Waarom zijn er zo weinig controles in 2024?

  • 24 February 2024
  • 141 reacties
  • 4408 Bekeken


Toon eerste bericht

141 reacties

Reputatie 7
Badge

Overigens een betere week achter de rug: ik ben 3 keer gecontroleerd deze week, alhoewel 2 keer daarvan maar 5 minuten tussen zat en door dezelfde conducteur was die dezelfde overstap had gemaakt als ik. Vonden we allebei wel grappig toen hij het ook doorhad nadat hij me alweer had gecontroleerd, maar dat is natuurlijk niet heel nuttig. Zelfs als ik het had gewild had ik het niet gered om tijdens die overstap om te lopen om uit te checken en zwart verder te reizen.

Reputatie 7
Badge

Appels en peren zijn beiden fruit, maar een appel is geen peer.

Zo heeft een correctietarief verder niets van doen met bijvoorbeeld een UVB, zoals ten onrechte verondersteld. Het heeft vanzelfsprekend ook niets te maken met een criminal charge.

Een correctietarief is, nogmaals, bedoeld om tot een correcte betaling van de rit te komen, waarbij, in principe, niet wordt beoogd meer in rekening te brengen dan de werkelijke ritprijs..

Ik denk dat jij het hier over een correctietarief van €20 voor een vergeten check uit hebt terwijl ik doel op het correctietarief van €50 voor zwartrijden, bij controle niet blijken te hebben ingecheckt.

De relatie met een UVB die ik zie is als volgt: zwartrijden is in principe een strafbaar feit, waarvoor de straf via het om wordt afgedaan met een boete van €110. De wet (in brede zin dus inclusief uitwerking in AMVB en MR) bepaalt dat deze strafbaarstelling vervalt als je bij controle alsnog een vervoersbewijs aanschaft voor €50 extra. Dat kan ter plekke als de vervoerder die mogelijkheid biedt of na uitstel van betaling.

NS heeft er voor gekozen bij Flex niet eens dat traject in te gaan maar de reiziger op basis van haar voorwaarden (civiel recht) alsnog zonder dat hij daar invloed op heeft een vervoersbewijs te verstrekken voor weer €50 bovenop de oorspronkelijke ritprijs.

Zelfs zonder dat het tarief af gaat wijken zie ik daarbij zoals ik elders al eens heb genoemd overigens twee problemen:

- er is voor dit systeem nergens bepaalt dat de strafbaarstelling van zwartrijden erdoor komt te vervallen dus een andere opsporingsambtenaar of toezichthouder die dit ziet gebeuren (of zelfs dezelfde) zou je alsnog een boete op kunnen leggen voor zwartrijden, in tegenstelling tot wanneer je een uitstel van betaling hebt ontvangen;

- en een conducteur is, ook nu hij geen BOA meer is, als toezichthouder van een vervoerder belast met de opsporing van het strafbare feit dat zwartrijden is (artikel 87 lid 3 WP2000) en kiest er conform dit beleid voor te doen alsof dat niet zo is nadat de vervoerder op een andere manier verzekerd is van zijn geld.

Reputatie 7

Met verhogen van het boetebedrag vergroot je ook de kans op agressie. Dat is ook de reden dat in 2015 de boete, op verzoek van de vervoerders, niet is verdubbeld naar 70€ maar is vastgesteld op 50€.

Daar komt bij dat NS geeft strafrechter is en niet onbegrensd sancties op kan leggen. De correctietarieven met NS Flex zijn in de voorwaarden geregeld en zal een rechter naar mijn verwachting al snel onevenredig bezwarend en daarom nietig gaan vinden, ik vermoed al als deze uit de pas zouden gaan lopen met de wettelijke verhoging voor aanschaf van een vervoersbewijs bij controle. Dat bedrag kan op zijn beurt dan weer niet te dicht in de buurt komen van de hoogte van de boete in een strafbeschikking voor zwartrijden als je niet alsnog, evt. via een uvb, betaalt, van €110. En een boete in een strafbeschikking kan dan weer niet heel hoog worden door het hele idee achter deze vorm van straffen, waarbij weinig rekening wordt gehouden met individuele omstandigheden etc.

 

Appels en peren zijn beiden fruit, maar een appel is geen peer.

Zo heeft een correctietarief verder niets van doen met bijvoorbeeld een UVB, zoals ten onrechte verondersteld. Het heeft vanzelfsprekend ook niets te maken met een criminal charge.

Een correctietarief is, nogmaals, bedoeld om tot een correcte betaling van de rit te komen, waarbij, in principe, niet wordt beoogd meer in rekening te brengen dan de werkelijke ritprijs.

De rechtbank Amsterdam heeft onlangs in r.o.12 de gronden opgesomd, die geleid hebben tot de toewijsbaarheid van correctietarieven. Je kunt dit ook lezen als een extra uitleg.  

Overigens liggen de betreffende voorwaarden (als complex), in het kader van een ambtshalve toetsing, momenteel onder de loep van de rechterlijke macht. Voorlopig oordeel hierbij: onduidelijk en oneerlijk.

Reputatie 7
Badge

Wat versta jij precies onder sancties ?

Maatregelen bedoeld om (recidieve van) het plegen van feiten te ontmoedigen en/of voor genoegdoening voor een slachtoffer of de maatschappij of zoiets? In ieder geval veel en veel meer dan in Nederland nog onder het strafrecht valt. In ieder geval minstens alles dat volgens het EVRM wn jurisprudentie daarover van het EHRM een criminal charge is.

Reputatie 7

Met verhogen van het boetebedrag vergroot je ook de kans op agressie. Dat is ook de reden dat in 2015 de boete, op verzoek van de vervoerders, niet is verdubbeld naar 70€ maar is vastgesteld op 50€.

Daar komt bij dat NS geeft strafrechter is en niet onbegrensd sancties op kan leggen. 

 

Wat versta jij precies onder sancties ?

Reputatie 7
Badge

Met verhogen van het boetebedrag vergroot je ook de kans op agressie. Dat is ook de reden dat in 2015 de boete, op verzoek van de vervoerders, niet is verdubbeld naar 70€ maar is vastgesteld op 50€.

Daar komt bij dat NS geeft strafrechter is en niet onbegrensd sancties op kan leggen. De correctietarieven met NS Flex zijn in de voorwaarden geregeld en zal een rechter naar mijn verwachting al snel onevenredig bezwarend en daarom nietig gaan vinden, ik vermoed al als deze uit de pas zouden gaan lopen met de wettelijke verhoging voor aanschaf van een vervoersbewijs bij controle. Dat bedrag kan op zijn beurt dan weer niet te dicht in de buurt komen van de hoogte van de boete in een strafbeschikking voor zwartrijden als je niet alsnog, evt. via een uvb, betaalt, van €110. En een boete in een strafbeschikking kan dan weer niet heel hoog worden door het hele idee achter deze vorm van straffen, waarbij weinig rekening wordt gehouden met individuele omstandigheden etc.

Voor boetebedragen passend bij de huidige pakkans (> €154 volgens het volgende voorbeeld) van misschien 5% (eigen ervaring op een reis van €7,70) zou de boete een echte straf van een strafrechter moeten worden.

Ik weet niet of deze brief online staat, Tijdvoor.

Met verhogen van het boetebedrag vergroot je ook de kans op agressie. Dat is ook de reden dat in 2015 de boete niet is verdubbeld naar 70€ maar is vastgesteld op 50€. Neemt niet weg dat thans wel een aanpassing op zijn plaats zou zijn en waarschijnlijk ook wel tzt zal plaatsvinden.

De pakkans blijkt echter wel veel belangrijker te zijn dan de hoogte van het boetebedrag.

Volgens @Erryt NS is het geen probleem om te verwijzen naar een brief waarin o.a. staat dat 

Poortjes en boetes hebben niet positief geresulteerd wat betreft prettige reizen met het OV. De klok terugdraaien is niet mogelijk, en met de kennis van toen… 

Van de week vroeg ik aan een agent de richting naar de parkeergarage… Simpele vraag, maar dom antwoord. “Ik weet niet waar JIJ je auto hebt staan.” “Eeuh sorry, ik ben hier onbekend en daarom vraag ik het u, is het nou die kant op? of ..” “Eeeuh IK weet niet waar jij je AUTO hebt STAAN!” “Eeuh sorry, mijn excuses. Ik bedoel deze parkeergarage. “ “Eeeuh IK WEET NIET..” ….   Nee dat begrijp ik. Zijn collega.. “Ooh dat is daar, die richting.” en ik zeg “Bedankt.:)”

@Erryt NS plaats jij even de link naar de brief, want qua inhoud is het van belang om hier uit te dragen dat het personeel van de NS echt een steuntje in de rug kan gebruiken.

 

Reputatie 7

Met verhogen van het boetebedrag vergroot je ook de kans op agressie. Dat is ook de reden dat in 2015 de boete, op verzoek van de vervoerders, niet is verdubbeld naar 70€ maar is vastgesteld op 50€. Neemt niet weg dat ondertussen wel een aanpassing op zijn plaats zou zijn en waarschijnlijk ook wel tzt zal plaatsvinden.

De pakkans blijkt echter wel veel belangrijker te zijn dan de hoogte van het boetebedrag.

Reputatie 7

 Te bizar voor woorden dat we in NL poortjes en controle nodig hebben om te betalen voor het OV

Blijf er ook bij dat de prijzen op de verhoging ook wel iets hoger mogen. Nu 50 euro + ritprijs als de gemiddelde pakkans laten we zeggen 1 op 3 is haalt een beetje zwartrijder er dus al voordeel uit. Zou de verhoging 150 euro worden wordt het al een stuk minder aantrekkelijk ook als de pakkans niet omhoog gaat. De dure ticketprijzen en de relatief lage verhoging staan niet tot elkaar in verhouding. Of vind jij van wel ?

Was de gemiddelde pakkans maar 1 op 3. Afgelopen vrijdag heen in sprinter, ic, sprinter en terug in sprinter, ic, sprinter gezeten en 0% controle gehad. Bij elke 3 kwartier controle zoals op X beweert wordt (soms zelfs elk half uur) dan zou ik toch zeker in de ic zowel heen als terug minstens 1x controle gehad moeten hebben.

 

Geen idee wat de pakkans is, exact. Maar bij een lagere kans zou het bedrag eigenlijk nog verder omhoog moeten lijkt me...

Reputatie 7
Badge +3

 Te bizar voor woorden dat we in NL poortjes en controle nodig hebben om te betalen voor het OV

Blijf er ook bij dat de prijzen op de verhoging ook wel iets hoger mogen. Nu 50 euro + ritprijs als de gemiddelde pakkans laten we zeggen 1 op 3 is haalt een beetje zwartrijder er dus al voordeel uit. Zou de verhoging 150 euro worden wordt het al een stuk minder aantrekkelijk ook als de pakkans niet omhoog gaat. De dure ticketprijzen en de relatief lage verhoging staan niet tot elkaar in verhouding. Of vind jij van wel ?

Was de gemiddelde pakkans maar 1 op 3. Afgelopen vrijdag heen in sprinter, ic, sprinter en terug in sprinter, ic, sprinter gezeten en 0% controle gehad. Bij elke 3 kwartier controle zoals op X beweert wordt (soms zelfs elk half uur) dan zou ik toch zeker in de ic zowel heen als terug minstens 1x controle gehad moeten hebben.

Reputatie 7

 Te bizar voor woorden dat we in NL poortjes en controle nodig hebben om te betalen voor het OV

Blijf er ook bij dat de prijzen op de verhoging ook wel iets hoger mogen. Nu 50 euro + ritprijs als de gemiddelde pakkans laten we zeggen 1 op 3 is haalt een beetje zwartrijder er dus al voordeel uit. Zou de verhoging 150 euro worden wordt het al een stuk minder aantrekkelijk ook als de pakkans niet omhoog gaat. De dure ticketprijzen en de relatief lage verhoging staan niet tot elkaar in verhouding. Of vind jij van wel ?

Reputatie 6

(Zijn reisgenoot rende succesvol weg om aan de controle te ontkomen.)

Dit blijf je toch wel houden. Niks tegen te doen. Maar ja ik ben nu in het buitenland en ondanks dat het controlepercentage hier ook niet hoog is (tot nu toe zo'n 7%) betaalt iedereen hier gewoon. Zelfs stations zonder poortjes. 

 

Te bizar voor woorden dat we in NL poortjes en controle nodig hebben om te betalen voor het OV

Reputatie 7
Badge

Een positieve noot aangaande controles:

Afgelopen weken zie ik ‘ongekend’ veel controles. Het valt echt op ten opzichte van eerdere jaren. Ik hoop dat dit doorzet. Gisteren nog een genoemd correctietarief voor een zwartrijder (niet ingecheckt) in de eerste klas. (Zijn reisgenoot rende succesvol weg om aan de controle te ontkomen.)

Hopelijk ziet de FNV de komende weken ook dat het lek aan de inkomstenkant gedicht moet worden en wordt controle gewoon de standaard.

 

Reputatie 6

Zoals ik aangeef: dat weet ik niet precies. Weet alleen dat er een limiet opzit.

@Sander-VH

Dat is correct. En ze gaan buiten je traject ook niet meer open. Helaas papieren kaartjes nog wel maar daar wordt hard aan gewerkt.

 

Wat valt buiten je traject? Zou je dat kunnen toelichten? Hoe zit dat bijvoorbeeld met uitval en/of een omleiding? 

Als je een kaartje van bijvoorbeeld Rotterdam naar Dordrecht hebt, heb je niks te zoeken in Arnhem. Zelfde voor Utrecht Amsterdam, dan heb je ook niets te zoeken in Deventer. 

 

Hoe het precies gemeten wordt weet ik niet. Weet wel dat bij verstoringen wij niet zo moeilijk doen als we omreizigers hebben in de treinen. 

 

Dat jullie niet zo moeilijk doen bedoel ik niet. Ik doelde op je opmerking dat de poortjes buiten je traject niet meer open gaan. Als de reiziger vanwege een verstoring een andere route dient te nemen werken de poortjes dan wel? 

Reputatie 6

@Sander-VH

Dat is correct. En ze gaan buiten je traject ook niet meer open. Helaas papieren kaartjes nog wel maar daar wordt hard aan gewerkt.

 

Wat valt buiten je traject? Zou je dat kunnen toelichten? Hoe zit dat bijvoorbeeld met uitval en/of een omleiding? 

Als je een kaartje van bijvoorbeeld Rotterdam naar Dordrecht hebt, heb je niks te zoeken in Arnhem. Zelfde voor Utrecht Amsterdam, dan heb je ook niets te zoeken in Deventer. 

 

Hoe het precies gemeten wordt weet ik niet. Weet wel dat bij verstoringen wij niet zo moeilijk doen als we omreizigers hebben in de treinen. 

 

Reputatie 7

Poortjes houden mensen die echt willen niet tegen. Mensen die twijfelen misschien wel. Vorige week had ik een knipdienst (controleploeg) en een mevrouw had geen geldig kaartje. Ze was ouder dan 60. Toen ik zei dat ze daarmee t station niet uit kon gaf ze als reactie: "ach dan druk ik de noodknop in want dan gaan alle poortjes open. **** Ns is veel te duur" ik stond even met mond vol tanden want als zelfs de ouderen al zo denken is de samenleving echt kapot.

Dit doet me denken aan mijn tijd bij de supermarkt. Toen was er een vrouw van 93 opgepakt voor winkeldiefstal, en toen de politie haar om een verklaring vroeg, zei ze: “Ja ach, het gaat hier altijd zo makkelijk” 

Het aloude spreekwoord doet nog altijd z’n eer aan: “gelegenheid maakt de dief”.

Reputatie 6
Badge +1

Poortjes houden mensen die echt willen niet tegen. Mensen die twijfelen misschien wel. Vorige week had ik een knipdienst (controleploeg) en een mevrouw had geen geldig kaartje. Ze was ouder dan 60. Toen ik zei dat ze daarmee t station niet uit kon gaf ze als reactie: "ach dan druk ik de noodknop in want dan gaan alle poortjes open. **** Ns is veel te duur" ik stond even met mond vol tanden want als zelfs de ouderen al zo denken is de samenleving echt kapot.

Dit doet me denken aan mijn tijd bij de supermarkt. Toen was er een vrouw van 93 opgepakt voor winkeldiefstal, en toen de politie haar om een verklaring vroeg, zei ze: “Ja ach, het gaat hier altijd zo makkelijk” 

@Sander-VH 

Dat is correct. En ze gaan buiten je traject ook niet meer open. Helaas papieren kaartjes nog wel maar daar wordt hard aan gewerkt.

 

Wat valt buiten je traject? Zou je dat kunnen toelichten? Hoe zit dat bijvoorbeeld met uitval en/of een omleiding? 

Reputatie 6

Hebben jullie geen uitgeschreven versies van de uitleg op zak, in diverse talen? Ik kan me voorstellen dat dat tijd kan schelen, taalbarrières deels kan omzeilen en reizigers ook nog eens aan een goed doordacht verhaal kan helpen. Hoe goed je je vak ook verstaat, je houdt een verhaal ter plekke nooit zo goed als een aantal mensen die er even goed voor kunnen gaan zitten om het uit te schrijven. En wellicht scheelt het zelfs ook in de discussies als je de uiteg niet zelf hoeft te geven en men daar meteen kan lezen waar ze bezwaar kunnen maken etc.

Dat is een heel goed idee. Zelf niet aan gedacht. Ga dit voorleggen bij de mensen die er over gaan! Thnx :D

 

Ik begreep dat e-tickets met spitsbeperkingen in ieder geval geen poortjes meer openen in de spits (met een marge natuurlijk)? Wie met een e-ticket een reis begint in de daluren zit in de spits natuurlijk fout.

Dat is correct. En ze gaan buiten je traject ook niet meer open. Helaas papieren kaartjes nog wel maar daar wordt hard aan gewerkt.

 

Ben wel benieuwd hoeveel van Sanders 17 UvB’s gingen over onterecht in de spits reizen (of incheck verkeerde vervoerder, maar dat is bij Flex heel simpel want levert je een afwijking/correctie op).

Vermoed dat het gros helemaal geen vervoerbewijs kon tonen… 🤔

Ik weet de exacte aantallen niet meer maar het was ongeveer de helft aan jongerendagkaarten in de spits, reizen met samenreiskorting terwijl je alleen bent (gelukkig verleden tijd vanaf 22 april op ovc) en geen vervoerbewijs hebben.

 

Je schrikt er gewoon van hoeveel zwartrijders er in de trein zitten, als ik het verhaal van @Sander-VH(waarvoor dank) zo lees. Poortjes houden veel soorten zwartrijders niet tegen, dat blijkt maar weer. En een E-ticket opent ook poortjes maar houdt geen rekening met spits of dal. Kennelijk heerst het idee dat je simpel zwart kan rijden, anders waren het er niet zoveel. Dat idee van simpel kunnen zwartrijden zonder gepakt te worden komt ergens vandaan. Inderdaad kip-eiverhaal. Erg moeilijk om dit recht te trekken, of je zou meer personeel in moeten zetten, maar iedereen weet dat dat ook niet gaat. 

Poortjes houden mensen die echt willen niet tegen. Mensen die twijfelen misschien wel. Vorige week had ik een knipdienst (controleploeg) en een mevrouw had geen geldig kaartje. Ze was ouder dan 60. Toen ik zei dat ze daarmee t station niet uit kon gaf ze als reactie: "ach dan druk ik de noodknop in want dan gaan alle poortjes open. **** Ns is veel te duur" ik stond even met mond vol tanden want als zelfs de ouderen al zo denken is de samenleving echt kapot.

 

.....Onze machinisten hebben ook EHBO als het goed is, dus als er in het stel waar ik op dat moment niet ben iets gebeurd en de machinist is daar wel kan die in uiterste gevallen trein stil zetten en helpen......

 

 

Machinisten bij NS hebben geen EHBO zover mij bekend.

Klopt!

Dan heb ik weer wat geleerd. Maar ieder geval kunnen ze wel waar mogelijk ondersteunen.

 

Heb eerder weleens wat jongeren onderweg horen smoezen over dat ze wel wisten dat ze fout waren maar ze moesten nu eenmaal nú reizen en dan doen we alsof we van niks wisten. Foutje, sorry, bedankt.

Als je in één trein al zoveel UvB's kan schrijven kan je nagaan hoeveel extra geld er op landelijke basis in theorie nog binnen te slepen zou zijn voor noodlijdend NS.

 

En daarom voer ik een zero tolerance beleid in de spits wat dat betreft. Net als eerste klas. Werkt heel goed. iD moeten ze toch geven om leeftijd aan te kunnen tonen, kan ik mooi gelijk een UVB opmaken.

Reputatie 7

Ik begreep dat e-tickets met spitsbeperkingen in ieder geval geen poortjes meer openen in de spits (met een marge natuurlijk)? 

Ben wel benieuwd hoeveel van Sanders 17 UvB’s gingen over onterecht in de spits reizen

Ik vermoed veel. Eerder hoorde ik nog weleens zo tegen spitstijd specifiek omroepen dat Jongerentickets niet geldig zijn in de spits en je nu nog de kans had uit te stappen. Dit hoor ik echter niet meer.

Heb eerder weleens wat jongeren onderweg horen smoezen over dat ze wel wisten dat ze fout waren maar ze moesten nu eenmaal nú reizen en dan doen we alsof we van niks wisten. Foutje, sorry, bedankt.

Als je in één trein al zoveel UvB's kan schrijven kan je nagaan hoeveel extra geld er op landelijke basis in theorie nog binnen te slepen zou zijn voor noodlijdend NS.

 

Reputatie 7

.....Onze machinisten hebben ook EHBO als het goed is, dus als er in het stel waar ik op dat moment niet ben iets gebeurd en de machinist is daar wel kan die in uiterste gevallen trein stil zetten en helpen......

 

 

Machinisten bij NS hebben geen EHBO zover mij bekend.

Klopt!

Reputatie 5

.....Onze machinisten hebben ook EHBO als het goed is, dus als er in het stel waar ik op dat moment niet ben iets gebeurd en de machinist is daar wel kan die in uiterste gevallen trein stil zetten en helpen......

 

 

Machinisten bij NS hebben geen EHBO zover mij bekend.

Badge +3

Ik begreep dat e-tickets met spitsbeperkingen in ieder geval geen poortjes meer openen in de spits (met een marge natuurlijk)? Wie met een e-ticket een reis begint in de daluren zit in de spits natuurlijk fout.

Ben wel benieuwd hoeveel van Sanders 17 UvB’s gingen over onterecht in de spits reizen (of incheck verkeerde vervoerder, maar dat is bij Flex heel simpel want levert je een afwijking/correctie op).

Vermoed dat het gros helemaal geen vervoerbewijs kon tonen… 🤔

Reageer