Feedback over het Serviceforum

  • 10 February 2014
  • 458 reacties
  • 16279 Bekeken


Toon eerste bericht

458 reacties

Dag allemaal, ter informatie: er is de eerste helft van vandaag een technisch probleem geweest, waardoor het o.a. niet mogelijk was om in te loggen op het forum. Het feit dat ik dit bericht kan plaatsen bewijst: het probleem is gelukkig verholpen 🙂 Bedankt voor jullie geduld!
Beetje vreemd dat NS medewerkers zelf bepalen of een vraag beantwoord is. Lijkt mij logischer als de vraagsteller zelf bepaald of zijn/haar vraag is beantwoord
Ik realiseerde me niet dat de titels 'bekeken' en 'reacties' klikbaar waren. Tof! In dat geval heb ik niets gezegd behalve dat het misschien niet bij iedereen voor de hand lag.. Als het onderstreept was heb je 't onbewust al door dat iets klikbaar is.

En betreft de emoticons in je eerste post: ik denk dat de webdesigner die grootte heeft aangehouden omdat de emoticons nu even hoog zijn als de rest van de regel (en tekst). Op die manier wordt een regel met een emoticon niet een paar pixels hoger dan een regel zonder, dat ziet er namelijk niet zo mooi uit.
Wellicht is het een oplossing om iets duidelijkere emoticons te gebruiken, de plaatjes kunnen wel versimpeld worden door bijvoorbeeld de schaduwen weg te halen, de smile en ogen iets donkerder te maken tegenover de achtergrond etc.
Suggestie: Is het mogelijk om in het onderdeel 'Help anderen' een nieuwe sorteeroptie toe te voegen, bijvoorbeeld sorteren op minste reacties of nieuwste topic? Op die manier is het makkelijker om een topic te vinden waarop helemaal niet is gereageerd en iemand nog op een antwoord zit te wachten.

.


Die sorteermogelijkheid zit er wel degelijk.
Bij "Help anderen" kun je n.l. sorteren op;
- Relevantie
- Meeste reacties
- Populair
- Datum

Als je bijv. op Meeste reacties sorteert heb je via "Bekenen" ook nog eens een mogelijk te sorteren op het aantal reacties (zowel met de meeste reacties boven of de minste reacties boven).
Evenzo bijv. als je op Datum sorteert, dan wordt gewoon gesorteerd op datum én tijd. Met ook weer de keuze van oplopend of juist andersom.

En aangezien de moderatoren niet 24/7 aanwezig zijn, kun je de situatie krijgen dat er vooral op zondag en 's nachts al dan niet relevantie reacties en antwoorden komen van andere forumleden.
Dat kan trouwens tijdens de werkuren van de moderatoren ook voorkomen

Bovendien is dit forum bedoeld als discussieforum, dus houden de moderatoren zich soms in eerste instantie wat afzijdig om andere forumbezoekers gelegenheid te geven met elkaar in discussie te gaan en wellicht anderen deelgenoot te maken van hun eigen ervaringen en mogelijke oplossingen.

En neem maar van mij aan, dat de moderatoren 's morgens echt wel (bijna) alle topics nalezen en waar nodig aanpassen, beantwoorden etc.

Vr. gr
Hans (geen NS)
Suggestie: Is het mogelijk om in het onderdeel 'Help anderen' een nieuwe sorteeroptie toe te voegen, bijvoorbeeld sorteren op minste reacties of nieuwste topic? Op die manier is het makkelijker om een topic te vinden waarop helemaal niet is gereageerd en iemand nog op een antwoord zit te wachten.

De titel 'Onbeantwoorde vragen' slaat er in dit geval enkel op dat een NS-medewerker nog geen reactie als antwoord heeft aangemerkt, ook al staan er al meerdere oplossingen op de vraag, wat op zondag of 's nachts vaak voorkomt, wat het dus geen ideale graadmeter maakt voor een onbeantwoorde vraag.



Verder is het top, het werkt allemaal vrij snel en de interface is simpel.
Boven in de blauwe menubalk staat een knop "Stel je vraag".
Je mag ervan uitgaan dat de meeste bezoeker die met een vraag of een probleem zitten via deze knop binnen komen om hun "ei" leggen.
Een voortvloeisel daaruit is dat moderatoren naderhand het desbetreffende bericht naar een andere topic verplaatsen omdat het daar beter thuis hoort.
Aan de schrijver wordt dan vroeg of laat een "verhuisbericht" gestuurd.

Ik vraag me af of het niet mogelijk is om bij het aanklikken van "Stel je vraag" op de dan geopende pagina niet een standaard mededeling kan worden geplaatst waarin wordt aangegeven dat de moderatoren hete geposte bericht zonodig kunnen (en zullen) verplaatsen naar een topic waar het beter tot z'n recht komt.

Weet de schrijver meteen dat dat kan gebeuren, maar het voorkomt ook kritiek van sommige andere bezoekers die - zo'n verhuisbericht lezend - dat allemaal maar kul vinden. zie bijv.

En naast besparing van tijd voor de moderatoren, voorkomt het ook dat volgers van het forum een mailtje krijgen dat er een nieuw bericht is, nieuwsgierig gaan kijken om tot de conclusie te komen dat het "slechts" een verhuisbericht is.

Misschien het overdenken waard ?
Zodra in een topic meer dan 25 reacties komen wordt er kennelijk een vervolgpagina aangemaakt waar de berichten vanaf nr 26 worden geplaatst.
Tegelijkertijd verschijnt er in de onderste gele balk een pijltje naar links en een pijltje naar rechts met daartussen de pagina nummers.

Dit topic is er een voorbeeld van.

Echter als ik van pagina 2 terug wil naar pagina 1 en ik klik op het pijltje naar links, dan zou ik toch op pagina 1 moeten uitkomen.
In plaats daarvan krijg ik keurig een error 404 melding.

Iets voor op de lijst ?

Vriendelijke groet,

Hans
Beste Annemiek,

Het primaire doel van dit Serviceforum is, uiteraard, om jou extra service te bieden naast de andere kanalen waarop je contact met ons kunt opnemen. De inhoud staat altijd voorop en we proberen zo goed mogelijk antwoord te geven op de vragen die je stelt.
Daarnaast willen we ook de structuur enigzins waarborgen. Dat wil zeggen dat wij bijvoorbeeld soms een titel aanpassen of een bericht verplaatsen, wanneer dat nodig is. Dit zorgt ervoor dat het gebruikersgemak verbetert.
Is er een specifieke vraag waar je naar jouw mening nog geen inhoudelijk antwoord hebt ontvangen? Dan adviseer ik je deze vraag in het desbetreffende topic te stellen en dan zullen we je vraag beantwoorden. :)

Met vriendelijke groet,

Stephan
Zojuist probeerde ik bij een berichtje ter verduidelijking een PDF-bestandje als bijlage toe te voegen.
Blijkt uit een grote rode balk dat alleen maar bestanden in enkele grafische formaten zijn toegestaan.

Op zich hoeft converteren van pdf naar (bijv.) jpg niet zo'n groot probleem te zijn. De kwaliteit zou iets minder kunnen worden. Een kniesoor die daarop let.

En die emoticoontjes zouden wat mij betreft ook best iets groter kunnen.
Ik kan nu vrijwel niet ontcijferen welk emoticoontje er staat, dus gok ik in voorkomende gevallen maar wat (in de hoop dat in niemand voor het hoofd stoot).
Het zou echter toch prettig zijn als je als bijlage niet alleen grafische bestanden maar ook bestanden in pdf formaat als bijlage mee zou kunnen sturen.

Misschien een idee om dit als 1002e vraag toe te voegen aan die andere 1001? :)

Ik vind het ontzettend irritant dat sommige betwetende NS-medewerkers dit forum vooral gebruiken om berichtjes te schrijven om te melden dat ze een bepaald bericht hebben verplaatst of dat ze een door iemand anders geschreven kop hebben aangepast naar hun eigen smaak, terwijl ze nauwelijks in staat blijken een inhoudelijke reactie te geven op hetgeen de klant schrijft. Blijf dan gewoon weg!
Dank voor je tip Hans! Ik ga het met het team bespreken. Inderdaad fijn om op die manier de 'verwachtingen te managen'. Met die 1001 vragen is het toch soms even zoeken naar het juiste antwoord 🙂.

Wat betreft andere ideeën, vragen en feedback kregen we nog wat goede binnen, via dit topic en ook via de feedback-button op het forum. Om de verwachtingen ook hier te managen: de software waarmee we werken is redelijk flexibel, maar toch moeten veel zaken op een kalender gezet worden.
- Hoe kan ik mijn account weer opheffen? > Je moet in dit geval een verzoek doen of de moderators je account kunnen opheffen. Dit doen we omdat anders de gesprekshistorie gewist kan worden, en gesprekken dan niet meer te volgen zijn.
- Suggestie: toevoegen van like knop! > dit hebben we op de wishlist gezet, samen met veel leuke ideeën dus we durven niet te beloven dat dit er heel snel zal zijn :D
- Wanneer een antwoord eenmaal is gemarkeerd als beste antwoord is het daarna niet meer mogelijk om een ander gegeven antwoord te markeren als ‘beste’ antwoord. > dit kunnen alleen moderators, vraag dus in dit geval gerust een moderator dit te doen.

Groet,
Miryam
Van tijd tot tijd komt het wel eens voor dat ook de parate kennis van het Service forum team te kort schiet en er navraag moet worden gedaan om tot een juist en gedegen antwoord te komen.
Ik denk hierbij o.a. aan het topic "Sparpreis en OV-jaarkaart", waarover op 15 februari om 21:08 een vraag werd gesteld en waarop Hessel zojuist (25 februari om 13:17) met een antwoord kwam.
Hij verontschuldigde zich keurig voor de lange wachttijd vanwege "graafwerkzaamheden".

Maar zou het niet van iets meer klantvriendelijkheid getuigen als de dienstdoende moderator(en) even een kort tussenberichtje plaatsen met de mededeling dat e.e.a. verder moet worden nagevraagd en men er zo snel mogelijk op terug zal komen?

Dan weet de vraagsteller waar hij of zij aan toe is en wordt wellicht ook voorkomen dat allerlei hypotheses voor waar aangenomen worden en een eigen leven gaan leiden.

Vriendelijke groet,

Hans

Wat betreft jullie vraag over de tellers die niet lijken te kloppen op je profielpagina en bij topics; het bureau dat dit platform beheert heeft aangegeven dat ze helaas met het probleem kampen dat verplaatste topics niet bij de tellers opgeteld worden. Dit geldt niet alleen voor ons forum, en er wordt hard gewerkt aan een oplossing.
Wanneer iemand een nieuw topic aanmaakt, kunnen daar trefwoorden (labels) aan toegevoegd worden. Dat zorgt voor een betere vindbaarheid. Wij kunnen zelf aan topics extra labels toevoegen mocht dat nodig zijn.
Bij je topics kun je wel labels toevoegen, dit helpt het zoeken op het forum.

Heb ik nog niet ontdekt, Miryam.
Je weet, ik ben erg nieuwsgierig voor mijn leeftijd, dus verklap eens hoe ik dat kan doen.

Groeten
Hans
Reputatie 2
Superidee van de NS!:D Is een soort like knop geen leuk idee om reacties te liken? Maar dan met het ns logo?
Leuk dat je enthousiast bent corkarel, welkom op het forum! Het mobiele forum wordt momenteel gebouwd en gaat naar verwachting eind februari of begin maart live, dan is het forum inderdaad ook te vinden via onze app! Dat van de zoektermen kan komen doordat het forum nog niet zo lang bestaat en er nog weinig content is. Zodra er meer topics komen, zullen resultaten nauwkeuriger zijn, heb ik me laten vertellen. Bij je topics kun je wel labels toevoegen, dit helpt het zoeken op het forum.
Eindelijk een forum bij de NS! :)

Hopelijk gaan veel reizigers er gebruik van maken, altijd leuk om meningen en ervaringen te lezen.


Tot nu toe was het inderdaad behelpen met Twitter accounts zoals #Failra en #IC_defect en Treinreiziger.nl
Ik ben blij dat NS eindelijk in de gaten gaat krijgen wat zijn clienten bezighoudt. 🙂
Komt dit Forum ook beschikbaar via een android/os "app" ? of wordt deze zodadelijk toegevoegd als extra optie in de Reisplanner Xtra 3.0 ? Ook een RSS feed is absoluut welkom. :8
Zoeken in het forum : Dit gaat niet echt handig, met een zoekterm krijg ik vele berichten die met mijn vraag niks te maken hebben maar een "deel van het woord" bevatten, "app" = instappen. Ik kan niet zoeken op "stukjes tekst" of op "woord +tekst" of "woord -uitdrukking" net als twitter, maar alleen losse woorden ? Zou het iets zijn om de tags ook een #hashtag mee te geven? Thx
Reputatie 7
Badge +2
Ik zie nu net een verplaatst topic wat zowel bij stel je vraag als abonnementen als meest recente topic staat. De categorie stel je vraag is echter leeg, dus lijkt me dat daar ook geen recentste bericht bij zou moeten staan.
De teksten op de Recente topics pagina zijn altijd de tekst van de eerste post van de thread. Omdat de lijst gesorteerd is op laatste post zou het handig zijn wanneer de tekst ook van de laatste post is.
Reputatie 1
Eindelijk een forum bij de NS! :)

Hopelijk gaan veel reizigers er gebruik van maken, altijd leuk om meningen en ervaringen te lezen.
Om even terug te komen op jullie berichten;
- Zoals gezegd komt er binnenkort een mobiele variant dus is daarmee de t-kwestie opgelost!
- De 404-pagina is aangepast, dank!
- Wachtwoord-criteria die wisselen is heel scherp opgemerkt - en wordt door het bureau op de wishlist meegenomen om gelijk te trekken
- En Belle, navraag leert dat bewust gekozen is maar 1 keer om een wachtwoord te vragen om het inloggen zo laagdrempelig mogelijk te maken. Mocht je een fout gemaakt hebben en er niet meer in kunnen - kun je via 'wachtwoord vergeten' een nieuwe aanvragen
- Reismotief en het icoontje ga ik nog even naar kijken!
Bij Reismotief in Mijn profiel mis ik de optie Studie een beetje.

Reageer