Sticky

Treinreizen fors goedkoper voor jongeren 12 - 18 jaar

  • 27 February 2020
  • 94 reacties
  • 7163 Bekeken

Wij gaan treinreizen beter betaalbaar maken voor jongeren van 12 t/m 18 jaar. We komen met twee nieuwe jongerenkaarten, waarmee zij vaak 50% tot 60% goedkoper uit zijn. De maatregel start in de zomer van dit jaar!

Er komen 2 nieuwe ticketmogelijkheden. Met de nieuwe Jongerendagkaart kun je de hele dag – maar buiten de spits – onbeperkt treinreizen voor €7,50. Het ticket is eenvoudig te koop via de NS-app en je zit niet vast aan een abonnement. Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen. Daarnaast komt er een nieuw Jongeren Weekend-abonnement. Hiermee kun je voor €15 per maand het hele weekend onbeperkt vrij reizen.

Na een halfjaar bekijken wij hoe populair de nieuwe jongerenkaarten zijn. Mocht deze onverwachts tegenvallen, dan gaan we andere maatregelen onderzoeken om meer jongeren voor de trein te laten kiezen.

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen of opmerkingen zijn, dan kunnen deze in dit topic worden geplaatst. 


94 reacties

kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen.

Als ik zie hoeveel (jongeren) het glas van de telefoon, of in ieder geval de screenprotector, kapot hebben, mag je er bijna bij gaan vermelden dat het glas dan wel heel moet zijn :joy:

Wat kort door de bocht misschien, maar juist bij familie met kinderen in de leeftijd hiervoor zie ik steeds minder printers thuis aanwezig zijn. Concertkaartjes, vliegtickets e.d. kunnen steeds vaker worden aangeboden op een digitaal medium, schoolwerk kunnen ze digitaal inleveren, et cetera. Die ene keer dat er iets geprint moet worden staan ze in paniek bij mij aan de deur :rolling_eyes:

 

Het beleid is om kaartautomaten geen nieuwe functionaliteit te geven in afwachting van uitfasering, maar in het verleden heb ik me al eerder ingezet voor een mogelijkheid om bij een automaat, tegen een kleine vergoeding, e-tickets te kunnen printen. Een systeem zoals onder andere in het VK.

Reputatie 7
Badge +4

 

Verplaatst op verzoek van Sacha NS.

Het vult wel een gat en maakt de keuze voor de auto minder vanzelfsprekend (edit) als het gaat om kinderen wat verder weg te brengen.

 

Dit soort goedkope kaartjes zijn naar ik hoop en aanneem alleen voor de tweede klas. Een dagkaart Weekendvrijkaart voor 15 euro moet voor jongeren beslist niet een upgrademogelijkheid naar de eerste klas kennen. NS mag de wel goed betalenden ook  wel wat meer waarde voor hun geld bieden. Dat wordt sowieso tijd.

Verder vind ik het niet een gek idee. Het vult inderdaad een als onrechtvaardig gevoeld gat op. Ik vind dus wel dat het niet nog verder ten koste moet gaan van de reguliere reizigers.

 

Het is wel erg goedkoop. Vijftien euro voor vier of vijf weekenden. Er ontstaat nu toch wat frictie naar de ‘normaal’ betalende reiziger toe. Die was er al met de actiekaartjes.

Het zou een goede zaak zijn als de vierkante Azteccode het openen van incheckpoortjes tijdens de spits onmogelijk maakt.

Handhaving is ook een punt. Zonder dat zou het wel eens sterk overlastgevend kunnen worden.  Het gebrek aan controle en handhaving werkt nu al totaal niet en dat wordt dan mogelijk erger. Kinderen zijn ook nog wat onvolgroeid in het rekening houden met het belang van de ander, en dat is een gegeven bij het jongere deel er van. NS moet dan wel een duidelijke en voorspelbare handhavingsstructuur hebben, ook al zijn ze jong.

De discretionaire bevoegdheid moet er zijn, maar niet als generaal pardon voor jongerengedrag bij voorbaat, ten koste van de reguliere reiziger.

De dagkaarten zijn e-tickets. Het voorschrift  dat je vanaf je twaalfde jaar een ID moet hebben in de trein, gaat ellende geven als je daar geen aandacht aan besteedt. De helden die parasitair gedrag durven vertonen omdat ze toch niet gepakt worden, zien direct mogelijkheden op dit punt.

Worden de treinen in het weekend nu verlengd? Anders betalen de normale reizigers het gelag, omdat er nog minder zitplaatsen zijn.

Een zitplaats  is de norm, in de randstedelijke spits kan dat niet altijd, maar in het weekend en in de daluren zeker wel. Dat moet weer zo worden en blijven, ook na de toestroom van de jongeren. Te korte treinen inzetten terwijl er zonder meer voldoende capaciteit is, is onvriendelijk naar de reiziger.

‘We willen kosten besparen en u gaat ook in het weekend maar staan met uw toch al erg dure kaartje’ *), is een te ver doorgeslagen gevolg van de privatisering. Meer jongeren is prima, maar dan ook met voldoende zitplaatsen.

 

*) Uiteraard is dit niet de formulering van de afdeling Communicatie, maar van een reiziger die soms behandeld wordt alsof hij geen klant meer is.

Het eerste wat mij vooral opvalt is de volgende zin:

 

”Voor kinderen tot 12 jaar is de trein gratis en voor studenten ook.”

 

Daar wordt de indruk gewekt dat de trein altijd gratis is tot 12 jaar. Dat lijkt me veel te kort door de bocht. 

Ja zo heeft elke generatie in het leven weer andere dingen maar ook andere behoeftes. En de ouderen van nu die veelal nog maar parttime werken of al met pre pensioen zijn (wat de jongeren nooit zullen kunnen) kunnen hun reistijden toch aanpassen aan deze goedkopere reismomenten? 

En abonnementen hebben ook een moment dat ze verouderd zijn en aangepast moeten worden en dat is wel met meer dingen in het leven, denk maar eens aan hoe pensioenen nu aangepast worden en hoe nadelig dat wel niet uitpakt voor heel veel mensen en zeker de jongeren in NL. Waar eerst nog sprake was van Pre pensioen regelingen praten we nu over jaren langer doorwerken.

Al is dat een totaal ander onderwerp maar elke generatie heeft zo zijn dingen.

Zoals gezegd ben ik blij dat de jeugdige reizigers een mogelijkheid krijgen om meer op stap te gaan met de trein, beter dan de hele dag met hun kop achter een PC zitten of op een tablet bezig te zijn. Laat ze eens kennis maken met de echte wereld en zo kennis op te doen.

Goedenavond Aafke S. Het oorspronkelijke plan was dat deze specifieke producten voor jongeren in de zomer van dit jaar geïntroduceerd zouden worden. Een exacte datum was niet bekend.

Toevallig is er vandaag een update gegeven dat, vanwege de huidige situatie met alle Corona maatregelen, de intrede van deze producten tot nader orde is uitgesteld. Wanneer ze wel geïntroduceerd zullen worden is op dit moment niet bekend.

Reputatie 7
Badge +4

Henk_NL schreef:

Het eerste wat mij vooral opvalt is de volgende zin:

 

”Voor kinderen tot 12 jaar is de trein gratis en voor studenten ook.”

 

Daar wordt de indruk gewekt dat de trein altijd gratis is tot 12 jaar. Dat lijkt me veel te kort door de bocht. 

Dit is gewoon niet waar en dat weten ze donders goed. Het is weer de afdeling Communicatie. Of eigenlijk ‘Communicatie’. Het is onethisch met halve waarheden te komen omdat dat zo prettig voelt voor de lezer, maar de informatie niet klopt. 

 

Een halve waarheid is ook een leugen. Daar zijn velen van ons nog mee opgevoed.

 

Het geldt zeker bij duidelijke en zeer bewust voorbereide teksten van de afdeling Communicatie. Teksten van NS behoren geen halve waarheden te bevatten, dat ondergraaft het vertrouwen in deze verder goede organisatie.

 

Kan NS geen tekstschrijvers inhuren die met correct geformuleerd de waarheid spreken, in plaats van met doordachte foute formuleringen het aanprijzen van een product te manipuleren?

Universitair opgeleide communicatiedeskundigen kunnen zich er niet achter verschuilen dat mensen niet kunnen tekstverklaren op hun niveau, en het dus wel een beetje klopt en niet helemaal onjuist is qua totaalindruk. 

Lezers van een NS-site moeten er op kunnen rekenen dat de informatie klopt en niet alleen feel-good promotie bevat.

Zo, dat moest er even uit, en nu maar weer terug naar de jongerenkaarten.

Reputatie 7
Badge +4

Verplaatst.

 

 

Maar over dat poortjes en paaltjes gedoe is er volgens mij al een discussie gaande door een andere persoon die een hele duidelijke mening heeft en die kenbaar wilt maken.:wink:

  • Daar maak ik me bepaald niet druk over. Poortjes belemmeren een bepaalde categorie - de betalingsmijders die zichzelf ‘slim’ vinden - in hun gedrag. Laat ik nu net dat gedrag ongewenst vinden en we prikken daar dus echt dwars doorheen.

@Sascha NS Mag ik jullie vragen om de discussie voort te zetten in dit topic? Dan kan dat topic eventueel gebruikt worden in de communicatie naar de reizigers toe.

 

Bij deze.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb inderdaad ook wel eens de dochter van de (intussen verhuisde) buren aan de deur gehad om een vliegticket uit te printen. Is al weer een aantal jaar geleden toen het denk ik nog niet overal mogelijk was om dat digitaal aan te bieden.

Ik zou zelf graag de mogelijkheid zien om dit soort tickets via de automaat te laden op een OV-chipkaart. Ik doe het liefst zo min mogelijk met e-tickets, zit je er weer mee dat je die niet kunt wijzigen of cancellen omdat er geen mogelijkheid is om te checken of ze wel of niet gebruikt zijn. Bij laden op de OV-chipkaar moet je inchecken en is die controle er dus wel.


Punt is dat bij laden op OV chipkaart en inchecken er de mogelijkheid komt om de reis in de spits af te kunnen maken. En dat is volgens mij juist niet de bedoeling van dal-uren e-tickets.

 

Goh in plaats van enthousiasme dat er nu voor een groep ‘vergeten’ reizigers die naar hun zaterdag/zondag baantje moeten ook een voordelig kaartje komt is er voornamelijk gemopper. :thinking:

Het is toch mooi dat deze groep jonge reizigers straks een mogelijkheid heeft om te reizen van het geld wat ze verdienen met hun zaterdag/zondag baantje of het vakken vullen op doordeweekse avonden. We kunnen toch wel stellen dat de inkomsten voor deze baantjes in deze leeftijd nu ook geen vetpot is.

De keus om de prestatie bonus welke de NS van het rijk krijgt voor de behaalde resultaten van 2019 hiervoor in te zetten vind ik een goede geste.

 

Reputatie 1

Dank je, klinkt logisch. Behalve dan de term “Traject Vrij” abonnement. Ik heb even opgezocht wat daar mee wordt bedoeld. Want Traject vrij staat voor mij voor een abonnement waar je vrij bent je eigen traject te kiezen. Maar het staat dus voor een vast traject. Wat zou dan een niet vrij abonnement zijn zou je denken. Maar goed, noem het liever gewoon traject abonnement. Flex is toch niks meer of minder dan gewoon een OV kaart toch? Althans ik zie geen verschil. De hippe naam voor de OV kaart heet bij de NS dus Flex. Mij best. Dus ik begrijp dat als alles gaat zoals gepland eind 2020 het traject abonnement omgezet kan worden in flex en vice versa. Zonder termijnenen van binnen 4 weken etc mag ik hopen. Dan heb je dus eigenlijk wat ik voorstelde te doen, te weten een vast traject tijdelijk stop zetten. Uiteraard wil je je kaart in de tussentijd of na afloop abbo als OV kaart of Flex (what’s in the name) kunnen gebruiken.

 

OK ik begrijp nu dus ook dat - in afwijking van de NLse situatie dat een overeenkomst voor (bepaalde tijd te weten) een jaar eerst na dat jaar kan worden opgezegd per maand (eventueel met een max opzegtermijn v e maand) - de NS aanbiedt om het jaarabonnement (al dan niet tijdelijk) om te zetten in een flex-kaart. Dat is toch eigenlijk gewoon de mogelijkheid bieden om tussentijds op te zeggen? (ja je betaalt 1 x 10 euro voor de naam Flex en bent kennelijk geregistreerd als flexer). Stel je verliest je OV kaart of gooit hem weg en verdwijnt naar het buitenland. Dan staat er misschien ergens geregistreerd dat je een flex (lees OV kaart) hebt. Maar dat is dan toch alles? Of bestaat er een bepaalde plicht deze flex ook te gebruiken. Of iets dergelijks? Ja men zou mogelijk op een gegeven moment er ander plichten aan kunnen koppelen en dan heb je niet opgezegd. Is dat het?  

 

Dank nog voor de uitleg in de tweede mail die kwam terwijl ik nog met deze bezig was. 

Reputatie 7
Badge +3

Flex is toch niks meer of minder dan gewoon een OV kaart toch? Althans ik zie geen verschil. De hippe naam voor de OV kaart heet bij de NS dus Flex. Mij best.

Het “flexe” eraan is dat je na een maand op elk moment van abonnement kan wisselen, dat alles achteraf gefactureerd wordt i.p.v. dat je saldo nodig hebt, dat je via Mijn NS zo'n beetje alles kan regelen, zoals bv. een klassewissel, etc. “Flex” is ook niet de naam voor de kaart, maar een verzamelnaam voor een aantal abonnementen.

OK ik begrijp nu dus ook dat in afwijking van de NLse situatie dat een overeenkomst voor (bepaalde tijd te weten) een jaar eerst na een jaar kan worden opgezegd per maand (eventueel met een max opzegtermijn v e maand) de NS aanbiedt om het jaarabonnement (al dan niet tijdelijk) om te zetten in een flex-kaart. Maar even serieus, dat is toch eigenlijk gewoon de mogelijkheid bieden om tussentijds op te zeggen?

Klopt :slight_smile: (niet doorvertellen ...)

Stel je verliest je OV kaart of gooit hem weg en verdwijnt naar het buitenland. Dan staat er misschien ergens geregistreerd dat je een flex (lees OV kaart) hebt. Maar dat is dan toch alles?

Op zich wel, maar pas op, want reizen worden achteraf van jouw rekening geïncasseerd. Dus mocht je 'm kwijtraken, zeker laten blokkeren!

Of bestaat er een bepaalde plicht deze flex ook te gebruiken. Of iets dergelijks?   

Nee hoor. Je hóeft niet met de trein. Nu al helemaal niet :wink:

 

edit: Wtf zijn die smiley's opeens zo groot?

Reputatie 7
Badge +3

Daar zal vast wel een oplossing voor bedacht zijn of komen. Misschien zitten daar wel wat haken en ogen aan en gaat het niet in alle gevallen gelijk goed, maar dat zijn we wel gewend toch?

Reputatie 7
Badge +3

Nee, er komt een Flex Traject Vrij variant. De prijs daarvan wordt voor zover ik heb begrepen gebaseerd op de huidige jaarprijs, dus per maand 1/12 daarvan. Het wordt dus niet duurder, maar wel flexibeler.

Reputatie 7
Badge +1

De prijzen van de Flex maandabonnementen worden gelijk getrokken met de prijs per maand van de jaarabonnementen, zoals nu al het geval is voor de abonnementen die beschikbaar zijn bij Flex (behalve Dal voordeel). Voor maandabonnement houders gaat de prijs dus omlaag. 

Reputatie 7
Badge +3

Nee, ik zeg niet dat voor vaste trajecten geen voordelige jaarabonnementen af te sluiten zijn en dus alleen nog maand abonnementen. Ik zeg dat er behalve het NS Flex Traject Vrij abonnement ook nog de mogelijkheid komt om een pre-paid maandabonnement aan te schaffen.  Het Flex Traject vrij abonnement gaat per maand evenveel kosten als een jaarabonnement nu kost en het maandabonnemet wordt iets duurder, net als een maandabonnement nu ook duurder is dan een jaarabonnement.

Lees anders  het besluit even door https://locov.nl/binaries/Locov%202019-232508%20besluit%20wijziging%20NS-abonnementen_tcm118-415560.pdf  Onderaan pagina 10 begint de info over Traject Vrij.

Reputatie 7
Badge +1

Het zou een goede zaak zijn als de vierkante Azteccode het openen van incheckpoortjes tijdens de spits onmogelijk maakt.

Handhaving is wel een punt. Zonder dat zou het wel eens sterk overlastgevend kunnen worden.  Het gebrek aan controle en handhaving werkt nu al totaal niet en dat wordt dan mogelijk erger.

De helden die parasitair gedrag durven vertonen omdat ze toch niet gepakt worden, zien direct mogelijkheden op dit punt.

Verplaatst uit oorspronkelijk topic.

 

Met het domme poortje, slimme kaart systeem zou het inderdaad fijn zijn als mensen in het algemeen met een ongeldige Aztec code de poortjes niet binnenkomen en we dus slimme poortjes krijgen. Bij een station met paaltjes kan iedereen gewoon doorlopen, dus handhaving is zeker nodig. 

Maar over dat poortjes en paaltjes gedoe is er volgens mij al een discussie gaande door een andere persoon die een hele duidelijke mening heeft en die kenbaar wilt maken.:wink:

Reputatie 7
Badge +1

Als ik zie hoeveel (jongeren) het glas van de telefoon, of in ieder geval de screenprotector, kapot hebben, mag je er bijna bij gaan vermelden dat het glas dan wel heel moet zijn :joy:

Of het glas van de scanner moet heel zijn, die zijn af en toe ook nog eens bekrast. :joy:

Het scannen van een Aztec code is meestal ook nog een kunst.

Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen.

Hoewel er in steeds meer treinen stopcontacten beschikbaar zijn in zowel de eerste als de tweede klas krijgen we wel weer het verhaal dat de accu van de telefoon leeg is en je wel betaalt hebt voor je kaartje. Het gebeurt wel eens dat je een hele dag treint zonder een stopcontact tegen te komen en niet iedereen heeft een powerbank bij zich.

 

Reputatie 7

Dat is wel heel goedkoop. 15 euro per maand betekent voor nog geen 4 euro een heel weekend onbeperkt reizen. Eigenlijk is dat onvoorstelbaar. Hopelijk worden de weekendtreinen langer- zeker in de vakantieperiodes.... Maar ik ben er bang voor... 😁  Leer ze ook even wat 1e klas precies inhoudt aangezien ik nu al regelmatig meemaak dat jongeren daar gewoon neerploffen zonder op of om te kijken. Ze stappen ergens op het perron in en gaan gewoon  op de dichtstbijzijnde plek zitten. Als ik ze erop attent maak is het een verbaasd gezicht maar vertrekken ze meestal wel.

Reputatie 7
Badge +3

Het zal niet alleen zo zijn dat ouders de kinderen wegbrengen met de auto, maar ook dat ouders samen met de kinderen ergens heen gaan. Zeker wanneer je meer kinderen hebt tussen 12 en 18 kunnen de kosten voor gaan met de trein nu aardig oplopen en dan zal wellicht vaker de keus op de auto vallen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Met meerdere kinderen kun je ook met het groepsticket reizen voor € 8 p.p. Maar € 7,50 voor een dagkaart is natuurlijk een hele mooie prijs.

Reputatie 7
Badge +4

Je ziet het nu ook, ouders met Kidsvrij of Railrunner voor het kind. De dagkaart  is zonder abonnement en dat is slim gedaan. De spits wordt niet belast, omdat de jongeren tijdens de spits de dagkaart niet kunnen gebruiken. De dagkaart is geen chipkaart.  Het zou ook wel erg inconsistent zijn als het wel kon. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt inderdaad met een groepsticket reizen. Maar met bv 2 kinderen (gemiddeld gezin) is het dan €8 voor een enkele reis en €16 voor een retour. Dan is €7,50 voor een dagkaart of het zeer voordelige weekend abonnement nog een stuk goedkoper en zit je ook niet vast aan een bepaald traject. Met groepstickets heb  je dan wel dat de ouders dan ook voor die prijs reizen, maar mogelijk hebben die een abonnement waarmee ze vrij of met korting reizen. 

Dat is wel heel goedkoop. 15 euro per maand betekent voor nog geen 4 euro een heel weekend onbeperkt reizen. Eigenlijk is dat onvoorstelbaar. Hopelijk worden de weekendtreinen langer- zeker in de vakantieperiodes.... Maar ik ben er bang voor... 😁  Leer ze ook even wat 1e klas precies inhoudt aangezien ik nu al regelmatig meemaak dat jongeren daar gewoon neerploffen zonder op of om te kijken. Ze stappen ergens op het perron in en gaan gewoon  op de dichtstbijzijnde plek zitten. Als ik ze erop attent maak is het een verbaasd gezicht maar vertrekken ze meestal wel.

Mee eens dat NS met dit soort afbraaktarieven aan het doorslaan is.

Wat betreft de weekendtreinen: het probleem is dat de treinlengte in het weekend niet goed op de drukte is afgestemd. Als ik in Brabant kijk zie ik in het weekend overvolle sprinters Dordrecht-Arnhem die met een losse Flirt3 worden gereden maar ook grote aantallen half lege intercity's Eindhoven-Utrecht die met 12 bakken VIRM worden gereden.

 

Reputatie 7
Badge +3

12 bakken VIRM in het weekend ?? Die kom ik toch zelden tegen, meestal is het VIRM-4 of -6 en die kunnen in het weekend ook behoorlijk vol raken, zeker vanaf Den Bosch.
Deze week is alles wel anders, en zie ik inderdaad langere treinen, maar dat is denk ik vanwege de werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem en wellicht de Huishoudbeurs.

Reageer