trein rijdt niet, waardoor ik in de spits overstap en extra kosten maak, wordt dit vergoed?



Toon eerste bericht

236 reacties

Reputatie 1
Absoluut, de theorie is positief!
Alleen ik zie nu in mijn reisgeschiedenis dat het in de praktijk toch nog anders gaat.
Zie hieronder: 06:22 ingecheckt op Delft zuid tot Dordrecht is dal tarief gerekend, overstap naar (Qbuzz/R-net's) merwedelingelijn daar wordt dan volledig tarief gevraagd.

Dank iedereen die hier zo actief mee bezig is geweest in de afgelopen jaren. Jammergenoeg is dit probleem nog actueel, als het niet aan dit forum had gelegen had ik ook niet geweten wat ik moest doen. Klantenservice geeft namelijk aan niets voor me te kunnen betekenen nadat ik een half uur lang heb geprobeerd uit te leggen dat ik op de juiste manier en volgens NS voorwaarden heb ingechekt maar toch een factuur krijg voor de reizen tussen Geldermalsen en Dordrecht Stadspolders. Ik werd naar Qbuzz doorverwezen.

Ik ga nogmaals bellen en refereren naar dit forum. Jammer dat je hier als reiziger zo achteraan moet. Het was fijn geweest om bij aanvang van mijn abonnement (flex dal vrij) te lezen over deze problemen. Ik vind het raar dat NS medewerkers hier geen weet van hebben, er niets op de website te vinden is. Ik moet een forum dat vier jaar geleden is gestart doorlezen om erachter te komen dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Teleurgesteld met deze service. 

Reputatie 7
Badge +3
Dus al die tijd worden reizigers benadeeld? En moeten ze daar hopelijk zelf maar achter komen als ze de maandelijkse factuur minutieus gaan doorspitten?
Reputatie 7
Badge +3

Dat is niet toegestaan op basis van de wet op privacy.

 

Kun je aangeven waar dat staat en wat daar dan precies in staat? Ik krijg namelijk wel waarschuwingen voor werkzaamheden o.b.v. mijn reisgegevens.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga deze discussie verder niet aan. Je kunt ons als moderators blijven aanvallen op beleid, maar daar hebben wij geen invloed op. We geven jullie opmerkingen door en krijgen dit als response, mrfreeze.

 

Zolang jullie die wet constant als excuus blijven gebruiken om klanten niet tegemoet te komen, maar vervolgens nooit kunnen/willen aangeven wat daar dan in staat, zal ik jullie daar inderdaad op blijven aanvallen. En dan mag jij vervolgens daar je collega's mee blijven aanvallen :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Maar de reiziger betaalt aan NS en zou dan ook het teveel betaalde bedrag van NS terug moeten krijgen. Dan moet NS daarna maar dat bedrag terugvorderen bij Qbuzz. 

Badge +3

Ik weet niet exact hoe het werkt. Qbuzz rekent te veel en krijgt dat bedrag. Dat kan aan onze kant niet verholpen worden, onafhankelijk van of je het er mee eens bent of niet. 

Hou nou toch eens op! 😡

Qbuzz rekent helemaal niet te veel want die weten niet eens wat je reis zou moeten kosten!

Dit omdat je NS Flex hebt (Reizen op Rekening NS) en dat is echt het enige dat Qbuzz kan zien.

De prijs berekent NS aan de hand van je Flex abonnement (voltarief, 20/40% korting of vrij reizen en of dat 1e of 2e klas is).

Dat NS zich in de vingers snijdt door bedragen (onterecht) af te dragen aan Qbuzz maar vervolgens uit eigen zak moet compenseren aan benadeelde reizigers ligt niet aan Qbuzz, dus stop met vingertje wijzen!

Qbuzz valt ook geen medeplichtigheid te verwijten want die krijgen geld van ‘een reiziger’ en weten verder niets over welk Flex-abonnement diegene heeft.

Bij zo’n dal/spits overstap NS-Qbuzz zal dat dan wel Flex Basis of Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder dalkorting zijn, dus dank je wel NS voor het geld 🤣

Ben benieuwd welke moderator dit topic van Jouke heeft overgenomen en of het nu ook is opgelost. De radiostilte doet het laatste vermoeden.

Ik blijf het apart vinden dat een bedrijf gewoon toegeeft dat het mensen financieel benadeelt (laat ik het voor 1 keer diplomatiek houden) en vervolgens gewoon stelt dat ze hier niets aan gaan doen. Als we het nou over één of ander internetbedrijfje hebben dan kan ik het nog geloven, ik had NS toch wat hoger ingeschat.

 

Ik vind het in ieder geval zeer teleurstellend. 

Reputatie 7

Ik vindt dit een nogal bot antwoord aan de reizigers en aan de community het komt er eigenlijk op neer we hebben lak aan de community en zoek het maar uit.

De betreffende reizigers staan in hun recht en de NS en Qbuzz moeten dit oplossen.

Ik vindt dit zeer jammer en niet NS waardig.

Reputatie 6
Badge +2

Het ligt inderdaad niet aan de tarieftabellen, het ligt aan het verkeerd vaststellen van het kortingpercentage, dat bepaald wordt door het abonnement en het tijdstip van het begin van de reis. Het ligt ook niet aan het in aanmerking nemen van het abonnement, dus het ligt aan het tijdstip van het begin van de reis. Degene die het kortingpercentage bepaalt (NS of Translink) bepaalt het begin van de reis blijkbaar niet zelf, al zouden ze dat beide kunnen, maar gebruikt hiervoor blijkbaar een gegeven dat de vervoerder doorgeeft, door Qbuzz verkeerd en door andere vervoerders goed.

NS/Translink heeft blijkbaar geen zin om een fout van Qbuzz te ondervangen door een aanpassing van de eigen software.

Ook bij mij gaat het nog steeds niet goed als ik met NS Flex Dal Vrij in de spits overstap.

Voor 16.00 inchecken dan reis ik het NS deel gratis, maar het Qbuzz deel moet ik betalen.

Reputatie 7

@Robert B : Ik ga dit vanmiddag testen. 14.50 uur vertrek uit Haarlem naar Dordrecht en dan om 16.06 uur naar Geldermalsen. Conform de Voorwaarden van Dalvrij is deze reis zonder kosten. Indien er wel kosten in rekening worden gebracht dan meld ik mij wel.

 

Moet wel zeggen dit topic loopt al meer dan 2 jaar. Indien er nu nog steeds kosten in rekening worden gebracht wordt het wel een behoorlijke klacht die ook naar Kassa en Radar zal gaan.

Reputatie 7

@Robert B:

 

Het duurde zeer lang alvorens het laatste deel van mijn reis binnenkwam, ik had nl tussendoor even uitgecheckt in Gorinchem en weer opnieuw ingecheckt. Tot voor gisteren leek alles te kloppen want alleen de reis tussen Geldermalsen en Gorinchem ontbrak en voor het tweede deel Gorinchem-Dordrecht stond gewoon € 0,00 aangegeven. Wat schetst mijn verbazing toen ik vanochtend keek en voor het traject Geldermalsen-Gorinchem wel € 3,66 in rekening is gebracht?? Ook merkwaardig is dat overal 1e klasse staat, maar voor dit gedeelte van het traject opeens 2e klasse. (ik heb dalvrij 1e klas). Lijkt er toch op ook al door de zeer late doorgifte van dit deel dat er iets handmatig (maar dan wel fout) gecorrigeerd wordt?? Afijn ik heb gezien mijn eerdere post weer wat te doen vandaag. Na 2 jaar dus nog steeds niet opgelost. Ik zal voor het verzenden van de klacht nog even wachten op de factuur, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ie € 3,66 dan opeens verdwenen is.

 

 

Reputatie 7

Ik heb de OV ombudsman inmiddels ook geínformeerd dat het nog steeds niet opgelost is.

Reputatie 6
Badge +2

 het ligt niet aan Qbuzz volgens mij, tenzij de tijd op hun paaltjes niet gelijk loopt (de overstap om 16:09 in Geldermalsen). Qbuzz geeft alleen maar de transacties door (via TLS) en NS Flex hangt daar een prijs aan.

NS zou inderdaad zelf het juiste bedrag moeten kunnen bepalen. Maar omdat het bij Arriva enz. wel goed gaat is het misschien de bedoeling dat de niet-NS-vervoerder bepaalde gegevens op een bepaalde manier gecodeerd aan NS doorgeeft, maar dat er tussen NS en Qbuzz een misverstand is over de codering.

Het ligt niet aan het niet gelijk lopen van de klokken, ik heb al eens een minuut gewacht om zeker te zijn dat de tijden die in seconden worden geregistreerd maar die de reiziger alleen in minuten te zien krijgt, in de goede volgorde waren, en toen ging het toch verkeerd.

Frederik Zevenbergen is nou net een man met ook wel enig technisch inzicht gelukkig.

Reputatie 7
Badge +1

Ik had begin deze week een klacht bij de provincie Zuid Holland ingediend inzake dit afschuifsysteem tussen NS en QBuzz. Tot mijn grote verbazing werd ik zoeven gebeld door de Provincie Zuid Holland. Meneer had wat aanvullende informatie nodig (reisrichting), had zelf ook wel met een dalvrij abonnement gereisd op dit traject. Beaamde dat het niet de bedoeling was dat de reiziger hier last van had en ging dit direct oppakken met Qbuzz en NS.  

 

Ik ging er overigens blijkbaar ten onrechte van uit dat NS al lang een keer contact had opgenomen met de concessieverlener om dit probleem op te lossen.

Reputatie 7
Badge +1

Misschien is dat laatste wel de reden dat er zo moeilijk wordt overgedaan bij het terugbetalen.

Er wordt niet moeilijk gedaan maar je moet het wel opmerken (uit je Reishistorie of Factuur) en contact opnemen.

Ik zie een reactie van Nwonknu van 23 december 2019 dat er wel heel moeilijk gedaan werd, maar je bent het toch hoop ik wel met mij eens dat dit soort topics eigenlijk helemaal niet mogen voorkomen op dit forum. (Dit had al lang en breed moeten zijn opgelost)

Reputatie 7
Badge +1

Ik haal het beste antwoord voor nu inderdaad even weg. Ik zie dat er 2x geopperd is dat er een oplossing was, vanuit de OV- ombudsman, maar dat dit tot nu toe niet heeft gebaat. In ieder geval bij 2 forumleden niet. Voor de mensen die dit nu nog treft moet natuurlijk wel nog een oplossing komen. Want voor eeuwig en altijd restitutie blijven vragen is natuurlijk allesbehalve klantvriendelijk. Ik zie dat Maxime op 3 oktober het e.e.a heeft uitgezet, maar hoe/waar/wat precies kan ik niet zien, dus ik vraag Maxime even of ze dit weer op kan pakken. Mijn excuus voor de vertraging.

 

Ik denk ook dat er de nodige mensen zijn die dit helemaal niet opvalt in de maandelijkse factuur. Feitelijk is er sprake van een ondeugdelijk product van NS (Flex dus) en zou totdat het gerepareerd is geen nieuwe producten verkocht mogen worden,

 

Jullie weten al 3 jaar dat er hier een probleem is die reizigers geld kost. Ik mis gewoon het gevoel dat NS hier actief mee bezig is. Integendeel ik denk dat zo lang de klant niet klaagt NS alleen maar denkt Kassa.

 

Nogmaals dit soort topics kan helemaal niet. (3 jaar geleden al gemeld en nog steeds niet opgelost).

Badge +3

45½ maand later en nog geen stap verder… behalve dat Qbuzz ervan weet en je (sinds juli 2022) daar terecht kunt door je reishistorie/factuur op te sturen.

Ondertussen klopt je NS factuur dus nog steeds niet, want die kan Qbuzz natuurlijk niet voor je corrigeren.

Badge +3

Ik heb in oktober doorgezet dat dit nog speelt en het laatste bericht dat ik hierover heb gehad is dat NS in gesprek is met OV-chipkaart en Qbuzz om de oorzaak te achterhalen en het probleem op te lossen.

Met de beste wil van de wereld kan ik niet anders concluderen dat dit door het NS Flex (facturatie)systeem komt, dat de transacties van Qbuzz via TLS/OV-chipkaart aangeleverd krijgt en daar vervolgens op basis van je abonnement een ritprijs aan hangt.

Bij Dal Vrij en een overstap NS → Qbuzz in de spits met een eerdere incheck in de daluren moet dat dus simpelweg € 0,00 zijn.

Gesprekken met Qbuzz en TLS/OV-chipkaart zijn dus niet nodig, tenzij de tijd op de paaltjes van Qbuzz zou afwijken, maar dat is dus al proefondervindelijk door behulpzame reizigers uitgesloten.

Badge +3

Want ook op dit forum kan ik nog steeds geen enkel bericht vinden over dit probleem (uitgezonderd dit lange draadje), laat staan hoe reizigers die dit probleem ervaren zich bij NS moeten melden.

Soortgelijke problemen spelen elders ook https://community.ns.nl/search?q=bus-trein-bus%20tarief%20overstap maar goed, je moet (volgens de afspraken per juli 2022) dus bij de andere vervoerder zijn.

Dat het voor de Merwedelingelijn proactief ‘opgelost’ is is een goed begin, maar ik blijf erbij dat NS (Flex) je niet mag verwijzen naar andere vervoerders, want die doen niets fout en leveren alleen maar transacties aan.

Vervolgens krijg je (na een paar weken puzzelen en welles/nietes) je gelijk en je geld van de andere vervoerder, met de opmerking dat het Flex systeem gewoon niet klopt en je dus eigenlijk bij de NS moet zijn.

Voorbeeldje?

En zie ook (maar dat is uit 2021 toen je nog bij de NS terecht kon voor restitutie) 

 

@Henk_NL Ik had vandaag vertraging en ben vanwege de kou een hapje wezen eten bij de burger king.

Ja nee lekker dat pro-actief, de vaste klant op zo’n traject krijgt na een hoop gedram dus straks een

regeling waarbij NS manueel al die facturen moet controleren. En de incidentele reiziger kan de kosten daarvan betalen want die factuur klopt niet. Dat is geen oplossing natuurlijk. 
 

Fixen in de software dit. En als Qbuzz dat niet wil mag NS gerust wat meer lawaai maken bij het ministerie. Beetje opkomen voor je (vaste) klanten. 

Heb ik nu recht op gtbv?

 

Badge +3

Ook apart… 

Als Qbuzz dat ook op die manier gaat doen wordt het wel heel onhandig (saldo terug terwijl je op rekening reist)! 😥

Reageer