Mega tariefsverhoging in de spits vanaf 2026

  • 1 July 2023
  • 60 reacties
  • 1359 Bekeken

https://www.ed.nl/binnenland/ns-baas-koolmees-wil-treinkaartje-in-de-spits-tientallen-procenten-duurder-maken~afb6153c/

Enkele opvallende zaken:

- Koolmees zwijgt angstvallig over de olifant in de kamer: het enorme aantal studenten in de spits.

- De tarieven in de spits worden per traject verschillend. Op sommige trajecten wordt het veel duurder op andere trajecten goedkoper.

- Het tekort aan machinisten en conducteurs is binnenkort geen probleem meer. Het draait nu om een tekort aan technici en planners.

- Koolmees krabbelt wat terug als het gaat over het weer opschalen van de dienstregeling: "dat gaat lang duren".

- NS wil meer reizigers buiten de spits vervoeren maar hoe dat gezien de zeer beperkte dienstregeling in de avond en het weekend moet blijft onduidelijk.


60 reacties

Reputatie 7
Badge

Meer geld vragen maar minder service verlenen. 

 

Je kan je zeer afvragen of dat SRP zoals het nu is in deze tijd nog geheel ongemoeid gelaten moet worden. Misschien per rit een toeslag? Zuur voor de student, maar andere abonnementen/tickets veranderden ook en werden duurder ( Dal Vrij bijv relatief erg veel) of beperkt in geldigheid.

Je kunt studenten bijv. in de spits 75% korting geven en 25% laten betalen. Moet je eens kijken hoe snel de aanvangstijden van het onderwijs worden aangepast 

sorry maar wat is het toch dat ouderen altijd ageren tegen de SRP?

deze groep staat voor de toekomst van ons land, daar mag best wat in geïnvesteerd worden en als je ziet hoeveel studenten hun studie afsluiten met een torenhoge schuld lijkt me dit nu niet echt een goed plan.

we zeggen toch ook niet dat we de ouderen die ook thuis kunnen blijven 50% toeslag gaan berekenen, die hoeven immers niet te reizen maar gaan voor hun plezier reizen.  En dan doen we meteen wat aan het milieu door minder treinkilometers te maken en dan kunnen er straks kortere treinen rijden.

krijg de indruk dat er 2 mensen zijn die enorme problemen hebben met de SRP op dit forum, is dat omdat die er niet was in jullie tijd en jullie het een ander dan ook niet gunnen?

Ik vind het wel wat, als het de bedoeling is om mensen de trein uit te jagen 🤣

Heb nog een betere oplossing: géén scholieren/studenten meer in de spits, want die kunnen ook thuis studeren (of iets anders doen buiten de spits).

Voor SRP trajectabonnementen aanbieden tussen woonadres + studie doordeweeks en een zelfgekozen traject voor het weekendabonnement. 

Een heel oud sprookjesidee. Het kost een kapitaal aan administratiekosten en is zo fraudegevoelig dat het totaal oncontroleerbaar is. Daarnaast vermindert het het aantal studenten juist niet in de spits maar alleen in de daluren. Het snel vergeten dus.

Reputatie 7
Badge +3

Dat jongeren geen huis kunnen kopen heeft ook te maken met de hoge eisen die gesteld worden aan een huis. 25/35 jaar geleden kon je zoals@Tamzin al aangaf niet voor je 35e een huis kopen. Je kreeg geen 100% financiering, je moest eigen geld meenemen en voor hypotheek werd naar alleen het hoogste inkomen gekeken. Er waren geen belastingvrije schenkingen van een ton mogelijk, geen startersleningen. Eind jaren'80 begin jaren ‘90 was de hypotheekrente boven de 10%. Men kon geen verbouwing mee financieren en spaarde voor die nieuwe keuken en/of nieuwe badkamer. Maar nu wilt men voor het 30e jaar een instapklare woning geheel naar eigen wensen. Die woning die jongeren nu kopen zal tegen de tijd dat ze met pensioen gaan ook hypotheekvrij moeten zijn. is dat niet zo, dan hebben ze vast luxer geleefd dan hun ouders en grootouders, die niet elk jaar op vakantie gingen, laat staan meerdere keren per jaar, maar spaarden voor extra hypotheekaflossing en/of oude dag.  Maar daar gaat dit topic niet over.

Dit topic gaat over prijsdifferentiatie in spits- en daluren wat nu ook al op een aantal trajecten gebeurt.

Tamzin

neem aan dat je weet dat er studenten zijn die 1 á 1,5 uur reizen voor hun studie, studies worden neit overal gegeven en niet iedere student wil zich in de schulden steken door zich op te houden in een studentenkrot.

er zijn studenten die dus gewoon elke dag heen en terug reizen naar de studie en terug naar het huis van hun ouders. hoe laat moeten de studies dan beginnen en eindigen of maken we van 4 jaar studie maar 6 jaar studie omdat ze niet in de spits met de trein mogen rijden.

er wordt in het artkel aangegeven dat het personeelsprobleem ook speelt, maar je kunt het personeelsprobleem niet oplossen over de ruggen van de reizigers.  het zou wat worden als de supermarkt dit ook gaat doen en de werkende mensen dus meer gaan betalen omdat ze niet midden op de dag hun boodschappen kunnen doen.

en dat dan overal doortrekken in nederland, dus bij alle winkels, benzinestations en restaurants ook rond etenstijd hogere prijzen om spreiding te krijgen.

waarom zijn we toch zo hard bezig in nederland met deze afbraak van wat ooit een mooi en goed geregeld land was.

 

MoDe

niet elke student studeert elke dag op dezelfde locatie, er zijn studies waarbij de studenten wisselen van locatie afhankelijk van het vak welke ze volgen.  

en daarnaast zijn er ook nog bedrijven e.d. waar ze naartoe moeten.  krijg het idee dat jullie op een leeftijd zijn dat jullie er geen gebruik van maken en de studenten dus hun mogelijkheden misgunnen.   laat ze dan ook die goedkope kaartjes voor de oudjes maar eens aanpakken en de voordelen voor hen schrappen.  die oudjes hebben toch geld zat die kunnen ook wel de hoofdprijs betalen van hun pensioen terwijl de jeugd het straks moet doen met een veel lager pensioen.

 

 

 

 

 

Ja maar nu is het 7 dagen per week kris kras door Nederland. Als je iets in de spits wilt veranderen dan zul je ook naar SRP moeten kijken.

Ja, maar dat doe je dus niet door er een trajectkaart van te maken want dat vermindert alleen het aantal studenten in de daluren. Dat is al tig keer uitgezocht.

Je moet of studenten in de spits ook een toeslag laten betalen of onderwijsinstellingen dwingen hun tijden te spreiden. Een meer rigoureuze oplossing is om de Studentenkaart helemaal af te schaffen of om te zetten in een kortingkaart.

Reputatie 7
Badge +2

Steeds meer werkgevers weigeren de treinkosten nog volledig te vergoeden. Vaak vergoeden ze nog maar een beperkt percentage of tot een maximale afstand van ongeveer 30 km.

 

Dat heeft anders weinig met het OV te maken. Jaren bij een bedrijf met zo'n maximum gewerkt en dat gold ook gewoon voor wie met de auto kwam. Sterker nog, op een zeker moment werd het maximum juist verhoogd vanwege de hogere OV-kosten.

 

Veel mensen die deels thuiswerken kunnen vaak zelf kiezen op welke uren ze aanwezig willen zijn. Het probleem is meer dat met trajectabonnementen en ander afgekocht reisrecht reizen buiten de spits of in de spits even duur is.

Het probleem is ook grotendeels door NS zelf veroorzaakt. Jaren per trein geforenst en dat deed ik juist vroeg in de spitsperiode om de extreme drukte te vermijden.
Als bedankje van NS kreeg je in ruil daar voor om de haverklap ingekorte treinen (die waren dan zogenaamd te rustig) waardoor je alsnog in overvolle treinen zat en er dus geen enkel voordeel meer was aan niet op de piektijd reizen. Terwijl je er wel extra vroeg voor moest opstaan.

Sommige mensen kunnen wel net voor 16.00 uur vertrekken.

Dat lukt hooguit parttimers. Ik had destijds een 40-urige werkweek en als je dan 's ochtends voor de spits naar het werk zou reizen kwam je alsnog in de spitstijd uit voor de terugreis. Momenteel met een 37,5-urige werkweek zou het net te halen zijn om buiten de spits in te checken, maar dan moet ik me wel haasten en niet een keer 5 minuten langer op het werk blijven. Dat houd je ook niet vol om dagelijks te doen.

Maar na 18.30 uur pas terug kunnen gaan reizen is gewoon niet realistisch als je ook nog een leven naast het werk hebt. Dan kom je niet meer aan andere activiteiten in de avond toe

Het kan al krap worden om nog even boodschappen te doen als je thuiskomt, terwijl winkels amper vroeg genoeg open gaan om in plaats daarvan de boodschappen juist 's ochtends voor je vertrekt te doen.

Reputatie 3

 

 

 

 

Overigens vinden ook het KiM (de denktank van het ministerie van I&M) en verkeersdeskundigen van de TU Delft en Eindhoven dat de treintarieven in de spits omhoog moeten. Het idee is dat NS de schaarse capaciteit in de spits aan de hoogste bieder moet verkopen zoals bijv. Thalys/Eurostar dat ook doen.

De politieke steun voor de plannen van Koolmees zou wel eens groter kunnen zijn dan menigeen hier denkt 

 

Dan dient het HRN ook in open toegang te worden aangeboden aan de markt en geen onderhandse gunning aan NS, dan is pas echt sprake van marktwerking.

Reputatie 7

Treinbinding gaat natuurlijk alleen werken als er goede structurele controle is. Maar wat als je trein uitvalt, of je de overstap mist. In andere landen is dan de treinbinding opgeheven en kan je als nog iedere andere trein pakken. Treinbinding is in het drukke regionale ov-verkeer vragen om problemen, dat werkt niet op korte afstand. En het grootste deel van de reizen in Nederland is korte afstand - omdat eigenlijk zo'n beetje alle steden vlak bij elkaar liggen als dit vergelijkt met de meeste andere landen. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat er nergens ter wereld treinbinding is in regionale (stop)treinen, wel op de intercity's. Daar zijn het dan ook echt intercity's, terwijl je die bij ons niet echt zo kan noemen op veel trajecten.

Reputatie 7
Badge +1

Zie ook dit artikel en de nodige reacties op Twitter. 

 

Reputatie 7
Badge

Er is geen enkele reden waarom de aanvangstijden voor studenten niet ook gespreid kunnen worden. Dat is gewoon dwarsliggerij van scholen en studenten. 

Die redenering geldt minstens net zo goed voor heel veel andere bedrijven.

Er is geen enkele reden waarom de aanvangstijden voor studenten niet ook gespreid kunnen worden. Dat is gewoon dwarsliggerij van scholen en studenten. 

Die redenering geldt minstens net zo goed voor heel veel andere bedrijven.

Klopt maar waarom dan alleen bedrijven wel aanpakken en het onderwijs niet?

Het bezwaar is juist dat Koolmees met een extra heffing wel bedrijven wil dwingen tot spreiding maar het onderwijs niet. En dat terwijl gewone forensen nu al een veelvoud betalen van wat een student betaalt.

Reputatie 7
Badge +3

Tamzin

neem aan dat je weet dat er studenten zijn die 1 á 1,5 uur reizen voor hun studie, studies worden neit overal gegeven en niet iedere student wil zich in de schulden steken door zich op te houden in een studentenkrot.

er zijn studenten die dus gewoon elke dag heen en terug reizen naar de studie en terug naar het huis van hun ouders. hoe laat moeten de studies dan beginnen en eindigen of maken we van 4 jaar studie maar 6 jaar studie omdat ze niet in de spits met de trein mogen rijden.

er wordt in het artkel aangegeven dat het personeelsprobleem ook speelt, maar je kunt het personeelsprobleem niet oplossen over de ruggen van de reizigers.  het zou wat worden als de supermarkt dit ook gaat doen en de werkende mensen dus meer gaan betalen omdat ze niet midden op de dag hun boodschappen kunnen doen.

en dat dan overal doortrekken in nederland, dus bij alle winkels, benzinestations en restaurants ook rond etenstijd hogere prijzen om spreiding te krijgen.

waarom zijn we toch zo hard bezig in nederland met deze afbraak van wat ooit een mooi en goed geregeld land was.

 

MoDe

niet elke student studeert elke dag op dezelfde locatie, er zijn studies waarbij de studenten wisselen van locatie afhankelijk van het vak welke ze volgen.  

en daarnaast zijn er ook nog bedrijven e.d. waar ze naartoe moeten.  krijg het idee dat jullie op een leeftijd zijn dat jullie er geen gebruik van maken en de studenten dus hun mogelijkheden misgunnen.   laat ze dan ook die goedkope kaartjes voor de oudjes maar eens aanpakken en de voordelen voor hen schrappen.  die oudjes hebben toch geld zat die kunnen ook wel de hoofdprijs betalen van hun pensioen terwijl de jeugd het straks moet doen met een veel lager pensioen.

Laan ik je eerst uit de droom helpen wat betreft pensioen: het pensioen van mijn kinderen zal hoger zijn dan die van mij en mijn partner. Niet iedere oudere heeft of krijgt een riant pensioen. Toen ik ging werken, waren er geen pensioenregelingen in mijn sector of gingen die pas vanaf 25 jarige leeftijd in. Mijn pensioen zal als ik met pensioen ga een paar euro per maand zijn. Goedkoper vervoer voor ouderen zou dan voor mij en andere ouderen met geen of laag pensioen meer dan welkom zijn.

Ik studeer wel regelmatig maar geen recht op SRP. Die leeftijd ben ik allang voorbij. In mijn studietijd geen SRP en voor velen geen beurs. Beurs was alleen voor studenten met laag inkomen, de rest moest werken naast de studie, was afhankelijk van ouders (die van mij gaven geen ouderlijke bijdrage aan hun kinderen) en/of leenden in Groningen zoals dat toen heette. Wat studiefinanciering   betreft was onze generatie ook een pechgeneratie. OV moesten studenten zelf betalen. En ja, ook toen kon het zijn dat studenten op verschillende locaties moeten zijn voor studie of stage. Huidige SRP kan een aantal keer per jaar gewisseld worden van week naar weekend en andersom. Dat zou ook dan met trajecten kunnen, net als flex na 30 dagen. 

Voor mijn kinderen bestond geen kidsvrij. Reisden ze alleen dan betaalden ze de helft van de volle prijs (=kinderkaartje)en reisden ze met iemand van 18+ dan kochten we een railrunner tot ze 12 werden. Daarna betaalden ze de volle prijs voor reizen met OV en kochten wij een vdu of dal voordeel voor de kinderen. Wel hadden mijn kinderen vanaf 18 jaar recht op SRP. Dus mogen ouderen die al die voordelen die zij als ouders nooit gehad hebben die huidige ouders wel hebben voor hun kinderen aub goedkoper reizen na hun niet altijd zo hoog pensioen?

Reputatie 7
Badge +3

Veel mensen krijgen hun reiskosten vergoed door de werkgever. Ervan uitgaande dat werkgevers daar niet in eens mee stoppen zie ik niet in waarom een spitsheffing hun gedrag veranderd.

De spits loopt nu tot 09.00 uur als ik het goed heb. Op een gegeven moment moet je toch op een bepaalde tijd ergens zijn dus alleen mensen met hele korte reistijden kunnen heel veel later vertrekken toch? Zelfde geld voor de andere kant op aan het eind van de dag. Wie gaat er tot 18.30 op zijn werkplek zitten wachten tot de spits voorbij is als je nog 1,5 moet reizen?

Iedereen kan reiskosten vergoed krijgen, is het niet door de werkgever dan kan het via de inkomstenbelasting. Maar veel mensen betalen hun reiskosten voor woon-werk (gedeeltelijk) zelf.

Als je dagelijks 1,5 uur moet reizen voor jouw werk dan heb je daar zelf voor gekozen. Je kunt ook een baan zoeken in de omgeving waar je woont of gaan wonen waar je werkt.

 

MoDe  iets met eindloon regeling en de middenloon regeling en nu de nieuwe risico vollere pensioen regelingen waar het maar de vraag is wat er straks in de pot zit.

Ik ben inmiddels met pensioen maar dat is ook gewoon op middelloon gebaseerd. Overigens is dat net zo min waardevast als in het nieuwe stelsel (ken je het begrip "indexatie"?).

 

ouderen hebben vaak geld in hun huis zitten welke jongeren niet eens kunnen kopen met de huidige prijzen van de woningen tenzij je met een ander stel samen een huis koopt en het huis deelt.

In mijn tijd was er niemand die voor zijn 35ste een eigen huis kon kopen. De rente was in die tijd 8% of meer en huizenprijzen waren wel lager maar de lonen navenant. Daarnaast waren de hypotheekregels veel strenger, voor een bestaand huis moest je 20% eigen geld meebrengen en kopen op twee inkomens kon niet.

 

laat de bedrijven hun werktijden maar aanpassen dat is makkelijker dan scholen en mensen die dan ver moeten reizen voor hun werk moeten maar kiezen of ze elders gaan werken of dichterbij hun werk gaan wonen. Die hebben een keuze, studenten die thuis wonen niet.

Ikke, ikke, ikke. Je legt nog overigens nog steeds niet uit waarom die thuiswonende student niet zo af en toe om 10 of 11 uur kan beginnen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind het wel wat, als het de bedoeling is om mensen de trein uit te jagen 🤣

Heb nog een betere oplossing: géén scholieren/studenten meer in de spits, want die kunnen ook thuis studeren (of iets anders doen buiten de spits).

Voor SRP trajectabonnementen aanbieden tussen woonadres + studie doordeweeks en een zelfgekozen traject voor het weekendabonnement. 

Een heel oud sprookjesidee. Het kost een kapitaal aan administratiekosten en is zo fraudegevoelig dat het totaal oncontroleerbaar is.

Zo'n soort systeem bestond al, voordat de OV-studentenkaart werd ingevoerd als bezuinigingsmaatregel, en was dus inderdaad een stuk duurder.

inderdaad gaat dit om prijs differentatie en als de student geen voordeel mag hebben van de ouderen dan zien de studenten dat graag ook omgekeerd.  geen voordelen meer voor de ouderen, dan reizen ze maar een dag minder als ze het geld niet hebben.

voor een student is het zijn/haar toekomst waar alles vanaf hangt maar ook de toekomst van een land vanaf hangt.  

zonder goed opgeleide mensen gaat het land nog verder achteruit dus waarom de lestijden van studenten inkorten door de lessen pas om 11 uur te laten starten of langer door te laten gaan.

bedrijven kunnen de tijden beter aanpassen door een vroege en late shift in te stellen, dan kunnen ze de huidige spitstijden omzeilen en kunnen ze ook de werkplekken laten delen waardoor ze minder ruimte nodig hebben op de kantoren. win-win situatie want dan kunnen er ook weer wat kantoren omgebouwd worden voor de woningmarkt.

maar het blijft onbehoorlijk van de ns om om de prijzen zo extreem te verhogen op tijdstippen dat mensen met de trein moeten. 

ze moeten gewoon zorgen voor voldoende treinen en personeel en hun gebrek om dit te regelen niet op de reizigers botvieren door prijzen in de spits te verhogen.  buiten de spits hebben ze ook neit genoeg medewerkers dus het gaat alleen helpen doordat mensen het ov de rug toekeren.

Reputatie 3

 

Zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Alle abonnementen afschaffen en alleen reizen tegen kilometertarief waarbij je in de spits het hoge kilometertarief betaalt en in de daluren het lage kilometertarief. En dat dus voor iedereen.

Pure fantasie. Wat een rare suïcidale wending voor een vertrouwd spoorbedrijf. Zoveel minachting voor de eigen klant is nog relatief zeldzaam voor het bedrijfsleven in dit deel van de wereld.…

 

Voor wie zijn dit soort gekke plannetjes? En waarom? Waarvoor? NS kan prima de hand ophouden bij het ministerie, het is een nutsbedrijf met een belangrijke openbare functie. In plaats daarvan proberen ze met zulk soort bizarre anti-reiziger maatregelen zichzelf in de voet te schieten. De trein kan geen cent duurder meer worden en voor niemand. Het is al veel te ver gegaan, de geleverde dienst tegenover de prijs die men ervoor betaald is al abominabel.

 

 

NS kan prima de hand ophouden bij het ministerie, het is een nutsbedrijf met een belangrijke openbare functie.

De tijd dat NS een nutsbedrijf was ligt inmiddels ruim 25 jaar achter ons. Met een marktaandeel van nog maar enkele procenten is OV op de vervoersmarkt een niche geworden.

NS mag overigens wettelijk helemaal niet gesubsidieerd worden omdat subsidie voor OV alleen is toegestaan als dat vervoer openbaar is aanbesteed wat met een onderhandse concessie niet het geval is.

En aanbesteden wil NS niet want dan zijn ze kansloos ten opzichte van de concurrentie omdat het kostenniveau bij NS te hoog is.

 

De trein kan geen cent duurder meer worden en voor niemand. 

Zolang NS de kosten niet onder controle krijgt vrees ik dat dat toch gaat gebeuren. Je kunt hooguit discussiëren hoe de verhogingen worden verdeeld.

Reputatie 4

Ik mag hopen dat de kamer deze ongein niet goedkeurd.

Wat wel ok is dat men 80% korting invoert in de dalperioden 😀  dan is de sputs toch stukken duurder.

Het zal alleen nog meer een spirtcword3n om grijs te rijden. Per ongeluk niet uitchecken op lamge afstanden.

En ja per ongeluk he, foutje kan gebeuren.

We zullen maar oogluikend de dagelijkse 'oepsjes' van NS ook tolereren.

NS verziekt het tarievenbeleid nog meer en de Tweede Kamer snurkt rustig verder.

Reputatie 7
Badge +3

Het grappiger is, dat door al die dalabonnementen de spits al duurder is.

Badge +3

Ik vind het wel wat, als het de bedoeling is om mensen de trein uit te jagen en spitsvervoer alleen nog aan te bieden aan reizigers die het ervoor over hebben (vergelijk lekker rustig reizen in de 1e klas) 🤣 Maar ja, sommigen hebben die keuze nu eenmaal niet.

Heb nog een betere oplossing: géén scholieren/studenten meer in de spits, want die kunnen ook thuis studeren (of iets anders doen buiten de spits).

tja, had iemand anders verwacht van Koolmees, zijn achtergrond is toch bij iedereen bekend.

 

verbaast me helemaal niets.  mensen worden nederland gewoon uitgejaagd vanwege de niet meer te betalen prijzen voor van alles.  vandaag was zo en zo al de dag die er om bekend staat dat alles duurder wordt in nederland.

 

@Robert B  je weet wat wat corona heeft gedaan met het niveau van de studenten, iemand moet voor de toekomst gaan zorgen dus goed opgeleid worden en momenteel krijgen ze van de overheid en overheidsinstanties een goede les hoe het allemaal niet moet.

Het grappiger is, dat door al die dalabonnementen de spits al duurder is.

Het grootste probleem blijft dat alleen abonnementhouders buiten de spits korting kunnen krijgen. Wie geen abonnement heeft (en dat is het leeuwendeel van de mensen) betaalt buiten de spits nog steeds evenveel als in de spits en kan dus nog steeds net zo goed in de spits reizen.

Het zou beter zijn als NS die karrenvracht aan abonnementen afschaft en gewoon twee kilometertarieven voor iedereen invoert: een hoog tarief in de spits en een laag tarief in de daluren zodat je ook op je bankpasje zonder abonnement buiten de spits goedkoper kan reizen. 

Reageer