beantwoord

correctietarief

  • 12 September 2023
  • 54 reacties
  • 1273 Bekeken


Toon eerste bericht

54 reacties

@Robert B Dat was ons vermoeden. Jij hebt jouw eerdere reactie dus niet aangepast op een later moment? 

Dat lijkt mij sterk @Melissa NS. @Robert B is best snel, maar ik denk niet dat hij dat heeft gedaan. ;)

De aanpassing viel mij vrij snel op. Ik ben benieuwd, 🤔

Badge +3

@Robert B Dat was ons vermoeden. Jij hebt jouw eerdere reactie dus niet aangepast op een later moment? 

Niet dat ik weet, en ik zie dat ik de reactie van @Tijdvoor bovenaan mijn reactie ‘gequotet’ heb en dat zou betekenen dat ik heel mijn reactie opnieuw geplaatst/vervangen zou moeten hebben, of dat @Tijdvoor dezelfde reactie later nog een keer geplaatst zou hebben.

Beide onwaarschijnlijk, omdat ik in mijn reactie helemaal niet reageer op die quote van @Tijdvoor

Weet je wat, ik haal gewoon die quote zelf wel weg, en dan mogen de latere reacties daarover (inclusief deze) ook weg.

Wat de AP hiermee van doen zou kunnen hebben ontgaat me overigens geheel.

Fijn dat je de reactie aanpast @Robert B. Wij hebben er geen verklaring voor waarom de quote boven de daadwerkelijk reactie staat.

@Melissa NS en @Robert B Ach, mij ging het om de integriteit van de data. In de logfiles kan men exact zien wat er voorgevallen is. Dus ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig. Als het een softwarefoutje is, dan kan ik je wel melden dat ik dit niet eerder ben tegengekomen. Zelfs niet in de tijd dat ik systeembeheerders trainingen gaf.

 

Badge +3

100% een glitch dus.

Want waarom zou ik boven mijn reactie op @Thom ook nog een (niet ter zake doende) quote uit een latere reactie van @Tijdvoor zetten?

Achteraf ‘top quoten’ (een quote bovenaan toevoegen) lukt ook niet zomaar, anders dan het gehele bericht opnieuw op te stellen.

100% een glitch dus.

Want waarom zou ik boven mijn reactie op @Thom ook nog een (niet ter zake doende) quote uit een latere reactie van @Tijdvoor zetten?

Achteraf ‘top quoten’ (een quote bovenaan toevoegen) lukt ook niet zomaar, anders dan het gehele bericht opnieuw op te stellen.

Volgens mij heb je mijn reactie niet goed begrepen. Ik geef aan dat je ook informatie kan opvragen kan bij justis. Het was maar een tip. Zij hebben ook wat te zeggen over boa's. Omdat de discussie hier over een correctietarief/boete gaat is de link relevant. Daarnaast geef ik mijn inziens voldoende duidelijk aan dat het off topic is en dat ik me verbaas over het feit dat die quote er staat rekening houdend met de tijd. Dat je het persoonlijk opvat en mijn reactie niet ter zake doende noemt lijkt mij niet de bedoeling Robert.

Reputatie 4

Ah nooit geweten, thanks 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je €50 correctietarief krijgt toegerekend dan kun je dat volgens NS wel degelijk beschouwen als een boete.
 

 

Reputatie 7
Badge +3

NS hanteert standaardtarieven voor correcties.
 


https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarief-en-instaptarief.html

Reputatie 5

Hoi marikens. Je had de klasse moeten wisselen vóór controle (bij NS Flex tot maximaal 15 minuten na het inchecken).

Correctietarief n.a.v. een registratie door een conducteur bij controle is altijd 20 euro. Je kunt bij een conducteur in de trein niet alsnog de normale meerkosten betalen.

bedankt danhub, helder zo, het was een overmacht situatie maar ik snap dat een bedrijf daar geen uitzonderingen in kan maken. ik vind het een stevig bedrag, maar goed, het zij zo, succes met ns ambitie om goedkoper te worden zodat meer mensen ipv auto trein kiezen. vrgrt mariken

Reputatie 7

Iedereen maakt weleens foutjes. Ook een beste antwoord blijkt niet altijd (geheel) juist te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst trekt nu ook al de deskundigheid van moderator @Erryt NS in twijfel. Die heeft toch heel duidelijk het volgende geschreven: “De 50 euro correctie kan je inderdaad zien als een boete”

Prettig weekend!

 

Reputatie 7
Badge +4

Nog een keer dan: Het bedrag van vijftig euro is een verhoging van het tarief en kan door Klantenservice worden kwijtgescholden. Als het een echte boete is, kan dat absoluut niet en is dat in juridische zin anders. Strikt genomen is dat een overtreding die bij de Officier van Justitie thuishoort. Bij een boete kan Klantenservice die uiteraard niet kwijtschelden. Om het ingewikkelder te maken: een BOA kan wel een boete uitschrijven die bij Justitie terechtkomt

Het is dus niet echt een boete maar voor de consument is het hetzelfde, want hij moet betalen. De opmerking van @Erryt NS :’je kunt het als een boete beschouwen’  slaat dus hierop terug, logisch want of het nu een verhoging is of een boete, vanuit de consument gezien ben je 50 euro kwijt en moet je gewoon betalen.   Vandaar ook dat het in de volksmond een boete genoemd wordt, maar wat het in juridische zin niet is.  Wetgeving werkt vaak anders dan veel mensen denken.

Zo, dan zijn we daar ook weer uit.😇

Reputatie 7

 

Zo, dan zijn we daar ook weer uit.😇

 

Dacht het niet !

Een correctietarief is niet pretiig omdat het gedoe veroorzaakt maar het is geen boete en je hoeft het ook niet kwijt te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Als ik @Thom goed begrijp is de €50 correctietarief dus wel een boete (de wettelijk verhoging) maar wordt die niet in de vorm van een Uitstel van Betaling uitgedeeld aan Flex-reizigers. De gegevens van deze reiziger zijn immers bekend bij NS en het incasseren gaat automatisch. Maar bezwaar maken tegen de boete is niet mogelijk op de manier van bij een UvB.

Reputatie 7
Badge +4

Dat schrijf ik niet.

Reputatie 7
Badge +4

Laat ik het dan anders formuleren: als Klantenservice het kwijt kan schelden is het geen boete in juridische zin. Klantenservice is namelijk niet bevoegd boetes kwijt te schelden. 
Een verhoging kwijtschelden kan wel door Klantenservice worden gedaan  

 

Reputatie 7
Badge +3

Laat ik het dan anders formuleren. Klantenservice kan de wettelijke verhoging kwijtschelden. De begrippen boete, correctietarief en wettelijke verhoging lopen nogal onhandig door elkaar.

De wettelijke verhoging is geen boete maar wordt vaak wel zo genoemd.

Reputatie 7
Badge +4

Volgens mij zijn we het helemaal eens daarover. Ik schrijf dat toch zeer duidelijk, lijkt me.

Reputatie 7
Badge +3

Correctietarief is bij NS Flex in de plaats gekomen van een UvB, wat ook geen boete is maar een uitstel van betaling van eenin de trein gekocht kaartje met wettelijke verhoging. Dat kaartje met verhoging kun je ook in de trein betalen, doe je dat niet en laat je het thuissturen wordt het een UvB. 

Met een correctietarief wordt een (bewuste of onbewuste) fout van niet inchecken of in de verkeerde klasse zitten gecorrigeerd. 

Reputatie 7
Badge +4

Voor de juridisch geïnteresseerde types: Strikt genomen is bij een boete sprake van een schikking. Je kunt bezwaar maken als je goede argumenten hebt en snapt dat een bevoegd en beëdigd ambtenaar sterker staat en ook moet staan. Die kan echt niet zomaar wat beweren.

We leven goddank in een rechtsstaat. Samen met een goed stel sociale voorzieningen en een democratisch stelsel zijn dat de voornaamste bronnen van beschaving. Voor een goede omgang onderling zal wetgeving altijd onvoldoende blijven en komt het aan op persoonlijke verantwoordelijkheid in de omgang met elkaar. Vrijheid, maar  in verantwoordelijkheid, is een heel mooi uitgangspunt.

Zo, dat moest ik even kwijt, ;-)

Reputatie 7

De acrobatiek van @Thom ten spijt, is een wettelijke verhoging geen correctietarief.

Op 18 April heb ik per ongeluk twee keer ingecheckt, oftewel in en uitgecheckt.  Er is toen een correctietarief gerekend van EUR 12 (vanwege kortingsabonnement), maar nu heb ik een bericht gekregen van NS dat ik nog een correctietarief krijg voord die dag voor reizen zonder geldig bewijs voor EUR 50.   Hoe corrigeer ik dit?  Het is duidelijk van de in- en uit-check gegevens wat er fout is gegaan. 

Reageer