Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Beste meneer, mevrouw of whatever Momo, begrijp ik nou goed dat u het voordeel van een ander als uw nadeel beschouwt en wat levert het nou per saldo op aan minder reizigers in de spits, als je toch op die tijd moet reizen. Het lijkt erop dat u zegt dat het u een beter gevoel geeft als iedere spitsreiziger de volle mep betaalt. Btw de huidige VDU kaarthouders hebben toch niet bedacht dat de NS de kaart niet meer aanbiedt. Je zou dan ook NS personeelskaarthouders het volle tarief in de spits moeten laten betalen.

Wat het oplevert? Dat weet ik niet, maar NS claimt dat 1 op de 8 middagspits reizen van VDU abonnementhouders door deze maatregel niet meer in de middagspits zal gaan reizen en noemt dit een substantieel aantal. Ik ken de getallen verder niet, anders dan wat percentages  die in diverse document worden gegeven. Wat het exact oplevert zou je aan NS moeten vragen, als zij die gegevens willen delen, maar dat betwijfel ik.

Mijn nadeel? Momenteel 0,0 omdat ik nu niet of maar heel sporadisch met de trein reis, of het nu dal of spits is. Maar ik heb wel 5 jaar lang dagelijks in de spits gereisd in volle treinen waar ik soms één van de laatste stoelen had of een gedeelte of gehele rit moest staan. Mogelijk had ik in maar de helft van die gevallen moeten staan wanneer een substantieel aantal VDU reizigers niet ook in de middagspits reisden. Wellicht moet ik in de toekomst weer wel in de spits gaan reizen en dan zou het best fijn zijn als het wat rustiger is.

 

Er is gewoon al langer een tendens om reizen in de spits niet meer tegen lage prijzen mogelijk te maken. Nieuwe abonnementen sinds 2011, beperking Samenreiskorting, beperking van veel actiekaartjes. Maar de drukte in de treinen is gebleven omdat het totaal aantal reizigers in de loop der jaren gegroeid is. Dan is het gewoon niet houdbaar om dat reizen in de spits met dit soort kortingen te laten bestaan.

 

Ik gun het iedereen om goedkoop te kunnen reizen. Maar ik gun het ook iedereen om gelijk behandeld te worden, wat nu dus zal gebeuren. 

U zou het toch ook niet fijn vinden als uw buurman wel de aanbiedingskortingen krijgt bij de plaatselijke grootgrutter omdat hij wel zo'n blauwe bonuskaart en u niet en die u ook niet meer kan verkrijgen. Maar ja, uw buurman had die al 10 jaar geleden en kan daarom nog steeds van de aanbiedingen gebruik maken. 

 

Beste meneer, mevrouw of whatever Momo, 

 

 

Nee mevrouw Momo, dat zou me niks boeien. Kennelijk heeft mijn buurman dan een andere overeenkomst met de grutter. Ik heb toch geen nadeel van zijn voordeel. Als ik daar moeite mee zou hebben, is het aan mij om naar een andere grootgrutter te gaan. En stel dat datgene wat de NS beweert waar is van die 1 op de 8, dan is het enige wat er gebeurt dat NS meer geld in het laatje krijgt, omdat die reiziger voortaan twee keer zoveel betaalt voor zijn/haar staanplaats in de spits. Die mensen gaan toch niet tweeënhalf uur later reizen, omdat het dan goedkoper is. Hopelijk voor u kiezen er velen net als ik voortaan voor de auto. Dat levert wel plaatsen op in de trein, maar is weer minder gunstig voor het CO2-,  stikstof- en fileprobleem. De NS zou gewoon eerlijk moeten zijn over haar beweegredenen tot afschaffing van het VDU en haar (vaste) klanten zoiets mailen als: “Beste klant vroeger hadden wij u nodig, nu niet meer want we hebben klanten genoeg die er geen probleem mee hebben om de hoofdprijs te betalen. Voor ons is het financieel gunstiger onze treinen te vullen met mensen die veel meer willen betalen dan u. Wij gaan ervan uit dat u daar alle begrip voor heeft. Daarom beëindigen we met onmiddellijke ingang uw abonnement want het is niet meer van deze tijd net als u als 60+er. Indien u evenveel of meer wilt betalen dan onze overige klanten blijft u uiteraard welkom in de trein. Wij bedanken u voor het in het verleden in ons gestelde vertrouwen.” Kijk, met zo'n bericht weten we met z'n allen waar we aan toe zijn. Het is hard maar eerlijk. In tegenstelling tot het idiote bericht wat we nu kregen met de “zeer royale” prijsverlaging van wel €7.00.

Nou, me dunkt, hier kan de NS het mee doen. Algemene conclusies: 1)  nogal een kloof tussen ``we maken het allemaal zoveel gemakkelijker voor jullie, lieve reizigers!' en de onoverzichtelijke hoop regels en uitzonderingen die over je heen wordt uitgestort;  2) een PR-blunder van de eerste orde, 3) die zo gemakkelijk te voorkomen was  geweest door in alle redelijkheid het (best lage) abbonnementsgeld te verhogen in plaats van verder te `verlagen', zoals velen al suggereren; 4) als je een trol als Tamsin tot je beschikking hebt om het vuile werk op te knappen, heb je geen moderatoren meer nodig;  5) als u me aanspreekt met `Geachte heer Van Ginkel', is het gek om me daarna met je en jij aan te spreken. Ik neem aan dat uw algoritme weet hoe oud ik ben. Hoe dan ook, bewaar `je' en `jij' voor millennials, of hou het bij twijfel liever bij `u', niemand waardeert het of vindt het tof als je gezellig doet met een verkeerde boodschap. Zo, dat is er maar weer uit, op naar 2021. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik volg het ook niet meer verder. Ik wil de strippenkaart terug (45 strippen voor een paar gulden/knaken) en dan lekker anoniem kunnen reizen.

Ja, doe mij ook maar de strippenkaart terug. Het laatste jaar dat die nog te gebruiken was en ik al wel een OV-chipkaart had, heb ik speciaal nog eens een strippenkaart gekocht omdat ik daarmee veel goedkoper reisde. Vanwege een behoorlijk pas sneeuw ben ik toen een dag of 10 met de bus naar werk gegaan ipv de fiets. Met strippenkaart was dat 2 zones/3 strippen was toen met een 15 strippenkaart iets van €1,50 per rit. Met de OV-Chipkaart kostte dezelfde rit €2,50. Serieus.  Dus 9 dagen heen en terug en per rit €1 extra (de eerste dag had ik nog heel naief gewoon de OV-chipkaart gebruikt omdat ik geen strippenkaart meer had, dus maar snel die eerste avond bij de AH weer een strippenkaart gekocht). En dan nog met droge ogen durven zeggen dat het reizen met de OV-chipkaart niet duurder zou worden.  Geloof je het zelf?

Mwah, die 1 op de 8 (ik ga voortaan wel in de daluren inchecken) had ik ook verkeerd gelezen blijkbaar.

En moest dus zijn dat 1 op de 8 mensen in de midddagspits op een (oud) VDU met korting reizen of zoiets? Nou, hoe dan ook terecht, want daar wilden de NS al vanaf 2011 al vanaf toch?

Ik volg het ook niet meer verder. Ik wil de strippenkaart terug (45 strippen voor een paar gulden/knaken) en dan lekker anoniem kunnen reizen.

Of de NS stamkaart (met foto) waarmee je altijd (geen spits en zo) met korting kaartjes kon kopen voor jezelf en eventuele medereizigers, bij een loket en later bij een automaat.

Die bestaan niet meer.. en het VDU binnenkort ook niet meer dus (alleen nog als naam).

En toen (nog niet eens zo lang geleden) was je al lang blij met een sneltrein/intercity die elk (half) uur reed, in plaats van elk kwartier of elke 10 minuten…

De bus (naar het station) ging om de 2 uur en 5 keer per dag.. Dan ging je dus wandelen of met de fiets. 

De VDU houders zijn altijd heel erg ‘verwend’ geweest, om hun voordeeltjes te kunnen houden voor €67 per jaar. Vele mensen waren jaloers omdat zij die NIET konden krijgen, geloof me...

 

Dat wil ik best geloven, maar je kunt de huidige VDU kaarthouders toch niet aanrekenen dat de NS die kaart niet meer wil aanbieden. Mijn buurman is ook jaloers op mijn veel lagere hypotheekrente, maar dat neemt hij mij toch niet kwalijk. Ik heb hem die hogere rente toch niet bezorgd.

Reputatie 2

Ik sluit mij graag aan bij de protesten tegen het afschaffen van reizen met VDU kaart tussen16.00 en 18.30. uur.Voor 16.00 uur moeten vertrekken bij iemand  ver weg in den lande  of laat moeten reizen was nou juist NIET de bedoeling van dit abonnement.Het voordeel van reizen met de trein vervalt hiermee voor mij en velen. Ik zal mijn abonnement zeker opzeggen  en voortaan de actiekaartjes nog scherper in de gaten houden. 

Kan ik wel om 15.50 uur inchecken en dan tussen 16.00  en 18.30 uur uitchecken?

Ja, u reist dan de hele reis met 40% korting.

Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling van de maatregel zijn. Een rit van Groningen naar de Haag duurt al ruim tweeënhalf uur. Dab check je om 15.55 in en dan zou je nog de hele avondspits met korting in de trein zitten. Reken er maar op dat de NS voor 2021 nog een "creatieve” maatregel bedenkt om dat te voorkomen.

Reputatie 1

Breaking! Laatste nieuws!

 

NS  stopt.

 

Wegens aanhoudende drukte in de spitsuren heeft de NS moeten besluiten dat er zowel in als buiten de spitsuren geen enkele trein meer zal rijden. Dit is wel zo eerlijk naar alle klanten toe. Wij bedanken u voor het in ons gestelde vertrouwen, zoek het verder allemaal zelf lekker uit en wij gaan genieten van de zo ruim door u aan ons gedoneerde centen. Tot ziens!

 

Zelfs met mijn Voordeelurenabonnement probeerde ik de avondspits te mijden. Soms kon het niet anders en maakte ik gebruik van mijn recht. Nu het abonnement uitgekleed wordt, denk ik erover mijn het abonnement op te zeggen.

Dat houdt in, dat niets me meer tegenhoudt om in de spits te reizen; ‘s morgens en 's avonds. M.a.w. de NS krijgt er juist een spitsreiziger bij!

Jammer van deze domme actie.

Reputatie 1

Ik ben het helemaal eens met de kritiek op het afschaffen van de korting tijdens de middagspits. Dit heeft de NS toch al eens -toen zonder succes- geprobeerd? Hopelijk kan het weer tegengehouden worden!  Het afschaffen van de keuzedagen is ook zo al zoiets fraais: ik word in 2021 60 jaar en kan dat dus vergeten. Dat gaat uitjes met mijn iets oudere partner dus veel duurder maken. De `flexargumenten’ zijn onbegrijpelijk en lijken voor mij (en waarschijnlijk veel anderen) helemaal niet van toepassing.

Het is niet langer meer te verkopen dat een kleine groep VDU kaarthouders kortingen in de spits blijven houden die alle andere reizigers niet hebben.

Hé daar Tamzin, het gaat om 700.000 houders van de Voordeelurenkaart hoor! Dus hoezo een kleine groep?

700.000 is 4% van de bevolking, dus procentueel  een kleine groep.


Behalve dat het gerekend moet worden t.o.v. het totale aantal NS-abonnementhouders, gooit u hiermee uw eigen glazen in: als het maar een kleine groep is, is er helemaal geen probleem, laat hen dan lekker in de avondspits reizen!

\

700.000 = 4% van de totale bevolking maar bijna 60% van de NS abonnees…… da's geen kleine groep NS directie, als die 700.000 1 lijn trekken en massaal in 1 keer hun abonnement opzeggen dan houdt NS op te bestaan en kunt U elders een baan gaan zoeken!

 

Reputatie 1

Nou ja zeg. Een compensatie van EUR 7,– staat in geen enkele verhouding met de inperking van de voordelen! Dat is de genoten korting op één of twee enkele reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Er is hier altijd gezegd, zowel door andere communityleden als moderators, dat de inchecktijd leidend is. De marge van 5 minuten is inderdaad bedoeld zodat reizigers die om bv 8:55 inchecken nog een trein kunnen halen die om 9:00 vertrekt, maar als het je lukt om na inchecken om 8:55 een trein te halen die om 8:58 vertrekt dan mag dat. Dit is een een voordeel dan voor reizigers die vertrekken vanaf een station met paaltjes op het perron en dan zou je in principe zelfs nog een trein kunnen nemen die om 8:55 vertrekt.

Volgens jullie site wordt het voordeeluren abonnement goedkoper an gaat net als het Dal Voordeel €60.00 kosten, alleen ik betaal voor Dal Voordeel geen €60.00 maar €52.00… Betekent dit dus dat jullie het Dal Voordeel met 15% duurder gaan maken? Jullie doen het dus lijken alsof het goed en voordeliger is voor de reizigers maar dit lijkt dus op een verkapte prijsverhoging voor degenen die al met Dal Voordeel reist.

Reputatie 7
Badge +4

Dalvrij en Weekendvrij voor 65 plus zijn zo ongeveer de enige abonnementen die niet zijn aangepast voor Flex maar dat zal ook gewoon gebeuren en tegen dezelfde prijs. Dat is toegezegd in ieder geval.

Dat de procedure voor het bestellen ervan hopeloos is,en zeker voor ouderen op een zeer onoverzichtelijke wijze ingewikkeld blijkt, is een heldere zaak.

 

NS moet prioriteiten stellen en dit is een hele kleine groep, maar dit moet uit de weg. Zo snel mogelijk de overgang naar Flex bieden en met een duidelijk vindbare instructie. 

 

De huidige gang van zaken lijkt nergens naar en gelukkig heeft Laura NS ingegrepen waardoor het niet goed, maar wel beter is geworden.

 

Bij deze het signaal naar de informaticamannen of - vrouwen hier nu wat haast mee te maken. De angst dat het wordt afgeschaft wordt gevoed door deze manier van doen, die mensen op leeftijd begrijpelijkerwijs nerveus maakt. De Keuzedagen worden ook al uitgekleed dus zo gek is die gedachte niet. 

 

Het lijkt me verstandig dat de begeleidende teksten niet worden geschreven worden door academisch gevormde communicatiedeskundigen maar door iemand die snapt hoe het zit, zich in doelgroep kan verplaatsen, en de zaken uit kan leggen zonder dat zinsonteding noodzakelijk is om te begrijpen wat er staat.

 

Iedereen kan nog steeds een seniorenabonnement met korting kopen. Als NS wil bevorderen dat iedereen Flex neemt - en zover zijn we - maak dan ook duidelijk dat waar NS zelf nog niet bij de tijd is, zoals bij het seniorenabonnement wat de procedure is en zodanig dat die ook voor de leek is te vinden.

 

We zijn hier op het forum de rotste niet, maar het zou niet zo moeten zijn dat we hier moeten uitleggen hoe een 65 plusser een abonnement kan bestellen.

In tegenstelling tot u veronderstel ik geen kwade trouw. De afdeling die moet communiceren heeft alleen geen benul van ouderen die niet zo handig zijn met Internet en zeker geen zinnen gaan ontleden om ze te kunnen begrijpen. 

 

Dat is jammer en onnodig.

En nee, ik heb graag dat zakelijke relaties ook beëindigd kunnen worden anders zat ik mijn verdere leven vast aan een product dat ik niet wil. Volgens mij beweer ik nergens dat ik een zakelijke relatie wil die niet opgezegd kan worden. Dus in deze begrijp ik uw vraag niet.

Nou, u had het over het verbreken van een zakelijke relatie. Wat is daar mis mee als de contractperiode afloopt en een van beide partijen ziet de huidige vorm niet meer zitten? Als u na een bepaalde periode mag opzeggen, dan mag de NS dat toch ook?

Het is al meermalen langsgekomen in deze discussie en ik begrijp best dat mensen het jammer vinden dat een goed product verdwijnt, maar vanwaar de ophef? Als de NS mijn abonnement te duur zou maken, dan zou ik dat ook jammer vinden, maar zou ik zonder morren een alternatief verzinnen. Voor het milieu maakt het allemaal niet uit; de vrijgekomen plekjes in de trein worden weer opgevuld met nieuwe klanten die eerst met de auto gingen.

Is helemaal niks mis mee en dat beweer ik ook nergens. Ik ben toch zelf degene die de zakelijke relatie verbreekt. NS doet dat niet, die veranderen de voorwaarden van het product dat je afneemt en leveren je vervolgens een aangepast product wat ze ook al leveren onder een andere naam. Als ik zelf dus geen actie onderneem krijg ik straks automatisch een ander product dat ze dezelfde naam gegeven hebben als het oude product dat ze niet meer willen leveren. Ergens in de locovdocumentatie staat volgens mij dat ze dat op die manier doen omdat ze bang zijn dat als ze klanten voor de keus stellen door het VDU geheel op te heffen om voor een ander of geen abonnement te kiezen dan veel meer mensen er voor zouden kiezen geen abonnement meer te nemen en de drempel voor de trein dan te hoog wordt. Op een ander abonnement zetten kan/mag nl. niet automatisch.

 

Als uw bewering klopt dan maakt het dus voor de drukte in de spits ook niet uit.

 

Zo en nou kap ik echt met dit zinloze gevecht, voordat ik mijn boosheid op mijn geliefden ga afreageren. Ik neem mijn verlies en stap over op mijn warme dieseltje. Succes met het been!

Reputatie 7
Badge +3

Niet alleen houders van een VDU zijn boos, ook reizigers die gewongen aan een Flex abonnement moeten zijn boos.

https://petities.nl/petitions/reizen-op-saldo-en-klassieke-abonomenten-moeten-blijven-bij-ns?locale=nl

 

Ik snap ook niet waarom de keuze niet blijft. Het kan toch best samen bestaan, net als de afgelopen jaren. NS wil graag alle typen reizigers/klanten bedienen hoor ik altijd maar nu wordt Flex je gewoon in de maag gesplitst. Waarom?? Er zijn genoeg mensen die er totaal geen nut in zien en graag meteen afrekenen (om diverse redenen en voorkeuren)  i.p.v maandelijks achteraf, en ook geen mogelijkheid hoeft om het abonnement even uit te zetten o.i.d. Laat hen gewoon houden wat ze hebben…

Omdat je dan op het laatst 600 verschillende abonnementen en betaalsystemen hebt.

 

Dus moet iedereen maar op rekening reizen en voor een duurder abonnement kiezen?

Reputatie 7
Badge +3

Tot de laatste VDU'er dood is kan nog wel 40 jaar duren en je gaat als bedrijf zo'n erfenis niet eindeloos meeslepen. Het in stand houden van een verouderde productformule kost ook geld. In 2021 is er een overgangsperiode van bijna 10 jaar geweest en dan is het wel welletjes.

Wat een humor. “Het in stand houden van een verouderde productformule kost ook geld.” Dat is natuurlijk een habbekrats afgezet tegen de constante stroom van inkomsten van de abonnementen. 

Een voorbeeld. Wij hebben bij Ziggo een abonnementsvorm uit de tijd van voor de fusie tussen Ziggo en UPC. Bij dit abonnement betalen we zo’n €5 minder per maand dan huidige abonnementsvormen omdat we nog eigen apparatuur gebruiken en geen apparatuur in bruikleen hebben. Deze abonnementsvorm bestaat al jaren niet meer maar het kan Ziggo verder niets schelen. Maar het is duidelijk dat wanneer we de nieuwe Mediabox Next zouden willen gaan gebruiken we dan naar een nieuwe abonnementsvorm moeten overstappen. Bij Ziggo wachten ze rustig af tot klanten behoefte hebben aan nieuwe apparatuur met nieuwe mogelijkheden.

Belachelijk dat jullie het kunnen doen. Jullie duperen de trouwe klanten en de gepensioneerden. Er moet een eind komen aan die monopolie van de NS.

Reputatie 4

Steeds weer krijg ik de indruk dat de directie van NS graag met treintjes speelt, maar dat ze reizigers als een lastig bijverschijnsel beschouwen.

 

Reputatie 7
Badge

Jammer van zo'n inflexibele werkgever. Maar eens zien hoe deze dat gaat doen na invoering van de nieuwe abonnementen. Of Flex Traject Vrij dan wel vergoed wordt of dat je dan aan de pre-paid maandabonnement of 3-maanden moet. 

Die werkgever snijdt zich (financieel) behoorlijk in de vingers, en zal dus juist heel blij worden van de Flex varianten die maandelijks (per dag zelfs) opzegbaar zijn, en per maand net zoveel kosten als een jaarabonnement.

 

Oh zeker hoor. Ik wil ook absoluut niet stellen dat flex een achteruitgang voor mij zou zijn. In tegendeel, ik ga er inderdaad vanuit dat mijn werkgever en ik erop vooruit gaan. Ik zat me alleen af te vragen of ik het nóg voordeliger kon maken door ook het schuiven er in te houden. @Robert B dank voor je creatieve idee met een tweede kaart. Dat is een overweging waard.

Reputatie 2

Laten we het dan zo doen: ik ga met de bus op en neer van Zwolle naar Amsterdam en weer terug……. wat kan ik dan nog in Amsterdam doen , behalve boodschappen doen bij een supermarkt met aanbiedingen die mij aanstaan. Wat een raar idee dat u het mogelijk acht ander vervoer  kiezen op de lange afstand als je ook nog retour wilt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zat me alleen af te vragen of ik het nóg voordeliger kon maken door ook het schuiven er in te houden.

We blijven wel zuinige Hollanders toch? :money_mouth:

Ik heb ook wel eens overwogen om mijn Traject Vrij jaar net voor mijn vakantie stop te zetten en dan per 1e werkdag na de vakantie weer nieuw abonnement te nemen. Of een maandje naar een veel korter Traject, waarvan 3 weken vakantie en dan de rest van die maand een wat langer stuk fietsen, bv tot aan het station waar ik altijd overstapte. Mijn vakantie was toch altijd in juli, is het wel goed weer om te fietsen. 

Reputatie 1

De wijzigingen in het voordeelurenabonnement m.i.v. 01-01-2021 houden dus in dat het eigenlijk een dalurenabonnement wordt? Met € 7,00 compensatie terug naar € 60,-- wat dan nog altijd 8 euro meer is dan het dalurenabonnement? De logica daarachter laat ik me graag uitleggen.

Reputatie 7
Badge +3

Omdat reizigers die om 6 uur op de trein stappen gemakkelijk verleid kunnen worden nog een halfuurtje te wachten. Voor werknemers die de trein om 5 uur willen nemen is dat een stuk lastiger (en voor hen zijn er dus ook speciale duurdere abonnementen). VDU-houders vullen spitstreinen, terwijl veel van hun verleid kunnen worden nog eventjes op de daluren te wachten.

Misschien vallen die onder 1 van de 8 (goh, waarom moet ik opeens aan Mies Bouwman denken :laughing: ). Ik nam meestal een trein iets voor half 6 en checkte dan om 6 uur uit. Ook dan zag dan ik regelmatig dat medereizigers met VDU reisden, naast Traject Vrij, business card, studentenreisprodcuct.

Die vroegere VDU reizigers zijn dan minder makkelijk te verleiden om pas na 18:30 te gaan  reizen en de vraag is wat zij gaan doen, ander (duurder) abonnement, VDU houden en zonder korting reizen, of toch de auto pakken?

Makkeleijker maken we het voor u?

Hoe zo nu moet ik bijhouden wanneer ik gereisd heb, waarnaar toe etc.

Achteraf een rekening krijgen is niet handig.

Gewoon een maand abonnement behouden, wat is er ingewikkeld 1 maand, 1 traject, 1 x betalen?

Ik snap er niets van

ik vind dat jullie de abonnementsvoorwaarden niet zo maar kunnen veranderen gedurende de looptijd.

destijds zijn jullie van die voorwaarden afgebleven, waarom dan nu weer ingegrepen? en € 7 goedkoper is geen compensatie. iemand moet hier een stokje voor steken.

Reageer