Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex



Toon eerste bericht

242 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het doel is duidelijk geformuleerd: alle producten van alle vervoerders moeten gelijktijdig op de zelfde kaart kunnen staan.

Ik ben benieuwd of we gaan meemaken of dat inderdaad allemaal gaat werken, wat de weg naar het doel is en hoe lang de reis naar het doel gaat duren......
Er wordt gesteld dat het het streven van de vervoerders is om alles te laten samenwerken. Helaas staat er niet dat het een randvoorwaarde is.

De intentie tot samenwerking is er. Nu nog de praktijk. Eerst zien, dan geloven.

Zo vraag ik me af of ik GVB Flex zou kunnen combineren met mijn huidige Voordeelurenabonnement bij NS. Ik zou dan al mijn reizen met NS op saldo willen maken en mijn reizen met stad- en streekvervoer op rekening.
Update: Eindelijk heb ik wat verdere informatie waar ik jullie hopelijk mee kan verblijden.

Laat ik om te beginnen aangeven dat het uiteindelijke doel is om alle producten, van alle vervoerders, op eenzelfde kaart te kunnen hebben staan. Ongeacht met welke vervoerder er gereisd wordt, moet daarmee dan automatisch de meest voordeligste prijs in rekening gebracht worden voor de reiziger gebaseerd op welke producten er actief zijn. Laat ik er wel aan toevoegen dat dit uiteindelijke doel nog lang niet is bereikt en ik dus ook vrijwel niets kan zeggen over de status daarvan. Ik wil hiermee puur aangeven dat een van de grote discussiepunten in dit topic, één kaart voor al het vervoer, ook bij de vervoerders een streven is.

Wat betreft GVB Flex, omdat het dus de bedoeling is dat het uiteindelijk zonder problemen samen moet gaan werken met NS Flex op dezelfde kaart, vermoed ik dat dit daarom ook zo is gecommuniceerd door de GVB. Voor zover bij ons bekend zit GVB Flex echter nog in een ontwikkelfase. Wij hebben het zelf nog niet kunnen testen en kunnen dus op dit moment nog niet met 100% zekerheid zeggen dat de combinatie vlekkeloos gaat werken. Op dit moment zou ons advies daarom zijn om de twee producten nog niet op eenzelfde kaart te combineren. Laat ik daarbij wel benadrukken dat het GVB Flex product nog niet te koop is en dat er dus een reële kans is dat dit advies veranderd nog voordat het live gaat. Vooralsnog is dit dus puur een advies gebaseerd op een huidig tekort aan informatie.
Update: Ik zou graag willen dat ik iets anders kon aangeven, maar ik heb helaas nog steeds geen verdere informatie.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer er niet wordt samengewerkt en producten niet op 1 kaart passen dan noem ik dat een systeem dat is ontworpen door koekenbakkers.

Jij blijkt de kritiek persoonlijk op te vatten. Daar kan ik verder niets aan doen. Je hebt op dit forum nooit kenbaar gemaakt dat je persoonlijk betrokken zou zijn bij de ontwikkeling van Flex. Gezien de felheid en de beledigende en verongelijkte inhoud van je reacties ga ik bijna denken dat dat wel het geval is.

Heel leuk overigens dat je gezocht hebt naar de betekenis van koekenbakker. Jammer dat je net een andere betekenis (sukkel) hebt gebruikt dan de betekenis die ik bedoelde: prutser. Niet goed samenwerken leidt vaak tot prutswerk. Of om het wat mooier te formuleren: suboptimale oplossingen. En dat laatste is vooral jammer omdat voor hetzelfde geld (of minder) een veel betere of misschien wel optimale oplossing gevonden had kunnen worden.
Zie van alles staan waaronder sukkels (koekenbakkers) die niet samenwerken waardoor hun kortingsproducten niet op 1 kaart passen.

Dat anderen er anders maar eens met een frisse blik naar kijken.
Reputatie 7
Badge +3
@Perron23
Lees voor de aardigheid de eerste pagina nog eens terug voordat je met al je misplaatste kwalificaties en beledigingen komt aanzetten.
In mijn eerste bericht heb ik niets anders gedaan dan een paar vragen gesteld. Omdat er vervolgens geen enkele inhoudelijke reactie kwam van de kant van NS is er door mij en anderen gespeculeerd over de gevolgen en hebben meerdere deelnemers aan de discussie kanttekeningen geplaatst.

Dat het maanden geduurd heeft voordat er inhoudelijke antwoorden kwamen van de kant van de vervoerders heeft bepaald niet geholpen in de discussie. Van valse beschuldigen etc. is dan ook alleen sprake in jouw beleving.
Als je de plank dusdanig mis hebt geslagen (zie de eerste pagina), past een andere reactie.

Bij valse beschuldigingen, onterechte cq beledigende kwalificaties en misinformatie zijn slechts verontschuldigingen op hun plaats.

Het uitblijven daarvan geeft te denken.
Reputatie 7
Badge +3
Flex is een mooi, nieuw product (in ontwikkeling) met veel potentieel, dat beter verdient.
Inderdaad heeft Flex veel potentieel en het verdient beter. En beter is in dit verband een handig, transparant en toegankelijk systeem dat landelijk geldt.
Cynisme verziekt, helpt geen ander en werkt demotiverend !

Flex is een mooi, nieuw product (in ontwikkeling) met veel potentieel, dat beter verdient.


Off topic: reis zelf met een vrij-abonnement (afgekocht reisrecht) op dezelfde ov-chipkaart als reizen op rekening. De bewering dat dat niet mogelijk zou zijn is dus volstrekte onzin en de poging om het product nu langs deze weg voortijdig onderuit te halen is ridicuul te noemen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben inmiddels wat minder cynisch maar ik onderschrijf de bezwaren van @Henk_NL. Het zou voor reizigers veel handiger zijn wanneer je bij één winkel terecht kunt voor al je 'producten'. Nu moet je maar afwachten of de producten van verschillende leveranciers elkaar niet tegenwerken. Om over het factureren nog maar te zwijgen.

Een woud van Flex-varianten van verschillende aanbieders blijft een sub-optimaal systeem. Het beste voorbeeld daarvan is dat een abonnement (met afgekocht reisrecht) niet op dezelfde OV-chipkaart kan staan als reizen op rekening.
Voor mij geldt in ieder geval dat ik praktisch helemaal niet meer reageer, ik ben enkel nog ingelogd op één locatie en reageer incidenteel in mijn eigen topics die nog lopen en wat gerelateerde dingen. Dat heeft niks met in de hoek staan te maken verders, maar met de manier waarop dingen in zijn algemeenheid gaan de laatste maanden. Er zijn wel meer actieve mensen afgevallen om die reden.

Maar om dan toch kort te reageren, laat ik me toch uit de tent lokken, doet zo'n uitspraak van het GVB weinig af aan mijn bezwaar. Het gaat mij erom dat de klant niet gebaat is bij het eilandjessysteem dat bij de OVCP ontstaan is. Ik was bij de klassieke abonnementen al voorstander van een 'one-stop-shop' waar je al je reisproducten kunt kopen. TransLink zou daar een goede partij voor zijn, daar koop je immers ook de OV-chipkaart. Op die manier kan de klant reisproducten vergelijken en de meest voordelige kopen, zonder alle websites van de individuele vervoerders (en soms ook weer merken waaronder ze rijden) af te lopen.

Bij de Flex-abonnementen krijg je nu hetzelfde. Ook in de ideale situatie waarin alle producten van vervoerders perfect samenwerken op één kaart, moet je nog steeds bij alle vervoerders waar je een reisproduct wil een overeenkomst aangaan, door de kredietchecks e.d. heen en daarna krijg je je reizen in allerlei deelfactuurtjes omdat ieder eilandje zijn eigen transacties gaat factureren.

Ik heb overigens totaal geen zin om dit hele circus weer opnieuw te gaan doen, wat mij betreft laat ik het hier dus ook weer bij.
Het GVB meldt, in hun Flex update november:

GVB Flex is straks goed te combineren met een ander reis-op-rekening product van een andere vervoerder, zoals NS Flex. Dat kan gewoon op 1 OV-chipkaart. Op deze manier ontvang je ook korting op het reizen met de andere vervoerder.

GVB Flex is niet te combineren met abonnementen, die je vooraf met een vast bedrag per maand betaalt, zoals een GVB Only of GVB Zone abonnement. Deze 2 verschillende typen reisproducten kunnen niet samen op 1 OV-chipkaart.



Wat een grap !

Dit lijkt een duidelijke aanwijzing te zijn. Ben nog wel nieuwsgierig naar een aantal zaken. Blijf de ontwikkelingen dus met belangstelling volgen.

Vond het al een tijdje opmerkelijk dat de cynici, die hier over dit onderwerp zoveel drukte hebben gemaakt niets meer van zich lieten horen. Staan ze nu (nog) met zijn allen in de hoek ??
Reputatie 3
Het GVB meldt, in hun Flex update november:

GVB Flex is straks goed te combineren met een ander reis-op-rekening product van een andere vervoerder, zoals NS Flex. Dat kan gewoon op 1 OV-chipkaart. Op deze manier ontvang je ook korting op het reizen met de andere vervoerder.

GVB Flex is niet te combineren met abonnementen, die je vooraf met een vast bedrag per maand betaalt, zoals een GVB Only of GVB Zone abonnement. Deze 2 verschillende typen reisproducten kunnen niet samen op 1 OV-chipkaart.
Update: Ik heb nog steeds geen verdere informatie ontvangen.
Op welke vraag die jij aan NS hebt gesteld, blijft het antwoord nu al meer dan een maand achterwege ? Dit ondanks alle moeite die je er voor gedaan hebt.

Dit topic gaat over het (vermeende) gebrek aan samenwerking tussen de vervoerders waardoor abonnementen van verschillende vervoerders niet op 1 flexkaart passen.
In het artikel geeft NS aan, zelf alles op orde te hebben en er klaar voor te zijn (☺/😉).
De bal ligt dus bij de andere vervoerders. Zij moeten er voor zorgen technisch en operationeel zo ver te zijn dat ze kunnen aanhaken.
Heb door te verwijzen naar dit artikel willen aangeven dat je voor vragen over het bijvoorbeeld niet kunnen plaatsen van een GVB abonnement op een NS Flexkaart dus niet bij NS moet zijn (er vanuit gaande dat het verhaal in het artikel klopt !).

Ik heb contact gezocht met onze NS Flex afdeling om wat meer informatie te krijgen over hoe NS Flex gaat samenwerken met GVB Flex. Daar heb ik nog geen antwoorden op, waarom niet is voor mij ook een raadsel. Over de discussie die gaande was in dit topic met betrekking tot de samenwerking tussen vervoerders heb ik niets nagevraagd. Dat is sowieso ook een algemene discussie en was vooral gaande onderling tussen gebruikers.

In hoeverre de bal voor de combinatie NS Flex / GVB Flex bij andere vervoerders ligt kan ik dus nog niets over zeggen. Daarvoor wil ik juist meer informatie hebben.
Reputatie 3
Volgens GVB kan hun Flex product op een kaart
waar al NS Flex op staat. Een NS Flex gebruiker heeft dit via Twitter gevraagd:

Ik heb een vraag over GVB Flex.
Sinds juli van dit jaar maak ik gebruik van NS Flex. Ik ben geïnteresseerd in GVB Flex Extra. Kan ik NS- en GVB Flex op 1 persoonlijke OV-chipkaart gebruiken? Wie factureerd dan mijn BTM-(korting)reizen?

Het antwoord van de GVB klantenservice was:

Hi Carl, je kunt straks GVB Flex aan dezelfde kaart koppelen. Het meest voordelige tarief wordt in rekening gebracht. Als dat GVB Flex Extra is dan krijg je van ons de factuur voor die gemaakte reizen.

https://twitter.com/GVB_klanten/status/1050764897674510337?s=19
Badge +3
Bij mijn weten geeft GVB hun eigen Flex kaarten uit. Natuurlijk zijn dat 'gewone' ov-chipkaarten van TLS/OV-chipkaart maar dan waarschijnlijk met andere opdruk.

RET had trouwens al jaren Achteraf Betalen voor Consumenten (ABC). Zie https://www.ov-chipkaart.nl/ABC
@Stijn NS Op welke vraag die jij aan NS hebt gesteld, blijft het antwoord nu al meer dan een maand achterwege ? Dit ondanks alle moeite die je er voor gedaan hebt.

Dit topic gaat over het (vermeende) gebrek aan samenwerking tussen de vervoerders waardoor abonnementen van verschillende vervoerders niet op 1 flexkaart passen.
In het artikel geeft NS aan, zelf alles op orde te hebben en er klaar voor te zijn (☺/😉).
De bal ligt dus bij de andere vervoerders. Zij moeten er voor zorgen technisch en operationeel zo ver te zijn dat ze kunnen aanhaken.
Heb door te verwijzen naar dit artikel willen aangeven dat je voor vragen over het bijvoorbeeld niet kunnen plaatsen van een GVB abonnement op een NS Flexkaart dus niet bij NS moet zijn (er vanuit gaande dat het verhaal in het artikel klopt !).
Ik snap inderdaad niet zo goed hoe dit artikel (wat gaat over de mogelijkheden en komende toevoegingen bij NS Flex) te maken heeft met dit topic, waarin vragen zijn gesteld over een vergelijkbaar product van een andere vervoerder, GVB Flex.

Wij hebben als NS geen invloed op de informatie die wordt vrijgegeven over een product van een andere vervoerder. Hierin zijn we dus afhankelijk van de GVB, dit heeft niets te maken met onwil of onkunde aan onze kant.
Reputatie 3
In "NS Flex is officieel van start!" zijn de in dat artikel genoemde plannen al eerder beschreven. Wat heeft dat met de vragen uit dit topic te maken?
Update: Helaas ook deze week nog geen nieuws.

Dat het niet altijd opportuun is om een vraag mbt het beleid hier te beantwoorden, begrijp ik. Waarom kan men echter niet tijdig aangeven dat men de vraag hier niet wil/kan beantwoorden ?

Ondertussen heeft NS elders wel het volgende wereldkundig gemaakt:

https://www.telegraaf.nl/c/2805884/
Update: Helaas ook deze week nog geen nieuws.
Waarschijnlijk is dat ook een reden dat ik er nog niets over heb gehoord denk ik. Ik heb nog steeds niets nieuws te vertellen namelijk. Als GVB er zelf al weinig over informeert, zullen ze dat al helemaal niet doen richting andere vervoerders gok ik zo. 😕
Reputatie 3
Het GVB laat er ook nog weinig over los. Ik heb wel interesse in dit product, niet voor mijzelf, maar voor de puber hier in huis. Met leeftijdskorting krijgt die 40% korting bij het GVB voor 7,50 in de maand. Hebben we er zo uit. Wordt wel een tweede OV kaart aanschaffen ben ik bang.
Update: Ook deze week kan ik nog niets verder delen. Ik heb nogmaals om extra informatie gevraagd.

Reageer