beantwoord

slechte wegligging nieuwe ICNG

  • 19 September 2023
  • 31 reacties
  • 1240 Bekeken

Reputatie 5

Onlangs heb ik voor het eerst een rit met de nieuwe ICNG gemaakt. Het viel mij op dat de 'wegligging’ nogal slecht was: extreem schokkerige bewegingen tijdens het rijden en stugge vering. Ik vond het iig een behoorlijke achteruitgang tov de traditionele ICR-rijtuigen die gewoonlijk op dit traject rijden. Bovendien vond ik dat hij nogal veel herrie maakte bij het optrekken en remmen (maar misschien zat ik net op de verkeerde plaats vlakbij de motoren). Zijn deze problemen bekend bij NS en gaat dat nog verbeterd worden? Het interieur ziet er wel redelijk uit verder, hoewel niet extreem comfortabel om te zitten.

icon

Beste antwoord door Daniël NS 19 September 2023, 19:07

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 5

Constant onaangenaam gerammel in deze trein en gehobbel, soms licht soms meer. Vooral bij afremmen. Ook veel mysterieus geblaas van de airco. Deze trein- al hoeft niet zo te zijn- voelt goedkoop en niet robuust aan, alsof ie nog niet àf is, iets vergeten zijn vast te draaien. Sommige (vaak buitenlandse) treinen glijden of zweven over de rails, dat is met ICNG niet het geval! 
 

Heb zelf in Eurostar Parijs/Thalys gezeten. Ook een trein van Alstom met Jacobs draaistellen. Dat zweeft op Nederlandse spoornet. Zelfde constructie. Maar de schokken worden véél beter geabsorbeerd op zowel klassieke spoornet als op HSL. 

Waar zat je in ICNG met dat gerammel en gehobbel? Op klassieke spoornet heb ik dat soms ook gemerkt. Wil niet zeggen dat ICNG niet stabiel rijdt. Integendeel. 

Op de HSL rijdt het zeer soepel. Maar dat heeft met de buitengewone stabiele ondergrond te maken. Uitgezonderd bij Rijpwetering door fouten van Rijkswaterstaat en een bouwcombinatie. 

 

Reputatie 4

ICNG tussen Eindhoven en Breda. ik had een aantal maanden geleden het ongenoegen om erin terecht te komen. Herrie, schudden, veel gepiep en gekraak. Gelukkig rijdt er vrijwel iedere andere keer dat ik dit traject gebruik nog een trein met IC-rijtuigen. Ja, die piepen en kraken ook soms, maar aanzienlijk minder en zonder elektronisch gezoem. 

Reputatie 5

ICNG tussen Eindhoven en Breda. ik had een aantal maanden geleden het ongenoegen om erin terecht te komen. Herrie, schudden, veel gepiep en gekraak. Gelukkig rijdt er vrijwel iedere andere keer dat ik dit traject gebruik nog een trein met IC-rijtuigen. Ja, die piepen en kraken ook soms, maar aanzienlijk minder en zonder elektronisch gezoem. 

Wel een combinatie van stevigheid van ondergrond en type trein. 

2 Traxx locomotieven aan beide uiteinden met slechts 7 of 9 rijtuigen is veel stabieler dan zo'n lichte ICNG. 

Krijg het idee dat de schokken minder goed geabsorbeerd wordt. En de elektrische apparatuur en motoren zijn bij deze motorrijtuigen over de hele trein verdeeld. 

Wat niet wil zeggen dat motorrijtuigen altijd meer lawaai maken dan getrokken rijtuigen. Maar dan zal de aanschafwaarde van ICNG per treinstel waarschijnlijk hoger worden. Het was € 1100 miljoen voor 50 achtdelige en 49 vijfdelige ICNG. Daar zijn nog 10 extra ICNG - Duitsland bijgekomen. 

Dat zijn relatief lage aanschafwaarde voor een hogesnelheidstrein. Al is ICNG qua kwaliteit en snelheid meer een SNG Plus. 

Het is ook één van de langzaamste hogesnelheidstreinen ter wereld: (plek 97)

Dan bedoel ik dat het slechts eventjes 200 km p/u rijdt. En geen hoge gemiddelde snelheid heeft. Willen we meer comfort en meer kwaliteit? En daardoor hogere tarieven? Of willen we vooral zo goedkoop mogelijk reizen met treinen? In dat geval kun je niet verwachten dat de ICNG de kwaliteit van ICE/Eurostar heeft. 

 

Reputatie 4

Helaas gisteravond alsnog weer in de nieuwe IC terecht gekomen. Eerlijk gezegd: geen straf na een lange dag, die heerlijke brede rode zetels. Maar we vertrokken vertraagd en het gangpad kwam onmiddelijk vol te staan met reizigers die *door* de 1e klas wilden lopen, en uitkwamen bij een niet-werkende schuifdeur. Dus alsnog een drukte van een ophoping van mensen, technische problemen en een nodig stukje gedragsverandering bij het reizend publiek.

Reputatie 7

Constant onaangenaam gerammel in deze trein en gehobbel, soms licht soms meer. Vooral bij afremmen. Ook veel mysterieus geblaas van de airco. Deze trein- al hoeft niet zo te zijn- voelt goedkoop en niet robuust aan, alsof ie nog niet àf is, iets vergeten zijn vast te draaien. 
 

Zelfde mening toegedaan. Ook door die roosters in het plafond komt veel ruis. Ik vind het een nogal lawaaiige trein. Continu allerlei opengaande deuren, veel doorloop door de hele trein, dus ook door de 1e klas die juist níet aan de uiteinden van de trein zit (waardoor doorloop voorkomen zou worden). Dus je hebt al snel, met name als het druk is, wat toch al vaak zo is omdat de treinen vaak te kort zijn/te weinig zitplaatsen hebben, mensen die dan toch maar niet betaald 1e klas gaan zitten (al dan niet doordat het halletje zo vol staat dat ze 1e klas “ingeperst” worden). Veel bewust 1e klas reizigers kiezen dit toch - naast zitplaats- ook vanwege de grote kans op rust en ontspannen reizen. In de praktijk komt hier dan vaak niets van terecht.

De schuifdeuren zijn vaak defect of blijven half hangen. Komt ook doordat sommigen er tegen duwen of ze veel sneller opentrekken dan dat ze opengaan. De schuifdeuren in de oudere getrokken treinen zijn veel robuuster dan deze.

Reputatie 7
Badge

Lawaaierig, schokkend en stoelen zijn niet echt comfortabel. 

Reageer