weer moet.

 

@christopher_72 het gaat om het dagtarief, wat betekent dat dit om 1 dag gaat. De korting is dus van toepassing wanneer je op dezelfde dag in- en uitrijdt. 

@christopher_72 het gaat om het dagtarief, wat betekent dat dit om 1 dag gaat. De korting is dus van toepassing wanneer je op dezelfde dag in- en uitrijdt. 

@Laura NS : Dat is in tegenspraak met het geaccepteerde antwoord van @Denise NS  hierboven. Zij geeft aan dat je maximaal 28 dagen aaneengesloten mag parkeren, en je krijgt nog steeds de korting voor al die 28 dagen. Oftewel: je rijdt in op dag 1, en je rijdt uit op dag 28.  Als het dagtarief met OV-korting bijvoorbeeld €4,50 is,  dan betaal je dus 28x 4,50.  Daarom nogmaals mijn vraag: zijn de voorwaarden gewijzigd, waardoor je nu nog maar 1 dag mag parkeren mét korting?  Oftewel: je móet op dezelfde dag in- en uitrijden?  Als dat het geval is, dan moet dus ook het geaccepteerde antwoord van Denise NS worden aangepast.

@christopher_72 het gaat om het dagtarief, wat betekent dat dit om 1 dag gaat. De korting is dus van toepassing wanneer je op dezelfde dag in- en uitrijdt. 

@Laura NS : Dat is in tegenspraak met het geaccepteerde antwoord van @Denise NS  hierboven. Zij geeft aan dat je maximaal 28 dagen aaneengesloten mag parkeren, en je krijgt nog steeds de korting voor al die 28 dagen. Oftewel: je rijdt in op dag 1, en je rijdt uit op dag 28.  

Het lijkt me dat dit laatste dwaasheid zou zijn. 28 dagen korting als je eenmalig een (kort) stukje met de trein gaat zou vragen om misbruik zijn.

@christopher_72 het gaat om het dagtarief, wat betekent dat dit om 1 dag gaat. De korting is dus van toepassing wanneer je op dezelfde dag in- en uitrijdt. 

@Laura NS : Dat is in tegenspraak met het geaccepteerde antwoord van @Denise NS  hierboven. Zij geeft aan dat je maximaal 28 dagen aaneengesloten mag parkeren, en je krijgt nog steeds de korting voor al die 28 dagen. Oftewel: je rijdt in op dag 1, en je rijdt uit op dag 28.  

Het lijkt me dat dit laatste dwaasheid zou zijn. 28 dagen korting als je eenmalig een (kort) stukje met de trein gaat zou vragen om misbruik zijn.

 

Het is geen ‘waanzin’.  Het is de praktijk geweest tot (minstens) een jaar geleden. Zoals al eerder aangegeven: ik heb tot twee maal toe over 10 dagen korting gekregen. Dat was geen ‘misbruik’, het was simpelweg wat mogelijk was volgens de voorwaarden, en wat ook door de machines geaccepteerd werd. Ook heb ik het beide keren vooraf nagevraagd bij Q-Park. 

Het is nú pas dat men de voorwaarden (blijkbaar) heeft gewijzigd naar maximaal 1 dag reizen. Wat dus in tegenspraak is met het geaccepteerde antwoord van Denise NS.  Maar de huidige voorwaarden rammelen nog steeds aan alle kanten. Juridisch zou er geen spaan van heel gelaten worden.

 

@christopher_72 

Als het rammelt kun je die kortingsonzin beter helemaal afschaffen.

Reputatie 7
Badge +3

@christopher_72 Dan heb je geluk gehad dat je daar 2x met korting langere tijd kon parkeren. Blijkbaar was jij niet de enige die dat deed en heeft men de regels aangepast.

Badge +3

@christopher_72 Dan heb je geluk gehad dat je daar 2x met korting langere tijd kon parkeren. Blijkbaar was jij niet de enige die dat deed en heeft men de regels aangepast.

Nee hoor, zo heeft het altijd gewerkt en zelfs als je (om welke reden dan ook) geen reizigerskorting kreeg bij het uitrijden en daarvoor het restitutieformulier invulde kreeg je korting over de gehele periode dat je geparkeerd had.

Ik zie nergens dat daar iets aan veranderd is (en per wanneer), maar misschien valt er nog iets over te vinden op vorige (gearchiveerde) versies van https://www.q-park.nl/nl-nl/p-r

Hoe dan ook, in het andere (recente) topic lijkt het te komen omdat TS simpelweg afrekende met zijn ov-chipkaart met NS Flex zonder eerst de korting te activeren bij de e-ticket/chipkaartlezer (linksonder) op de uitrijpaal.

Het staat ook gewoon op de site van Q-Park!

* Rijd jij bijvoorbeeld in om 20.00 uur en rijd jij 'de volgende dag' uit om 7.00 uur? Dan heb je recht op reizigerskorting indien je een treinreis gemaakt hebt tussen 0.00 en 7.00 uur. 

Dus er moet een (binnenlandse) treinreis gemaakt zijn op de dag van uitrijden…

Als ‘de volgende dag’ (waarom staat dat tussen aanhalingstekens?) betekent dat er tussen in- en uitrijden niet meer dan 24 uur mag zitten dan moeten ze dat erbij vermelden. Maar dat staat nergens.

Volgens mij is inrijden op vrijdagavond en uitrijden op zondagochtend dus geen enkel probleem om korting te krijgen (mits je dus op die zondag een treinreis hebt gemaakt).

Badge +3

.Kan het nog (on)duidelijker? 

Er staat dus niets over een ‘heenreis’ (en op welke dag die zou moeten zijn). Er wordt dus niet gecontroleerd op een treinreis op de dag van inrijden, je hoeft bij het inrijden ook helemaal niets te scannen.

Technisch gezien is het ook niet mogelijk/toegestaan om te checken op een treireis op de dag van inrijden (op een ov-chipkaart), Q-Park mag niet ‘in je reishistorie graven’ en om een e-ticket van de ‘heenreis’ wordt ook niet gevraagd.

Sterker nog, het is voldoende als er op de dag van uitrijden een treinreis tussen twee Nederlandse stations gemaakt is, dus dat hoeft niet eens naar het station met de P+R te zijn! 🤣

De maximale parkeerduur is blijkbaar 28 dagen, niet alleen voor treinreizigers.

Reputatie 1

@Robert B

Als je een ov kaart hebt, dan activeer je de reizigerskorting bij de lezer rechtsboven op de paal volgens mij. Althans zo werkt het bij p+r Roosendaal. 

Reageer