vergeten in of uitcheck

  • 13 March 2024
  • 5 reacties
  • 118 Bekeken

Ik heb een correctie aangevraagd voor een vergeten in/uitcheck. die wordt doorberekend, echter heb ik voor dit traject een trajectkaart, dus feitelijk zou de rit gratis moeten zijn, maar er wordt mij na correctie nog een ritprijs in rekening gebracht. 


5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als u een trajectkaart heeft, heeft u vrij reizen op dat traject, maar niet erbuiten. Ook met een trajectvrijkaart moet u in- en uitchecken om te bepalen of de rit correct wordt berekend. U kunt ook buiten het traject in- of uitchecken en dan zou dat niet betaald zijn. Dat is niet na te gaan maar kan wel. U moet met een incheck aantonen. waar u bent  ingecheckt en als u uitcheckt kan het systeem de juiste prijs berekenen. Dat zal vaak nul zijn maar reizen buiten uw traject moet ook berekend kunnen worden.

Het is een overbekende truc bij TrajectVrijreizigers. Voorkom problemen en check correct in- en uit. Als u dat doet kan de conducteur vaststellen dat u recht heeft op vrij reizen op dat traject. Zonder in- of uitcheck is het niet vast te stellen en dan zou u kunnen frauderen. Het is echt onze te denken dat u met een Trajectvrij kaart niet hoeft in te checken. Een trajectvrijkaart zonder incheck kan aannemelijk zijn, het  iis geen geldig bewijs.

U kunt domweg ook niet aantonen dat u dat niet heeft gedaan. Ook bij controle op het voor u geldige traject zit u dus nog fout.

Het correctiebedrag is terecht, maar ik veronderstel dat u het uit coulance terug krijgt. Er is wel een maximum van drie keer.

 

Ik zie in een ander bericht dat u er al drie heeft verbruikt, dan hoop ik maar dat deze er bij zit. U doet er wijs aan correct in- en uit te checken, dat moet natuurlijk sowieso, maar  anders wordt het wel heel duur.

Dank je Thom, je hebt helemaal gelijk wat betreft de noodzaak van in en uitchecken. Maar omdat het gaat om een persoonsgebonden OV-kaart, dacht ik dat ze dan de ritprijs zouden laten vervallen omdat het vrij reizen is op dat traject. Maar dat is misschien te complex voor dit systeem van correcties en ik ben ook al lang blij dat niet het hogere bedrag in rekening is gebracht maar de daadwerkelijke rit, dus helemaal goed zo. Overigens valt deze nog binnen de 3x inderdaad (voor jouw gemoedsrust ;)  

Badge +3

Een ritprijs in rekening brengen mag niet bij Traject Vrij, en een correctie bij controle binnen je traject ook niet. Ik zou volhouden dat je de volledige correctie (50 euro) terug dient te krijgen.

Beste Robert, ik denk er in principe hetzelfde over, maar het gaat om een correctiebedrag van 12 euro dat nu is teruggezet naar 4 euro nog wat. Daar kan ik mee leven ;)

Badge +3

12 euro is het bedrag voor een gemiste uitcheck met incheck in de daluren.

Maar hoe kan de NS dan weten waar je niet uitgecheckt hebt, en of dat buiten je (blijkbaar nogal korte) traject was?

Of was je incheck buiten je traject, dan klopt het.

Ik zeg geld terug, maar als je ermee kunt leven ook prima 😅

Reageer