beantwoord

Coulance e-ticket



Toon eerste bericht

122 reacties

Reputatie 6

@MoDe@Rene74: Dit topic gaat over de coulance bij een E-ticket. Niet over fiets in de trein. Daar zijn zat andere topics over.

Coulance die niet blijkt te bestaan, zelfs niet bij een sterfgeval en zelfs niet als het aangeschafte ticket gezien de reisdatum nog niet gebruikt had kúnnen worden. Coulance en medemenselijkheid hebben plaatsgemaakt voor de “regeltjes” en de “voorwaarden".

Reputatie 7
Badge +3

Coulance leidt tot willekeur en bevoordeling van klagers die de weg weten te vinden. Dan heb ik nog liever dat iedereen in dezelfde mate moet zuchten onder de schofterig slechte voorwaarden.

 
 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +3

@MoDe@Rene74: Dit topic gaat over de coulance bij een E-ticket. Niet over fiets in de trein. Daar zijn zat andere topics over.

Coulance die niet blijkt te bestaan, zelfs niet bij een sterfgeval en zelfs niet als het aangeschafte ticket gezien de reisdatum nog niet gebruikt had kúnnen worden. Coulance en medemenselijkheid hebben plaatsgemaakt voor de “regeltjes” en de “voorwaarden".


Volgens mij snap je het niet. Een gedownload ticket kan niet ongeldig gemaakt worden, ook niet voor de reisdatum. Het ticket kan dus gewoon gebruikt worden. Daarom geen coulance zodra ticket gedownload/indeappgezet is. 

Ik denk niet dat het wenselijk is om alleen e-tickets voor dezelfde dag te verkopen. 

Ik denk niet dat het wenselijk is om alleen e-tickets voor dezelfde dag te verkopen. 

Ik zie niet wat het probleem is terwijl het wel een hoop gezeur zou besparen.  

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou het ook niemand aanraden om langer dan een dag van tevoren een e-ticket te kopen. Of misschien wel alvast kopen maar pas op de dag zelf of hooguit avond ervoor openen.

Badge +3

In een ander topic werd (lang geleden) gemeld dat er aan gewerkt werd om e-tickets ongeldig te verklaren, via een blacklist (poortjes) of online check (conducteur).

Maar dat is blijkbaar lastiger dan gedacht of op een laag pitje beland omdat men zich volop op NS Flex en het doorontwikkelen van de NS app gericht heeft?

Het is hoe dan ook fraudegevoelig want als je een e-ticket uitprint en de code ‘verminkt’ kan die niet meer goed gescand worden en moet men terugvallen op andere echtheidskenmerken in de print (die zitten in en rondom de foto met ‘watermerk’) en dan heb je alsnog een geldig ticket.

Reputatie 6

In een ander topic werd (lang geleden) gemeld dat er aan gewerkt werd om e-tickets ongeldig te verklaren, via een blacklist (poortjes) of online check (conducteur).

Maar dat is blijkbaar lastiger dan gedacht of op een laag pitje beland omdat men zich volop op NS Flex en het doorontwikkelen van de NS app gericht heeft?

Het is hoe dan ook fraudegevoelig want als je een e-ticket uitprint en de code ‘verminkt’ kan die niet meer goed gescand worden en moet men terugvallen op andere echtheidskenmerken in de print (die zitten in en rondom de foto met ‘watermerk’) en dan heb je alsnog een geldig ticket.

Een e-ticket kan ook zónder gescand te worden op geldigheid beoordeeld worden, want de naam van de reiziger staat erop (via ID te controleren), reisdatum en reisroute staan erop, dus de conducteur kan gewoon net als bij “ouderwetse” kaartjes de geldigheid bepalen.

Reputatie 6

Ik denk niet dat het wenselijk is om alleen e-tickets voor dezelfde dag te verkopen. 

Met de uiterst klantonvriendelijke voorwaarden van NS lijkt het me niet alleen wenselijk maar zelfs noodzakelijk.

We zitten al jaren opgescheept met het gezeur over tickets voor verkeerde data, tickets die niet gebruikt worden en niet terugbetaald etc. Dat moet je als bedrijf helemaal niet willen.

 
 
×
 
 
 

Helemaal mee eens. Stel: je maakt een afspraak met een loodgieter. Je bevestigt de afspraak via de website van de loodgieter. Eén dag van tevoren blijkt er een calamiteit te zijn waardoor de afspraak moet worden afgezegd of verschoven. Dan zou het toch van de zotte zijn als het loodgietersbedrijf dan stelt: sorry, dat kan niet, want u hebt de afspraak bevestigd via internet, dus mogen we even vangen? 60 euro voorrijkosten, twee werkuren à 75 euro, dat wordt dan 210 euro voor nu. En voor de nieuwe afspraak krijgt u dan gewoon een nieuwe factuur, uiteraard kunt u die afspraak pas maken nádat de afgezegde afspraak is betaald….

Ik snap jouw gedachtegang wel, iMark. Er is ook behoefte om niet last minute een e-ticket te kopen. Vandaar dat deze optie bestaat. 

Reputatie 6

Ik zie meer in een cursus “Omgaan met kleine tegenslagen”. Soms gaan er dingen mis in het leven.

Misschien een goed idee om de medewerkers van de NS Klantenservice die cursus te laten volgen, zodat ze begrip hebben voor mensen als de topicstarter?

Hoe kan jij beoordelen hoe groot een tegenslag voor iemand is? Als je een klein AOW-tje hebt per maand, is 30 euro heel erg veel geld. Lang gespaard voor dat ene zeldzame dagje uit, en dan te horen krijgen dat je zwager op sterven ligt en dat de NS het vertikt om je ticket voor de volgende dag terug te storten. Want sorry meneer, de regels en het systeem en de voorwaarden. Maar waar is de menselijkheid dan in dit rijtje? En waar het kunnen omgaan met de (zeker voor NS) minieme tegenslag van het vergoeden van een niét gebruikt ticket van een paar tientjes?

Reputatie 7
Badge +3

@Erryt NS Die redenering kan ik niet volgen. Last minute een e-ticket kunnen kopen is een totaal andere kwestie dan dagen of weken van te voren e-tickets kopen.

Last minute een e-ticket kopen is nu juist geen probleem. Wanneer er bijvoorbeeld een stremming is en je het reisplan moet aanpassen dan koop je simpelweg het e-ticket niet. Hoeft er ook niets terugbetaald te worden. 

 
 
×
 
 
 
Badge +3

Een e-ticket kan ook zónder gescand te worden op geldigheid beoordeeld worden, want de naam van de reiziger staat erop (via ID te controleren), reisdatum en reisroute staan erop, dus de conducteur kan gewoon net als bij “ouderwetse” kaartjes de geldigheid bepalen.

Op die manier werkt het natuurlijk helemaal niet, want tekst in een pdf aanpassen (andere datum) is kinderlijk eenvoudig. Vandaar dus de ‘echtheidskenmerken’.

@Henk_NL geeft de ‘juiste’ oplossing: zonder scanbare code geen geldig ticket.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk niet dat het wenselijk is om alleen e-tickets voor dezelfde dag te verkopen. 

Met de uiterst klantonvriendelijke voorwaarden van NS lijkt het me niet alleen wenselijk maar zelfs noodzakelijk.

We zitten al jaren opgescheept met het gezeur over tickets voor verkeerde data, tickets die niet gebruikt worden en niet terugbetaald etc. Dat moet je als bedrijf helemaal niet willen.

 
 
×
 
 
 

Helemaal mee eens. Stel: je maakt een afspraak met een loodgieter. Je bevestigt de afspraak via de website van de loodgieter. Eén dag van tevoren blijkt er een calamiteit te zijn waardoor de afspraak moet worden afgezegd of verschoven. Dan zou het toch van de zotte zijn als het loodgietersbedrijf dan stelt: sorry, dat kan niet, want u hebt de afspraak bevestigd via internet, dus mogen we even vangen? 60 euro voorrijkosten, twee werkuren à 75 euro, dat wordt dan 210 euro voor nu. En voor de nieuwe afspraak krijgt u dan gewoon een nieuwe factuur, uiteraard kunt u die afspraak pas maken nádat de afgezegde afspraak is betaald….


Grote kans dat de loodgieter jou toch een rekening stuurt als je binnen 24 uur afzegt. De loodgieter heeft tojd ingepland en zal op zo'n korte termijn geen andere klant kunnen inplannen. Bij verschillende zorgverleners moet je een binnen 24 of 48 uur afgezegde afspraak gewoon betalen, net als een no-show.

Laat ik het dan anders formuleren. Er zijn ook reizigers die niet op dezelfde dag een e-ticket willen aanschaffen, maar dit liever een dag of 2 van te voren doen.

Reputatie 7
Badge +3

Laat ik het dan anders formuleren. Er zijn ook reizigers die niet op dezelfde dag een e-ticket willen aanschaffen, maar dit liever een dag of 2 van te voren doen.


Zolang mensen het niet downloaden/indeappzetten en NS het dan terug betaalt is dat toch geen probleem?

Badge +3

Zolang mensen het niet downloaden/indeappzetten en NS het dan terug betaalt is dat toch geen probleem?

Dat klopt gedeeltelijk. Een nog niet ‘opgehaald’ ticket kán ongeldig gemaakt worden maar geld terug zul je niet krijgen, hooguit een code om een nieuw ticket te bestellen (voor juiste datum of traject).

Heel officieel kan je na het afronden van de bestelling de e-ticket niet meer wijzigen. Wij kunnen zien of de ticket is geopend en als dat nog niet het geval is kunnen wij uit coulance de ticket nog annuleren. Dit is echter wel een coulance regeling en staat niet in de voorwaarden opgenomen.

Reputatie 7

Waarom willen veel mensen dan toch zo graag dagen tevoren een E-ticket kopen? Welk voordeel biedt dat in Nederland? Is het een gevoelskwestie van: Dan heb ik het alvast maar binnen?

Badge +3

Iemand die op reis/vakantie gaat zal natuurlijk tijdig alle papierwerk op orde willen hebben, dus ook het treinkaartje naar bijv. Schiphol.

Niets mis mee om dat enkele dagen van tevoren te doen, maar dan dus pas in de NSapp laden of downloaden/uitprinten als je zeker weet dat de reis ook echt doorgaat.

E-tickets zijn wat dat betreft net zoiets als een rol toiletpapier, die je niet kunt retourneren omdat 'ik toch niet hoef(de) te poepen’ :joy:

Reputatie 7

Waarom willen veel mensen dan toch zo graag dagen tevoren een E-ticket kopen? Welk voordeel biedt dat in Nederland? Is het een gevoelskwestie van: Dan heb ik het alvast maar binnen?

Ik denk dat je laatste opmerking veel waarheid bevat. Ik snap het overigens ook niet. In een grijs verleden wel eens een actiekaartje gekocht. Maar een e-ticket? Waarom?

Reputatie 6

Een e-ticket kan ook zónder gescand te worden op geldigheid beoordeeld worden, want de naam van de reiziger staat erop (via ID te controleren), reisdatum en reisroute staan erop, dus de conducteur kan gewoon net als bij “ouderwetse” kaartjes de geldigheid bepalen.

Op die maniet werkt het natuurlijk helemaal niet, want tekst in een pdf aanpassen (andere datum) is kinderlijk eenvoudig. Vandaar dus de ‘echtheidskenmerken’.

@Henk_NL geeft de ‘juiste’ oplossing: zonder scanbare code geen geldig ticket.

De oplossing is dus: loket open en kaartjes verkopen zoals vroeger. Niet mee te frauderen (of je moet een apparaat hebben om kartonnen kaartjes na te maken).

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Er is nu juist van alles mis met dagen van te voren e-tickets kopen. Dat zien we keer op keer.

Vroeger kochten mensen wel eens een dag van te voren kaartjes op het station als ze bang waren op de reisdag lang in de rij te moeten staan en daardoor de gewenste trein te missen. Maar als de reis dan niet doorging konden de kaartjes weer ingeleverd worden. Bij e-tickets kan dat nu uitgerekend niet. En laten dat nu juist de kaartjes zijn die door incidentele reizigers gekocht worden. NS heeft werkelijk geen idee dat ze een verkoopmethode hebben die in de huidige vorm niet geschikt is voor de doelgroep: reizigers zonder OV-chipkaart.

Hopelijk zijn we op redelijk korte termijn verlost van deze onzin. Dan kan iedereen zonder OV-chipkaart reizen met een bankpas.

 
 
×
 
 
 

Ik heb net tijdens mijn lunch nagedacht of het echt zo raar is om de mogelijkheid te bieden om kaartjes in de toekomst aan te schaffen. Ik snap echt niet dat er hier zoveel ophef ontstaat. Ik snap wel dat het een goede suggestie is om tickets met een foutieve datum te wijken, maar dat staat even los van de mogelijkheid om tickets in de toekomst te kopen. Het is juist gebruiksvriendelijk om deze optie te bieden want niet iedereen heeft op de dag zelf nog de tijd om dit te doen.

Reputatie 7

 

Maar als mensen ondanks alle waarschuwingen de verkoopvoorwaarden niet lezen en toch onnodig e-tickets in de voorverkoop blijven kopen dan houdt het wel een beetje op. 

 

Welke waarschuwingen ?

Reageer