Waarom zijn er zo weinig controles in 2024?

  • 24 February 2024
  • 141 reacties
  • 4406 Bekeken


Toon eerste bericht

141 reacties

Reputatie 7

Je schrikt er gewoon van hoeveel zwartrijders er in de trein zitten, als ik het verhaal van @Sander-VH(waarvoor dank) zo lees. Poortjes houden veel soorten zwartrijders niet tegen, dat blijkt maar weer. En een E-ticket opent ook poortjes maar houdt geen rekening met spits of dal. Kennelijk heerst het idee dat je simpel zwart kan rijden, anders waren het er niet zoveel. Dat idee van simpel kunnen zwartrijden zonder gepakt te worden komt ergens vandaan. Inderdaad kip-eiverhaal. Erg moeilijk om dit recht te trekken, of je zou meer personeel in moeten zetten, maar iedereen weet dat dat ook niet gaat. 

Reputatie 7
Badge

Hebben jullie geen uitgeschreven versies van de uitleg op zak, in diverse talen? Ik kan me voorstellen dat dat tijd kan schelen, taalbarrières deels kan omzeilen en reizigers ook nog eens aan een goed doordacht verhaal kan helpen. Hoe goed je je vak ook verstaat, je houdt een verhaal ter plekke nooit zo goed als een aantal mensen die er even goed voor kunnen gaan zitten om het uit te schrijven. En wellicht scheelt het zelfs ook in de discussies als je de uiteg niet zelf hoeft te geven en men daar meteen kan lezen waar ze bezwaar kunnen maken etc.

Reputatie 6

De tijd voor het uitschrijven van een UvB bestaat uit id controle, adres uitvragen, ritprijs berekenen en wellicht wat uitleg geven over hoe verder te handelen?

Waarom de ritprijs berekenen? Dat kan dat apparaat waarom de controles worden uitgevoerd toch hopelijk zelf wel? En kan die uitleg of een verwijzing daarnaar niet óp dat UvB staan? En kan NS in ieder geval voor iedereen die een persoonlijke ov chipkaart toont (maar zonder incheck) het adres niet gewoon achterhalen zonder dat de conducteur dat uit moet vragen?

Ritprijs wordt automatisch berekend maar uitleg geven kost soms ook tijd. Vooral als mensen niet de nederlandse taal spreken.

Reputatie 6

Dank voor je uitgebreide reactie, @Sander-VH. Allereerst ga ik beamen dat mijn opmerking over jullie andere taken dan de vertrekprocedure en controles misschien wat kort door de bocht was. Voor het gros van de taken die je verder noemt, service verlenen, toezichthouden, reizigers informeren en EHBO kunnen verlenen wanneer dat nodig is, lijkt het echter even goed van belang dat een conducteur door de trein loopt en zichtbaar aanwezig is. Dat strookt niet met hier veelgehoorde verhaal dat mensen conducteurs rustig in de eerste klasse zien zitten of überhaupt niet zien.

Ben ik met je eens. 

Je geeft aan dat het schrijven van UvB's veel tijd kost. Heb je een beeld van waar dat aan ligt? Zie je dingen die NS zou kunnen doen om jou en je collega's te helpen dit sneller te kunnen? Als leek zou ik denken dat identiteitsbewijs vragen, naam overschrijven en traject invullen het wel zo'n beetje zou moeten zijn en niet lang zou moeten hoeven duren.

Was het maar zo’n feest. Veel mensen werken niet gelijk mee, gaan uitproberen uitdagen of moeten wij V&S regelen. Het schrijven van UVB's kost door dat soort klojo's die ik reizigers moet noemen ontzettend veel tijd en energie. Ik denk dat ik gemiddeld in zo’n 30% van de gevallen minstens 3 minuten extra nodig heb. 

Je schrijft ook dat je als je in een treinstel lang bezig bent, in een ander treinstel niet wordt gezien. Zijn de personeelsnormen niet zodanig dat je altijd of minstens vaak met minstens zoveel conducteurs als treinstellen bent? Kan je collega dan niet in het andere treinstel zijn als jij in het ene bezig bent? Als jullie er ook voor de EHBO zijn, lijkt dat me ook lastig als iemand hulp nodig heeft terwijl er in dat treinstel geen collega is.

We hebben zogeheten bakkennormen. Tot en met 7 bakken ICMm mag ik alleen meenemen, net als 9 bakken SNG, 8 bakken FLIRT, 10 bakken SLT, en 6 bakken VIRMm/DDZ. Onze machinisten hebben ook EHBO als het goed is, dus als er in het stel waar ik op dat moment niet ben iets gebeurd en de machinist is daar wel kan die in uiterste gevallen trein stil zetten en helpen. (m.u.v. ICR)

 

e schrijft ook nog dat het streven is om iedere reiziger iedere 45 minuten te controleren. Wat betekent die norm voor mensen als mij die wel heel vaak maar per keer korter dan 45 minuten met de trein reizen? Als ik wekelijks 10x 40 minuten in een trein zit, hoe vaak zou ik dan gecontroleerd moeten worden volgens de norm? 10*40/45, dus gemiddeld ruim 8 keer? Helemaal niet omdat ik er nooit langer dan 45 minuten zit? Iets anders?

Het streven is 1x per 45 minuten. Dat betekent voor een traject als Rotterdam Groningen 1x tussen Rotterdam en Utrecht, 1x tussen Utrecht en Zwolle en 1x tussen Zwolle en Groningen. Het kan zijn dat je als reiziger net instapt nadat de conducteur zijn of haar serviceronde gedaan heeft en voor de nieuwe ronde uitstapt. Dan mis je net de conducteur. Maar als je langer reist dan 45 minuten, is het niet onlogisch dat je iemand gezien wil hebben. Vandaar ook het streven 45 min. Als je in een ICMm 4+3 toevallig van Gouda naar Utrecht reist en je zit in het 3tje terwijl die al gezien is voor Gouda, loop je de conducteur dus mis (als voorbeeld)

 

Hoe zie jij in dat licht mijn recente constatering hier dat ik ongeveer 1 keer per week controle krijg, en misschien nog een tweede keer per week een conducteur zie zonder te worden gecontroleerd, maar niet vaker?

Ik ben voorstander van meer en vaker controleren. Veel reizigers hebben nog wel eens het idee voor mijn gevoel dat een conducteur niet aanspreekbaar is bij het langslopen en bij controle merk ik dat ik meer vragen krijg. 

Ik hoop dat ik je heb kunnen voorzien van informatie die je wilde. Mocht je meer willen weten vraag het gerust :D

Reputatie 7
Badge

De tijd voor het uitschrijven van een UvB bestaat uit id controle, adres uitvragen, ritprijs berekenen en wellicht wat uitleg geven over hoe verder te handelen?

Waarom de ritprijs berekenen? Dat kan dat apparaat waarom de controles worden uitgevoerd toch hopelijk zelf wel? En kan die uitleg of een verwijzing daarnaar niet óp dat UvB staan? En kan NS in ieder geval voor iedereen die een persoonlijke ov chipkaart toont (maar zonder incheck) het adres niet gewoon achterhalen zonder dat de conducteur dat uit moet vragen?

Badge +3

Die 45 minuten gaat over het zichtbaar zijn tijdens een rit (servicerondje). Voor de rest mag één HC 7 bakken bedienen (bij andere treintypes nog wel meer).

De tijd voor het uitschrijven van een UvB bestaat uit id controle, adres uitvragen, ritprijs opzoeken en wellicht wat uitleg geven over hoe verder te handelen?

Reputatie 7
Badge

Dank voor je uitgebreide reactie, @Sander-VH. Allereerst ga ik beamen dat mijn opmerking over jullie andere taken dan de vertrekprocedure en controles misschien wat kort door de bocht was. Voor het gros van de taken die je verder noemt, service verlenen, toezichthouden, reizigers informeren en EHBO kunnen verlenen wanneer dat nodig is, lijkt het echter even goed van belang dat een conducteur door de trein loopt en zichtbaar aanwezig is. Dat strookt niet met hier veelgehoorde verhaal dat mensen conducteurs rustig in de eerste klasse zien zitten of überhaupt niet zien.

Je geeft ook een aantal redenen waarom het niet altijd lukt om overal zichtbaar te zijn. Dat levert bij mij weer wat nieuwe vragen op. Ik ben oprecht benieuwd hoe jij of een van je collega's hier dat ziet.

Je geeft aan dat het schrijven van UvB's veel tijd kost. Heb je een beeld van waar dat aan ligt? Zie je dingen die NS zou kunnen doen om jou en je collega's te helpen dit sneller te kunnen? Als leek zou ik denken dat identiteitsbewijs vragen, naam overschrijven en traject invullen het wel zo'n beetje zou moeten zijn en niet lang zou moeten hoeven duren.

Je schrijft ook dat je als je in een treinstel lang bezig bent, in een ander treinstel niet wordt gezien. Zijn de personeelsnormen niet zodanig dat je altijd of minstens vaak met minstens zoveel conducteurs als treinstellen bent? Kan je collega dan niet in het andere treinstel zijn als jij in het ene bezig bent? Als jullie er ook voor de EHBO zijn, lijkt dat me ook lastig als iemand hulp nodig heeft terwijl er in dat treinstel geen collega is.

Je schrijft ook nog dat het streven is om iedere reiziger iedere 45 minuten te controleren. Wat betekent die norm voor mensen als mij die wel heel vaak maar per keer korter dan 45 minuten met de trein reizen? Als ik wekelijks 10x 40 minuten in een trein zit, hoe vaak zou ik dan gecontroleerd moeten worden volgens de norm? 10*40/45, dus gemiddeld ruim 8 keer? Helemaal niet omdat ik er nooit langer dan 45 minuten zit? Iets anders?

Hoe zie jij in dat licht mijn recente constatering hier dat ik ongeveer 1 keer per week controle krijg, en misschien nog een tweede keer per week een conducteur zie zonder te worden gecontroleerd, maar niet vaker?

Reputatie 6

Hadden de vakbonden dat ‘meten op de man’ niet geblokkeerd een aantal jaar geleden? Dat staat mij in ieder geval bij.

Ja dat klopt en ik vind dat echt de grootste onzin die er bestaat. Overal wordt je op prestaties afgerekend. Alleen bij NS niet. Ik heb niks te verbergen want ik doe mijn werk :)

Badge

Hadden de vakbonden dat ‘meten op de man’ niet geblokkeerd een aantal jaar geleden? Dat staat mij in ieder geval bij.

Reputatie 6

Het blijft een beetje kip en ei-verhaal. Want om te voorkomen dat je ook in de toekomst 17 UvB's uit moet blijven schrijven, moet je ze nu juist allemaal beboeten. Het idee dat het loont om zwart te rijden moet uit die koppies, en dat bereik je niet met alleen maar zichtbaar zijn.

Ik kan het niet alleen. Daar heb ik mijn collega's hard bij nodig en daar moet NS meer mee doen. Want kijken hoeveel kaarten gescand zijn mag niet (geen idee waarom niet)

Reputatie 5

Laatst had ik ICMm4+3 van Utrecht naar Groningen. Ik ben in Utrecht gelijk begonnen met controleren van de ICMm4, maar doordat ik zoveel mensen tegen kwam zonder geldig vervoersbewijs was ik in Assen pas klaar en was ik 17 uitstellen van betaling verder. Daarna had ik pas "tijd" voor het 3tje. En als je dan afvraagt waarom zoveel? Omdat als ik ééntje ga schrijven voor het reizen met een jongerendagkaart in de spits, ik iedereen moet doen. Gelijke monniken gelijke kappen. Op die trein heb ik niet voldaan aan 't 45 minuten streven maar wel iedereen gecontroleerd. Maar wel klachten krijgen van reizigers in het andere stel tussen Assen en Groningen dat ze al vanaf Utrecht in de trein zitten en niemand gezien hebben. 

 

Tsja. Dit toont voor mij meer "het failliet van het jongerendagkaartje aan”. Tevens toont het volgens mij aan dat er door je collega's nog steeds te weinig wordt gecontroleerd. Ik heb meerdere keren het traject Castricum-Arnhem bereisd in een Virm-4 zonder op de hele reis personeel tegen te komen. (zowel op de heen als terugreis.) 

Wat is het nut van de jongeren dagaart? NS verdient er niets aan behalve verlies...

Reputatie 6
Badge +1

Een prestatiebonus ben ik ook geen voorstander van. Dat gaat teveel jagen opleveren en mensen die dan onbewust een fout maken gaan daardoor gedupeerd worden. Dat zijn de reizigers die mijn werk leuk houden en 999/1000 keer wel gewoon keurig inchecken.

Het hangt af van waar je die prestatiebonus op baseert. Als je dat doet op basis van het aantal uitschreven uitstellen, kun je zeker een goed punt hebben. Maar je zou het bijvoorbeeld ook kunnen baseren op hoeveel kaartjes er zijn gecontroleerd, hoeveel tijd er is besteed aan het controleren, of in hoeveel procent van de ritten er een controle is uitgevoerd. In dit digitale tijdperk is er genoeg data beschikbaar waar je je beoordelingen op kunt doen, en hoef je echt niet alleen te kijken naar het aantal uitstellen dat is uitgeschreven.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft een beetje kip en ei-verhaal. Want om te voorkomen dat je ook in de toekomst 17 UvB's uit moet blijven schrijven, moet je ze nu juist allemaal beboeten. Het idee dat het loont om zwart te rijden moet uit die koppies, en dat bereik je niet met alleen maar zichtbaar zijn.

Reputatie 6

 

Tsja. Dit toont voor mij meer "het failliet van het jongerendagkaartje aan”. Tevens toont het volgens mij aan dat er door je collega's nog steeds te weinig wordt gecontroleerd. Ik heb meerdere keren het traject Castricum-Arnhem bereisd in een Virm-4 zonder op de hele reis personeel tegen te komen. (zowel op de heen als terugreis.) 

Dat ben ik met je eens, maar mijn punt is dat als je gaat verwachten dat controleren de standaard wordt, dat niet gaat helpen (ieder geval op korte termijn)

Reputatie 7
Badge +1

Laatst had ik ICMm4+3 van Utrecht naar Groningen. Ik ben in Utrecht gelijk begonnen met controleren van de ICMm4, maar doordat ik zoveel mensen tegen kwam zonder geldig vervoersbewijs was ik in Assen pas klaar en was ik 17 uitstellen van betaling verder. Daarna had ik pas "tijd" voor het 3tje. En als je dan afvraagt waarom zoveel? Omdat als ik ééntje ga schrijven voor het reizen met een jongerendagkaart in de spits, ik iedereen moet doen. Gelijke monniken gelijke kappen. Op die trein heb ik niet voldaan aan 't 45 minuten streven maar wel iedereen gecontroleerd. Maar wel klachten krijgen van reizigers in het andere stel tussen Assen en Groningen dat ze al vanaf Utrecht in de trein zitten en niemand gezien hebben. 

 

Tsja. Dit toont voor mij meer "het failliet van het jongerendagkaartje aan”. Tevens toont het volgens mij aan dat er door je collega's nog steeds te weinig wordt gecontroleerd. Ik heb meerdere keren het traject Castricum-Arnhem bereisd in een Virm-4 zonder op de hele reis personeel tegen te komen. (zowel op de heen als terugreis.) 

Reputatie 6

Ik lees in een aantal reacties dat controle onze hoofdtaak zou moeten zijn, maar ik ben blij dat dat niet onze hoofdtaak is en ik leg graag uit waarom ik daar zo over denk.

 

Het takenpakket van een conducteur bestaat uit de volgende aspecten: 

- Trein veilig laten vertrekken

- Service verlenen aan de reizigers

- informatievoorziening (in normale en verstoringssituaties)

- Toezicht houden en waarborgen van de sociale veiligheid voor reizigers en collega's op de trein

- controleren van vervoerbewijzen

- Eerste hulp verlening wanneer dat nodig is

 

 

Als chef van de trein doe je meer dan alleen de deuren sluiten en controleren. Service verlenen staat voorop in de koers die NS wil varen, maar hoe we dat doen staat vrij. Ik vind controle daar een belangrijk onderdeel van. Maar op het moment dat ik een goedgevulde trein heb vind ik de sociale veiligheid belangrijker dan controleren of iedereen een geldig vervoersbewijs heeft. 

Het streven is om iedere 45 minuten iedere reiziger die in de trein zit een keer te zien, maar als ik een DDZ-6 die goed gevuld is ga controleren tussen Rotterdam en Amersfoort, mag ik van geluk spreken als ik halverwege ben bij aankomst in Amersfoort. Door de hoeveelheid zwartrijders zijn we een hoop tijd kwijt aan het schrijven van een uitstel van betaling. Tijd die ik ook kan gebruiken om door de trein te lopen, vragen te beantwoorden van reizigers en goede informatie te geven bij vertragingen/verstoringen of bijvoorbeeld overstappen. Dan kies ik er soms voor om bijvoorbeeld alleen de coupes te controleren met een eerste klas en de tweede klas even te laten. 

 

Laatst had ik ICMm4+3 van Utrecht naar Groningen. Ik ben in Utrecht gelijk begonnen met controleren van de ICMm4, maar doordat ik zoveel mensen tegen kwam zonder geldig vervoersbewijs was ik in Assen pas klaar en was ik 17 uitstellen van betaling verder. Daarna had ik pas "tijd" voor het 3tje. En als je dan afvraagt waarom zoveel? Omdat als ik ééntje ga schrijven voor het reizen met een jongerendagkaart in de spits, ik iedereen moet doen. Gelijke monniken gelijke kappen. Op die trein heb ik niet voldaan aan 't 45 minuten streven maar wel iedereen gecontroleerd. Maar wel klachten krijgen van reizigers in het andere stel tussen Assen en Groningen dat ze al vanaf Utrecht in de trein zitten en niemand gezien hebben. 

 

Aan de ene kant wordt dus controle verwacht, maar aan de andere kant ook zichtbaarheid en het is heel lastig om beiden waar te kunnen maken als je alleen bent op een trein. Hierom wil ik dus de vrijheid graag behouden om mijn werk zelf in te kunnen delen. Dan had ik mogelijk alleen het eerste klas rijtuig gecontroleerd, alle andere reizigers wel gezien van beide stellen en daarna de rest gecontroleerd.

 

Een prestatiebonus ben ik ook geen voorstander van. Dat gaat teveel jagen opleveren en mensen die dan onbewust een fout maken gaan daardoor gedupeerd worden. Dat zijn de reizigers die mijn werk leuk houden en 999/1000 keer wel gewoon keurig inchecken. Het jagen lijkt aan het begin misschien een goed middel om het aantal zwartrijders te verlagen, maar op de langer termijn vrees ik dan de gevolgen voor serviceverlenen en sociale veiligheid. Want dan gaat het alleen nog maar om extra geld verdienen door te controleren en niet meer wat het beroep conducteur maakt wat het is. Laat de teammanagers maar vaker meegaan op de trein en als ze dan ook mee gaan controleren zien ze meteen hoe het er aan toe gaat in de trein.

 

 

 

 

 

Dan zal deze zo snel mogelijk worden gemaakt!

Reputatie 5

Om welk poortje het gaat is al bekend... Er staat pas op, maar het glas is niet hersteld... Het poortje zelf werkt gelukkig wel.

Om welk poortje gaat het precies? Ik wil wel alvast meegeven dat een indicatie geven altijd erg lastig is. Dat geldt tevens voor de vraag van de oorzaak van het defect van een poortje. Vaak bij visuele schade is het vandalisme.

Reputatie 5

Uiteraard heb ik die. Hij is alleen erg druk momenteel. Ik geef het graag aan hem door.

Weten jullie al wanneer jullie het kapotte poortje in Haarlem gaan repareren? En hoe kwam dat eigenlijk? Ik heb namelijk het vermoeden dat iemand dat poortje gewoon kapotgeschopt heeft. Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn. Ik ben benieuwd!

Uiteraard heb ik die. Hij is alleen erg druk momenteel. Ik geef het graag aan hem door.

Misschien kun je Wouter even bellen of mailen? Heb je ze nummer of mailadres? 😉

Voor het gevoel misschien. Ik bied je mijn eeuwige dank.

Brand maar los! Ik ben benieuwd.

Voor niets komt de zon op Erryt. 

(... op de brandende zon verloopt de tijd wat langzamer.💋)

Brand maar los! Ik ben benieuwd.

Reageer