beantwoord

slechte wegligging nieuwe ICNG

  • 19 September 2023
  • 96 reacties
  • 2612 Bekeken


Toon eerste bericht

96 reacties

Stoptreinen in het buiteland rijden meestal ook 200 km/u. als de afstanden tussen de stops wat groter zijn. 

O ja? In het leeuwendeel landen zijn er helemaal geen lijnen waar je überhaupt 200kmh kunt rijden laat staan dat stoptreinen dat doen.

Reputatie 7
Badge +1

Dat zal in de loop van het jaar toch hoe langer hoe moeilijker worden helaas, de ICR- rijtuigen zullen de komende periode allemaal buiten dienst gaan.

En dat is maar goed ook, want ze zijn echt op. Ik vind ze ook niet bepaald fijn reizen. Vies oud, lawaaierig en voornamelijk 's avonds erg slecht verlicht.

Voor treinspotters minder natuurlijk, want het zijn wel de laatste getrokken rijtuigen van NS.

Reputatie 7

NS treinen blinken nooit uit in luxe. Heeft waarschijnlijk niet alleen te maken met de gemiddelde reistijd van Nederlanders in de trein. De Intercity + sloeg ook niet aan. We willen zo goedkoop mogelijk reizen. Maar stellen wel daartegen allerlei eisen bij. 

Nee heeft vast niet alleen met reistijd te maken. Die Zwitsers reizen ook veelal maar korte stukjes voor woon/werk. Ik sta ook verbaasd van de hoeveelheid kleine stations. De S-bahnachtige verbindingen rond Zürich, Bern, Basel, Luzern hebben alle van die fraaie treinen. Misschien komt het omdat er in Nederland volgens mij toch ook wel neergekeken wordt op ov - als iets ondermaats en voor het armere deel van het volk, zonder status, dus dat moet goedkoop zijn.

Reputatie 2

Om mijn commentaar voort te zetten: “het voelt of de trein nog niet ‘af’ is- of er nog een en ander moet worden vastgemaakt”. Dit slaat op een soort getik of geklop vanuit de draaistellen. De- overigens irritante- aandrijfgeluiden van elektromotoren en de soms onrustige loop zijn helaas deel van de constructie, maar dat geklop lijkt me niet nodig. Daar zou nog iets aan gedaan kunnen worden, althans zo klinkt het voor een leek. Hetzelfde geldt voor het geblaas van de airco. Terwijl auto’s steeds stiller en comfortabeler worden lijkt met treinen de tegenovergestelde richting te worden ingeslagen. (ICNG en SNG). Bij korte afstanden zoals in Nederland valt het grote publiek dat minder op, maar stel dat deze treinen ingezet gaan worden naar b.v. Berlijn of andere verre bestemmingen- dan gaat dat toch meer mensen irriteren. Tenzij de prijs van het kaartje goedkoper wordt. Het gebrekkige comfort van b.v. Flixtrein t.o.v. ICE tussen Keulen en Berlijn wordt gecompenseerd door de lage prijs van de treintickets. 

Reputatie 5

Mijn favoriete treinmaterieel om mee te reizen is nog altijd ICM.

Dan wordt het tijd om een andere favoriet te gaan zoeken want ICM loopt op zijn laatste benen.

Het grote manco van ICNG is wat mij betreft toch het gebrek aan zitplaatsen. NS zal een hele hoge spitsheffing nodig hebben omdat te compenseren.

In bepaalde enquêtes werd geklaagd over gebrek aan beenruimte. Met deze ICNG heb je beenruimte voldoende. Zelfs als je tegenover elkaar zit. 

Vergeet niet dat deze trein straks ook naar buitenland rijdt. Zie de royale ruimte voor koffers. Tussen Amsterdam - Schiphol kunnen de reizigers van/naar Schiphol hun koffers goed kwijt. 

En er zijn altijd enkeldekstreinen en dubbeldekstreinen geweest. Dat heb je in vele landen. Vergeet niet dat de frequentie tussen Amsterdam/Schiphol - Rotterdam via HSL of Leiden & Den Haag zeer hoog is. Een combinatie van dubbeldekstreinen en enkeldekstreinen kan daardoor rijden. 

 

 

In bepaalde enquêtes werd geklaagd over gebrek aan beenruimte. Met deze ICNG heb je beenruimte voldoende. Zelfs als je tegenover elkaar zit. 

Vergeet niet dat deze trein straks ook naar buitenland rijdt. Zie de royale ruimte voor koffers. Tussen Amsterdam - Schiphol kunnen de reizigers van/naar Schiphol hun koffers goed kwijt. 

Fijn die extra beenruimte en die extra ruimte voor koffers maar niet als de consequentie is dat er daardoor veel minder zitplaatsen zijn.

Reputatie 5

Onlangs heb ik voor het eerst een rit met de nieuwe ICNG gemaakt. Het viel mij op dat de 'wegligging’ nogal slecht was: extreem schokkerige bewegingen tijdens het rijden en stugge vering. Ik vond het iig een behoorlijke achteruitgang tov de traditionele ICR-rijtuigen die gewoonlijk op dit traject rijden. Bovendien vond ik dat hij nogal veel herrie maakte bij het optrekken en remmen (maar misschien zat ik net op de verkeerde plaats vlakbij de motoren). Zijn deze problemen bekend bij NS en gaat dat nog verbeterd worden? Het interieur ziet er wel redelijk uit verder, hoewel niet extreem comfortabel om te zitten.

De wegligging is prima. Alleen worden de schokken niet goed geabsorbeerd. Weet dat de ICNG Jacob draaistellen heeft zoals de Thalys. Ook een trein van Alstom. Maar qua absorberen van schokken kan de ICNG niet vergeleken worden met Thalys. Op de HSL met stabiele ondergrond rijdt de Intercity prima. 

Toen de ICR alleen door de locomotief serie 1700 getrokken/geduwd werd tussen Haarlem - Maastricht schommelde het ook wel. Maar sinds de ICR in een sandwichformatie tussen de Traxx locomotieven is samengesteld rijdt het buitengewoon stabiel. 

Alleen bij optrekken maakt het behoorlijk veel geluid. Lijkt op het geluid van de V-IRM-M. De motoren zijn niet zoals de Traxx locomotieven aan beide uiteinden verwerkt. Maar door de gehele trein. 

Reputatie 5

Mijn favoriete treinmaterieel om mee te reizen is nog altijd ICM.

Dan wordt het tijd om een andere favoriet te gaan zoeken want ICM loopt op zijn laatste benen.

Het grote manco van ICNG is wat mij betreft toch het gebrek aan zitplaatsen. NS zal een hele hoge spitsheffing nodig hebben omdat te compenseren.

De trein waar ik in zat was toevallig extreem lang (8+5), maar als er een kortere ingezet wordt, kan het idd snel vol worden.

Een dertiendelige ICNG is qua aantal zitplaatsen vergelijkbaar met 9 ICR bestaande uit 7 tweede klas ICR en 2 eerste klas ICR. Ten opzichte van ICM-M zijn de verschillen niet heel groot. Vijfdelige ICNG heeft 256 zitplaatsen. Achtdelige ICNG heeft 413 zitplaatsen. Achtdelige ICNG België heeft 410 zitplaatsen. Vergelijk dat met ICM-M: 

https://www.railwiki.nl/index.php/ICM(m)_(InterCity_Materieel)

 

Vierdelige ICM - M met een lengte van 107,1 meter heeft 256 zitplaatsen. Wel heeft ICM - M extra  klapstoeltjes t.o.v. een vijfdelige ICNG (256 zitplaatsen). Kortom zo groot is het verschil niet. Qua comfort is het vergelijkbaar. Afhankelijk welk soort stoel je prettiger vindt zitten. 

Wel heeft ICNG extra voorzieningen zoals USB, stopcontacten, extra leeslampjes in eerste klas. 

Reputatie 5

 

 

In bepaalde enquêtes werd geklaagd over gebrek aan beenruimte. Met deze ICNG heb je beenruimte voldoende. Zelfs als je tegenover elkaar zit. 

Vergeet niet dat deze trein straks ook naar buitenland rijdt. Zie de royale ruimte voor koffers. Tussen Amsterdam - Schiphol kunnen de reizigers van/naar Schiphol hun koffers goed kwijt. 

Fijn die extra beenruimte en die extra ruimte voor koffers maar niet als de consequentie is dat er daardoor veel minder zitplaatsen zijn.

Wil je dan dat NS een Nederlandse variant van TGV Duplex laat rijden op de HSL laat rijden met een aslast van 17,5 ton maximaal? Dan is de aanschafwaarde aanzienlijk hoger. Dat zal waarschijnlijk verrekend worden. Grote kans dat de tarieven dan omhoog gaat. 

En kijk eens hoeveel treinen tussen Amsterdam/Schiphol (Amsterdam Zuid) - Rotterdam via HSL, Schiphollijn, De Oude Lijn en Breukelen - Woerden - Gouda laat rijden. De frequentie is hoog genoeg. En afgezien van de spitsuren zijn de treinen in daluren niet voortdurend bomvol. 

Reputatie 5

Het wordt natuurlijk helemaal fijn als de NS de huidige getrokken rijtuigen gaat vervangen door een losse ICNG-5, zoals vandaag gebeurt. Die tactiek was me al bekend vanuit de vervanging van de DDM-stammen door SNG-stellen. 

In daluren kan dat prima. Op Treinpositie.nl zie je dat een ICNG - 5 later gekoppeld wordt met een achtdelige ICNG. De vaste stammen bestaande uit Traxx met 7 of 9 ICR heeft een lage bezettingsgraad. Pas in de spitsuren zit het vol. 

Reputatie 5

NS treinen blinken nooit uit in luxe. Heeft waarschijnlijk niet alleen te maken met de gemiddelde reistijd van Nederlanders in de trein. De Intercity + sloeg ook niet aan. We willen zo goedkoop mogelijk reizen. Maar stellen wel daartegen allerlei eisen bij. 

Nee heeft vast niet alleen met reistijd te maken. Die Zwitsers reizen ook veelal maar korte stukjes voor woon/werk. Ik sta ook verbaasd van de hoeveelheid kleine stations. De S-bahnachtige verbindingen rond Zürich, Bern, Basel, Luzern hebben alle van die fraaie treinen. Misschien komt het omdat er in Nederland volgens mij toch ook wel neergekeken wordt op ov - als iets ondermaats en voor het armere deel van het volk, zonder status, dus dat moet goedkoop zijn.

Lijk me niet dat OV als ondermaats wordt gezien. Want ondanks dat er geld bij moet om OV te financieren is er OV. Gesubsidieerd door provincies. 

Het moet wel zo kostendekkend mogelijk zijn. Maar dat is een illusie. Steeds meer taxibussen in plaats van echte bussen. Het is een neerwaartse spiraal. 

Badge +3

I commute between Rotterdam and Eindhoven and the ICNG replaced some of the older trains in this route. First, I was positively surprised by the look of the train but I got immediately disappointed by the noise in the train from the traction machinery.

Welcome to the NS Community!

You’re not the first to complain about the (whistle) ‘traction noise’ in the ICNG, and the seats.

For sleeping, use (noise-cancelling) ear buds or headphones.

If you don’t like ICNG, avoid these https://treinposities.nl/bijzonderheden/filter/icng

Hitting your head on the overhead luggage space is new to me (1.82m or 6ft tall) 😂

Reputatie 7

@bdo

I agree. However, these new “intercity”trains will gradually replace all the old ones (that give are far better travel experience in many ways, as far as I'm concerned). 

Reputatie 7

Lijk me niet dat OV als ondermaats wordt gezien. Want ondanks dat er geld bij moet om OV te financieren is er OV. Gesubsidieerd door provincies. 

Het moet wel zo kostendekkend mogelijk zijn. Maar dat is een illusie. Steeds meer taxibussen in plaats van echte bussen. Het is een neerwaartse spiraal. 

Nou ik ken meerdere mensen die er niet over peinzen om met het ov te gaan, omdat ze dat te omslachtig en teveel gedoe vinden. En te duur in verhouding tot gemak en snelheid. De provincie wil dan wel ov beschikbaar en subsidieert, in de praktijk is de bus grotendeels wél leeg. Want ondanks dat het er is komt er bijna niemand en dat heeft een reden. Belbussen en taxibussen etcetera jagen de potentiële klanten alleen maar meer weg, alleen de echte behoeftige blijft nog over hiervoor.

En dan de trein. Ik weet of je bijvoorbeeld ooit gereisd hebt tussen Roosendaal en Dordrecht in de sprinter.... daar zijn de reizigers, op wat scholieren na, altijd op de vingers van een hand te tellen. 

Reputatie 7
Badge

Reizen met OV heeft gewoon een slechte naam. Propvolle treinen en bussen zijn niet echt uitnodigend. Plus het beperkte comfort. Plus dat veel werkplekken niet eens met OV te bereiken zijn. 

Lijk me niet dat OV als ondermaats wordt gezien. Want ondanks dat er geld bij moet om OV te financieren is er OV. Gesubsidieerd door provincies. 

Het moet wel zo kostendekkend mogelijk zijn. Maar dat is een illusie. Steeds meer taxibussen in plaats van echte bussen. Het is een neerwaartse spiraal. 

Nou ik ken meerdere mensen die er niet over peinzen om met het ov te gaan, omdat ze dat te omslachtig en teveel gedoe vinden. En te duur in verhouding tot gemak en snelheid. De provincie wil dan wel ov beschikbaar en subsidieert, in de praktijk is de bus grotendeels wél leeg. Want ondanks dat het er is komt er bijna niemand en dat heeft een reden. Belbussen en taxibussen etcetera jagen de potentiële klanten alleen maar meer weg, alleen de echte behoeftige blijft nog over hiervoor.

En dan de trein. Ik weet of je bijvoorbeeld ooit gereisd hebt tussen Roosendaal en Dordrecht in de sprinter.... daar zijn de reizigers, op wat scholieren na, altijd op de vingers van een hand te tellen. 

Dit verschilt nog behoorlijk per provincie. In Brabant en Zeeland is veel meer op het OV bezuinigd dan bijvoorbeeld op de Veluwe of in Utrecht.

Reputatie 1

Vanaf wanneer gaat deze trein ook in groningen rijden?

Reputatie 5

Vanaf wanneer gaat deze trein ook in groningen rijden?

Dat zal nog wel even gaan duren, eerst moet ICNG het materieel op de HSL gaan vervangen.

In 2025 in elk geval nog niet.

Vanaf wanneer gaat deze trein ook in groningen rijden?

Dat is nog onbekend, maar waarschijnlijk niet eerder dan in de loop van 2025. Als eerste uitbreiding gaan ze vanaf eind dit jaar naar Amersfoort en Lelystad rijden. Vervolgens staat er nogal wat politieke druk op om Enschede als volgende stap te nemen. Pas als die lijnen allemaal voorzien zijn en het oude materieel volledig uitgestroomd is zal de NS het kunnen veroorloven om het materieel wat vanaf dat moment instroomt op overige treindiensten in te gaan zetten.

Dat zal dan nog geen doorgaande verbinding tussen Groningen en Rotterdam via de HSL worden, maar ICNG kan ook prima op niet-HSL diensten ingezet worden tot de volgende nieuwe dienstregeling. Maar dat is dus afhankelijk van het tempo waarmee nieuwe treinstellen afgeleverd worden en de snelheid waarmee NS machinisten kan opleiden, de diensten op HSL gaan uiteraard voor.

Reputatie 2

Constant onaangenaam gerammel in deze trein en gehobbel, soms licht soms meer. Vooral bij afremmen. Ook veel mysterieus geblaas van de airco. Deze trein- al hoeft niet zo te zijn- voelt goedkoop en niet robuust aan, alsof ie nog niet àf is, iets vergeten zijn vast te draaien. Sommige (vaak buitenlandse) treinen glijden of zweven over de rails, dat is met ICNG niet het geval! 
 

Dat is spijtig zeg. Kan je wellicht omschrijven wat voor mysterieus geblaas je hoort? Is dat hetzelfde als de airco aan geluid zelf produceert?

Reputatie 4

Helaas gisteravond alsnog weer in de nieuwe IC terecht gekomen. Eerlijk gezegd: geen straf na een lange dag, die heerlijke brede rode zetels. Maar we vertrokken vertraagd en het gangpad kwam onmiddelijk vol te staan met reizigers die *door* de 1e klas wilden lopen, en uitkwamen bij een niet-werkende schuifdeur. Dus alsnog een drukte van een ophoping van mensen, technische problemen en een nodig stukje gedragsverandering bij het reizend publiek.

Reputatie 5

Als frequent reiziger tussen Eindhoven en Den Haag moet ik de negatieve ervaringen m.b.t. het ICNG-materieel helaas bevestigen.

  • De instabiliteit
  • De stiltezones zijn moeilijk als zodanig te herkennen.
  • De stiltezones zijn niet stil doordat de scheidingsschotten niet aansluiten aan de wanden.

Ik reis dan ook bij voorkeur met het oude getrokken materieel.

Merkwaardig dat je over instabiliteit hebt. Zeker als je zo zit te schommelen met V-IRM -M op wissels. 

Merkt het verschil in instabiliteit vooral op klassieke spoornet met wissels. Maar dat ligt deels ook aan de baan. Heb wel het idee dat de schokken minder goed geabsorbeerd wordt. Op de HSL rijdt het vloeiend. 

Reputatie 5

Dat zal in de loop van het jaar toch hoe langer hoe moeilijker worden helaas, de ICR- rijtuigen zullen de komende periode allemaal buiten dienst gaan.

En dat is maar goed ook, want ze zijn echt op. Ik vind ze ook niet bepaald fijn reizen. Vies oud, lawaaierig en voornamelijk 's avonds erg slecht verlicht.

Voor treinspotters minder natuurlijk, want het zijn wel de laatste getrokken rijtuigen van NS.

Mee eens. Heb er bepaald geen nostalgische gevoelens bij. Ze zijn lelijk, sfeerloos. En die toiletten in de ICNG die zijn aangepast voor invaliden zijn véél beter dan die oude (vieze) toiletten in ICR. 

Maar dat is natuurlijk geen verassing omdat de eisen voor ICNG voor invalide/mindervalide treinreizigers véél hoger zijn dan bij ICR. 

Reputatie 5

Ik reis dan ook bij voorkeur met het oude getrokken materieel.

Dat zal in de loop van het jaar toch hoe langer hoe moeilijker worden helaas, de ICR- rijtuigen zullen de komende periode allemaal buiten dienst gaan.

Is het wel te hopen dat de instroom van de opgevoerde metrotoestellen (ICNG) eindelijk op stoom komt en deze ook storingsvrij inzetbaar zijn.

Inderdaad is nu al één maand geen enkele nieuwe ICNG geleverd. Hoe zit dat met het retrofitten van de ICNG? 

In najaar zal de dienstregeling 2025 definitief bekend worden. Het lijkt me duidelijk dat het doortrekken van ICNG via Amsterdam Zuid naar Lelystad/Amersfoort alleen haalbaar is als de frequentie op HSL verlaagd wordt. 

Reageer