Sticky

Reizen met de OV-chipkaart

  • 9 October 2015
  • 70 reacties
  • 19882 Bekeken


Toon eerste bericht

70 reacties

Reputatie 2
Hoe houden jullie meerdere persoonlijke ov-chipkaarten uit elkaar? Sommige abonnementen werken namelijk niet samen op een kaart en daardoor heb ik meerdere ov-chipkaarten.
Badge +3
Een stickertje doet wonderen.
Ik ben recent per ongeluk ingecheckt op Amersfoort Station bij Connexxion ipv bij NS en vervolgens uitgestapt op Utrecht CS. Via www.uitcheckgemist.nl kan ik de rit wel zien maar niet corrigeren of terugvragen, waarschijnlijk omdat ik bij een andere vervoerder ben ingeckect (Connexion) dan uitgecheckt (NS). Hoe kun je dit oplossen?
Badge +3
Ik ben recent per ongeluk ingecheckt op Amersfoort Station bij Connexxion ipv bij NS en vervolgens uitgestapt op Utrecht CS. Via www.uitcheckgemist.nl kan ik de rit wel zien maar niet corrigeren of terugvragen, waarschijnlijk omdat ik bij een andere vervoerder ben ingeckect (Connexion) dan uitgecheckt (NS). Hoe kun je dit oplossen?
Voor Connexxion gewoon op uitcheckgemist hetzelfde station invullen (Amersfoort - Amersfoort dus, niet gereisd).

Voor het teveel betaalde bedrag voor de reis naar Utrecht (gemiste INcheck NS), neem contact op met de klantenservice.
Dat blijkt inderdaad de oplossing te zijn. Beide stappen uitgevoerd en geslaagd. Dank voor de hulp @Robert B !
De geldigheidsdatum voor mijn ov-chipkaart is 01-11-2019. Ik woon nu in Amerika en de laatste keer dat ik de kaart gebruikte was 4 juli 2017, toen ik er 50 euro aan toevoeg. Ik ga over twee weken naar Nederland. Is mijn ov-chipkaart nog steeds geldig voor reizen met de trein?
Reputatie 7
Badge +4
Ja, die is nog geldig en uw saldo staat er nog op.
Ik heb een nieuwe ov-chipkaart aangevraagd. Wanneer kan ik deze ongeveer in de brievenbus verwachten? Ik kan het nergens vinden.
Reputatie 7
Badge +4
Via ov-chipkaart na drie werkdagen. Als u het via NS samen met een abonnement heeft besteld doorgaans vijf tot zeven werkdagen. Er zijn wel vrij veel meldingen dat ze later worden ontvangen.
Wij zijn een groep studenten die onderzoek uitvoeren naar geluidoverlast op stations. Zouden jullie deze enquête in willen vullen ?

https://goo.gl/forms/oidjD5NxzNgYfX7q1
Wij zijn een groep studenten die onderzoek uitvoeren naar geluidoverlast op stations. Zouden jullie deze enquête in willen vullen ??

https://goo.gl/forms/oidjD5NxzNgYfX7q1
Badge +3

Ik reanimeer dit topic even voor een kleine vraag.

Zojuist las ik op www.ov-chipkaart.nl het volgende:

Nieuwe service: Check-in & Haal op (bij de NS)
Heb je in de afgelopen weken saldo besteld via onze website en dit nog niet op je kaart gezet? Vanaf 10 mei geldt dat, wanneer je met de NS reist, je niet langer langs een ophaalautomaat hoeft. Je saldo staat bij het inchecken direct op je kaart!


Betekent dit dat wijzigingen in NS-abonnementen ook automatisch verwerkt worden bij het inchecken bij NS en dat het expliciet ophalen van een bestelling daarvoor niet meer nodig is?

(Overigens is de informatie in dit topic behoorlijk gedateerd. Ik stel voor dat we het niet meer sticky laten zijn.)

Badge +3

Nee, dit is enkel een service van OV-chipkaart en NS voor het ophalen van online saldobestellingen, maar wellicht dat er in de toekomst ook andere bestellingen tijdens het inchecken verwerkt kunnen worden. Het is natuurlijk nogal foutgevoelig omdat het allemaal heel snel moet gebeuren en een paaltje of poortje daar verder ook geen meldingen over geeft.

Het verwijderen van een Voordeelurenabonnement waar al jaren niet voor betaald was is in ieder geval geen enkel probleem, je checkt in (bij NS) en poef, weg abonnement.:smirk:

Het wijzigen van een (klassiek) NS-abonnement dient vooralsnog gewoon bij de kaartautomaat bevestigd te worden. Of hier op korte termijn verandering in komt is mij niet bekend.

Badge +3

Het wijzigen van een (klassiek) NS-abonnement dient vooralsnog gewoon bij de kaartautomaat bevestigd te worden. Of hier op korte termijn verandering in komt is mij niet bekend.

Mag een kaartautomaat zijn, maar natuurlijk ook ieder ander servicepunt voor ophalen van bestellingen (supermarkt e.d.).

Voor wijzigingen van klassieke abonnementen (en met name een overstap naar NS Flex) zijn meestal veel meer handelingen nodig, en daarvoor zijn paaltjes/poortjes te traag.

Voorbeeld van een overstap naar NS Flex:

  • Automatisch opladen wordt stopgezet
  • Je saldo wordt van je kaart verwijderd
  • Een (doorlopend) klassiek abonnement wordt op ‘beëindigd’ gezet, of in zijn geheel van de kaart verwijderd
  • NS Flex (trein) wordt op de kaart gezet
  • NS Flex (bus tram metro) wordt op de kaart gezet

Dat duurt bij elkaar zomaar meer dan een seconde, waarbij je je kaart niet van de lezer (of automaat supermarkt) mag verwijderen want anders gaat het mis.

Bij het inchecken wordt uw OV-chipkaart gecontroleerd. Als er een geldig reisproduct op uw kaart staat, wordt deze gebruikt voor de reis. Zo niet, dan betaalt u de reis met het saldo op de OV-chipkaart. Het instaptarief wordt tijdelijk van het saldo van de OV-chipkaart afgeschreven.

Als u vergeet uit te checken of er gaat iets mis, dan kan uw reisprijs niet worden berekend. Uw reiskosten worden dus niet in mindering gebracht op het instaptarief. U betaalt het instaptarief in plaats van uw werkelijke reiskosten.

Badge +3

Als u vergeet uit te checken of er gaat iets mis, dan kan uw reisprijs niet worden berekend. Uw reiskosten worden dus niet in mindering gebracht op het instaptarief. U betaalt het instaptarief in plaats van uw werkelijke reiskosten.

Bij Reizen op Rekening (NS Flex en Business Card) wordt er dan vaak een schatting gemaakt op basis van je reishistorie.

Er is dan geen sprake van een instaptarief, maar als het systeem niet kan bepalen wat je reis was krijg je een correctietarief op je factuur.

Bij NS Flex gaat dat om 20 euro, terwijl het ‘instaptarief’ met een abonnement op saldo (of Samenreiskorting) 10 euro is voor trein.

Goedemorgen,

Ik reisde vroeger veel met de NS Business Card. Vermoedelijk nog voordat deze “verchipt” was en de poortjes waren gesloten. Ik herinner me, dat als je de card was vergeten, je toch kon reizen door online met het nummer van je card het traject te boeken. Zoiets. 
 

ik heb geen persoonlijk ns business card meer, maar wil vandaag reizen met de nsbc van mijn werkgever, een afdelingskaart. Maar u raadt het al: die ben ik vergeten en ik kom niet meer op kantoor. 
 

is er nog een manier waarop ik met de gegevens van de card toch kan reizen? Ik hoor het graag. 
 

Alvast mijn dank  

 

J. van Assendelft 

 

 

 

 


 

 

Reputatie 7
Badge +3

Goedemorgen,

Ik reisde vroeger veel met de NS Business Card. Vermoedelijk nog voordat deze “verchipt” was en de poortjes waren gesloten. Ik herinner me, dat als je de card was vergeten, je toch kon reizen door online met het nummer van je card het traject te boeken. Zoiets. 
 

ik heb geen persoonlijk ns business card meer, maar wil vandaag reizen met de nsbc van mijn werkgever, een afdelingskaart. Maar u raadt het al: die ben ik vergeten en ik kom niet meer op kantoor. 
 

is er nog een manier waarop ik met de gegevens van de card toch kan reizen? Ik hoor het graag. 
 

Alvast mijn dank  

 

J. van Assendelft 

 

 

 

 


 

 

Kaartje kopen en later declareren als vergeten abonnement

Reageer