beantwoord

Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje


Reputatie 2
Als ik online een e-ticket koop en betaal, waarom moet de NS dan mijn geboortedatum weten?
Er werd zelfs moeilijk gedaan over de achternaam van mijn vrouw.
Haar meisjesnaam moest erop staan.
Voor een simpel kaartje van enkele euro's, geeft een reiziger heel veel persoonsgegevens prijs.
Bij het kopen van een auto, geef ik minder gegevens vrij dan voor een treinkaattje.
Het kaartje is betaald met ideal, dus veilig.
Het is betaald, dus zou het zelfs niets moeten uitmaken wie gebruik maakt van dat kaartje.
Waarom zou ik het met ideal betaalde kaartje niet gewoon mogen weggeven aan iemand anders?
Waarom moet de NS de geboortenaam van mijn vrouw weten en de geboortedatum voor een simpele kaartje van enkele euro's?
Dat verzekerd betaald is met ideal?
icon

Beste antwoord door Arnold NS 27 March 2018, 12:14

Bekijk origineel

281 reacties

Reputatie 2
Zoveel onzin en ze houden maar vol. Maar internationaal vul je geen geboortedatum in. Dat hoef ik niet uit te leggen, dat is gewoon te zien. Als je iets moet uitleggen, is het gewoon niet waar. Alles wat ik schreef is gewoon te zien. Je gaat naar een station en probeert 3 keer door een poortje te komen. Dat lukt dan niet... dat hoef ik niet uit te leggen, het is gewoon zo. Laat staan dat een conducteur het niet ziet. Ik heb voor jullie mijn oom de conducteur gevraagd en hij ziet het wel degelijk als dezelfde ticketnummer al eerder gescand is. Meerlingen met een legaal ticket mogen gewoon reizen ondanks dezelfde naam en geboortedatum. Dat komt door het unieke ticketnummer. Gelukkig werkt het systeem niet zoals in 2014 of zoals jullie denken. Gelukkig. Anders kon ik zonder geboortedatum ook geen ticket kopen naar Brussel. Het is nu 2018!
Reputatie 2
Of wil iemand beweren dat je dan ook een geboortedatum nodig hebt? Dat kan niemand, ik beweer niets en ik leg niets uit, ik zeg alleen hoe het is in 2018. Of wil iemand wedden? Wedden dat je met twee identieke ticketnummers gepakt wordt? Natuurlijk loop je dan tegen de lamp. Gelukkig.
Reputatie 2
Gezien de neerbuigende toonzetting van uw tekst is het denk ik het beste dat niemand meer reageert op u, ondanks alle goede bedoelingen van degene die gereageerd hebben blijft u volhouden.

Als het u gelukkig maakt krijgt u van mij uw gelijk, al denk ik er nog steeds anders over.

Lees het bovenstaand... jullie doen neerbuigend tegen mij en dat zelfs zonder enige onderbouwing.
Wou jij beweren dat je wel een geboortedatum nodig hebt van Groningen naar Brussel?

Nee, dat kun en wil je niet beweren, want dat zou een leugen zijn. Jullie enige reactie is op mijn persoon gericht en niet op de stelling.

Neem dan de uitdaging aan en leg uit waarom je het van Groningen naar Brussel NIET nodig hebt en van Groningen naar Haren wel. Leg dat dan uit.... stilte...
Iemand anders die meent gelijk te hebben.... stilte...
En ik vroeg dat al eerder... stilte...
Als je dan geen antwoord hebt, speel je op de man en doet neerbuigend op de persoon... ik heb het la zo vaak uitgelegd.... blablabla... maar antwoord geven op deze simpele vragen krijg ik niet, want het antwoord toont aan dat ik gelijk heb, dat jullie geen antwoord hebben is mijn gelijk.

Meerlingen kunnen samen reizen dankzij de unieke ticketnummer en zonder geboortedatum kun je naar Brussel, Parijs, Berlijn, enzovoort, enzovoort. Maar je kunt niet van Groningen naar Haren
Ja,, ik herhaal dat steeds, maar niemand wil antwoorden of reageren... als je geen verklaring hebt... zeur je over... hij snapt het systeem niet. Als iemand het systeem snapt.... leg dat dan uit... nee, jullie hebben geen antwoord dat in jullie straatje past.
Reputatie 2
Ik heb vanmiddag gekeken of ik zonder geboortedatum kan reizen en ik zag dat ik dan tot ver in Europa kan komen, maar niet in Haren. Ik heb niet kunnen zien dat anderen ook maar iets van wat ze beweren kunnen aantonen. Daarom krijg ik ook geen antwoord op simpele vragen.
Ik zal morgen de ticket omruilen met mijn collega en ik weet wel zeker dat dit niet gezien wordt. Volgens de Aztec-code die tegenwoordig altijd gescand wordt zijn het allebei geldige tickets. Maar ik zal ook twee dezelfde uitprinten en een derde collega laat die zien, die loopt tegen de lamp. Ja, zo werkt het systeem. Gelukkig kun je niet met 20 dezelfde tickets het perron op rotzooi trappen, anders waren de poortjes onzin. De poortjes werken prima en het worden er steeds meer. Meerlingen kunnen zonder ook maar enig probleem samen reizen. Dankzij de unieke code op elk ticket.

Maar jullie hebben samen een gezellig clubje op dit forum en ik zie jullie overal samen en overal elkaar gelijk geven. Maar als iemand op onderzoek gaat en ontdekt hoe het echt zit en jullie dan vragen stelt... stilte. Alleen mij dan omlaag halen... hij snapt het niet... nee ik snap alleen de praktijk, alleen hoe het echt zit en ik deed navraag bij mijn oom de conducteur. Of krijg ik nog een antwoord op de laatste simpele vragen? Nee, want het antwoord bevestigd mijn gelijk en dat mag niet in jullie clubje.
Reputatie 2
Ik had verwacht dat er tenminste EENTJE was die zou denken... héééé, ja dat is gek. Je kunt wel van Groningen naar Brussel, Parijs, Milaan of Brussel zonder geboortedatum, maar niet van Groningen naar Haren.
Maar ja, dan zou ik gelijk hebben en niet jullie clubje.
Oei, oei, oei, ja dan maar zeuren.... hij snapt het niet, hij speelt op de persoon, hij... Dan hoef je niet uit te leggen hoe dat kan.
Reputatie 2
Eigenlijk snap ik deze hele discussie niet, want het is 11 jaar geleden dat mij is gevraagd naar mijn ID.
Ook heb ik al die 11 jaren maar 1 keer gezien dat iemand gevraagd werd om zijn ID
Maar dat was dan ook omdat hij een zwart rijder was, zonder iets dat leek op een vvb
11 jaar dat ik had kunnen reizen met een fakenaam en fakegeboortedatum.
11 jaar zonder naam of geboortedatum van mij en van iedereen in mijn zichtveld.
Want zonder ID zegt mijn naam of mijn geboortedatum helemaal niets,
11 jaar heb ik en iedereen in mijn zichtveld gereisd met alleen een ticketnummer.
Ik en iedereen in mijn zichtveld had kunnen reizen onder een valse naam en geboortedatum.

Het enige dat gecontroleerd werd was het unieke ticketnummer, de dag van reizen en het traject.
11 jaar niets over geboortedatum en nu beweren jullie dat die toch beslist noodzakelijk is?
En over een maand heb ik een ticket naar Berlijn, zonder geboortedatum en jullie maar halsstarrig volhouden dat dat onmogelijk is.
Reputatie 4

En over een maand heb ik een ticket naar Berlijn, zonder geboortedatum en jullie maar halsstarrig volhouden dat dat onmogelijk is.
Heb je al eens contact opgenomen met een andere organisatie zoals VoorBeterOv of een politieke partij om je zorg over privacy over te brengen.
Alvast veel plezier in Berlijn.
Reputatie 7
NSRens99, wij zien jouw argumenten en beweegredenen ook als je ze niet 5x herhaalt. Dat maakt het topic onoverzichtelijk en onduidelijk. Daarnaast merk ik vanuit de Community dat jouw aanvallende toon als misplaatst en grof wordt gezien. Ik wil je vragen om iedereens mening en standpunt te respecteren. zodat jouw vragen beantwoord kunnen worden en ook tegenargumenten gegeven kunnen worden zonder een agressieve reactie terug. Wij zien je graag op het forum, maar het is geen "schreeuwagora" waar we allemaal kabeljauw zo goedkoop mogelijk willen verpatsen.
Badge +3
Wij zien je graag op het forum, maar het is geen "schreeuwagora" waar we allemaal kabeljauw zo goedkoop mogelijk willen verpatsen.
Fiets te koop! Kabeljauw gratis erbij! :P

Reputatie 7
Badge +3
Ik ben het in principe eens met nsrens99, de manier van communiceren daargelaten, aangezien Thomas NS daar al over heeft gesproken.
Ik heb ook het idee dat NS te pas en vooral te onpas allerlei (persoons)gegevens vraagt die niet nodig (zouden moeten) zijn voor de betreffende actie. In het geval van het e-ticket is mij (hier) altijd uitgelegd dat dit puur uit technisch oogpunt is, omdat er niet gecontroleerd wordt/kan worden of er meerdere malen mee gereisd wordt.

Ik ben eerlijk gezegd heel benieuwd hoe dit nu precies (technisch) zit, maar ben in dit draadje compleet de weg kwijt, ruim 180 reacties waarvan ruim 170 van nsrens99 ;)

Wie kan nu hier duidelijk uitleggen hoe het nu precies zit met die controle/communicatie met backend/openen van poortjes/etc?
Badge +3
Poortjes communiceren bijzonder weinig in real time. Je ticket doorgeven naar de persoon achter je zal niet lukken maar na 90 seconden of bij een ander poortje is geen enkel probleem in de huidige implementatie. Datum is voldoende en er wordt zelfs niet gekeken naar je vertrekstation of bestemming maar alle poortjes in NL gaan gewoon onbeperkt open met welk e-ticket voor die datum dan ook.

Ik begrijp dat controle in de trein wel geregistreerd wordt (en naar een backend verzonden wordt om de zoveel tijd, als die apparaten online zijn dus niet in tunnels e.d.), dus dat als iemand anders dezelfde reis een uur later gaat maken valt die bij controle door de mand en zal zich moeten legitimeren om te kijken of diegene wel de juiste reiziger op dat ticket is. NS heeft ervoor gekozen om niet alleen de naam maar ook de geboortedatum daarbij te betrekken. JUIST omdat die meisjesnaam/trouwnaam vergissingen dan ineens weinig tot niets meer uitmaken omdat de initialen en geboortedatum dan gewoon kloppen (en er dan met 99,99% zekerheid niet gesjoemeld wordt).

Tot zover mijn deductieve bevindingen uit wat ik gelezen heb... 😛
De NS heeft gekozen voor een bepaald systeem. Natuurlijk zijn er varianten te bedenken en te implementeren, maar dan moet de NS dat wel willen.
Reputatie 2

En over een maand heb ik een ticket naar Berlijn, zonder geboortedatum en jullie maar halsstarrig volhouden dat dat onmogelijk is.
Heb je al eens contact opgenomen met een andere organisatie zoals VoorBeterOv of een politieke partij om je zorg over privacy over te brengen.
Alvast veel plezier in Berlijn.
In eerste instantie moet je een klacht indienen bij de NS en erna kun je pas verdere stappen ondernemen en een klacht indienen. De klacht diende ik in op 27 maart. Een afdeling van de NS die er niet overgaat reageerde, met de boodschap dat ze het verder zouden sturen naar de afdeling die er wel overgaat. Dat wacht ik dus af.
Reputatie 2
NSRens99, wij zien jouw argumenten en beweegredenen ook als je ze niet 5x herhaalt. Dat maakt het topic onoverzichtelijk en onduidelijk. Daarnaast merk ik vanuit de Community dat jouw aanvallende toon als misplaatst en grof wordt gezien. Ik wil je vragen om iedereens mening en standpunt te respecteren. zodat jouw vragen beantwoord kunnen worden en ook tegenargumenten gegeven kunnen worden zonder een agressieve reactie terug. Wij zien je graag op het forum, maar het is geen "schreeuwagora" waar we allemaal kabeljauw zo goedkoop mogelijk willen verpatsen.
Ik herhaal het steeds omdat het niet schijnt door te dringen en omdat anderen graag mijzelf willen aanvallen dan mijn argument en het onderwerp van deze ticket. U doet nu dus weer hetzelfde. Iemand aanvallen is eenvoudiger dan een argument of mening. Heeft u ook maar iets gelezen van het voorgaande? Ik werd menigmaal voor leugenaar uitgemaakt, ik zou valse beweringen hebben gedaan en ik ben dom want ik wil het maar niet snappen en dan zou ik grof zijn? Als ik dan vraag naar wat ik heb zitten liegen of welke valse bewering ik heb gedaan haken ze af. U zou iets over het onderwerp moeten schrijven of over mijn mening en niet over mijn persoon. U heeft inhoudelijk hiermee niets bijgedragen en zulke bijdragen zetten mij aan tot herhalen. Maar herhalen heeft blijkbaar weinig zin, want u heeft blijkbaar niets te zeggen over dit topic en alleen over mij.
Reputatie 7
We proberen dit zo grondig mogelijk uit te zoeken. Ik zal proberen jouw vraagstukken zo goed mogelijk te beantwoorden. Weet alleen dat dit soort processen vaak eenvoudigweg een keuze zijn geweest.

Ik wijs je erop, omdat ik dit forum beheer en ervoor wil zorgen dat de inhoud zuiver en inhoudelijk correct is. Dat is geen verwijt naar jou als persoon, maar wel een opmerking naar jouw herhaling en houding op dit forum. Iedereen hier probeert mee te denken met ieder forumlid, daar kan kritiek bij zitten, waar we volwassen en niet respectloos mee om zullen gaan. Ik kom op jouw vragen terug, hopelijk zo snel als morgen.
Reputatie 2
Wij zien je graag op het forum, maar het is geen "schreeuwagora" waar we allemaal kabeljauw zo goedkoop mogelijk willen verpatsen.
Fiets te koop! Kabeljauw gratis erbij! :P

En ik zou grof zijn? Ze schelden mij uit of maken mij uit voor leugenaar, schrijven dat ik valse beweringen doe. En ik ben grof? Als ik dan vraag naar wat ik lieg, of welke valse bewering ik deed.... haken ze af of ze beginnen mijn persoon aan te vallen. Robert B maakt het nu wel heel erg bont, maar het zegt meer over hem dan over mij.

Ik denk dat de moderator uw bericht snel zal verwijderen, dus geniet er nog maar even van.
Reputatie 2
Ik ben het in principe eens met nsrens99, de manier van communiceren daargelaten, aangezien Thomas NS daar al over heeft gesproken.
Ik heb ook het idee dat NS te pas en vooral te onpas allerlei (persoons)gegevens vraagt die niet nodig (zouden moeten) zijn voor de betreffende actie. In het geval van het e-ticket is mij (hier) altijd uitgelegd dat dit puur uit technisch oogpunt is, omdat er niet gecontroleerd wordt/kan worden of er meerdere malen mee gereisd wordt.

Ik ben eerlijk gezegd heel benieuwd hoe dit nu precies (technisch) zit, maar ben in dit draadje compleet de weg kwijt, ruim 180 reacties waarvan ruim 170 van nsrens99 ;)

Wie kan nu hier duidelijk uitleggen hoe het nu precies zit met die controle/communicatie met backend/openen van poortjes/etc?

Lees wat anderen over mij zeggen, kijk het bericht voor jou. Het is knap van mij dat ik nog zo netjes ben gebleven in dit gezelschap.

Om je heel snel te helpen... het gaat mij allereerst om de geboortedatum van de e-ticket te halen. Voor poortjes heeft die geen enkele zin en conducteurs zien het, maar hebben er pas iets aan als ze mijn paspoort zien. Wanneer hebben ze om jouw ID gevraagd? De mijne 11 jaar geleden. Het staat dus sowieso 11 jaar voor niets op mijn e-tickets.

Ik zag in die 11 jaar, maar 1 controle van iemands ID, maar die had helemaal geen vvb.
De geboortedatum op je e-ticket is dus onzin.
Staat ook niet op tickets van NS International van Groningen naar Parijs, maar dus wel op een e-ticket van Groningen naar Haren.

Men kan niets bedenken om dat uit te leggen en spelen dan op de persoon en noemen mij vals, dom en een leugenaar. Ja, dat ik het niet snap zul je vaak tegenkomen. Maar uitleggen waarvoor een geboortedatum op een e-ticket wel moet en niet op een internationaal ticket.... ja, dat kunnen ze niet en daar gaat dit topic over.
Relax nsrens99, als it'er weet je vast wat er technisch mogelijk is. En wat betreft privacy? Een boa heeft gewoon toegang tot uw gegevens indien 'nodig'. Net zoals een it beheerder bij veel data kan.

https://youtu.be/6epzmRZk6UU
Reputatie 7
Badge +3
Doe nou 's rustig, man. Als je gewoon bij het onderwerp blijft i.p.v. je steeds zo verongelijkt te voelen, zou deze discussie een stuk productiever zijn :)
Ja, er staan best een aantal onredelijke reacties richting jou toe, sta erboven. Aan de andere kant ben je zelf ook niet altijd even subtiel.
On-topic blijven, mensen, dan komt 't helemaal goed 🙂
Reputatie 2
Poortjes communiceren bijzonder weinig in real time. Je ticket doorgeven naar de persoon achter je zal niet lukken maar na 90 seconden of bij een ander poortje is geen enkel probleem in de huidige implementatie. Datum is voldoende en er wordt zelfs niet gekeken naar je vertrekstation of bestemming maar alle poortjes in NL gaan gewoon onbeperkt open met welk e-ticket voor die datum dan ook.

Ik begrijp dat controle in de trein wel geregistreerd wordt (en naar een backend verzonden wordt om de zoveel tijd, als die apparaten online zijn dus niet in tunnels e.d.), dus dat als iemand anders dezelfde reis een uur later gaat maken valt die bij controle door de mand en zal zich moeten legitimeren om te kijken of diegene wel de juiste reiziger op dat ticket is. NS heeft ervoor gekozen om niet alleen de naam maar ook de geboortedatum daarbij te betrekken. JUIST omdat die meisjesnaam/trouwnaam vergissingen dan ineens weinig tot niets meer uitmaken omdat de initialen en geboortedatum dan gewoon kloppen (en er dan met 99,99% zekerheid niet gesjoemeld wordt).

Tot zover mijn deductieve bevindingen uit wat ik gelezen heb... :P

Dit topic gaat over de geboortedatum op een e-ticket. Of de juiste persoon op een ticket reist hoort helemaal niet de zorg te zijn van de NS, de enige zorg is of het ticket betaald is of niet. Of Jan, Piet of Klaas dat keurig betaalde kaartje gebruikt maakt helemaal niets uit. En waarom staat de geboortedatum dan niet op een ticket van Groningen naar Parijs? en wel op een ticket van Groningen naar Haren? Maar jij hebt geen antwoord en komt vast weer met een grof plaatje.
Beste nsrens99,

Dat is een keuze. Welke informatie legt je eigen organisatie zelf vast? Welke informatie als het personeel en klanten betreft? De forumleden zijn hier niet om iemand te fileren. Echt niet, al weet ik dat sommige dat best kunnen, maar niet doen. Nogmaals, andere systemen zijn mogelijk, maar de NS heeft voor dit systeem gekozen. Ooit noemde ik het een ergernis-ticket, maar dat had niks met de geboortedatum te maken.
Zoals mrfreeze aangeeft, sta erboven en als ik iets mag toevoegen relativeer.
Reputatie 2
Beste nsrens99,

Dat is een keuze. Welke informatie legt je eigen organisatie zelf vast? Welke informatie als het personeel en klanten betreft? De forumleden zijn hier niet om iemand te fileren. Echt niet, al weet ik dat er sommige dat best kunnen, maar niet doen. Nogmaals, andere systemen zijn mogelijk, maar de NS heeft voor dit systeem gekozen. Ooit noemde ik het een ergernis-ticket, maar dat had niks met de geboortedatum te maken. Zoals mr Freeze aangeeft, sta erboven en als ik iets mag toevoegen relativeer.

Heb je de plaatjes hierboven gezien... kabeljauw en jij begint over fileren? Ik neem aan een grapje.
Dan jouw bericht. Ja, natuurlijk is het een keuze van de NS, maar deze is in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens. Een bedrijf mag niet meer vragen dan strikt noodzakelijk en een geboortedatum op een e-ticket is volkomen onzin. Voordat iemand weer begint uit te leggen dat dat echt nodig is... staat zelfs niet op internationale tickets en de NS hoeft alleen te controleren of een ticket betaalt is. Een bedrijf heeft geen vrije keus en voorwaarden zijn geen wetten. Er zijn talloze bedrijven met voorwaarden die in strijd zijn met de wet en deze voorwaarden van de NS zijn dat ook. Bedrijven mogen niet zelf kiezen welke gegevens zij gaan vragen, vastleggen en bewaren. Niet van hun werknemers, maar al helemaal niet van hun klanten. Ook al zijn ze monopolist. Ook zij moeten zich houden aan de wet. In mei worden Europese wetten voor privacybescherming van kracht en de verwachting is dat controle daarop streng zal worden.
Reputatie 2
Relax nsrens99, als it'er weet je vast wat er technisch mogelijk is. En wat betreft privacy? Een boa heeft gewoon toegang tot uw gegevens indien 'nodig'. Net zoals een it beheerder bij veel data kan.

https://youtu.be/6epzmRZk6UU
Ja, en ik heb eerder al geschreven dat die data veel waardevoller worden met pointers. Geboortedata zijn heel goede pointers en binden al die data aan 1 persoon. Aan geboortedatums kan zelfs een it'er moeilijk komen, maar de NS heeft er miljoenen en zo een heel waardevolle database van miljoenen burgers en als je de NS hackt heb jij er ook miljoenen.

Pointers zijn super belangrijk en daarom moeten we die niet zonder enige reden weggeven.
Persoonlijke gegevens zijn goud waard en we geven het zonder enige reden gratis aan de NS
Nogmaals; het nodeloos verzamelen van persoonsgegevens is in strijd met de wet.
Discussie wordt steeds weer opnieuw begonnen. Slotje?
..Dit topic gaat over de geboortedatum op een e-ticket..

Bij een zichtticket niet onlogisch, tenzij je een hash uit het hoofd kan berekenen.

En nou stoppen met die onzin. Begin een topic over privacy en dan kun je lekker los.

(En ja, misschien doe ik wel mee. )

Reageer