beantwoord

Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje


Reputatie 2
Als ik online een e-ticket koop en betaal, waarom moet de NS dan mijn geboortedatum weten?
Er werd zelfs moeilijk gedaan over de achternaam van mijn vrouw.
Haar meisjesnaam moest erop staan.
Voor een simpel kaartje van enkele euro's, geeft een reiziger heel veel persoonsgegevens prijs.
Bij het kopen van een auto, geef ik minder gegevens vrij dan voor een treinkaattje.
Het kaartje is betaald met ideal, dus veilig.
Het is betaald, dus zou het zelfs niets moeten uitmaken wie gebruik maakt van dat kaartje.
Waarom zou ik het met ideal betaalde kaartje niet gewoon mogen weggeven aan iemand anders?
Waarom moet de NS de geboortenaam van mijn vrouw weten en de geboortedatum voor een simpele kaartje van enkele euro's?
Dat verzekerd betaald is met ideal?
icon

Beste antwoord door Arnold NS 27 March 2018, 12:14

Bekijk origineel

281 reacties

De achterliggende reden is feitelijk hetzelfde, het is voor NS niet mogelijk om een eenmaal geprint/geladen e-ticket te deactiveren. Dat ticket kan volledig op basis van zichtkenmerken worden gebruikt zelfs met het huidige beleid zonder enige interactie met het systeem.

In bepaalde gevallen kan klantenservice besluiten om toch restitutie te geven of te voorzien in een nieuw ticket, maar dat is enkel in bepaalde uitzonderlijke situaties. In de regel is het niet mogelijk, omdat het misbruik mogelijk maakt.
Badge +3
Alleen de al bestaande unieke ticketnummer op elk e-ticket zou voldoende zijn als de NS hun systeem daarop instelt. Elk ticket kan 1 keer gebruikt worden. Al bij de poortjes kom je niet verder als je geen ticket met uniek nummer hebt.

Daar gaan we weer... een uniek nummer (dat aanwezig is in de Aztec-code) zou voldoende moeten zijn als... maar dat is dus niet hoe er op dit moment gewerkt wordt.

Idealiter kan je dan alleen maar (eenmalig) inchecken op je vertrekstation, en mag je (eenmalig) op je bestemming naar buiten. Maar hoe gaan we dat dan doen met mensen die onderweg hun reis onderbreken en later verder willen, of bij stations zonder poortjes, waar dus helemaal geen Aztec-codes gescand kunnen worden?

Om terug te komen op de beginvraag, de geboortedatum voegt wel degelijk iets toe. Als ik bijvoorbeeld R. Bakker heet en bijvoorbeeld geboren ben in 1969 en toevallig een zoon heb die ook R. Bakker heet en in 1996 geboren is, dan zou hij in het geval van geen geboortedatum zomaar op mijn ticket kunnen reizen en dat mag dus niet!

Zit HIJ dus met MIJN ticket waar 1969 op staat in de trein, dan ziet de conducteur meteen dat hij geen 48 of 49 is en valt hij door de mand. Tickets zijn strikt persoonlijk, en zonder geboortedatum valt onmogelijk te controleren of de persoon een naamgenoot is of dat ik het zelf ben. Wellicht zou volstaan kunnen worden met het geboortejaar om het wat anoniemer te maken.

Trouwens, over een kleine 'vergissing' 1969 en 1996 (klein tikfoutje in een geboortedatum) zal in het algemeen niet al te moeilijk gedaan worden als je het bij controle meteen meldt. Een compleet afwijkende geboortedatum wordt natuulijk niet door de vingers gezien.

Pas zodra er echt met unieke id's gewerkt kan worden zou de geboortedatum (en dan ook de naam van de reiziger) weggelaten kunnen worden. Maar op dit moment zijn die gegevens dus gewoon keihard nodig om de persoon min of meer uniek te maken, waardoor conducteurs hun werk kunnen uitoefenen. Nogmaals, met die gegevens wordt verder niets gedaan, hooguit voor anonieme statistieken.

Overigens is Slidestops ook hoofdconducteur geweest, en werkt nu bij Veiligheid & Service wat niets met technische beveiliging van gegevens en computersystemen te maken heeft, maar dat terzijde.
@nsrens99,
Als je je toch druk maakt om je privacy dan zou ik me meer zorgen maken over psd2.
Reputatie 2
Alleen de al bestaande unieke ticketnummer op elk e-ticket zou voldoende zijn als de NS hun systeem daarop instelt. Elk ticket kan 1 keer gebruikt worden. Al bij de poortjes kom je niet verder als je geen ticket met uniek nummer hebt.

Daar gaan we weer... een uniek nummer (dat aanwezig is in de Aztec-code) zou voldoende moeten zijn als... maar dat is dus niet hoe er op dit moment gewerkt wordt.

Idealiter kan je dan alleen maar (eenmalig) inchecken op je vertrekstation, en mag je (eenmalig) op je bestemming naar buiten. Maar hoe gaan we dat dan doen met mensen die onderweg hun reis onderbreken en later verder willen, of bij stations zonder poortjes, waar dus helemaal geen Aztec-codes gescand kunnen worden?
Elk kaartje heeft een uniek nummer en de NS hoeft dus alleen daar mee te gaan werken. En je kunt nu als als de NS dat gaat doen geen datum en geen naam en geen geboortedatum nodig. Dat de NS dat niet doet, betekend niet dat het niet kan. Laat staan dat de geboortedatum nodig zou zijn, niet dus! Nu is het zo dat ik onderweg tussen Groningen en Maastricht overal kan uitstappen en later verder kan of weer terug, daar is dus niets mis mee. Als ik in Zwolle uitstap kan ik later gewoon verder. Ook met poortjes en ook zonder poortjes. Zo werkt het nu ook al. Wat is dan het probleem? Maar als de conducteur in Rotterdam mij betrapt val ik door de mand. Zo is dat nu en met alleen de unieke ID gaat dat precies zo. Ik zie geen verschil.
Reputatie 2
Alleen de al bestaande unieke ticketnummer op elk e-ticket zou voldoende zijn als de NS hun systeem daarop instelt. Elk ticket kan 1 keer gebruikt worden. Al bij de poortjes kom je niet verder als je geen ticket met uniek nummer hebt.

Daar gaan we weer... een uniek nummer (dat aanwezig is in de Aztec-code) zou voldoende moeten zijn als... maar dat is dus niet hoe er op dit moment gewerkt wordt.

Idealiter kan je dan alleen maar (eenmalig) inchecken op je vertrekstation, en mag je (eenmalig) op je bestemming naar buiten. Maar hoe gaan we dat dan doen met mensen die onderweg hun reis onderbreken en later verder willen, of bij stations zonder poortjes, waar dus helemaal geen Aztec-codes gescand kunnen worden?

Om terug te komen op de beginvraag, de geboortedatum voegt wel degelijk iets toe. Als ik bijvoorbeeld R. Bakker heet en bijvoorbeeld geboren ben in 1969 en toevallig een zoon heb die ook R. Bakker heet en in 1996 geboren is, dan zou hij in het geval van geen geboortedatum zomaar op mijn ticket kunnen reizen en dat mag dus niet!

Zit HIJ dus met MIJN ticket waar 1969 op staat in de trein, dan ziet de conducteur meteen dat hij geen 48 of 49 is en valt hij door de mand. Tickets zijn strikt persoonlijk, en zonder geboortedatum valt onmogelijk te controleren of de persoon een naamgenoot is of dat ik het zelf ben. Wellicht zou volstaan kunnen worden met het geboortejaar om het wat anoniemer te maken.

Trouwens, over een kleine 'vergissing' 1969 en 1996 (klein tikfoutje in een geboortedatum) zal in het algemeen niet al te moeilijk gedaan worden als je het bij controle meteen meldt. Een compleet afwijkende geboortedatum wordt natuulijk niet door de vingers gezien.

Pas zodra er echt met unieke id's gewerkt kan worden zou de geboortedatum (en dan ook de naam van de reiziger) weggelaten kunnen worden. Maar op dit moment zijn die gegevens dus gewoon keihard nodig om de persoon min of meer uniek te maken, waardoor conducteurs hun werk kunnen uitoefenen. Nogmaals, met die gegevens wordt verder niets gedaan, hooguit voor anonieme statistieken.

Overigens is Slidestops ook hoofdconducteur geweest, en werkt nu bij Veiligheid & Service wat niets met technische beveiliging van gegevens en computersystemen te maken heeft, maar dat terzijde.


Of u of uw zoon op het gewoon betaalde kaartje reist is geen probleem. Wat is daarbij het probleem? Het kost de NS geen cent meer. Dat daarvan een probleem gemaakt zou worden is erg, heel erg.
Zelfs een heel andere naamgenoot op dat gewoon betaalde kaartje, kost de NS geen cent extra.
Om die reden geboortejaren vragen is dus keiharde onzin.

Zoals ik schreef deed een conducteur er moeilijk over dat mijn vrouw mijn achternaam op de ticket had i in plaats van de achternaam in het paspoort. Mijn achternaam gebruikt ze 24/7 en voor de NS moet ze haar geboortenaam gebruiken voor een flut treinreisje. Klinklare onzin.
De NS moet zich druk maken over het feit of een ticket betaald is, niet wie het gebruikt want dat maakt geen enkel verschil.

Ik heb meegemaakt dat een kind aan een wildvreemde volwassene vroeg of ze bij hem mocht zitten om zo goedkoper uit te zijn. Kijk dat zijn dingen die wat uitmaken. Niet wie er op een keurig betaald kaartje reist.
Reputatie 2
In feite moet het dus niet eens uitmaken wie op dat keurig betaalde kaartje reist. Wat maakt dat voor verschil?
Badge +3
Mee eens met dat je vrouw problemen kreeg met niet overeenkomst van gegevens op e-ticket (terwijl jullie samen reisden?) en dat er hele topics zijn over 'meereisliften' door aan een willekeurig iemand op het perron (bij voorkeur bij de social/rookpaal) te vragen "heeft u toevallig een abonnement, want dan kan ik gratis met u mee en reizen we samen, en drinken we koffie op mijn kosten ergens?".... Deal!

Als dat een het kind (nog geen 12 dus, voor de rest is iemand een volwassene dus volgens NS) was zou ikzelf niet eens reizen maar het kind ter hand nemen en overleveren aan V&S voor zover aanwezig (vaak ook bij de rookpaal wel) of anders bij de conducteur, die tenslotte moet fluiten.

Maar goed, een kind dat een volwassene zoekt om korting te krijgen (voor een heleboel korting dus, want gratis) is er eentje die met Kids Vrij op stap is gegaan of gestuurd dus.

Geef dat kind dan een RailRunner voor ā‚¬ 2,50 en klaar! Mag hij/zij gewoon door heel NL voor een dag zonder 'begeleiding'!

Dit topic dwaalt wel heel erg af inmiddels!
In een situatie waarin je erop kunt vertrouwen dat een e-ticket uniek is, op een vergelijkbare manier zoals dat idd bij bijvoorbeeld concerten gaat door contact met een centrale administratie obv een unieke waarde, zou dat geen verschil mogen maken. NS heeft helaas besloten om op dit moment vast te houden aan een ander systeem, waarin niet gegarandeerd kan worden dat een e-ticket uniek is.

Maar goed, een kind die een volwassene zoekt om korting te krijgen (een heleboel korting dus) is er eentje die met Kids Vrij op stap is gegaan of gestuurd dus. Koop dan een RailRunner voor ā‚¬ 2,50!
Of met samenreiskorting/meereiskaart oid ingestapt. Leeftijd inschatten is lastig soms 🙂
Reputatie 2
@nsrens99,
Als je je toch druk maakt om je privacy dan zou ik me meer zorgen maken over psd2.

Ja, en zo is er nog veel meer en bij elkaar opgeteld wordt het helemaal erg.
Aan veel gegevens is eenvoudig te komen, maar je geboortedatum is meestal wat moeilijker of zou dat zijn zonder NS
PSD2 klanten moeten dan wel toestemming geven voor gebruik en uitwisseling van je gegevens.
Maar wat als klanten korting krijgen of voordelen als ze toestemming geven? Of zelfs contant geld? Vooral de minima zullen dan al snel bezwijken.
De slimme meter is in andere landen al verder dan hier en daarbij kan ook hier hetzelfde gaan spelen. Geef klanten korting, voordelen of zelfs contant geld als je jouw gebruikersgegevens vrijgeeft.
NS geeft over een paar jaar korting of contant geld of stelt diensten ter beschikking als zij jouw gegevens gaan delen met b.v. facebook.
Ja, en al die gegevens bij elkaar opgeteld weten ze meer van jou dan jijzelf.
Bedrijven kunnen geld verdienen aan je gegevens en gezien de vele lekken en hacks is er veel behoefte aan uw en mijn gegevens.
Reputatie 2
In een situatie waarin je erop kunt vertrouwen dat een e-ticket uniek is, op een vergelijkbare manier zoals dat idd bij bijvoorbeeld concerten gaat door contact met een centrale administratie obv een unieke waarde, zou dat geen verschil mogen maken. NS heeft helaas besloten om op dit moment vast te houden aan een ander systeem, waarin niet gegarandeerd kan worden dat een e-ticket uniek is.

Maar goed, een kind die een volwassene zoekt om korting te krijgen (een heleboel korting dus) is er eentje die met Kids Vrij op stap is gegaan of gestuurd dus. Koop dan een RailRunner voor ā‚¬ 2,50!
Of met samenreiskorting/meereiskaart oid ingestapt. Leeftijd inschatten is lastig soms :)

De naam, dag en traject dat is al uniek genoeg. De zeldzame gevallen dat je hiermee zou kunnen sjoemelen is geen excuus om te vragen naar te veel persoonlijke gegevens. Bovendien heeft elk ticket een unieke ID dat de NS daar niets mee wil doen ( kosten ) is geen excuus. Al met al is misbruik door de geboortedatum weg te laten te verwaarlozen klein.
Of Jan of Piet met een keurig betaald kaartje reist, moet geen probleem zijn. Dat mijn vrouw lijkt op de foto in het paspoort, de juiste geboorte datum heeft en alleen de naam na het huwelijk op de ticket staat en dus verschilt van de naam in het paspoort is volgens de idiote regels van de NS een probleem, maar ook onzin.
Hun regels lijken erop gericht om gegevens te verzamelen en niet om daarmee fraude te voorkomen.
Want of Jan, Piet of Klaas op het keurig betaalde kaartje reist is geen fraude of zou dat normaal gesproken niet mogen zijn.
Badge +3
Of u of uw zoon op het gewoon betaalde kaartje reist is geen probleem. Wat is daarbij het probleem? Het kost de NS geen cent meer. Dat daarvan een probleem gemaakt zou worden is erg, heel erg.
Het is ook onwaarschijnlijk maar NS wil dat geneuzel niet met e-tickets. De gegevens op het ticket dienen (give or take een tikfoutje, afgezien van de reisdatum) overeen te komen met die van de persoon. R. Brakker i.p.v. R. Bakker en zo kom je prima mee weg en zo dus! Reisdatum (en traject) is bepalend bij controle.

En bij twijfel dus je id tonen. Heeft je vrouw een andere naam er op staan (Ć©n reis je samen bovendien!) dan was dit niet nodig geweest en reden om te klagen, als dat dus wel gebeurde :?

Mijn opmerking over het 'nut' van de geboortedatum krijgt dan juist meer kracht!

Die staat er ook op, en als de (meisjes)naam dus niet klopt maar de rest gewoon wƩl, dan is er dus niets aan de hand verder (behalve de preek om de gegevens goed in te vullen een volgende keer)!
En de 'sleepwet' om aanslagen te voorkomen is ook wel bijzonder. De enige aanslag die ik bij de NS zie is die van nicotine. ? Wist je dat in supermarkten de aantrekkelijke producten op ooghoogte staan om een doelgroep te triggeren? Bij kiosken is dat met enige regelmaat tabak ter hoogte van kinderoogjes.? Mijn advies betreft psd2 is om een tweede 'dode' rekening te openen. De koude oorlog is voorbij en de verzameldrang van de DDR vonden 'we' eng. De afgelopen 30 jaar zijn opslag en verwerkingssnelheid vermiljoenvoudigd. Facebook, google, je provider en heel veel anderen willen alles van je weten. Nog 30 jaar en conducteurs zijn misschien wel overbodig. De servicerobot staat ons bij gedurende de reis. Ons mobiel is wie we zijn. En de camera's houden ons voor de veiligheid in de gaten.... lekker wijf H**** bifi???? 😉 ... zo ver zijn we nog niet ?, maar technisch is het al 'lang' mogelijk. En aan de andere kant is het ook wel prettig dat alles wordt opgeslagen. Mocht er ooit een partij aan de macht komen om orde op zaken te stellen weet je gelijk wie niet voldoet aan de norm. .. ???
Reputatie 2
Of u of uw zoon op het gewoon betaalde kaartje reist is geen probleem. Wat is daarbij het probleem? Het kost de NS geen cent meer. Dat daarvan een probleem gemaakt zou worden is erg, heel erg.
Het is ook onwaarschijnlijk maar NS wil dat geneuzel niet met e-tickets. De gegevens op het ticket dienen (give or take een tikfoutje) overeen te komen met die van de persoon. R. Brakker i.p.v. R. Bakker en zo kom je prima mee weg en zo dus! Reisdatum (en traject) is bepalend bij controle.

En bij twijfel dus je id tonen. Heeft je vrouw een andere naam er op staan (Ć©n reis je samen bovendien!) dan was dit niet nodig geweest en reden om te klagen, als dat dus wel gebeurde :?

Mijn opmerking over het 'nut' van de geboortedatum krijgt dan juist meer kracht!

Die staat er ook op, en als de (meisjes)naam dus niet klopt maar de rest gewoon wƩl, dan is er dus niets aan de hand verder!

Nee, het is ONZIN
Volgens mijn oom die conducteur is, wordt bij scannen het unieke nummer wel degelijk geregistreerd.
Dus het kaartje is betaald en of Jan, Piet of Klaas ermee reist zou niets mogen uitmaken.
Ik noemde al wat zaken waar de NS zich drukker over zou kunnen maken. Ongeveer 3 keer per jaar reis ik van Groningen naar Den Haag... op zaterdag. Mag u raden hoe vaak ik controle krijg. Ik denk dat het aannemelijk is dat mensen die vaker reizen op zaterdag geen ticket kopen en dan het risico nemen om eens in de tig keer gepakt te worden. Ik voel me weleens kloten als ik dan thuis kom met ongecontroleerde kaartjes van meer dan honderd euro. Niet gecontroleerd over een heel lange afstand. Er zijn veel betere zaken om op te letten dan de heel kleine kans op fraude als de geboortedatum geschrapt wordt.
Reputatie 2
En de 'sleepwet' om aanslagen te voorkomen is ook wel bijzonder. De enige aanslag die ik bij de NS zie is die van nicotine. ? Wist je dat in supermarkten de aantrekkelijke producten op ooghoogte staan om een doelgroep te triggeren? Bij kiosken is dat met enige regelmaat tabak ter hoogte van kinderoogjes.? Mijn advies betreft psd2 is om een tweede 'dode' rekening te openen. De koude oorlog is voorbij en de verzameldrang van de DDR vonden 'we' eng. De afgelopen 30 jaar zijn opslag en verwerkingssnelheid vermiljoenvoudigd. Facebook, google, je provider en heel veel anderen willen alles van je weten. Nog 30 jaar en conducteurs zijn misschien wel overbodig. De servicerobot staat ons bij gedurende de reis. Ons mobiel is wie we zijn. En de camera's houden ons voor de veiligheid in de gaten.... lekker wijf H**** bifi???? 😉 ... zo ver zijn we nog niet ?, maar technisch is het al 'lang' mogelijk. En aan de andere kant is het ook wel prettig dat alles wordt opgeslagen. Mocht er ooit een partij aan de macht komen om orde op zaken te stellen weet je gelijk wie niet voldoet aan de norm. .. ???
Als de nu al aanwezige unieke code op elke ticket ten volle gebruikt gaat worden en alle stations poortjes hebben. Kunnen de meeste conducteurs al thuis blijven. Desnoods als aanvulling in de trein een scanpoortje.
Misschien wel het geprinte kaartje afschaffen en iedereen moet dan zijn mobiel gebruiken met alleen de Aztec-code Waardoor je wie weet welke gegevens deelt. Niemand controleert dat.
In Engeland heb je al heel veel winkels met kassa's zonder kassiĆØre. Kan iedereen lekker thuis zitten hobbyen.
Kan de aanwezigheid van conducteurs op de trein wel waarderen. Mag wat mij betreft mensenwerk blijven.? Een optimalisatie van een proces is niet altijd wenselijk.
Reputatie 5
Dat mijn vrouw lijkt op de foto in het paspoort, de juiste geboorte datum heeft en alleen de naam na het huwelijk op de ticket staat en dus verschilt van de naam in het paspoort is volgens de idiote regels van de NS een probleem, maar ook onzin.

Dit heeft u toch verkeerd begrepen. De "meisjesnaam" van uw vrouw is simpelweg haar officiƫle achternaam. In Nederland verandert een naam niet na een huwelijk. Het wordt toegestaan dat vrouwen en mannen zich na een huwelijk tooien met de achternaam van hun partner (al dan niet via een verbindingsstreepje verbonden met hun echte naam), maar volgens de wet blijft de naam gelijk aan die in de geboorteakte, tenzij bij Koninklijk Besluit gewijzigd. In buurlanden als Duitsland werkt het anders, daar bestaat zoiets als een Ehename. Zoiets heeft in Nederland nooit bestaan. De naam van uw vrouw is na haar huwelijk met u niet gewijzigd.
Reputatie 2
Kan de aanwezigheid van conducteurs op de trein wel waarderen. Mag wat mij betreft mensenwerk blijven.? Een optimalisatie van een proces is niet altijd wenselijk.
Ja, en de kassiĆØre in de winkel ook. NU al maak ik veel lange treinreizen zonder dat ik een conducteur zie. Je vraagt je dan weleens af of je de honderd euro wel had moeten uitgeven voor een kaartjes. Blijkbaar geven ze liever geld uit aan hele grote en dure stations. Zo duur en zo groot had niet gehoeven. Ze zijn mooi, maar ik had liever een conducteur in elke trein... ik zie ze dus van Groningen naar Den Haag op zaterdag niet.
Reputatie 2
Dat mijn vrouw lijkt op de foto in het paspoort, de juiste geboorte datum heeft en alleen de naam na het huwelijk op de ticket staat en dus verschilt van de naam in het paspoort is volgens de idiote regels van de NS een probleem, maar ook onzin.

Dit heeft u toch verkeerd begrepen. De "meisjesnaam" van uw vrouw is simpelweg haar officiƫle achternaam. In Nederland verandert een naam niet na een huwelijk. Het wordt toegestaan dat vrouwen en mannen zich na een huwelijk tooien met de achternaam van hun partner (al dan niet via een verbindingsstreepje verbonden met hun echte naam), maar volgens de wet blijft de naam gelijk aan die in de geboorteakte, tenzij bij Koninklijk Besluit gewijzigd. In buurlanden als Duitsland werkt het anders, daar bestaat zoiets als een Ehename. Zoiets heeft in Nederland nooit bestaan. De naam van uw vrouw is na haar huwelijk met u niet gewijzigd.
Het gaat erom of een kaartje betaalt is of niet! Of jantje, pietje of klaasje op dat keurig betaalde kaartje reist doet er niet toe. De NS moet zich ook houden aan privacywetgeving en de e-ticket kan daar prima aan voldoen als de NS eindelijk het nu al aanwezige unieke ID nummer gaat gebruiken in plaats van persoonsgegevens. De achternaam moet er helemaal niet toe doen. Maar als je dat wilt... ik had notabene de volledige naam erop gezet dus haar meisjesnaam en mijn achternaam. Wij reisden samen. Ze leek op de met zeer strenge regels gemaakte pasfoto, haar geboortedatum en het kaartje had een uniek ID nummer. Bovendien reisden wij samen. Soms heb je liever geen conducteur.

Maar zoals ik zei de NS moet zich druk maken over het al dan niet betaalt zijn van een kaartje en niet om persoonsgegevens. Als hun systeem ingesteld wordt voor het al aanwezige unieke id nummer zijn persoonsgegevens volkomen overbodig. Het is trouwens nog maar de vraag of het nu al niet kan, bij controle van de Aztec-code zie je ook dat nummer en het systeem zou kunnen controleren of er geen 2 of meer van dat nummer zijn, of de locatie logisch is, enz.

Achternaam en geboortedatum zijn overbodig, het unieke ID nummer is voldoende.
Reputatie 7
Badge +3
Of Jantje, Pietje of Klaasje met het betaalde kaartje reist is inderdaad niet van belang. Waar het om gaat is dat Jantje, Pietje en Klaasje niet gelijktijdig met hetzelfde kaartje kunnen reizen. Over de gebruiksvoorwaarden van het huidige e-ticket heb ik vaak genoeg mijn bedenkingen geuit. Ik raad mijn ergste vijand nog niet aan een e-ticket te kopen. Maar dat is een andere kwestie.

Het probleem met het huidige e-ticket is de fraudegevoeligheid. En NS probeert dat lek te dichten met behulp van persoonsgegevens. Henk_NL heeft dat al meerdere keren omstandig uitgelegd. Er is geen contact met de backend van het systeem wanneer je incheckt. In een ideale wereld zou het unieke ID van het ticket real time worden vergeleken met de database. Reizen (in de zin van het openen van een poortje) met een tweede (of derde) print van hetzelfde e-ticket zou dan onmogelijk zijn. Dat is helaas niet geval en heeft geleid tot de huidige verkoopprocedure. Dat is tenminste wat ik ervan heb begrepen.
Correct. Wanneer het huidige systeem aangepast zou worden naar een opzet van contact met een backoffice introduceer je ook nieuwe problemen. Zo zal je moeten zorgen dat al je apparatuur over een degelijke internetverbinding beschikt. Voor poortjes en paaltjes is dat nog wel te overzien, voor mobiele controleapparatuur is dat een stuk lastiger. Denk alleen al aan de IC's op de HSL in de lange tunnels zonder bereik. Daarnaast zou downtime van de verbinding of achterliggende infrastructuur (netwerk/servers/etc) direct je proces lamleggen. Je kunt immers op geen enkele manier meer de uniekheid controleren en zal feitelijk iedereen binnen moeten laten.

In de huidige opzet, waar ook ik geen groot voorstander van ben, kan het systeem stand-alone werken. Bij uitval kan op basis van de informatie op en in het ticket nog tot op zekere hoogte gecontroleerd worden. Voor de OV-chipkaart geldt uiteindelijk hetzelfde. Het introduceert allerlei nadelen, zoals de eis om altijd langs een apparaat te moeten om wijzigingen naar de chip te schrijven, maar zorgt er wel voor dat reizen mogelijk blijft bij uitval van het centrale systeem. Alleen een paar andere handelingen zoals het ophalen van bestellingen wordt onmogelijk.

Een soort tussenweg zou zijn om het product ongeveer te laten zoals het nu is, maar wel een centrale administratie aan te gaan leggen waarin tickets ook naderhand ingetrokken kunnen worden. Wijzigingen in dat bestand stuur je in batches naar je controleapparatuur wanneer ze verbinding hebben, zodat ingetrokken kaarten bij controle door de mand vallen. Een klein percentage zal geluk hebben, maar ik denk dat dat erg goed te overzien is.
Reputatie 7
Badge +3
In andere landen hebben ze andere systemen. Zo heb ik eens treinkaartjes besteld voor een treinreis in Engeland. Betaling met creditcard. Voor vertrek kon ik de kaartjes uitprinten bij een kaartautomaat. Dat ging op basis van mijn creditcardgegevens, maar het had ook gekund op basis van een referentienummer. In feite krijg je een dossier in het reserveringssysteem.

Ik kan me voorstellen dat een vergelijkbaar systeem totale overkill is voor een spoorwegmaatschappij die de facto een veredeld metronet exploiteert. Dat bedoel ik niet denigrerend. Maar NS kent geen nu eenmaal geen zitplaatsreserveringen en (nog) geen kortingen wanneer je langer van tevoren een kaartje bestelt. Tegelijkertijd kan ik me goed voorstellen dat vervoerders op zoek zijn naar kostenbesparingen. De reizigers zelf tickets laten printen of tickets op mobiele telefoons lijkt dan aantrekkelijk. Tot het moment dat je als reiziger de gebruiksvoorwaarden ziet en blijkt dat je je kaartje niet kunt wijzigen of annuleren.
Je zou een tussenoplossing kunnen creƫren ongeveer zoals ik omschreef. Wanneer je e-tickets kunt intrekken, kan je ze ook wijzigen door simpelweg de oude in te trekken en een nieuwe te genereren. De kans dat je met een ingetrokken ticket in mijn opzet er tussendoor glipt is vrij klein, de kans op geen controle is vele malen groter. Maar dan blijft het probleem van TS bestaan, er zijn persoonsgegevens nodig om het systeem grotendeels stand-alone te laten functioneren. Of de geboortedatum er daar een van is, is dan een volgende discussie.

Als men dan wil blijven vasthouden aan 'we kunnen niet controleren of er met een e-ticket gereisd is', dan zal je moeten zorgen voor meer kaartcontrole. Kaartcontrole maakt het mogelijk om dat te controleren, timestamps van controle worden nu al gelogd bij een e-ticket. Maarja................

Uitprinten bij de kaartautomaat zou super zijn, maar vanuit NS Marketing is al aangegeven de kaartautomaat te willen afbouwen. Nieuwe functionaliteit toevoegen krijgt men intern de handjes niet voor op elkaar.
Reputatie 2
Of Jantje, Pietje of Klaasje met het betaalde kaartje reist is inderdaad niet van belang. Waar het om gaat is dat Jantje, Pietje en Klaasje niet gelijktijdig met hetzelfde kaartje kunnen reizen. Over de gebruiksvoorwaarden van het huidige e-ticket heb ik vaak genoeg mijn bedenkingen geuit. Ik raad mijn ergste vijand nog niet aan een e-ticket te kopen. Maar dat is een andere kwestie.

Het probleem met het huidige e-ticket is de fraudegevoeligheid. En NS probeert dat lek te dichten met behulp van persoonsgegevens. Henk_NL heeft dat al meerdere keren omstandig uitgelegd. Er is geen contact met de backend van het systeem wanneer je incheckt. In een ideale wereld zou het unieke ID van het ticket real time worden vergeleken met de database. Reizen (in de zin van het openen van een poortje) met een tweede (of derde) print van hetzelfde e-ticket zou dan onmogelijk zijn. Dat is helaas niet geval en heeft geleid tot de huidige verkoopprocedure. Dat is tenminste wat ik ervan heb begrepen.

Henk_NL deed in het begin alsof een ticket geen uniek ID heeft. Dat neem ik hem kwalijk, want later bleek dat hij ook wel weet dat dat niet zo is. Elk ticket heeft een uniek-ID Het is ook eenvoudig om dit uniek-ID te gebruiken. Ook is dat niet duur. Het is dus een keuze van de NS om overbodige gegevens te vragen van reizigers. Bij dit topic deden sommige alsof je met gekopieerde tickets onbeperkt kunt reizen. Dat unieke nummer voorkomt dat nu al. Bij het poortje en bij de conducteur ziet en herkend deze de duplicaten. Je kunt niet eens de poortjes door met veel duplicaten. Dat nummer is even identiek als een kenteken en wat je allemaal met een kenteken kunt achterhalen weet iedereen, laat staan wat je kunt achterhalen met het nog langere unieke nummer op een e-ticket. Het is trouwens zo dat dat nummer unieker is dan de naam plus geboortedatum. Via, via, ken ik een drieling, twee vrouwen en een man met dezelfde naam. Alleen dankzij dat unieke nummer kunnen ze samen reizen en dan zijn hun naam en geboortedatum van geen enkele waarde. Dus weg met die onnodige gegevens.
Reputatie 2
Correct. Wanneer het huidige systeem aangepast zou worden naar een opzet van contact met een backoffice introduceer je ook nieuwe problemen. Zo zal je moeten zorgen dat al je apparatuur over een degelijke internetverbinding beschikt. Voor poortjes en paaltjes is dat nog wel te overzien, voor mobiele controleapparatuur is dat een stuk lastiger. Denk alleen al aan de IC's op de HSL in de lange tunnels zonder bereik. Daarnaast zou downtime van de verbinding of achterliggende infrastructuur (netwerk/servers/etc) direct je proces lamleggen. Je kunt immers op geen enkele manier meer de uniekheid controleren en zal feitelijk iedereen binnen moeten laten.

In de huidige opzet, waar ook ik geen groot voorstander van ben, kan het systeem stand-alone werken. Bij uitval kan op basis van de informatie op en in het ticket nog tot op zekere hoogte gecontroleerd worden. Voor de OV-chipkaart geldt uiteindelijk hetzelfde. Het introduceert allerlei nadelen, zoals de eis om altijd langs een apparaat te moeten om wijzigingen naar de chip te schrijven, maar zorgt er wel voor dat reizen mogelijk blijft bij uitval van het centrale systeem. Alleen een paar andere handelingen zoals het ophalen van bestellingen wordt onmogelijk.

Een soort tussenweg zou zijn om het product ongeveer te laten zoals het nu is, maar wel een centrale administratie aan te gaan leggen waarin tickets ook naderhand ingetrokken kunnen worden. Wijzigingen in dat bestand stuur je in batches naar je controleapparatuur wanneer ze verbinding hebben, zodat ingetrokken kaarten bij controle door de mand vallen. Een klein percentage zal geluk hebben, maar ik denk dat dat erg goed te overzien is.

Zie mijn vorig bericht. Het systeem werkt nu al met het unieke ID Anders zouden tweelingen, laat staan meerlingen nu al niet kunnen reizen. Dusss... stop met die onzin. Bij de poortjes strand je al. Problemen met lange tunnels? Prima verbinding met heel de wereld, ook in lange tunnels. Bij downtime of problemen met de server, maakt het geen verschil of je werkt met naam en geboortedatum of met het nummer en zelfs met de kaartjes met chip ligt alles plat. Stand-alone werken de poortjes al niet, dus onzin. Bij uitval van het systeem staat alles stil, ook de dagkaarten, enz, enz. De mogelijkheid om tickets in te trekken is er ook nu natuurlijk wel. Dat is ook betrekkelijk eenvoudig. Dat ze een kaartje niet kunnen deactiveren is onzin. Twee keer tegen een paaltje aanhouden en het is gedeactiveerd, je kunt dan niet meer het poortje door. Wat zo'n paaltje kan, kan een medewerker van de NS achter de computer natuurlijk ook. Er si dus helemaal niets nodig, alleen de wil van de NS om geen persoonsgegevens van reizigers te willen verzamelen. Unieke-ID staat er al op en wordt ook al gebruikt. Dit voorkomt dat meerlingen niet kunnen reizen. Dat nummer is uniek, niet de naam en de geboortedatum. Dat is nu al zo.
Reputatie 7
Badge
In andere landen hebben ze andere systemen. Zo heb ik eens treinkaartjes besteld voor een treinreis in Engeland. Betaling met creditcard. Voor vertrek kon ik de kaartjes uitprinten bij een kaartautomaat. Dat ging op basis van mijn creditcardgegevens, maar het had ook gekund op basis van een referentienummer. In feite krijg je een dossier in het reserveringssysteem.
SNCF heeft dat ook, incl lastminute aanpassingsmogelijkheid? Werkt prima met creditcard. Bij luchtvaartmaatschappijen ook iets dergelijks. NS heeft die kaartautomaten overal staan. Waar een wil is, is een weg.[/quote]

Reageer