beantwoord

slechte wegligging nieuwe ICNG

  • 19 September 2023
  • 97 reacties
  • 2725 Bekeken


Toon eerste bericht

97 reacties

Reputatie 7

Constant onaangenaam gerammel in deze trein en gehobbel, soms licht soms meer. Vooral bij afremmen. Ook veel mysterieus geblaas van de airco. Deze trein- al hoeft niet zo te zijn- voelt goedkoop en niet robuust aan, alsof ie nog niet àf is, iets vergeten zijn vast te draaien. 
 

Zelfde mening toegedaan. Ook door die roosters in het plafond komt veel ruis. Ik vind het een nogal lawaaiige trein. Continu allerlei opengaande deuren, veel doorloop door de hele trein, dus ook door de 1e klas die juist níet aan de uiteinden van de trein zit (waardoor doorloop voorkomen zou worden). Dus je hebt al snel, met name als het druk is, wat toch al vaak zo is omdat de treinen vaak te kort zijn/te weinig zitplaatsen hebben, mensen die dan toch maar niet betaald 1e klas gaan zitten (al dan niet doordat het halletje zo vol staat dat ze 1e klas “ingeperst” worden). Veel bewust 1e klas reizigers kiezen dit toch - naast zitplaats- ook vanwege de grote kans op rust en ontspannen reizen. In de praktijk komt hier dan vaak niets van terecht.

De schuifdeuren zijn vaak defect of blijven half hangen. Komt ook doordat sommigen er tegen duwen of ze veel sneller opentrekken dan dat ze opengaan. De schuifdeuren in de oudere getrokken treinen zijn veel robuuster dan deze.

Zo stabiel is de HSL ook weer niet hoor😆 Maar de wissels op de HSL hebben wel allemaal bewegende puntstukken waardoor ze voor de trein niet veel anders aanvoelen dan een recht stuk spoor.

Reputatie 5

NS treinen blinken nooit uit in luxe. Heeft waarschijnlijk niet alleen te maken met de gemiddelde reistijd van Nederlanders in de trein. 

Hier de Zwitserse versie van de 1e klas in een regiotrein. Vergelijk met NS....

 

En een fraaie stoptrein, gefotografeerd op het beginstation. Met zelfs vloerbedekking op sommige stukken. En kijk hoe schoon. Ik reis al liever met zo'n stoptrein dan met de ICNG.... Zou graag zulke stoptreinen/sprinters in Nederland zien maar gaat niet gebeuren helaas. Dan maar naar Zwitserland!…

 

Weet het. Gebruikte destijds Swiss Pass omdat anders véél zou betalen voor 4 dagen reizen in Zwitserland. De tarieven met reizen met treinen zijn hoger dan in Nederland. 

Maar daar staat tegenover dat het comfortabeler, sneller, betrouwbaarder was met de Zwitserse treinen. En ook erg punctueel. 

Niet voor niets is Zwitserland het beste treinland van Europa. In Nederland kan dat ook. Maar dat heeft wel een prijs.....

Reputatie 4

De ICNG ziet er gewoon niet als een intercity uit, met al die kleine door deuren afgescheiden ruimtes. Voelt een beetje claustrofobisch soms zelfs. Op sommige plekken zijn de ramen erg laag. Heb er nu een tiental keren mee gereisd, maar mijn gevoel erbij is nog niet veranderd. In mijn ogen is het een luxe sprinter, die toevallig wordt gebruikt als intercity. Echte intercityrijtuigen zien er wat mij betreft toch heel anders uit - veel ruimer, langer, opener, veel grotere ramen... Maar ik zal vast ouderwets zijn… dat zij dan maar zo 😉

Wat het vooral op een sprinter laat lijken is dat het eigenlijk gewoon een soort van SNG is maar dan stukken 'luxer'. Het eerste wat ik dacht toen in de ICNG zag was "Is dat een sprinter?", wat overigens ook niet helpt is dat ie eendekkig is. Natuurlijk is de ICM ook eendekkig maar daar zie je heel duidelijk dat het een IC is.

Reputatie 7

Weet het. Gebruikte destijds Swiss Pass omdat anders véél zou betalen voor 4 dagen reizen in Zwitserland. De tarieven met reizen met treinen zijn hoger dan in Nederland. 

Klopt zeker, maar de prijs/kwaliteitverhouding is heel goed.

De normale tarieven zijn bij ons lager, maar nog steeds fors. Daardoor is die prijs/kwaliteitsverhouding bij ons zo scheef. Alle waar naar zijn geld..…

Trouwens vorige week 8 dagen met Swiss Travel Pass gereisd. Nul gemiste overstappen en nul defecte treinen. 1x had een regiotrein 8 minuten vertraging, maar de aansluiting op een knooppuntstation bleef wachten en vertrok daardoor 4 minuten later, de eindbestemming werd echter alsnog keurig op tijd bereikt. Het loopt altijd zo soepel allemaal, en als er dan een keertje iets mis gaat is dat niet zo erg - dan kan je dat goed hebben.

Dat het geen traditionele rijtuigen zijn maakt niet zo uit, maar de indeling ervan is wel duidelijk anders. Traditioneel had je altijd twee aangrenzende balkons (behalve bij de kop) met daartussen een ruime coupé die zeker bij ICM en ICR duidelijk gescheiden was van de balkons. Bij ICNG is deze duidelijke structuur vele minder aanwezig, bij de toiletten en rolstoelplaatsen ontbreekt de tussenwand en deur tussen balkon en coupé zelfs compleet. Dat laatste is begrijpelijk met oog op toegankelijkheid, maar is iets wat je tot nu toe alleen bij sprinters zag.

Reputatie 4

De ICNG heeft de kleurstelling van een intercity, rijdt enkel als een intercity en heeft de luxe zoals tafels en klaptafels bij stoelen. Ik weet niet hoe dat op een SNG lijkt.

De enige overeenkomst is dat de trein geen “traditionele” rijtuigen heeft. Maar is dat een probleem? Er zijn een hoop mensen (ook in mijn omgeving) die het opvalt als de ICNG er rijdt ipv de oude treinen omdat ze er zo luxe en modern uitzien. Ook online heb ik er wel eens filmpjes van voorbij zien komen.

Zullen er verbeterpunten zijn? Vast! Zijn er zaken minder dan de oude treinen? Vast ook wel. Maar ik heb het idee dat er hier gewoon wordt geklaagd om het klagen. De ICNG is nou eenmaal een andere, modernere trein dan z'n voorgangers. Sprinters zijn dat ook. De intercity's van NS zijn een stuk ouder, waardoor de stap naar zo'n moderne trein opeens heel groot is. De gemiddelde reiziger ziet vooral een nieuwe (en schone) trein.

Het heeft gewoon veel weg van een sprinter, alles wat de ICNG nu heeft hebben we bijna nog nooit bij andere IC materialen gezien.

Reputatie 7
Badge

Ik vind de ICNG ook geen fijne trein. Dan ben ik maar een klager. 

Reputatie 7
Badge +1

Smaken verschillen. Ieder heeft zo zijn favoriete en minder favoriete materieelseries. Zo vind ik persoonlijk ICR geen fijne trein. Maakt je dat een klager? Nee zeker niet. Maar waar het mij vooral om te doen is, is dat er hier door sommigen (en niet alleen op dit forum) wordt gedaan alsof de ICNG een vreselijk slechte trein is met vrijwel geen comfort of een opgevoerde metro/sprinter.

De trein heeft qua opbouw en structuur overeenkomsten met sprinters, maar dat komt meer omdat de trein nou eenmaal uit hetzelfde tijdperk komt als deze sprinters. Vergeet niet dat de intercity's vrijwel allemaal veel ouder dan 20 jaar zijn en de sprinters bij lange na niet. Dat is natuurlijk wel een behoorlijk verschil. De oudere sprinters/stoptreinen (SGM/Mat64) hadden ook een meer traditionele inrichting. Naar mijn idee zou het niet moeten uitmaken of een trein traditionele rijtuigen, coupés o.i.d. heeft. De gemiddelde reiziger zal zich daar ook niet zo druk om maken.

Overigens is het niet vreemd dat men de huidige treinen gaat missen. Ze hebben zo toch 40 jaar rondgereden en menig reiziger heeft er heel wat kilometers in afgelegd. Hetzelfde was destijds met de afvoer van Mat64 en Mat54. Zeker ICM is wat dat betreft toch een icoon op het spoor en uniek in z'n soort. Dat zal niet snel terugkomen.

Reputatie 5

Constant onaangenaam gerammel in deze trein en gehobbel, soms licht soms meer. Vooral bij afremmen. Ook veel mysterieus geblaas van de airco. Deze trein- al hoeft niet zo te zijn- voelt goedkoop en niet robuust aan, alsof ie nog niet àf is, iets vergeten zijn vast te draaien. Sommige (vaak buitenlandse) treinen glijden of zweven over de rails, dat is met ICNG niet het geval! 
 

Heb zelf in Eurostar Parijs/Thalys gezeten. Ook een trein van Alstom met Jacobs draaistellen. Dat zweeft op Nederlandse spoornet. Zelfde constructie. Maar de schokken worden véél beter geabsorbeerd op zowel klassieke spoornet als op HSL. 

Waar zat je in ICNG met dat gerammel en gehobbel? Op klassieke spoornet heb ik dat soms ook gemerkt. Wil niet zeggen dat ICNG niet stabiel rijdt. Integendeel. 

Op de HSL rijdt het zeer soepel. Maar dat heeft met de buitengewone stabiele ondergrond te maken. Uitgezonderd bij Rijpwetering door fouten van Rijkswaterstaat en een bouwcombinatie. 

 

Reputatie 5

Rijden er in het buitenland ook zulke sprinter/ICNG-achtige treinen op intercityroutes? Zo ja, waar en op welke route?

Straks in Denemarken? IC 5? Dat wordt ook een Coradia Stream dat vanaf 2027 (onder voorbehoud) op steeds meer gemoderniseerde Deense spoorlijnen en de HSL Kopenhagen - Ringsted gaat rijden: 

 https://www.treinenweb.nl/nieuws/10316/deense-ic5-gaat-vanaf-2027-in-commerciele-dienst.html

De NS Coradia Stream laat zich niet vergelijken met andere treinen in het buitenland. Rijden op HSL in combinatie met delen van klassieke spoornet is niks bijzonders. 

Wel bijzonder is het vele omschakelen van stroomsystemen en beveiligingssystemen. Vandaar dat de ICNG geautomatiseerd is om in spanningssluizen zelf om te schakelen. 

En loont het voor NS om dure HSL IC te hebben voor stukjes waar de HSL IC eventjes 200 km p/u kan rijden? De 99 ICNG kosten al  € 1,1 miljard. Daar zijn nog 10 ICNG bij gekomen. NS sloot al een lening af met de Europese Bank: 

https://www.eib.org/de/press/all/2018-171-european-investment-bank-supports-new-intercity-trains-for-ns?lang=nl

Aanschaf van dure treinen (zie Fyra) wordt doorberekend. 

Reputatie 5

En we zitten redelijk kort in een trein. Hoeveel reizigers zullen tussen Amsterdam - Breda helemaal in een ICNG zitten? 

Als dat een argument is - veruit de meesten zitten redelijk kort in een trein - , kan je overal wel Sprintermaterieel inzetten dat als “intercity”rijdt. 

Schreef dit in andere reacties met het argument dat de ICNG vooral in Nederland zelf zal rijden. En daarom niet te vergelijken is met ICE, TGV, AVE, Eurostar. 

Die rijden niet alleen veel grotere afstanden. En treinreizigers zitten daardoor ook langer in deze treinen. En deze hogesnelheidstreinen concurreren met vliegtuigen en/of auto's. 

Niet te vergelijken met ICNG. ICNG rijdt vooral in Nederland zelf. En deels in België. En zal de HSL integreren in het hoofdrailnet waardoor op sommige delen tijdswinst geboekt zal worden. Het is ook niet gemaakt om echt te concurreren met auto 's. Het is gemaakt om de tarieven betaalbaar te houden. Want NS rijdt met zijn HSL IC eventjes op hoge snelheid. Stel je voor dat NS 109 Railjets aanschaft. Een wens die wel eens werd uitgesproken als trein op HSL Schiphol - Antwerpen. 

Eigenlijk is ICNG meer te vergelijken met Ouigo 

efficiëntere stoelen en stoelplaatsing (meer zitplaatsen per wagen)? 

ICNG heeft juist extreem weinig zitplaatsen vergeleken met ouder materieel.

Reputatie 5

ICNG tussen Eindhoven en Breda. ik had een aantal maanden geleden het ongenoegen om erin terecht te komen. Herrie, schudden, veel gepiep en gekraak. Gelukkig rijdt er vrijwel iedere andere keer dat ik dit traject gebruik nog een trein met IC-rijtuigen. Ja, die piepen en kraken ook soms, maar aanzienlijk minder en zonder elektronisch gezoem. 

Mijn favoriete treinmaterieel om mee te reizen is nog altijd ICM.

Dan wordt het tijd om een andere favoriet te gaan zoeken want ICM loopt op zijn laatste benen.

Het grote manco van ICNG is wat mij betreft toch het gebrek aan zitplaatsen. NS zal een hele hoge spitsheffing nodig hebben omdat te compenseren.

Reputatie 7
Badge

efficiëntere stoelen en stoelplaatsing (meer zitplaatsen per wagen)? 

ICNG heeft juist extreem weinig zitplaatsen vergeleken met ouder materieel.

Verkijk je er niet op.

Reputatie 5

Mijn favoriete treinmaterieel om mee te reizen is nog altijd ICM.

Dan wordt het tijd om een andere favoriet te gaan zoeken want ICM loopt op zijn laatste benen.

Het grote manco van ICNG is wat mij betreft toch het gebrek aan zitplaatsen. NS zal een hele hoge spitsheffing nodig hebben omdat te compenseren.

De trein waar ik in zat was toevallig extreem lang (8+5), maar als er een kortere ingezet wordt, kan het idd snel vol worden.

Het wordt natuurlijk helemaal fijn als de NS de huidige getrokken rijtuigen gaat vervangen door een losse ICNG-5, zoals vandaag gebeurt. Die tactiek was me al bekend vanuit de vervanging van de DDM-stammen door SNG-stellen. 

Reputatie 5

ICNG tussen Eindhoven en Breda. ik had een aantal maanden geleden het ongenoegen om erin terecht te komen. Herrie, schudden, veel gepiep en gekraak. Gelukkig rijdt er vrijwel iedere andere keer dat ik dit traject gebruik nog een trein met IC-rijtuigen. Ja, die piepen en kraken ook soms, maar aanzienlijk minder en zonder elektronisch gezoem. 

Wel een combinatie van stevigheid van ondergrond en type trein. 

2 Traxx locomotieven aan beide uiteinden met slechts 7 of 9 rijtuigen is veel stabieler dan zo'n lichte ICNG. 

Krijg het idee dat de schokken minder goed geabsorbeerd wordt. En de elektrische apparatuur en motoren zijn bij deze motorrijtuigen over de hele trein verdeeld. 

Wat niet wil zeggen dat motorrijtuigen altijd meer lawaai maken dan getrokken rijtuigen. Maar dan zal de aanschafwaarde van ICNG per treinstel waarschijnlijk hoger worden. Het was € 1100 miljoen voor 50 achtdelige en 49 vijfdelige ICNG. Daar zijn nog 10 extra ICNG - Duitsland bijgekomen. 

Dat zijn relatief lage aanschafwaarde voor een hogesnelheidstrein. Al is ICNG qua kwaliteit en snelheid meer een SNG Plus. 

Het is ook één van de langzaamste hogesnelheidstreinen ter wereld: (plek 97)

Dan bedoel ik dat het slechts eventjes 200 km p/u rijdt. En geen hoge gemiddelde snelheid heeft. Willen we meer comfort en meer kwaliteit? En daardoor hogere tarieven? Of willen we vooral zo goedkoop mogelijk reizen met treinen? In dat geval kun je niet verwachten dat de ICNG de kwaliteit van ICE/Eurostar heeft. 

 

Reputatie 1

Rijden er in het buitenland ook zulke sprinter/ICNG-achtige treinen op intercityroutes? Zo ja, waar en op welke route?

In Polen worden treinstellen gebaseerd op Flirt3 ingesteld als intercitytreinen op enkele trajecten. Elders worden er soms andere treinstellen (vooral van de Poolse fabrikant PESA) gebruikt. Natuurlijk is de inrichting anders dan in de NS Flirt3-Sprinters, het is sowieso niet een “eindeloos coupé” zoals een metro of een sprinter, maar je kan het wel voelen dat het gewoon Flirt treinen zijn.

En ik weet niet hoe die nieuwe ICE-L Talgo-treinen die de IC Berlijn zullen vervangen, eruit zullen zien.

Reputatie 5

Heb ooit een flinke 7 uur doorgebracht in die Poolse Flirt-trein. Dankzij de comfortabele stoelen en de restaurantwagen was het nog enigszins te doen, maar het is er duidelijk niet voor gemaakt en de inrichting was krap en verre van ideaal. Bij de (meerdere) lange stops was er dus steeds een flinke groep die op het perron de benen moest strekken en ook vooral een sigaretje ging staan roken met de conducteurs.

Was het een Poolse Intercity? In Duitsland heb je lokale, regionale, Intercity, Eurocity treinen. En dan de hogesnelheidstreinen. 

Dat is ook te zien aan comfort. En bij DB waren/zijn ook verschillende tarieven voor het reizen met ICE, IC/EC, IR. 

ICNG is comfortabel genoeg in Nederland. Beenruimte genoeg, bekleding van stoelen zijn prima, USB, stopcontacten. In eerste klas de stoelen verstelbaar. Extra leeslamp in eerste klas. 

Reputatie 5

Ik reis dan ook bij voorkeur met het oude getrokken materieel.

Dat zal in de loop van het jaar toch hoe langer hoe moeilijker worden helaas, de ICR- rijtuigen zullen de komende periode allemaal buiten dienst gaan.

Reputatie 5

Om het bij de ICNG te houden: voor de meeste buitenlanders, die ik heb gesproken of horen spreken, of die wel ervaren zijn met treinreizen maar minder bekend zijn met NS, is de ICNG een net uitgeruste regionale trein met fijne stoelen en fraaie sfeerverlichting. Niets meer of minder en het doet aardig onder voor een echte intercity. Alleen de Belgen zullen wellicht onder de indruk zijn dankzij de zeer armoedig aandoende treinstellen die zij gewend zijn in beide klassen.

 

NS wordt dan ook gezien als zeer prijzig, en totaal ongeïnteresseerd in de reiziger, maar wel betrouwbaar en enigszins comfortabel.

Reputatie 2

ICNG ziet er als een sprinter uit. Dat is ook niet zo gek. Het is eigenlijk stoptreinmaterieel. Dit zelfde treintype rijdt in het buitenland als stoptrein. Stoptreinen in het buiteland rijden meestal ook 200 km/u. als de afstanden tussen de stops wat groter zijn. Voor stoptreinen prima materieel want trekt lekker vlot op. Voor intercity is het eigenlijk niet het treintype. Maar NS zelt wel vaker sprinters of DDZ (die als stoptrein gebouwd is) in als intercity.

Reputatie 7

Ik reis dan ook bij voorkeur met het oude getrokken materieel.

Dat zal in de loop van het jaar toch hoe langer hoe moeilijker worden helaas, de ICR- rijtuigen zullen de komende periode allemaal buiten dienst gaan.

Is het wel te hopen dat de instroom van de opgevoerde metrotoestellen (ICNG) eindelijk op stoom komt en deze ook storingsvrij inzetbaar zijn.

Reageer