beantwoord

Coulance e-ticket



Toon eerste bericht

122 reacties

Reputatie 7

Je krijgt door het ontmoedigingsbeleid meteen een ander effect. Er wordt op een gegeven moment nog maar zo weinig gebruik gemaakt van de automaten dat NS gaat roepen dat de ze wel weg kunnen omdat niemand ze nog gebruikt.

Als de automaten eenmaal weg zijn, zien we ze nooit meer terug. De automaten hadden juist voor veel meer dingen gebruikt kunnen worden. Maar dat zijn allemaal gepasseerde stations.

 
Zolang NS nog steeds die onzin heeft met abonnementen bij de automaat ophalen en ook er weer vanaf halen, kan NS die automaat natuurlijk sowieso niet weghalen. Eigenlijk zou er een actiegroep gevormd moeten worden om de 1 euro korting bij de E-tickets weg te halen. Maar marketingtechnisch heeft NS dat natuurlijk wel weer aardig gedaan want wie wil er nu geen korting???

 

Badge +3

Dat valt mij nu toch tegen @MoDe 

Als je met het OV reist dien je ALLE voorwaarden goed te kennen. Het is toch zeker niet te veel gevraagd om even vlak voordat je gaat afrekenen de 80 pagina's door te nemen.

De voorwaarden voor e-tickets gaan niet over 80 maar over 1,5 oftewel 1½ (anderhalve) pagina. Dat is te overzien.

Het vinkje ‘ik ben/ga akkoord’ brengt je verder naar bestellen/betalen voor hetgeen je mee akkoord gegaan bent. Of je dat (volledig) gelezen hebt doet er op zich niet toe, je bestelt een (niet te wijzigen/restitueren) ticket voor bijv. ‘zondag 22 augustus 2021 van A naar B’ en that’s it!

Maar niet lezen (blindelings akkoord gaan) kán nadelige gevolgen hebben, voor het geval jij het graag achteraf anders zou willen…

"[k]nowledge really matters; many people are lazy and consequently become prey to exploitation"

Badge +3

Ik wil ook gewoon de handige strippenkaart terug voor bus tram en metro (reisdatum zelf te bepalen, maar dan heb je alvast betaald in ieder geval).

En óók mijn NS/trein stamkaart (jaarlijks te vernieuwen) met foto en stempel!

Om kaartjes met korting (zonder spitsbeperkingen en zo) te kunnen kopen bij een loket, of desnoods bij een automaat waar je muntjes in kon gooien.

Om aan die ‘voorwaarden’ te voldoen was je toentertijd veel meer tijd/moeite kwijt dan anderhalve pagina lezen voor een e-ticket. Maar het kan allemaal beter inderdaad!

Badge +3

De vele ICT-problemen bij NS zijn helaas zeker herkenbaar. Ook vandaag weer een topic over een kaartje dat wel afgerekend maar niet ontvangen is. Die toeslag van € 1,00 vind ik dan wel weer peanuts tov de kosten als je je kaartje door omstandigheden niet kan gebruiken. Mooiste zou dan weer zijn als je dus wel een kaartje kan kopen maar niet zou kunnen downloaden maximaal 24 uur voor de daadwerkelijke reisdatum, maar ik denk dat dat technisch weer niet mogelijk is.

Dat een e-ticket bestellen vaak niet vlekkeloos gaat zou op zich geen reden hoeven zijn om het maar een dag of twee van tevoren te kopen en downloaden/importeren in de app, want als het op de reisdag zelf niet (meteen) lukt koop je alsnog een kaartje uit een automaat en kan je terecht bij de Klantenservice.

Probleem is dan alleen de wisselende ‘coulance’, en dat een actiekaartje (bijv. dagretour van € 17,50 of een Jongeren Dagkaart dat geen actiekaartje is) natuurlijk niet als vergelijkbaar ticket bij een automaat te koop is.

Dan zou je dus vóórdat je naar een automaat gaat contact moeten opnemen met de Klantenservice om te controleren of je e-ticket inderdaad niet of (veel) te laat geleverd is, en dat jij nu naar een automaat gaat voor een vervangend vervoerbewijs dat je vergoed wilt krijgen.

En als compensatie dan ter sprake komt krijg je al gauw de discussie welk kaartje vergoed gaat worden. Is dat het dagretour van € 17,50 (met spitsbeperkingen) of het dure retourtje uit een automaat van tot wel € 54,80 ?

Maar goed, iemand die op dag A een e-ticket koopt voor dag B, en ‘s ochtends op dag B merkt dat het slecht weer wordt (of een been breekt, of een vervelend telefoontje krijgt over de toestand van een familielid) en zelf besluit niet te reizen en dus een vervangend ticket voor dag C (of nader te bepalen datum) wil hebben heeft natuurlijk pech. De reden voor die wijziging is niet te controleren en een ticket dat je in bezit hebt voor dag B is ook (nog steeds ) niet ongeldig te maken.

Geld terug zal sowieso erg lastig worden als je afziet van je reis en dus ook geen vervangend kaartje uit een automaat koopt. Dus als ik mijn been breek heb ik pech en had ik dus maar niet eerder een kaartje moeten (kunnen) kopen…

Voorkom dat dan ook, dus maak eerder gekochte e-tickets ‘te verzilveren’ vanaf 24 uur voor vertrek oftewel reisdatum maximaal 1 dag in de toekomst, waarbij je (nogmaals) aangeeft dat je er toch écht mee op pad wilt, en het ticket daarna definitief niet meer te wijzigen is.

Reputatie 6

Ik wil ook gewoon de handige strippenkaart terug voor bus tram en metro (reisdatum zelf te bepalen, maar dan heb je alvast betaald in ieder geval).

En óók mijn NS/trein stamkaart (jaarlijks te vernieuwen) met foto en stempel!

Om kaartjes met korting (zonder spitsbeperkingen en zo) te kunnen kopen bij een loket, of desnoods bij een automaat waar je muntjes in kon gooien.

Om aan die ‘voorwaarden’ te voldoen was je toentertijd veel meer tijd/moeite kwijt dan anderhalve pagina lezen voor een e-ticket. Maar het kan allemaal beter inderdaad!

Ik was destijds helemaal niet meer geld en moeite kwijt. Strippenkaart kocht je bij de supermarkt of de sigarenboer, niks moeilijk.

Stamkaart hoefde je maar 1 keer per jaar te halen, was ook 10 minuten werk aan het loket. En elke maand schoof je daar dan je nieuwe maandkaart bij, klaar. Geen gedoe met poortjes of wat dan ook.

Nog nooit bij een loket een boekwerk vol voorwaarden te lezen gekregen waar ik mijn goedkeuring aan moest hechten. Vast een verzuim dan van de NS destijds, maar echt nog nooit meegemaakt. En te denken dat mensen voor een treinkaartje van een tientje eerst tientallen pagina's aan voorwaarden gaan bestuderen, is natuurlijk onzin.

Reputatie 7
Badge +3

@PeterJKH de strengere regels mbt e-ticket zijn er juist gekomen, omdat er mee gefraudeerd werd. Zeggen dat je het kaartje voor verkeerde dag, voor verkeerd traject, op verkeerde naam hebt gekocht of een zielig verhaaltje ophangen. Een nieuw ticket krijgen en dan 2 kaartjes voor de prijs van 1 hebben, want E-tickets kunnen niet ongeldig gemaakt worden.

Reputatie 6

@PeterJKHde strengere regels mbt e-ticket zijn er juist gekomen, omdat er mee gefraudeerd werd. Zeggen dat je het kaartje voor verkeerde dag, voor verkeerd traject, op verkeerde naam hebt gekocht of een zielig verhaaltje ophangen. Een nieuw ticket krijgen en dan 2 kaartjes voor de prijs van 1 hebben, want E-tickets kunnen niet ongeldig gemaakt worden.

Dan is het aan NS het systeem te verbeteren. Niet aan een goedwillende klant om daar de dupe van te worden.

Reputatie 7
Badge +3

Een stamkaart was 5 jaar geldig. Het was een omslachtige procedure met lamineren etc.

Sommige abonnementen als NS- en OV-Jaarkaarten moesten ieder jaar vernieuwd worden. Die werden dan door de klanten opgehaald bij het station. Dat ophalen duurde inclusief alle administratieve plichtplegingen en het lamineren van de kaart inderdaad een minuut of 10. Dat was voor andere reizigers geen feest als die in de rij stonden achter iemand die een Jaarkaart kwam afhalen.

Dan is het verchippen van de abonnementen een enorme verbetering geweest. 
 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

Een stamkaart was 5 jaar geldig. Het was een omslachtige procedure met lamineren etc.

Sommige abonnementen als NS- en OV-Jaarkaarten moesten ieder jaar vernieuwd worden. Die werden dan door de klanten opgehaald bij het station. Dat ophalen duurde inclusief alle administratieve plichtplegingen en het lamineren van de kaart inderdaad een minuut of 10. Dat was voor andere reizigers geen feest als die in de rij stonden achter iemand die een Jaarkaart kwam afhalen.

Dan is het verchippen van de abonnementen een enorme verbetering geweest.
 

Er zijn een hoop verbeteringen geweest. Echter met alle digitalisering zijn er ook weer tal van nieuwe nadelen en problemen ontstaan. Het ene nadeel is ingeruild voor een ander, de gebruiksvoorwaarden zijn flink uitgebreid en chips, scanners en poortjes blijken nog altijd geen wondermiddel te zijn. Dat bewijzen de vragen op dit forum al jaren. 

Reputatie 6

Een stamkaart was 5 jaar geldig. Het was een omslachtige procedure met lamineren etc.

Sommige abonnementen als NS- en OV-Jaarkaarten moesten ieder jaar vernieuwd worden. Die werden dan door de klanten opgehaald bij het station. Dat ophalen duurde inclusief alle administratieve plichtplegingen en het lamineren van de kaart inderdaad een minuut of 10. Dat was voor andere reizigers geen feest als die in de rij stonden achter iemand die een Jaarkaart kwam afhalen.

Dan is het verchippen van de abonnementen een enorme verbetering geweest. 
 
 
×
 
 
 

Andere klanten hoefden daar volgens mij niet extra op te wachten. Op ons station althans was er gewoon een apart loket voor (je had toen 2 loketten voor binnenlandse kaartjes, 1 loket voor internationale kaartjes - waar je ook voor nationale kaartjes terecht kon eventueel, en 1 loket voor bijzondere dingen als het laten maken van een stamkaart , het verlengen van abonnementen, enz.).

Als ik me goed herinner, kon je die stamkaart destijds in bepaalde gevallen zelfs als officiële legitimatie gebruiken, omdat het een door de overheid (Staatsbedrijf der NS) uitgegeven document betrof.

Reputatie 7
Badge +3

Op veel kleinere stations was vaak maar 1 loket. Dan werd aan reizigers gevraagd om op een rustig moment te komen. Ik kan me niet herinneren dat een NS-stamkaart enige status had als identificatiebewijs buiten het OV.

Erg vervelend dat je door omstandigheden je tickets niet meer zal gebruiken, Frits.

Helaas is het zo dat voorwaarden van e-tickets erg streng zijn. Een E-ticket kan niet worden ingeleverd en terugbetaald. Het wettelijke herroepingsrecht van 14 dagen geldt op grond van de wet niet voor E-tickets. Als een e-ticket eenmaal is geopend heb je de mogelijkheid om deze op te slaan/te printen en vervolgens te gebruiken. Er is helaas geen systeem dat na het openen van een e-ticket nog kan controleren of het ticket uiteindelijk wel of niet is gebruikt. Daarom vergoeden wij alleen e-tickets die op het moment van contact niet zijn geopend. Deze kunnen vervolgens nog ongeldig gemaakt worden en worden terugbetaald. Is het ticket reeds geopend dan restitueren we deze niet helaas.

Ik begrijp de voorwaarden.

Maar U schrijft dat na het openen van het e-ticket niet gecontroleerd kan worden of het ticket uiteindelijk wel of niet gebruikt is.

Maar de geldigheid is pas vanaf morgen.  :thinking:

Lijkt mij dat het toch mogelijk moet zijn om de tickets per onmiddellijk ongeldig te maken.

In dit geval is er sprake van overmacht en lijkt mij dat er uit coulance best iets mogelijk moet zijn.

 

Jammer dat NS hier niet flexibel in wil zijn.

 

Met groet.

Frits.

Nadat een ticket is geopend heb je de mogelijkheid om deze op te slaan op bijvoorbeeld je computer. Wij kunnen de link naar het ticket ongeldig maken echter als een ticket al is geopend kan het ticket dus al opgeslagen zijn en later alsnog worden gebruikt.

Ik had hem op kunnen slaan. Dat is niet gebeurd. Maar wat als ik dat wel had gedaan en niet geactiveerd zou hebben in de App. ?

Immers dat ik hem opgeslagen zou hebben kunnen jullie niet zien.

En zou ik kunnen frauderen.

 

Dus de reactie vind ik vreemd.

 

Voor nu zal ik helaas het verlies van de paar tientjes moeten nemen, maar ik vind het niet getuigen van bereidwilligheid van NS om hier soepel mee om te gaan.

 

Jammer.

 

Frits.

 

Vanochtend heb ik een dagretour en een fietsticket online aangeschaft.
Beiden gedateerd op de datum van morgen. (12 augustus)

Er wordt niet voor niets aangeraden e-tickets NIET van te voren te kopen. Helaas gebeurt dat nog steeds ondanks dat in de voorwaarden duidelijk vermeld staat dat veranderen na aankoop niet mogelijk is. 

Reputatie 7
Badge +3

Met aankoop van jouw tickets ben je akkoord gegaan met de voorwaarden dat E-tickets niet gewijzigd kunnen worden en er geen restitutie is. Dat de klantenservice mensen tegemoet komt die het ticket nog niet gedownload of in de app gezet hebben is al coulance en geen recht.

Als je een ticket opslaat heb je deze al moeten downloaden. Je kunt deze dan gebruiken.

Het is spijtig, zeker in deze droeve omstandigheid, maar het is niet anders.

Sterkte voor jou en jouw naasten.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het aantal reizigers stijgt weer en dus de topics m.b.t dit onderwerp ook. Ondanks de voorwaarden maken mensen toch foutjes hiermee en dat kan hen dan geld kosten  Beter is om helemaal geen E-tickets te kopen. Scheelt veel gedoe en potentiële frustratie. Koop als incidentele reiziger liever een kaartje in de automaat. Dat is 5 minuten voor vertrek zo gebeurd, wachtrijen zijn niet-bestaand. Alleen wel jammer van die 1 euro toeslag.


Jammer van die toeslag, maar je kunt wel je geld terug krijgen als er niet mee gereisd is/wordt.

Reputatie 7

Het aantal reizigers stijgt weer en dus de topics m.b.t dit onderwerp ook. Ondanks de voorwaarden maken mensen toch foutjes hiermee en dat kan hen dan geld kosten  Beter is om helemaal geen E-tickets te kopen. Scheelt veel gedoe en potentiële frustratie. Koop als incidentele reiziger liever een kaartje in de automaat. Dat is 5 minuten voor vertrek zo gebeurd, wachtrijen zijn niet-bestaand. Alleen wel jammer van die 1 euro toeslag.


Jammer van die toeslag, maar je kunt wel je geld terug krijgen als er niet mee gereisd is/wordt.

Dat klopt en is maar goed ook.

Reputatie 6

Beste Frits, allereerst heel veel sterkte met dit onverwachte (mogelijke) overlijden van je zwager. En ik ben met jou van mening dat menselijkheid in dit geval boven strikte handhaving van de regels had moeten gelden. Te meer daar het ticket inderdaad nog niet gebruikt had KUNNEN worden, omdat het voor een datum in de toekomst is gekocht. Maar goed, daar is niets meer aan te doen, begrijp ik.

Wellicht kun je (als je die hebt) bij je doorlopende reisverzekering te rade gaan? Grote kans dat zij in dit specifieke geval de kosten van annulering (wat het op zich ook zijn) voor hun rekening zullen nemen, vaak geldt een sterfgeval in de naaste familie als annuleringsgrond. Het is maar een tip.

Jammer dat NS zo haar ware gezicht heeft laten zien. Maar laten we het er maar op houden dat de medewerker die je aan de lijn hebt gehad, zijn/haar dag niet had. Nogmaals veel sterkte en ik wens je nog vele prachtige reizen toe zodra deze ingrijpende gebeurtenis achter de rug en verwerkt is.

Alle goeds, Peter

Reputatie 6

@MoDe@Rene74: Dit topic gaat over de coulance bij een E-ticket. Niet over fiets in de trein. Daar zijn zat andere topics over.

Coulance die niet blijkt te bestaan, zelfs niet bij een sterfgeval en zelfs niet als het aangeschafte ticket gezien de reisdatum nog niet gebruikt had kúnnen worden. Coulance en medemenselijkheid hebben plaatsgemaakt voor de “regeltjes” en de “voorwaarden".


Volgens mij snap je het niet. Een gedownload ticket kan niet ongeldig gemaakt worden, ook niet voor de reisdatum. Het ticket kan dus gewoon gebruikt worden. Daarom geen coulance zodra ticket gedownload/indeappgezet is. 

JIJ snapt het niet. Niet het ticket, maar de méns hoort centraal te staan in dezen. Een mens dat plotseling wordt geconfronteerd met het op overlijden liggen van een familielid, een mens dat een ticket heeft voor een datum die nog niet geweest is, en dus een ticket dat nog niet eens gebruikt had kúnnen zijn. Jammer dan dat het systeem niet op menselijkheid is ingericht, maar je schaamt je als medewerker toch de ogen uit je kop als je iemand die met een plotseling sterfgeval wordt geconfronteerd, afscheept met “het kan niet, want het systeem kan het niet en dus doen wij het niet". Dan zóek je maar een manier waarop het wél kan. Of je stort gewoon zijn reissom terug. Komop zeg. Automatisering was toch bedoeld om dingen makkelijker te maken voor de mens, niet om extra drempels op te werpen? Waar een wil is, is een weg.


Het ticket is gedownload en dus te gebruiken op de datum die nog niet geweest was.

Helaas waren er in het verleden iets te veel mensen die met de meest mooie smoesjes en zielige verhaaltjes een extra treinreisje wisten te krijgen. Daar zijn reiziger met een echte goede reden de dupe van. En nee die weg is er niet bij een gedownload ticket. 

In de hele reiswereld kun je annuleren bij een sterfgeval in de directe familie. Oók als je de tickets al hebt gedownload of de instapvouchers of biljetten al in je mailbox hebt. Zonder problemen krijg je dan je geld gewoon terug. En dan gaat het vaak om bedragen van duizenden euro's, echt wel wat meer dan een miezerig treinkaartje van een paar tientjes hooguit. Stuitend dat dan de NS voor meester-kruidenier gaat spelen en zuinig gaat kijken bij een tientje of twee dat eventueel terugbetaald moet worden voor een ticket dat NIET gebruikt is, ook nooit gebruikt zal GAAN worden, en geen begrip of mede-menselijkheid toont voor mensen die geconfronteerd worden met een enorm ingrijpende gebeurtenis in hun privéleven waardóór ze niet op reis kunnen. En dat dan ook nog doen met argumenten als: Ja, u KUNT nu wel zeggen dat uw oma op sterven ligt, maar eigenlijk denken we dat u liegt… Alsof mensen daar grapjes over maken. Bah. Zodra het systeem de wet gaat bepalen, staat de mens buitenspel, dat blijkt wel weer.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou de mensen die larmoyante smoezen ophangen om geld terug te krijgen niet de kost willen geven. 

Reageer