Gisteren zag ik in de Amsterdamse metro reclame voor GVB Flex. Ook hiermee kun je vanaf 2019 op rekening reizen met het openbaar vervoer. Je kunt dan kortingsabonnementen krijgen voor reizen met GVB maar dan weer niet voor de trein.
https://gvb-online.nl/flex/
Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen? Dan kun je kortingsabonnementen van verschillende vervoerders op je kaart zetten. Zitten reizigers te wachten op 6 of meer chipkaarten wanneer ze op rekening maar ook met kortingsabonnement willen reizen bij verschillende vervoerders? Krijgen we ook nog Arriva Flex, Keolis Flex, RET Flex, HTM Flex etc?
Bladzijde 4 / 10
https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-abonnement-incl-nieuwe-ov-chipkaart-1-dag-voor-leverdatum-geannuleerd-i-v-m-storing-52531
"Daar begrepen ze er ook weinig van, want het klonk echt als een 'NS probleem' en niet als een 'ov-chipkaart.nl' probleem."
"Daar begrepen ze er ook weinig van, want het klonk echt als een 'NS probleem' en niet als een 'ov-chipkaart.nl' probleem."
Update: Helaas heb ik nog geen verdere toelichting op de vragen over GVB NS Flex. Ik zal eens een reminder sturen naar onze NS Flex afdeling!
A
Zie dat @iMark weer boven water is, maar nog altijd zonder toelichting op de benodigde krachtige sturing door de overheid.
Kom op@iMark laat ons zien hoe de overheid ons kan verlossen van het o zo slechte OV. Bovendien dreigt nu ook nog eens de hel los te barsten, daar mogelijk niet alles op 1 Flexkaartje kan. De tijd dringt.
Elders wordt, heel dapper, de top van NS en Pro Rail beticht van gezwam en gekakel zonder enige kennis van zaken.
Zal toch niet zo zijn dat daar ook hier sprake van is en wij in vertwijfeling achter blijven.
Kom op
Elders wordt, heel dapper, de top van NS en Pro Rail beticht van gezwam en gekakel zonder enige kennis van zaken.
Zal toch niet zo zijn dat daar ook hier sprake van is en wij in vertwijfeling achter blijven.
Dat is allemaal veel te negatief. Flex is een prachtig product en als we de positivo's moeten geloven wacht ons het OV-paradijs als we maar vertrouwen dat alles goedkomt.
https://community.ns.nl/ns-business-card-57/bevat-de-ns-businesscard-ook-een-ov-chipkaart-35379?postid=353357#post353357
Dit is precies het soort problemen waar ik een beetje simpel van word doordat iedereen zijn eigen feestje aan het doen is.
Dit is precies het soort problemen waar ik een beetje simpel van word doordat iedereen zijn eigen feestje aan het doen is.
A
Bovenstaande komt uit de opening van je topic en verderop geef je aan dat de oplossing gelegen is in een krachtige sturing door de overheid.
Merk dat je er alles aan blijft doen om de vraag betreffende een toelichting, te ontlopen. Ga er dus van uit dat je het niet kunt of aandurft. Spijtig, was voor het forum, zoals ook
Voor een discussie dien je elkaar te kunnen en willen begrijpen, de hoop daarop heb ik al een tijdje geleden laten varen, maar dat neemt niet weg dat ook ik jouw zienswijze mbt de sterke sturing door de overheid met belangstelling zou hebben gelezen.
Ps de reis betreft geen Amerika reis, toch bedankt voor de belangstelling.
Lees mijn eerste bericht in het topic nog eens terug. Daar gaat het topic wat mij betreft over: de aankondiging van GVB Flex en de eventuele raakvlakken dan wel frictie met NS Flex. Dat jij vervolgens de duvel en zijn oude moer erbij betrekt en mij allerlei woorden in de mond legt is niet mijn keuze. Nogmaals, ik wil best op dit op forum off-topic discussiëren over marktwerking in het OV. Maar dan in een nieuw off-topic topic.
Het starten van een nieuw topic lijkt me een leuk klusje voor tijdens je Amerikaanse reis.
Het starten van een nieuw topic lijkt me een leuk klusje voor tijdens je Amerikaanse reis.
A
Als je een discussie wilt starten over marktwerking in het OV dan staat niets je in de weg om een nieuw topic te starten in de categorie "off topic".
Dit topic gaat over het vermeende gebrek aan samenwerking tussen de OV bedrijven en je oproep tot krachtig ingrijpen en sturen door de overheid. Leek mij interessant, zeker omdat je hier aangeeft niet tegen marktwerking te zijn en ik er vanuit ben gegaan dat het geen loze kreten waren.
Als je dit vervolgens niet wil toelichten dan is dat jammer, maar je zult er vast wel een reden voor hebben. Daar moeten we dan maar naar raden.
Het betreft dus geen nieuwe discussie over de marktwerking in het OV, maar dat had je natuurlijk wel begrepen.
Dat kan ik wel maar dat ga ik in dit topic niet doen. Ik ben dit topic gestart met een vraag over GVB Flex. en de mogelijke raakvlakken of frictie met NS Flex. Daar wil ik het verder graag toe beperken. Gelukkig heeft
Als je een discussie wilt starten over marktwerking in het OV dan staat niets je in de weg om een nieuw topic te starten in de categorie "off topic".
Wat betreft de inhoudelijke vragen; Helaas kan ik er echt nog helemaal niets over zeggen. Dat de GVB zelf ook met een Flex product komt is voor mij net zo'n verrassing als voor jullie en ik weet net zoveel over hoe het gaat werken als jullie. Wij hebben (nog) geen verdere interne informatie over het product en over hoe het precies zou moeten gaat samenwerken met NS Flex. Het enige wat ik wel weet is dat er sowieso een plan was om bij NS Flex abonnementen iets toe te voegen waarmee van korting genoten kan worden in bus, tram en metro, zoals bij de Klassieke abonnementen het geval is met OV Voordeel en OV Vrij. Hoe die precies geïmplementeerd zouden moeten worden of in welke vorm is voor mij (nog) onbekend. Het zou zomaar kunnen dat GVB Flex juist een van die implementaties is en dat de combinatie van NS Flex en GVB Flex juist de bedoeling is. Maar dat is aan mijn kant puur giswerk.
Ik zal in ieder geval eens gaan vragen om meer informatie van onze NS Flex afdeling hierover.
Bedankt,
Mijn vragen zijn voor zover NS er iets mee kan (en ze niet het GVB of Translink aangaan) hiermee beantwoord. Ik zal me daarom niet verder mengen in deze discussie, tenzij er nog een heel nieuw punt aangaande NS ter sprake komt.
A
Zelfs dat verkeerd begrepen. Dom, dom, dom, natuurlijk die Perron23.
Heb echter niet aangegeven dat ik iets begrepen zou hebben, heb slechts aangegeven dat iets mij niet heel erg zou verbazen.
Interessanter is de voorgestelde combinatie van marktwerking en krachtige sturing door de overheid. Met name ook omdat dit op het eerste gezicht paradoxaal klinkt.
De kracht van marktwerking is dat bedrijven in hun ondelinge concurentiestrijd het beste bij elkaar naar boven halen. Samenwerking kan hierbij zeker voorkomen maar zal slechts (voort)bestaan zolang dat in het voordeel is van de deelnemende bedrijven. Zo kun je niet verwachten dat een bedrijf langdurig het algemeen belang laat prevaleren boven het eigen belang, zou namelijk zijn ondergang kunnen betekenen.
Voorbeelden van een, middels krachtige sturing, afgedwongen vergaande samenwerking in combinatie met marktwerking schieten mij niet onmiddelijk te binnen en ik kan mij deze figuur verder ook niet zo goed voorstellen. Misschien dat
Nog even oftopic. Het zou mogelijk kunnen gebeuren dat het GVB in de toekomst ook een klantenservice forum (als extra kanaal) erbij gaat nemen (net zoals hier).
Nou, dan toch even iets van ons laten horen. Laat ik eerst even aangeven dat we discussies zoals die in dit topic zijn gestart uiteraard enorm waarderen, maar zoals ook al door gebruikers aangegeven helpt het niet om te discussiëren over (het nut van) de discussie zelf, of vingers te wijzen naar elkaar voor het hebben van een ander standpunt of mening. Laten we het wel leuk houden. :)
Wat betreft de inhoudelijke vragen; Helaas kan ik er echt nog helemaal niets over zeggen. Dat de GVB zelf ook met een Flex product komt is voor mij net zo'n verrassing als voor jullie en ik weet net zoveel over hoe het gaat werken als jullie. Wij hebben (nog) geen verdere interne informatie over het product en over hoe het precies zou moeten gaat samenwerken met NS Flex. Het enige wat ik wel weet is dat er sowieso een plan was om bij NS Flex abonnementen iets toe te voegen waarmee van korting genoten kan worden in bus, tram en metro, zoals bij de Klassieke abonnementen het geval is met OV Voordeel en OV Vrij. Hoe die precies geïmplementeerd zouden moeten worden of in welke vorm is voor mij (nog) onbekend. Het zou zomaar kunnen dat GVB Flex juist een van die implementaties is en dat de combinatie van NS Flex en GVB Flex juist de bedoeling is. Maar dat is aan mijn kant puur giswerk.
Ik zal in ieder geval eens gaan vragen om meer informatie van onze NS Flex afdeling hierover.
Wat betreft de inhoudelijke vragen; Helaas kan ik er echt nog helemaal niets over zeggen. Dat de GVB zelf ook met een Flex product komt is voor mij net zo'n verrassing als voor jullie en ik weet net zoveel over hoe het gaat werken als jullie. Wij hebben (nog) geen verdere interne informatie over het product en over hoe het precies zou moeten gaat samenwerken met NS Flex. Het enige wat ik wel weet is dat er sowieso een plan was om bij NS Flex abonnementen iets toe te voegen waarmee van korting genoten kan worden in bus, tram en metro, zoals bij de Klassieke abonnementen het geval is met OV Voordeel en OV Vrij. Hoe die precies geïmplementeerd zouden moeten worden of in welke vorm is voor mij (nog) onbekend. Het zou zomaar kunnen dat GVB Flex juist een van die implementaties is en dat de combinatie van NS Flex en GVB Flex juist de bedoeling is. Maar dat is aan mijn kant puur giswerk.
Ik zal in ieder geval eens gaan vragen om meer informatie van onze NS Flex afdeling hierover.
Blijf wel kritisch tav je opereren en dat betreft niet enkel dit topic.
Ik denk toch dat je hier meer achter zoekt dan
Het pleidooi voor een OV Flex van Translink (waar ik zelf ook aan bijgedragen heb, dat realiseer ik me) is hier misschien wat zinloos, omdat het Translink waarschijnlijk niet bereikt. M.i. doet dat niets af aan de waarde van discussie over dit gebrek in NS Flex. Wellicht is dit product nog te verbeteren op dit punt. Ik hoop dan ook dat er toch nogeens een moderator langskomt op dit topic en deze onze constatering en en suggesties door kan zetten naar de verantwoordelijke afdeling.
Dat maak jij niet uit.
Ga er verder niet over.
Gelukkig niet, zou ik willen zeggen.
Zou mij verder niet heel erg verbazen als je het gehele OV het liefst weer zou willen omvormen tot Staatsbedrijf
Ook dat heb je verkeerd begrepen. Ik ben niet tegen het principe van marktwerking in het OV. Maar er moet wel krachtige sturing van de overheid zijn om te voorkomen dat de verschillende bedrijven alleen nog naar hun eigen belang kijken en het grote geheel uit het oog verliezen. Het OV is een systeem dat de verschillende vervoerders overstijgt.
Blijf wel kritisch tav je opereren en dat betreft niet enkel dit topic.
Tja. Excuses aanbieden en in de volgende zin weer beledigen. Dat schiet lekker op.
A
Indien deze beweringen enkel worden gedreven door langjarig gevormd wantrouwen en verder nergens op steunen dan noem ik deze ongefundeerd, voorbarig en pretentieus.
Vind dat je deze zou moeten terugnemen totdat je iets kunt aantonen.
Neem een voorbeeld aan
Een positieve insteek staat voor mij,voor het niet bij voorbaat uitgaan van het negatieve.
Vooralsnog ga ik er vanuit dat de abonnementen van andere vervoerders niet vanuit 1 kaart kunnen worden aangesproken vanwege technische beperkingen. Net zo zeer als dat niet alle opties van NS door de kaart kunnen worden aangesproken. Heb geen reden om te denken dat er iets anders aan de hand is.
Het is zo vroeg in de ochtend mischien allemaal een beetje kortaf en zo, bekijk het een beetje van de zonnige kant, het is allemaal niet zo onvriendelijk bedoeld als het wellicht overkomt maar ik meen het wel !☺
A
Ik sta positief tegenover nieuwe ontwikkelingen maar kijk ook naar potentiële problemen en knelpunten. Dat is niet negatief, dat is realistisch. In het verleden is duidelijk gebleken dat de OV-sector behoefte heeft aan meer regie omdat anders de OV-bedrijven de neiging hebben alleen naar hun eigen suboptimale belang kijken en niet naar het grotere geheel. Waarom zouden we niet voor hetzelfde geld (en waarschijnlijk minder) niet een beter systeem introduceren dat voor alle vervoerders werkt? We hebben een Vervoersautoriteit nodig die ingrijpt wanneer ieder bedrijf op eigen houtje eigen standaarden en producten gaat invoeren.
Ik benader deze situaties vanuit het standpunt van de gebruiker/consument. Voor een consument moet het OV zo eenvoudig mogelijk te gebruiken zijn. Een gebruiker van een systeem hoeft niet te weten hoe het systeem werkt. Maar de ontwerpers van het systeem moeten rekening houden met de gebruikers en het zo klantvriendelijk mogelijk opzetten.
Fraai betoog en mooi streven maar niet met de meest geschikte grondhouding en op de meest geschikte plek.
Ga er verder niet over.
Zou mij verder niet heel erg verbazen als je het gehele OV het liefst weer zou willen omvormen tot Staatsbedrijf
A
Blijf wel kritisch tav je opereren en dat betreft niet enkel dit topic.
A
Jij,veel plezier in Amsterdam!
A
Het uiteindelijke doel van Flex is duidelijk aangegeven, alleen is het nog niet zover.
Voor het ontbreken van geduld hoef je geen excuses aan te bieden. Gezien de omvang en complexiteit van de systemen, zou ik het wel fair vinden om de betrokken bedrijven enige tijd en ruimte te gunnen.
Uiteraard maken NS en GVB gebruik van diensten van Translink. Translink stuurt transacties door aan het bedrijf achter het product waarmee deze gemaakt zijn. Bij NS Flex factureert NS en heeft NS toestemming nodig om transacties van andere vervoerders te ontvangen. Dat product is dus duidelijk niet uitsluitend van Translink. Ik wil ook best geduld hebben, maar enige reactie van de zijde van de NS is wel nodig om mij te overtuigen dat dit niet - zoals
Prima uitgangspunt, eerst onderzoeken en daarna oordelen. Niets op aan te merken !
Bladzijde 4 / 10
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.