beantwoord

Geld terug door vertraing en daardoor moest ik de dag erna reizen

  • 13 January 2024
  • 40 reacties
  • 646 Bekeken

Afgelopen zondag 7 januari was er een wisselstoring tussen Meppel en Zwolle. Ik nam de trein van 2145 in Groningen en moest naar Den Haag. Nadat we zsm een taxi naar Zwolle hadden genomen kon ik de trein naar Voorburg nog nemen.

Eenmaal in Amersfoort was er geen machinist waardoor ik gewoon niet meer thuis zou komen. Ik kon gelukkig nog naar Utrecht waar ik bij iemand kon ‘slapen’. Inmiddels was het 1:30. De volgende ochtend moest ik gewoon werken dus ben ik s’ochtends vroeg naar huis gegaan. Ik heb een NS Flex weekend vrij abonement waardoor ik ‘gratis’ reis in het weekend. Nu moest ik maandag reizen van Utrecht naar Voorburg en de volle mep betalen. Deze kosten waren 12,40. Dit had ik anders niet gemaakt dus wil dit graag terug krijgen.

icon

Beste antwoord door Olav93 13 January 2024, 14:55

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 7
Badge

U moet voor dit soort verzoeken bij de klantenservice van NS zijn. Die is te bereiken per telefoon, post of social media of via de chat op de wevsite.

Echter geef ik u weinig kans. NS vergoedt in principe geen kosten voor zelf geregeld alternatief vervoer. Als u dezelfde dag niet meer met de trein naar huis kunt, moet u contact opnemen en moet NS alternatief vervoer voor u regelen. Zij betalen dit dan dus echter zelf rechtstreeks. U zou wel nog kunnen proberen dit ritprijs vergoedt te krijgen via een verzoek voor geld terug bij vertraging waarbij u aangeeft uw eindbestemming niet meer te hebben kunnen bereiken.

Reputatie 7
Badge +3

Dat moet een vervelende reis zijn geweest. Ik reisde eerder die avond op dat traject en er waren toen bussen geregeld vanwege de wisselstoring.

In Amersfoort had je contact kunnen opnemen met NS klantenservice met vraag hoe je nog thuis zou kunnen komen. Heb je dat gedaan? NS heeft nl. thuisbrengplicht.

Voor de reis op zondag kun je beroep doen op de geld-terug-bij-vertraging regeling, waarbij je aangeeft het eindstation niet bereikt te hebben. De kosten van de reis op maandag zijn voor jouzelf als je daar van te voren geen afspraken over met NS hebt gemaakt.

Reputatie 2

Als de vertraging naar verwachting meer dan 60 minuten is mag je op een latere datum reizen wanneer het de reiziger schikt. Staat letterlijk in de nieuwe verordening. Je kan de kosten claimen bij de klantenservice. 

Reputatie 7
Badge +4

Kan een moderator dit bevestigen?

Badge +3

Zie de tweede mogelijkheid in artikel 6.1 van de AVR-NS.

Reputatie 7
Badge

Zie de tweede mogelijkheid in artikel 6.1 van de AVR-NS.

Daar staat letterlijk: "U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart bij NS in voor een vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart dat geldig is op een door u gekozen moment. Voor het nieuwe papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart gelden dezelfde beperkingen en voorwaarden als die op het originele papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart van toepassing waren. Dit betekent onder andere dat u uw originele papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart niet kunt inwisselen voor een papieren Vervoer- bewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart voor een ander type dag of tijdstip dan waarvoor het originele papieren Vervoerbewijs geldig was. Zo kunt u bijvoorbeeld een papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaartdat geldig is voor het weekend niet inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart dat geldig is voor een werkdag."

Dit geldt dus niet als je zoals met een abonnement gewoon op een ov chipkaart reist en er staat ook nog expliciet dat de geldigheid van het vervangende ticket niet anders mag zijn en he bijvoorbeeld een kaartje voor in het weekend niet in kunt ruilen om opeens doordeweeks te reizen.

Badge +3

Ah, ik had even de context gemist. In het geval van xanoukbakkerx is dat inderdaad niet aan de orde.

Reputatie 7
Badge +1

Daar staat letterlijk: "U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart bij NS in voor een vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart dat geldig is op een door u gekozen moment. Voor het nieuwe papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart gelden dezelfde beperkingen en voorwaarden als die op het originele papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart van toepassing waren. Dit betekent onder andere dat u uw originele papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart niet kunt inwisselen voor een papieren Vervoer- bewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart voor een ander type dag of tijdstip dan waarvoor het originele papieren Vervoerbewijs geldig was. Zo kunt u bijvoorbeeld een papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaartdat geldig is voor het weekend niet inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart dat geldig is voor een werkdag."

Dit geldt dus niet als je zoals met een abonnement gewoon op een ov chipkaart reist en er staat ook nog expliciet dat de geldigheid van het vervangende ticket niet anders mag zijn en he bijvoorbeeld een kaartje voor in het weekend niet in kunt ruilen om opeens doordeweeks te reizen.

Dit is de NS-poging om artikel 18 lid 1 optie c van Verordening 2021/782 in de praktijk om te zetten:

voortzetting van de reis of vervoer langs een andere route naar de eindbestemming op een latere datum wanneer het de reiziger schikt en onder vergelijkbare vervoersomstandigheden.

Ik kan hieruit echt niet lezen dat je niet op een werkdag zou mogen reizen i.p.v. op een weekenddag. De "vergelijkbare vervoersomstandigheden” gaan over de verbinding zelf: het comfort, aantal overstaps, reisklasse enz.

Reputatie 7
Badge +3

Als de vertraging naar verwachting meer dan 60 minuten is mag je op een latere datum reizen wanneer het de reiziger schikt. Staat letterlijk in de nieuwe verordening. Je kan de kosten claimen bij de klantenservice. 

Volgens mij werkt dat niet zo dat je zonder voorafgaand contact met NS klantenservice kunt claimen. Als dat wel zo kan werkt dat misbruik in de hand.

TS heeft niet gereageerd op mijn vraag hier eerder of ze contact gehad heeft met de klantenservice.

 

Reputatie 6

Olav93 heeft het goede antwoord al gegeven in zijn eerste comment. Ik kan je alleen nogmaals aanraden om contact op te nemen met onze klantenservice. Misschien is er nog een vorm van coulance mogelijk, maar ik kan je hier niks over beloven. 

De NS gaat je je geld dus niet teruggeven. Je zou een klacht in kunnen dienen bij de OV Ombudsman https://www.nationaleombudsman.nl/ombudsvoorzieningen/klachtenloket-openbaar-vervoer

Als dat ook niet helpt is de geschillencommissie de volgende stap. Daar gaat wel veel tijd in zitten.

@MoDe het feit dat een regeling naar de mening van een vervoerder gevoelig is voor misbruik is geen reden om EU-verordeningen te negeren. Het is dan aan de NS om misbruik aan te tonen en daar op te handhaven. Reizigers die geen misbruik maken, mogen daar niet de dupe van worden. Het zou een mooie boel worden als bedrijven gewoon de wet terzijde kunnen schuiven met een beroep op mogelijk misbruik. Dat zou pas misbruikt kunnen worden. 

Reputatie 7
Badge

Dit is de NS-poging om artikel 18 lid 1 optie c van Verordening 2021/782 in de praktijk om te zetten:

voortzetting van de reis of vervoer langs een andere route naar de eindbestemming op een latere datum wanneer het de reiziger schikt en onder vergelijkbare vervoersomstandigheden.

Ik kan hieruit echt niet lezen dat je niet op een werkdag zou mogen reizen i.p.v. op een weekenddag. De "vergelijkbare vervoersomstandigheden” gaan over de verbinding zelf: het comfort, aantal overstaps, reisklasse enz.

Ah interessant, maar om gelijk te krijgen o.b.v. zaken uit de verordening die in de AVR-NS mogelijk onterecht heeft ingeperkt, vrees ik dat je wel de klachtenprocedure in moet.

Reputatie 7
Badge +1

Dit is de NS-poging om artikel 18 lid 1 optie c van Verordening 2021/782 in de praktijk om te zetten:

voortzetting van de reis of vervoer langs een andere route naar de eindbestemming op een latere datum wanneer het de reiziger schikt en onder vergelijkbare vervoersomstandigheden.

Ik kan hieruit echt niet lezen dat je niet op een werkdag zou mogen reizen i.p.v. op een weekenddag. De "vergelijkbare vervoersomstandigheden” gaan over de verbinding zelf: het comfort, aantal overstaps, reisklasse enz.

Ah interessant, maar om gelijk te krijgen o.b.v. zaken uit de verordening die in de AVR-NS mogelijk onterecht heeft ingeperkt, vrees ik dat je wel de klachtenprocedure in moet.

Dat denk ik ook, naar de Geschillencommissie of ILT, de toezichthouder. Al maakt ILT niet echt duidelijk hoe je dat bij hen kunt melden. Net alsof ze geen klachten willen. Maar het zou goed zijn om hier wat jurisprudentie over te krijgen.

Reputatie 2

De vraagsteller heeft niet voor de lol op maandag gereisd maar omdat NS hem in een noodsituatie heeft gebracht.

@rvdborgt Bij vluchtannuleringen mogen reizigers ook op een latere datum naar keuze reizen. Lufthansa was (net zoals NS) van mening dat er samenhang met het oorspronkelijk ticket moet zijn. De Duitse rechter was het hier niet mee eens. Een later moment naar keuze is iedere keuze. Dus met een ticket in het laagseizoen mag je ook omboeken naar de geliefde zomervakantie of kerstdagen (https://www.drboese.de/blog/bgh-nach-annullierung-ist-ersatzbefoerderung-zum-wunschtermin-geschuldet/).

 

Reputatie 7
Badge +3

De vraagsteller heeft niet voor de lol op maandag gereisd maar omdat NS hem in een noodsituatie heeft gebracht.

@rvdborgt Bij vluchtannuleringen mogen reizigers ook op een latere datum naar keuze reizen. Lufthansa was (net zoals NS) van mening dat er samenhang met het oorspronkelijk ticket moet zijn. De Duitse rechter was het hier niet mee eens. Een later moment naar keuze is iedere keuze. Dus met een ticket in het laagseizoen mag je ook omboeken naar de geliefde zomervakantie of kerstdagen (https://www.drboese.de/blog/bgh-nach-annullierung-ist-ersatzbefoerderung-zum-wunschtermin-geschuldet/).

 

De vraagsteller had niet op maandag hoeven te reizen als hij/zij zondagavond contact had opgenomen met NS klantenservice en niet zelf iets (overnachting) was gaan regelen. NS heeft huisbrengplicht maar dat wordt lastig als NS nietvweet dat iemand niet meer thuis kan komen door verstoring/vertraging.

Reputatie 7
Badge +1

De vraagsteller heeft niet voor de lol op maandag gereisd maar omdat NS hem in een noodsituatie heeft gebracht.

@rvdborgt Bij vluchtannuleringen mogen reizigers ook op een latere datum naar keuze reizen. Lufthansa was (net zoals NS) van mening dat er samenhang met het oorspronkelijk ticket moet zijn. De Duitse rechter was het hier niet mee eens. Een later moment naar keuze is iedere keuze. Dus met een ticket in het laagseizoen mag je ook omboeken naar de geliefde zomervakantie of kerstdagen (https://www.drboese.de/blog/bgh-nach-annullierung-ist-ersatzbefoerderung-zum-wunschtermin-geschuldet/).

 

De vraagsteller had niet op maandag hoeven te reizen als hij/zij zondagavond contact had opgenomen met NS klantenservice en niet zelf iets (overnachting) was gaan regelen. NS heeft huisbrengplicht maar dat wordt lastig als NS nietvweet dat iemand niet meer thuis kan komen door verstoring/vertraging.

Feit is dat TS NS een heleboel geld heeft bespaard. Als TS de klantenservice had gebeld, had die dus een taxi moeten regelen. Dat was heel wat duurder geweest dan die € 12,40 waar TS nu om vraagt. NS heeft nu eenmaal veel moeite om buiten de lijntjes te kleuren en met de klant mee te denken. In deze zaak zou ik als NS zijnde gewoon heel snel die € 12,40 overmaken.  

De vraagsteller heeft niet voor de lol op maandag gereisd maar omdat NS hem in een noodsituatie heeft gebracht.

@rvdborgt Bij vluchtannuleringen mogen reizigers ook op een latere datum naar keuze reizen. Lufthansa was (net zoals NS) van mening dat er samenhang met het oorspronkelijk ticket moet zijn. De Duitse rechter was het hier niet mee eens. Een later moment naar keuze is iedere keuze. Dus met een ticket in het laagseizoen mag je ook omboeken naar de geliefde zomervakantie of kerstdagen (https://www.drboese.de/blog/bgh-nach-annullierung-ist-ersatzbefoerderung-zum-wunschtermin-geschuldet/).

 

De vraagsteller had niet op maandag hoeven te reizen als hij/zij zondagavond contact had opgenomen met NS klantenservice en niet zelf iets (overnachting) was gaan regelen. NS heeft huisbrengplicht maar dat wordt lastig als NS nietvweet dat iemand niet meer thuis kan komen door verstoring/vertraging.

Sorry, maar dat doet niet ter zake. TS heeft gekozen om zijn reis te onderbreken en op een later moment voort te zetten. Tot die keuze is hij gerechtigd. De NS een taxi of overnachting laten regelen was inderdaad ook een keuze geweest, maar die keuze heeft hij niet gemaakt. De EU-verordening bepaalt dat de reiziger kiest uit een aantal opties. 

Reputatie 7
Badge +3

 

 

 

Sorry, maar dat doet niet ter zake. TS heeft gekozen om zijn reis te onderbreken en op een later moment voort te zetten. Tot die keuze is hij gerechtigd. De NS een taxi of overnachting laten regelen was inderdaad ook een keuze geweest, maar die keuze heeft hij niet gemaakt. De EU-verordening bepaalt dat de reiziger kiest uit een aantal opties. 

TS heeft blijkbaar de keuze gemaakt om geen contact op te nemen met NS maar zelf iets geregeld. Dan kan volgens mij niet achteraf beroepen worden op een regeling van reis voortzetten op ander moment. TS kan wel de vertraging claimen via de geld-terug-bij-vertraging regeling.

 

 

 

Sorry, maar dat doet niet ter zake. TS heeft gekozen om zijn reis te onderbreken en op een later moment voort te zetten. Tot die keuze is hij gerechtigd. De NS een taxi of overnachting laten regelen was inderdaad ook een keuze geweest, maar die keuze heeft hij niet gemaakt. De EU-verordening bepaalt dat de reiziger kiest uit een aantal opties. 

TS heeft blijkbaar de keuze gemaakt om geen contact op te nemen met NS maar zelf iets geregeld. Dan kan volgens mij niet achteraf beroepen worden op een regeling van reis voortzetten op ander moment. TS kan wel de vertraging claimen via de geld-terug-bij-vertraging regeling.

Wat is je bron voor je bewering? Waar in de verordening staat dat dat moet? En wat maakt het voor verschil om dat nog een keer telefonisch te melden als het al duidelijk uit het reisgedrag blijkt? TS staat hier in het volste recht als hij de aangeboden taxi zou weigeren omdat hij op maandag terug wil reizen, zolang hij tenminste 60 minuten vertraging heeft.

Je doet in dit topic nu voor de derde keer een volkomen gratuite bewering. Van een ervaren forumlid verwacht ik echt beter. 

Reputatie 7
Badge +3

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/welke-vergoeding-biedt-ns.html

Speciaal voor @Jan Haverkamp

Van Jan verwacht ik de bron dat je een door NS aangeboden taxi mag weigeren voor een zelf geregelde overnachting en dan reiskosten mag claimen omdat er op een andere dag terug gereisd wordt. Dat kan ik niet terug vinden in mijn geposte  link.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/welke-vergoeding-biedt-ns.html

Speciaal voor @Jan Haverkamp

Van Jan verwacht ik de bron dat je een door NS aangeboden taxi mag weigeren voor een zelf geregelde overnachting en dan reiskosten mag claimen omdat er op een andere dag terug gereisd wordt. Dat kan ik niet terug vinden in mijn geposte  link.

Je hebt altijd de keuze, zie artikel 18 lid 1 optie c van Verordening 2021/782. Had ik al eerder gepost.

Het advies is om dit altijd met ons te overleggen. In de tabel die MoDe meestuurt staat vrij duidelijk welke kosten wij vergoeden. Het lijkt mij ook vrij fraudegevoelig om in de voorwaarden op te nemen om kosten te vergoeden die op eigen initiatief zijn gemaakt op een andere dag/ moment buiten je vrij periode.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt mij ook vrij fraudegevoelig om in de voorwaarden op te nemen om kosten te vergoeden die op eigen initiatief zijn gemaakt op een andere dag/ moment buiten je vrij periode.

Dat hoeven jullie ook niet te doen, dat heeft de EU al voor jullie gedaan.

Het enige punt vind ik wel dat er geen contact is geweest. In de verordening staat dat de vervoerder de keuze onmiddellijk moet bieden. Er staat niet dat je dit zonder contact zelf mag beslissen. Je zou kunnen zeggen dat je de klanteNService moet bellen en zeggen: Ik kies voor optie 3.

Het lijkt mij ook vrij fraudegevoelig om in de voorwaarden op te nemen om kosten te vergoeden die op eigen initiatief zijn gemaakt op een andere dag/ moment buiten je vrij periode.

Dat hoeven jullie ook niet te doen, dat heeft de EU al voor jullie gedaan.

Het enige punt vind ik wel dat er geen contact is geweest. In de verordening staat dat de vervoerder de keuze onmiddellijk moet bieden. Er staat niet dat je dit zonder contact zelf mag beslissen. Je zou kunnen zeggen dat je de klanteNService moet bellen en zeggen: Ik kies voor optie 3.

Nee, de NS moet de reiziger onmiddellijk de keuze bieden zodra duidelijk is dat de vertraging meer dan 60 minuten bedraagt. Het initiatief ligt bij de NS. Wanneer de NS al in de algemene voorwaarden die keuze beperkt, heeft contact met de klantenservice geen enkele zin meer. De NS kiest - door het geldig verklaren van de AVR-NS in deze vorm - ervoor om de keuze niet te bieden. Daarmee is het standpunt reeds bepaald. 

En @Erryt NS fraudegevoeligheid speelt geen rol hierin. 

Indien dat duidelijk is kan de reiziger contact met ons opnemen waarna in overleg naar een oplossing kan worden gezocht. Het is niet eens mogelijk om pro actief alternatieven aan te bieden aangezien het voor ons niet van te voren bekend is waar de reiziger naar toe gaat.

Reageer