beantwoord

correctietarief

  • 12 September 2023
  • 54 reacties
  • 1257 Bekeken

Beste graag zou ik weten of het correctietarief een boete is, en of die altijd 20 euro is als het zitten in 1e klas met abonnement voor 2e klas is? context: ik zat vanwege heftige prive situatie even in 1e klas en heb t gelijk aangegeven toen conducteur langskwam. toen ik vroeg of ik het nog kon betalen zij ze ja, maar t bedrag van 20 euro is volgens mij niet de meerkosten van enkeltje naar maastricht vanuit utrecht centraal. als ik mij vergis mijn excuses en alvast bedankt voor het antwoord, met hartelijke groet mariken straat

icon

Beste antwoord door danhub 12 September 2023, 10:30

Bekijk origineel

54 reacties

Reputatie 5

het was een overmacht situatie

ik vind het een stevig bedrag, maar goed

Dat is vervelend en niet goedkoop inderdaad, maar als de conducteur niet langs was gekomen dan had je niets extra's betaald.

Reputatie 7
Badge

De term ‘wettelijke verhoging’ is natuurlijk verwarrend, want als als dat ergens in een wet(boek) staat is er sprake van een overtreding van de wet (?) en volgt er een ‘sanctie’ (50 euro straf/boete/verhoging/correctie).

Maar dat de NS die in hun eigen zak mag steken (of kwijtschelden) geeft al aan dat het strikt genomen geen boete is, want dan zou het via het CJIB gaan (proces verbaal).

Het woord "boete" staat niet in de wet en gaan we dus ook geen exacte definitie van vinden. Datzelfde geldt voor "bekeuring". En de verhoging van de prijs als je pas een kaartje koopt in de trein als je betrapt wordt op zwartrijden heet in de wet uiteraard niet "wettelijk". Laat ik proberen de diverse zaken die hier door elkaar lopen even goed te scheiden.

Artikel 70 eerste lid WP2000 stelt kort gezegd dat zwartrijden strafbaar is: "Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer, alsmede, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt, van de daartoe behorende voorzieningen."

Artikel 101 van deze wet stelt overtreding van het eerder genoemde verbod strafbaar: "Niet naleving van de artikelen 70 tot en met 73 en artikel 98, vierde lid, alsmede – voor zover aangeduid als strafbare feiten – het bepaalde krachtens artikel 74, tweede lid, is een overtreding en wordt gestraft met een hechtenis van ten hoogste twee maanden of een geldboete van de tweede categorie." Een geldboete van de tweede categorie komt neer op een bedrag tussen de €450 en €4500, exclusief €9 administratiekosten.

Artikel 87 van de bovengenoemde wet belast diverse (vaak door de minister aan te wijzen) ambtenaar (in de praktijk zoals BOA's) met de opsporing van overtredingen van het bovengenoemde, maar ook "personen die daartoe door de vervoerder zijn aangewezen."

In de basis moeten deze personen deze overtredingen dus opsporen, waarna het OM kan besluiten te vervolgen. Dan komen het eerder genoemde transactievoorstel/schikkingsvoorstel en de strafbeschikking om de hoek. Met een transactievoorstel stelt het OM voor om je niet voor de rechter te laten komen om bestraft te worden (door een rechter in een rechtbank, o.b.v. de strafmaat uit het eerder genoemde artikel 101), als je een geldbedrag betaald. Bij bepaalde overtredingen kan het OM in plaats daarvan zelf een straf (wat ook weer een geldboete kan zijn) opleggen via een strafbeschikking. Dan is ook bezwaar mogelijk, eventueel gevolgd door beroep bij de rechtbank. In beide situaties is tegen de uitspraak van de rechtbank in principe natuurlijk nog hoger beroep bij het gerechtshof en eventueel zelfs cassatie bij de hoge raad mogelijk.

Artikel 70 tweede lid van dezelfde wet, maakt echter een uitzondering op de strafbaarstelling van overtreding van het eerder genoemde verbod, via 'lagere wetgeving', mogelijk: "Het verbod, bedoeld in het eerste lid, is niet van toepassing in de bij algemene maatregel van bestuur bepaalde gevallen."

Deze uitzondering is ingevuld in het BP2000. Artikel 47 regelt hier hoe met een elektronisch vervoersbewijs gereisd moet worden. Artikel 48 lid 1 regelt vervolgens dat bij het niet (kunnen) tonen van een geldig vervoersbewijs de vervoerprijs verschuldigd is (aan de vervoerder). Lid 2 regelt vervolgens dat daarnaast "een bij ministeriële regeling vast te stellen bedrag verschuldigd" is. Dit is de zogenaamde wettelijke verhoging (van €50).

Lid 5 regelt dan het uitstel van betaling (UvB): "Indien de reiziger de in het tweede en derde lid bedoelde bedragen niet terstond betaalt, stelt de vervoerder hem in de gelegenheid deze bedragen alsnog te betalen binnen veertien dagen nadat het feit is geconstateerd. De vervoerder kan aan de reiziger een bewijs verstrekken op grond waarvan deze zijn reis kan aanvangen of voortzetten."

En lid 7 regelt dat je toch niet vervolgd kunt worden voor bovenstaande (en een met opsporing belast persoon dat ook niet meer hoeft te regelen) als je die ritprijs en wettelijke verhoging (aan de vervoerder) betaalt: "Zodra de reiziger voldoet aan het in het tweede, derde, vijfde of zesde lid bepaalde, vervalt het recht van strafvervolging ter zake van overtreding van artikel 70, eerste lid, van de wet."

Dan de correctietarieven: die zijn geregeld in de voorwaarden van NS zelf. Als dat echter geen invulling is van de "wettelijke verhoging" is dus echter de uitzondering op de strafbaarstelling van zwartrijden niet van toepassing, en zou een met de opsporing van overtredingen daarvan belast persoon dus m.i. alsnog de vervolging in gang moeten zetten, vandaar mijn eerdere vraag.

Reputatie 7
Badge +4

Wat we een boete noemen is eigenlijk een schikking. Je wordt betrapt op rijden zonder licht. Dat is een overtreding en het is tamelijk vreemd dat je daarvoor voor de rechter moet verschijnen. Heel formeel schik je het door te betalen omdat je toch veroordeeld zou worden.

We leven in een rechtstaat en dat betekent dat de overheid je niet zomaar wat kan opleggen, je bezwaar kunt maken op basis van argumenten en het voor het gerecht kan laten komen. Normaal is dat kansloos, want het woord van een beëdigd ambtenaar telt zwaarder, maar het is mogelijk. In de kringen van populistisch recht schijnt dit niet duidelijk te zijn, maar ok. In het normale taalgebruik is een schikking echter een boete. De staat kan het navolgen van de wetten afdwingen en wat we een boete noemen is daar de uitkomst van.

Een overtreding wordt doorgaans afgedaan met een schikking. Er is een onderscheid tussen een overtreding en een misdrijf. Er is tussen die beide verschil in strafmaat. Voor een misdrijf kan gevangenisstraf worden opgelegd, voor een overtreding niet. Zonder licht op de fiets is een overtreding en kan dus niet tot gevangenisstraf leiden. 

Overtreding en misdrijf maakt uit. In mijn jonge jaren was rijden onder invloed een overtreding. Dat is nu een misdrijf en dat maakt dat het strenger kan worden bestraft.

Een mooi voorbeeld is er ook in Duitsland. In Nederland is zwartrijden een overtreding, in Duitsland een misdrijf. Het is een weerspiegeling van de Duitse volksaard, men ziet het als diefstal. Dat betekent dat je er wel gevangenisstraf voor kunt krijgen, en sterker nog: dat gebeurt ook. Er is echter sprake van beleid, je komt niet na één keer voor de rechter maar na zes keer. De standaardstraf is dan een week de gevangenis in, en ook dat gebeurt gewoon. Dat dit in Duitsland nu een punt van discussie is, omdat veel randfiguren in de cel komen en het gevangeniswezen daar niet op is ingesteld. is een andere zaak,

Het werkt weer zeer preventief, iemand die op een verblijfsvergunning wacht, kijkt helemaal wel twee keer uit.

Badge +3

Ik vat het helemaal niet persoonlijk op en zeg alleen maar dat ik ook niet begrijp hoe die qoute boven een eerdere reactie van mij terecht is gekomen.

Mijn reactie had qua inhoud namelijk niets met die quote te maken, dus daarom niet ter zake.

Overigens vind ik dat de laatste pakweg 15 reacties hierover wel weg mogen, want het is duidelijk een glitch (of toch een foutje van mij?) geweest en we hebben al privé contact gehad. De moderators hebben ook geen verklaring dus vingertje wijzen is niet nodig.

Badge +3

Dank @Olav93 met name lid 5 (met als opmerking dat terstond betalen niet meer kan) betekent dus een UvB, en het gele briefje is je vervoer(s)bewijs tot de bestemming die daarop staat.

Een kosteloze UvB bestaat ook nog, maar is zeldzaam. Daar weten @Loes en @Slidestops de details wel van.

Dan de incassobureaus, die ook spreken over een wettelijke verhoging van minimaal 40 euro op de ‘hoofdsom’. Dat zal inderdaad in een ministeriële regeling (lid 2) staan, maar zal je niet snel terug kunnen ‘claimen’ door het voldoen van de hoofdsom, want voordat het bij zo’n bureau is beland ben je natuurlijk al (veel) te laat met het betalen van je vordering aan de NS of wie dan ook.

@Henk_NL had ooit een goede uitleg over hoe het allemaal werkt, en wat nou een (concept) PV was en wat nou een schikkingsvoorstel (iets met een R of S op je brief) was.

Dat ging trouwens niet over ‘zwartreizen’ maar een boete voor iemand die op een bankje op het perron lag ‘te slapen’ of zo. BOA-klacht staat me bij, en wat voor terugkoppeling je daarvoor zou kunnnen afdwingen (want NS lost alles graag intern op zonder terugkoppeling).

Dat topic zal wel ergens in het archief staan, maar gaf precies aan wat je zou kunnen doen om bezwaar te maken.

Reputatie 7
Badge +4

Je reageert in een veel breder verband. Ik heb het over de preventieve werking en het afblazen van je verblijf is nogal dreigend. Er is een brede discussie over in Duitsland. DB heeft wel berekend dat het afschaffen ervan zeer veel geld kost en dat geloof ik zeker maar een schatting van dat bedrag vind ik een wat heikele zaak. Ik ben niet tegen het Duitse systeem, maar verwacht niet dat Nederland het over zal nemen. Het Duitse systeem is dat in principe alles wordt vervolgd, maar dat de boetes laag zijn. Dat werkt mijn inziens beter dan hoe het nu gaat in Nederland.

Ik vind de discussie in de Duitse pers wel interessant. Trouw schreef er overigens ook over.

@Tijdvoor De tijdlijn loopt inderdaad niet goed. Ik heb het voor je nagevraagd. Zelf heb ik hier geen verklaring voor.

Reputatie 7

Dus als ik het goed begrijp is het geen ritcorrectie (verschil prijs 1e en 2e klas) EN 20 euro, maar 20 Euro in totaal? Dan kom je er eigenlijk nog best goed vanaf. 

 

Correctietarieven zijn tarieven die gecorrigeerd kunnen worden en geen boetes. Correctietarieven zijn default-tarieven die vanwege ontbrekende gegevens automatisch in rekening worden gebracht. Deze kunnen, in principe, ahv de volledige ritgegevens achteraf aangepast worden.

Het is dus nooit een ritcorrectie+correctietarief. In dit geval hoeft de schade, zoals @MoDeaangeeft, ook geen 20€ te bedragen. Indien bijvoorbeeld met 40% korting is gereisd, kan 8,41€ worden terugontvangen. Het maximale tarief dat je betaalt is echter 20€.

Reputatie 7
Badge +3

het was een overmacht situatie

ik vind het een stevig bedrag, maar goed

Dat is vervelend en niet goedkoop inderdaad, maar als de conducteur niet langs was gekomen dan had je niets extra's betaald.

En dat is waarom het op bepaalde trajecten zo druk is in de 1e klas: vanwege gebrek aan controle gaan mensen met 2e klas vervoersbewijs 1e klas zitten. Met gevolg dat mensen met 1e klas vervoersbewijs kunnen staan. Goed dat als er controle is, dit €20 extra kost bij 2e klas vervoersbewijs.

Reputatie 7
Badge +3

@marikens je kunt het verschil terugvragen als de reis 2eklas + €20 duurder is dan de prijs van een 1e klas kaartje. Zie hieronder de tarieven voor Maastricht - Utrecht centraal met NS:

 

Reputatie 7
Badge +3

@Thom Nu ik je bijdrage nog een keer lees denk ik dat ik op het verkeerde been gezet ben door de paragraaf over de BOA's en boetes die wel naar de Officier van Justitie gaan. Maar omdat conducteurs geen BOA meer zijn kunnen die geen boetes meer uitschrijven en alleen nog de wettelijke verhoging.

Ik zal het bij het reizen zonder geldig vervoerbewijs nooit meer over boete of correctietarief hebben en alleen nog over wettelijke verhoging.

Reputatie 7
Badge +4

Jongens, dit ontwikkelt zich zo langzamerhand tot een flame en dat is helemaal niet nodig, vandaar dat ik een wat pacificerende bijdrage heb gegeven.

Wat wil je, gelijk of geluk? ;-)

Met uw welnemen,

Bommel.

Reputatie 7
Badge +1

@HansPiet Helaas heeft NS geblunderd met deze mail, Staan vandaag al meerdere klachten hierover op dit forum. 

zie ook:

 

 

Even afwachten of die € 50,00 ook daadwerkelijk op de factuur verschijnt. NS doet helaas niet aan correctiemails blijkbaar. Dat vind ik wel ontzettend slecht. 

Badge +3

Een UvB (bij reizen op saldo) is gewoon een vervoerbewijs tegen meerprijs en geen ‘bekeuring’. Op de achterkant staat zelfs een code zodat je ermee kunt ‘uitchecken’ (poortjes passeren).

Die 50 euro (wettelijke) verhoging kan je (onder voorwaarden) terug krijgen.

Bij een correctietarief (reizen op rekening) kan dat niet, dat wordt hooguit (uit coulance) gecorrigeerd naar de werkelijke ritprijs.

Reputatie 4

Dus als ik het goed begrijp is het geen ritcorrectie (verschil prijs 1e en 2e klas) EN 20 euro, maar 20 Euro in totaal? Dan kom je er eigenlijk nog best goed vanaf.

 

Als de conducteur een UVBtje schrijft is het verschil 50 euro en het verschil van de ritprijs. 

Reputatie 7

@Olav93

 

Zou je kunnen aangeven wat je verstaat onder de wettelijke plicht van BOA’s en toezichthouders in het OV ?

Suggereer je daar bijvoorbeeld mee dat BOA’s en toezichthouders een opdracht hebben om (ook) onafhankelijk van de beleidskeuzes van de werkgever te opereren ?

Badge +3

 

Het werkt weer zeer preventief, iemand die op een verblijfsvergunning wacht, kijkt helemaal wel twee keer uit.

Off-topic

‘Asielboefjes’ die in Nederland over de schreef gaan (na betrapt worden op vergrijpen als winkeldiefstal of zwartrijden) kunnen er -na enkele ‘strafpunten’- ook op rekenen dat hun ‘procedure’ in gevaar komt of simpelweg eindigt.

Een misdrijf door zo’n persoon eindigt (veel te soft vind ik persoonlijk) in taxivervoer naar de detentie in Hoogeveen (en weer terug naar de procesopvanglocatie na uitzitten van de ‘straf’).

Te bizar voor woorden, van detentie gaan ze niets ‘leren’, zoals een etherpiraat die vroeger een paar weken moest ‘brommen’ in Veenhuizen (boetes van 500 gulden deerde ze niets) daarna ook gewoon weer een zender aan gooide https://www.etherpiraten.com/nieuws/3619/Drenthe-Toen:-Zendpiraten-met-vakantie-naar-Veenhuizen  😣

De meeste vluchtelingen gedragen zich echt voorbeeldig (en zijn ook vaak hoger opgeleiden die met wat eigen geld Nederland hebben weten te bereiken).

Met het nieuws van vandaag erbij (alweer honderden XR zogenaamde vreedzame klimaat demonstranten opgepakt en met gehuurde touringcars afgevoerd)…

Hun doel is (on)duidelijk, alhoewel “De hele boel blijven ontwrichten moet en zal ooit (politiek) resultaat hebben, toch!?”

Nou nee, de A12 gebruikers hebben daar geen boodschap aan en vrezen het ergste.

/off-topic

@Robert B 

Je kunt het eventueel ook even navragen bij Justis | De screeningsautoriteit 

Off topic…. lekkere tijdlijn…. LOL

Badge +3

@Robert B

Je kunt het eventueel ook even navragen bij Justis | De screeningsautoriteit 

Dit snap ik niet, heb werkelijk nog nooit ‘last gehad’ van enige screening ooit.

Ik word (na verkrijgen van een VoG) natuurlijk wel ‘continu gescreend’ op relevante zaken zoals ‘werken met kinderen’ en dat is helemaal prima.

Toen ik nog systeembeheerder was, was dat op de categorie ‘toegang tot zeer gevoelige gegevens’ (alles van iedereen ongeveer, inclusief e-mails en je koffieautomaat-tegoed en je rookpauzes volgens het toegangscontrole systeem).

Wel zorgelijk (voor anderen) is Focum https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst maar daar zijn andere topics over en gaat dit niet over.

@Robert B 

Mijn reactie wordt opeens aan een reactie toegevoegd die ik pas net schreef. ;)

Dat is niet zo netjes. Denk zelfs dat de AP dit niet kan waarderen. 😎

Misschien dat een moderator mij kan uitleggen waarom mijn reactie van later opeens wordt geplaatst als een reactie alsof ik deze eerder heb geplaatst. Ik geloof in oorzaak en gevolg, maar tijdvoor schreef??????

@Erryt NS Kun jij dat uiteggen? Waar heb ik in dit topic dit eerder geschreven?

 

Reputatie 7
Badge

Wat we een boete noemen is eigenlijk een schikking. Je wordt betrapt op rijden zonder licht. Dat is een overtreding en het is tamelijk vreemd dat je daarvoor voor de rechter moet verschijnen. Heel formeel schik je het door te betalen omdat je toch veroordeeld zou worden.

Veel mensen noemen een strafbeschikking of een door de strafrechter opgelegde geldboete ook een boete, en wellicht iets minder mensen een wettelijke verhoging van een ritprijs ook en misschien nog net iets minder mensen een correctietarief dat niet toevallig net zo hoog is ook.

Voor een misdrijf kan gevangenisstraf worden opgelegd, voor een overtreding niet.

Als je zoals veel mensen en in deze context relevant een gevangenisstraf breed opvat, is dit onjuist. Ik citeer artikel 101 WP2000: "Niet naleving van de artikelen 70 tot en met 73 (...) is een overtreding en wordt gestraft met een hechtenis van ten hoogste twee maanden of een geldboete van de tweede categorie." Er is hier sprake van een overtreding die bestraft kan worden met hechtenis.

Dan de incassobureaus, die ook spreken over een wettelijke verhoging van minimaal 40 euro op de ‘hoofdsom’. Dat zal inderdaad in een ministeriële regeling (lid 2) staan, maar zal je niet snel terug kunnen ‘claimen’ door het voldoen van de hoofdsom, want voordat het bij zo’n bureau belandt ben je natuurlijk al (veel) te laat met het betalen van je vordering aan de NS of wie dan ook.

Nee, in de ministeriële regeling onder de WP2000 en het BP2000 staat alleen de wettelijke verhoging van €50. Ik vermoed dat dit uit het verbintenissen- en incassorecht voortkomt. Dus je bent met NS overeengekomen dit verschuldigd te zijn en NS volgt een incassoprocedure omdat je het niet direct vrijwillig betaalt.

@Olav93

 

Zou je kunnen aangeven wat je verstaat onder de wettelijke plicht van BOA’s en toezichthouders in het OV ?

Suggereer je daar bijvoorbeeld mee dat BOA’s en toezichthouders een opdracht hebben om (ook) onafhankelijk van de beleidskeuzes van de werkgever te opereren ?

Dat suggereer ik zeker. Conform artikel 87 WP2000 (de wet) zijn deze personen "Met het toezicht op de naleving van het bepaalde (...) belast".

 

@Tijdvoor Onze vermoeden is dat Robert B zijn reactie nog heeft aangepast nadat jij het bericht hebt geplaatst. Robert B is namelijk een Super user, iemand met deze titel kan binnen een bepaald termijn zijn reactie nog aanpassen.

Badge +3

Bedoel je dat ik een latere reactie van @Tijdvoor in een eerdere van mezelf geplakt zou hebben?

Daar ben ik me niet van bewust, hooguit tik ik dan ‘zie de reactie van x hieronder’.

Reageer